Sabtu, 9 September 2017

Penyakit Khidmat Claim dengan PERKESO

 
1.Penyakit Khidmat senang cakap dan dengan bahasa mudahnya merujuk apa sahaja penyakit yang terbit disebabkan kerja yang kta lakukan, penyakit ni bukannya hadir secara semula jadi atau hadir disebabkan  warisan turun temurun tapi ia hadir kerna kesan dari pekerjaan yang kita lakukan sehari hari.
2.Dalam blog ini sahaja dah berpuluh kali aku dok ceritakan berkenaan Penyakit Khidmat ni,tapi macam biasalah aku takkan jemu dok cerita benda yang sama dengan harapan dapat membantu hangpa semua.
 
3.Pelbagai jenis Penyakit Khidmat ni geng..ia berkaitan dengan kerja hakiki yang kita dok lakukan di tempat kerja, ok contohnya jika hangpa kerja di tempat yang bising serti mengendalikan mesin mesin yang besar berbelas belas tahun lamanya kerja lama kelamaan dulu tidak pekak la ni jadi pekak atau hilang pendengaran hehehe tu namanya hangpa dah mengalami Pentakit Khidmat..kalau dah pekak jangan dok tunggu lama-lama hahah claim lah dengan PERKESO pi opis depa ambil borang 34 maka bagi kat majikan ISI kikiki..
4.Dua tiga hari lepas aku ada ke sebuah kilang ayam..senang cakap kilang memproses ayam..kerja berbelas tahun di kilang ayam dok bermain dengan ayam dan kotoran ayam lama kelamaan habis rosak tangan sebab alahan pada bahan buangan ayam dan air dari ayam..habis tangan gatal,sakit berdenyut-denyut bengkak,rosak kuku dan sebagainya ia adalah penyakit khidmat dan boleh buat tuntutan dengan pihak PERKESO!caranya macam aku dok habaq tadi laaah..hangpa pi pejabat PERKESO terdekat ambil borang 34 dan minta majikan isi hehe..
5.Isi borang 34 tu pastikan isi di ruangan tuntutan Penyakit Khidmat sahaja, jangan dok isi tempat lain plak kakakaka...borang 34 tu senang aje ehhhh isi aje kiki..dan dalam tu akan disertakan borang Laporan Perubatan (LP) dan borang Laporan Perubatan tu kena hantar ke Hospital yang selalu hangpa dok terima rawatan..biasanya makan masa 2 minggu bekerja baru pihak Hospital keluarkan laporan Perubatan..pas dapat Laporan Perubatan tu hangpa hantarlah bersama borang 34 tu ke pejabat PERKESO terdekat...pastu tunggulah tak lama kemudian pihak PERKESO akan hantar surat panggil hangpa ke Jemaah Doktor Khas(JDK) Jemaah Doktor Khas (JDK) inilah yang akan menentukan hangpa mengalami Penyakit Khidmat atau tidak hehehe kalau alami Penyakit Khidmat nanti depa bagi la PERSEN(%) kikiki kalau tak alami Penyakit Khidmat maka tak dak apa2 bayaran lah hehehe..
 
6.Geng kesemua URUSAN ini adalah PERCUMA!!!!!

20 ulasan:

  1. salam..sy nak tanya tuan,sy alami sakit tulang blakang L4L5 dan bhagian leher sy dimasuk kan ke hospital 2014,tp bkn kemalangan tempat kerja..tahun 2017 ni bln januari lepas sy ada buat rawatan lagi..boleh ke tidak sy nak claim socso untuk penyakit khidmat..kot majikan saya salah faham..sy kerja bahagian waste water treatment juruteknik

    BalasPadam
  2. salam tuan..sy nak bertanya,sy alami sakit belakang L4L5 dan bahgian tulang leher pada 2014 sy dimasukan le hospital..tp bkn kemalangan tempat kerja..januari 2017 sy ada buat rawatan suntikan di hospita..boleh ke sy claim penyakit khidmat..adakah majikan akan bg kerjasama..kot majikan salah faham..sy kerja hampir 15 thun bahagian water treatment juruteknik

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam tuan,
      1.Sakit yang tuan alami kini menjadi sakit yang cukup popular sejak akhir akhir ini,ada banyak sebab ada sebab sukan ada sebab kehidupan peribadi ada juga sebab kerana kerja2 berat setiap hari ketika waktu kerja.

      2.Seandainya tuan merasakan ianya BERPUNCA dari pekerjaan tuan maka saya nasihatkan tuan membuat tuntutan dibawah skim penyakit khidmat dengan pihak perkeso..ayhuhhhhhh jangan tunggu lama!!!berkunjunglah ke pejabat perkeso terdekat dan semua urusan adalah PERCUMA

      Padam
  3. Assalam tuan. Saya menghidap sakit Coccydynia atau sakit tulang ekor, berpunca dr trauma duduk terlalu lama akibat bekerja kerana saya tidak pernah accident, terjatuh atau bersalin normal. Ia menyebabkan kesakitan yg amat sangat ketika duduk. Saya pencarum Socso, telah bekerja selama hmpir 20 thn dan pekerjaan saya memerlukan saya duduk sepanjang masa. Saya sakit dr thn 2014 dan memulakan rawatan dr 2015 sehingga kini. Telah mencuba semua rawatan tetapi masih sakit dan Dr kata saya terpaksa mengambil Pil Tahan sakit utk seumur hidup saya. Saya kerap MC kerana kesakitan tersebut. Adakah saya layak utk claim Socso. Apakah claim yg sesuai utk penyakit saya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumusalam puan Umni.Semoga puan cepat sembuh!!!
      1.Saya nasihatkan puan umi buat tuntutan dengan pihak perkeso melalui tuntutan penyakit khidmat!!!itulah satu satunya yang puan boleh tuntut buat masa ini kerana tiada apa apa kemalangan berlaku ia MUNGKIN kerana kerja puan ia hanya sebagai ANDAIAN SAHAJA dan maka begitu bab tuntutan yang paling elok adalah tuntutan penyakit khidmat!!!

      3.Cubalah puan Inshallah

      Padam
  4. Assalam.. saya nak tanya ...saya bekerja 8 jam sehari dengan menggunakan komputer sahaja selama 15 tahun.. dan mata seya menjadi semakin rabun... blh tak saya buat tuntutan penyakit khidmat ke atas mata saya. terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam puan Maz,
      1.PUan boleh cuba tuntut dibawah tuntutan Penyakit Khidmat..sila ke pejabat Perkeso terdekat dan ambil boring 34 beserta laporan perubatan untuk penyakit khidmat.

      wasalam

      Padam
  5. salam saya nak bertnye..sy bekerja di honda malysia hmpir 6thun..bru2 ni sy mgalami sakit tulg blkg.dh tlh di sahkan tulang L4L5 dn S1 sy tlh teruk..bolehkn sy buat tntutan socso kerana ianye skit yg mkn sikit2 brpunca dr tmpt kerja sy..

    BalasPadam
  6. salam,, saya kEmalangan mc dapat 15 hari,,socso bayar minimum rm30 sahaja sehari,, socso bayar untuk 14 hari saja,, saya nk tanya betul kah kiraan macam tu

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam bro lan,
      1.Bro lan kadar bayaran cuti sakit itu akan dibayar rm30 sehari jika sekiranya semakan pihak Perkeso mendapati:

      i)Majikan membuat bayaran caruman Perkeso dengan kadar yang salah ini bermakna ada kekurangan caruman biala masa caruman bro lan dibuat..so pihak perkeso akan minta majikan bro lan bayar kekurangan caruman itu dan bila majikan dah bayar Perkeso akan buat pelarasan semula bayaran pada kadar yang sepatutnya yang bro lan patut dapat.

      ii.Bayaran rm30 itu adalah bayaran paling minima..ada kalanya kita baru sahaja bekerja tak sampais ebulan tiba2 kemalangan sedangkan caruman masih belum dibuat..maka jika semakan mendapati dalam caruman 6 bulan kebelakang tiada caruman dari bulan kemalangan maka Perkeso akan bayar kadar minima ini sementara menunggu gaji similar worker dikemukakan oleh pihak Majikan hehehe

      2.Dalam kes bro lan saya nak terangkan dengan tepat saya tak pasti gaji bro lan..kalaus aya tahu gaji saya boleh agak sama ada ia berpunca dari kekurangan caruman ataus ebab lain bayaran rm30 kadar minima itu dibayar pada bro..

      wasalam bro..selama hari raya HAJI 2018

      Padam
  7. Saya ada masalah iaitu patah pergelanggan tangan ketika 2008 dan baru baru ni bulan 5 ketika bekerja dikilang yg baru 2 tahun saya bekerja , saya mengalami masalah sendi dan koyak tolang lembut (tfcc) . Soalan saya , layak ke saya membuat tuntutan kepada perkeso ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bro jika kejadian kemalangan berlaku semasa bekerja maka bro boleh buat tuntutan kemalangan di tempat kerja dengan melapor kemalangan yang berlaku pada pihak majikan bro dan akan mengising borang 34 perkeso untuk buat tuntutan namun JIKA BERLAKU KEMALANGAN DI TEMPAT KERJA sahaja..jika sakit itu berpunca dari patah tangan dan tidak ada kemalangan 'baru' yang berlaku di tempat kerja maka tiada tuntutan boleh dibuat bro..IA BUKAN PENYAKIT KHIDMAT.

