Rabu, 16 November 2011

Taklimat pencegahan kebakaran@perkeso Kluang



1.Balik dari pejabat hingga kini aku masih teringat akan kata2 Mis alice dari Pertubuhan mencegah kebakaran..salah satu NGO yang diwujudkan untuk mendidik masyarakat berkenaan langkah2 yang perlu diambil untuk mencegah kebakaran dan juga langkah2 perlu diambil jika berlaku kebakaran..


2.Hanya satu soalan yang awek cina ni@penceramah ni tanya aku..bro kat rumah u ada alat pebcegahan kebakaran ka????aku jawab tak de la..lagi pun aku tak pernah terpikir menatang alat pemadam api tu penting khususnya melibatkan kebakaran perkakas elektrik???betul jugak kata2 awek cina ni pada aku...TV lcd mahal..air cond boleh aje dibeli..pasai apa tak beli alat pemadam kebakaran harga cuma puluhan ringgit saja????


3.Awek cina ni jugak bagitahu jika badan kita dijilat api..apa hangpa nak buat???adakah nak tutuo dengan kain???nak jirus air???oooooo tidakkk katanya...lebih memburuk keadaan jika guna kain untuk tutup tubuh mangsa bagi nak mampuskan api...salah tuuuuu tu kata penceramah@awek cina ni...katanya lebih elok guna alat pemdam kebakaran...semburrrr aje kat badan...tapi aku lupa jenis alat kebakaran jenis apa kakakakaka...lupa nak tulis daaaaa..


4.Katanya kebakaran pada alat elektrik dirumah hanya guna alat pemadan kebakaran saja cara terbaik nak hentikan kebakaran berpunca dari elektrik..nak guna air jauh sekali beb..lagi kena karen adala..so alat pemadam kebakaran jugakla yang perlu diguna...wahhh nampak gaya nak kena cari satu la lepas ni eb...satu dalam rumah satu dalam kereta....


5.Thanks awek cina@mis alice..you punyer ceramah bagi buka minda aku lah..hang ceramah lebih bagus dari bomba daaaaa...tak terfikir aku sebelum ni...ya...kita dok drive jauh2 satu alat pemdam api pun tak dak!Masa tu nak harap kat sapa lau keta terbakar kecil kecilan????lau tak sempat padam dari kecil maka kitala akan PADAM...rentung beb..

6.Lepas ceramah aku bergegas plak ke site visit hahahahaha...apa lagi lau tak turun teruskan siasatan kes beb...terpaksa kejar masa coz tadi ceramah nyer pasai tergendala habis aku nyer temujanji..hari ni banyak kes aku siasat melibatkan kecederaan patah sana patah sini hahahaha..nak buat mcm na benda nak jadi...

@taman muhibbah kluang

penuh pengharapan..pi keje jalan kaki pun depa langgar adeiii

geng TNB kluang@taman puteri kluang :)

tentang kemalangan semasa balik kerja dan pergi kerja serta semasa bekerja banyak kali dah aku ulas..sedikit masa lagi aku nak ulas sebab apa tuntutan bencana kerja jadi lewat dibayar!!!!ya...terdapat beberapa sebab yang kritikal..bukan salah perkeso tapi salah hangpa takpun majikan hangpa..siot punyer majikan hahahaha nanti esok lusa aku akan jelaskan satu persatu agar permasalahan ni tak kan berulang sekaligus mempercepatkan dan mempermudahkan serta singkatkan masa hangpa berurusan dengan perkeso...caranya mengurangkan banyak kesilapan mudah semasa mengisi borang 21...nantila aku kupas satu persatu nanti.

cukupla tuk malam ni hahahaha..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan