Rabu, 20 Julai 2016

tuntutan pencen ilat perkeso umur lebih 60 tahun perlu siasatan

Hari ni aku kena siasat satu kes tuntutan pencen Ilat yang umurnya telah lebih 60 tahun..kencing manis dan mata dah x nampak...sebenarnya dah banyak kes2 sebegini tak tahula apa puncanya mungkin sakit kroniknya tiba selepas umur dah lebih 60 tahun kot atau mungkin tak tahu bahawa kes sebegini boleh dibuat tuntutan pencen Ilat dan bila dah tahu umur pulak dah lebih 60 tahun hm pelbagai andaian kan geng.. biasanya kalau kes tuntutan pencen Ilat yang lebih umurnya 60 tahun ni susah sikit geng..sebab dah lebih umur so kita kena siasatla pasai apa baru nak buat tuntutan bila umur dah lebih ni...nak kena jugak siasat bila kena penyakitnya bila kronik atau teruknya penyakit tuu..nak kena periksa juga rekod2 perubatan atau temujanji2 rawatan yang biasa dok pi la kan..nak kena tengok juga depa ni kerja lagi ka dah berhenti kerja bla bla bla.hehehe sakitla jugak tangan dok menulis hehehe tapi itula kerja..kita menolong dan bantu setakat yang mampu..sebab itulah aku kalau dalam ceramah ka dalam blog ka selalu ingatkan pada pekerja2 kalau mengalami sakit teruk dan tak mampu bekerja mohonla tuntutan pencen Ilat cepat2 jangan dok bertangguh tangguh sehingga umur dah lebih 60 tahun rumit jadinya geng..masa tu menyesai dah tak de guna kan..Namun kata orang Ishallah kalau ada rezeki kita ianya tak kemana kan.

7 ulasan:

  1. askum bro..hang apa khabar?...aku ni asyik tanya hang jer..takpakan bro..aku nak tanya pasal ulangkaji HUK ni..3 thaun lepas aku dapat 10% huk penyakit khidmat..pastu aku buat ulangkaji dpt 7% jer..boleh buat rayuan tak bro ?..satu lagi hal bro aku pelik la...kawan aku yang kena satu department gan aku ada 2 org sama penyakit tapi diaorg siap dapat 30% tau...tu aku pelik bro..padahal aku ni kena seluruh tubuh penyakit kulit kawan kawan aku 2 org lagi tu kena tak teruk mcm aku...masa JD nak jer aku tanya kan sbb aku buat permohonan di pantai timur kawan aku buat kat selatan tanah air..

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahahahaha wasalam bro...tak sempat nak jawab ni aku da meting hari ni bro nak kena prepe kakakakaka sat non aku reply kemudian kah kah kah sat tau

      Padam
    2. kakakaka bro boleh buat rayuan bro mcm biasala isi boring rayuan hehehe no problem hang nak Tanya apa selagi aku leh jawab aku jawab la bro hahahahaha kalau tak leh jawab aku diam aje la wakakakakaka

      Padam
  2. Salam bro, setahu sy pencen ilat boleh dimohon sebelum umur 60 tahun. Soalan sy, jika pesakit bersara pd umur 55thn kemudian umur 56 didapati menghidap cancer, adakah boleh memohon pencen ilat?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam bro..yoooo benar permohonan sebelum umum 60 tahun x perlu siasatan bro..tapi kalau permohonan Ilat selepas umur 60 tahun perlu siasatan bro..

      2.Boleh mohon tu no problem jika layak dari segi caruman..boleh aje...umur 56 belum lagi sampai 60 tahun tuuu..tapi PERLU buat semakan kelayakan dari segi caruman bro.cara nak semak sila ke PEJABAT PERKESO terdekat bro bawa IC dan buat semakan dari segi kelayakan caruman.

      wasalam

      Padam
  3. Terima kasih atas maklumat yg diberikan. Boleh sy dptkn contact/no phone/emel utk sy bertanyakan tentang pencen ilat ini secara lebih mendalam? Bagaimana sy boleh pm encik? TQ

    BalasPadam