      Padam
  8. Salam,saya ingin tahu berapa lama seseorang itu akan di panggil oleh jemaah doktor?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam,
      Bro ia bergantung pada ramai atau sikit tuntutan HUK untuk dirujuk ke JD (Jemaah Doktor)kalau pejabat besar PJ KL Seangor JB Penang lama sikit geng pejabat besar dan ramai pemohon..so biasanya pihak JD akan limitkan 30-40 orang sahaja untuk sehari dan hari persingan Jemaah Doktor pula bukan tiap2 hari..ada negeri buat 2 kali sebulan..ada daerah buat sebula sahaja sekali..tapi percayaah ia tak lama biasa sebulan!!

      Padam
  9. Salam bro ..nk bertanye ..sy mengalami kecederaan bahu ..tulang bahu bergalih ( shoulder dislocation )..kena pada waktu bekerja ..dpt mc dua bulan lebih ..utk kes sy ny utk claim boleh dpt tak dan utk pampasan dikira cacatan kekal ke tak ?mohon penjelasan ..xd pengalamn bab2 ny ..terima kasih ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam bro hahaha:
      1.Bro dah claim MC ke belum???kalau belum mohon majikan bro segera hantar borang 34 untuk lapor kemalangan di tempat kerja tersebut pada pihak Perkeso..hehehe pastikan kemalangan di tempat kerja baru claim bro kikiki

      2.Kalau MC semua habis dibayar oleh pihak Perkeso maka bro boleh lah claim untuk HUK(Hilang upaya Kekal) hehehe cacat kekal ni kalau agak2 bahu kita jatuh dari kedudukan normal maka inshallah ada lah per sen cacat kekal tu hehehe dah dapat cacat kekal boleh buat hantaran kawin bro kikiki jangan lupa jemput aku sama bro :)

      wasalam
      Buat lah tuntutan Cacat kekal bro itu HAK KITA!

      Padam
    2. Kwn belum claim utk mc lagi bro ..sbb ad yg kate hbiskan cuti bru boleh claim ..so kwn tgu naik keje bru claim ..utk bahu kwn ny xnmpk pun cm bahu jatuh dr normal ke ape tapi risiko utk terkeluar lagi tu mmg senang laa ..angkat2 berat tu pun da xboleh sgt ..btw kwn da kwen bro ..hahaha ..kalau dpt claim kwn blnje bro makan ..😁😂

      Padam
    3. Hahahaha siot tul la bro hahaha..
      1.Bro kawan nasihatkan segera minta majikan lapor kemalangan oada pihak perkeso dengan mengisi borang 34,ingat tu borang 34 bukan borang poligami.

      2.Bro salah satu silap besar dan bidaah besar dalam tuntutan Perkeso adalah menunggu habis cuti sakit baru nak buat tuntutan hahahaha ini tak betul sama sekali wahai saudaraku hahaha..dapat 4 hari mc terus claim hangpa nak tunggu sihat bukan pa aiyaaaaa..

      3.Hahaha belanja makan kenyang sekejap aje bro..hang doakan kawan sihat sepanjang masa murah rezeki inshallah leh kahwin lagi bahahahahaha

      Wasalam

      Padam
  10. Aslm tuan...saya mengalami sindrom carpal turnel dan telah pun membuat pembedahan atas nasihat doktor...selepas pembedahan dibuat yg dibiayai oleh sykt tempat saya bekerja dan mendpt cuti sakit selama 14 hari...adakah saya layak utk membuat tuntutan perkeso?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam puan:
      1.Boleh saya tahu puan kerja apa?apa tugasan puan setiap hari di tempat kerja?Jika tugasan puan yang puan lakukan setiap hari menyebabkan puan mengalami capar tunel sindrom maka sudah pastilah puan boleh membuat tuntutan dengan pihak perkeso dibawah tuntutan penyakit khidmat.

      2.Apa yang penting adalah penyakit itu adalah DISEBABKAN atau BERPUNCA dari KERJA yang puan lakukan pada setiap hari sepanjang waktu bekerja.

      3.Cuba lah mohon puan..saya doakan puan Berjaya hehehe

      wasalam

      Padam