Isnin, 8 Ogos 2016

Jadual Kadar Caruman Perkeso/Socso terbaru dan terkini 2016



Hehehe ini kadar caruman potongan perkeso/socso yang terkini..nak jadual ptongan caruman perkeso/socso yang lebih cantik lebih elok hangpa pi la mana2 pejabat perkeso yang terdekat minta dengan depa nanti depa bagi free aje,tak pun ambik aje kat laman web www.perkeso.gov.my memang ada la kat situ hehehe aku ni tak pandai sangat nak muat naik yang cantik2 kakakaka aku snap aje lah hahaha tapi boleh nampak gak ehhh janji caruman yang dibayar adalah betul bersandarkan kepada gaji kasar yang diterima pada setiap bulan oleh pekerja.

2.Ohhh jangan lupa ye geng JENIS PERTAMA adalah kadar caruman untuk pekerja di bawah INGAT DI BAWAH UMUR 60 TAHUN..manakala JENIS CARUMAN KE DUA ADALAH bagi PEKERJA YANG BERUMUR 60 TAHUN KE ATAS...ingat tuuuu jangan salah kolum plak hahaha...banyak beza dan banyak makna setiap umur tu..ingat kalau umur bawah 60 tahun bayar kadar caruman tengok kolum jenis pertama dan lebih umur 60 tahun tengok kadar bayaran kolum jenis kedua hahaha kalau tak faham lagi mai bawa bantal dan tikar bertapa kat mana2 pejabat perkeso terdekat 3 hari 3 malam kompem leh faham kakakakakakakaka..(ayat gurau jangan di ambil hati geng)kakakakaka

6 ulasan:

  1. Assalam tuan..

    Sy baru terjumpa blog yg full info yg bagus tentang perkeso ni..

    Nk tanya..
    Wife sy terjatuh tangga selepas balik kerja di kawasan kedai runcit sebelum sampai ke rumah.. tulang fibula kaki kanan bdekatan buku lali patah n dah operate untuk plat di kaki.. dapat mc untuk 6 minggu ( berkemungkinan akan ditambah lagi sbb doktor bgtau standard recovery period dlm 3 bulan untuk start bole berjalan) apa prosedur yg sy kene buat ye? Jatuh tangga je pon nk kene repot polis ke? Sekarang da masuk minggu ke-3 mc & sy xtau nk buat mcmana untuk submit application ke perkeso.. bole claim untuk mc & HUK @ HUS ye kalau kes macam ni?

    Hope tuan bole advise secepat mungkin..

    -Amer-

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam tuan,
      1.Jika kemalangan berlaku semasa dalam perjalanan balik kerja boleh sahaja buat tuntutan dengan pihak perkeso..semua borang2 WAJIB di isi oleh pihak majikan.

      2.Laporan polis perlu tuan sebab beliau jatuh bukan dalam premis majikan.

      wasalam

      Padam
  2. Tuan,
    Adakah pencarum socso boleh membuat tuntutan sekiranya kemalangan BUKAN di waktu kerja iaitu pada hari cuti dan mendapat cuti sakit yg panjang (mc sebulan)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Untuk makluman tuan buat masa ni jika melibatkan kemalangan tuntutan perkeso hanya melibatkan kemalangan semasa dalam perjalanan pergi dan juga balik kerja dan perjalanan untuk makan dalam waktu rehat yang dibenarkan sahaja,untuk kemalangan semasa dalam cuti tiada tuntutan boleh dilakukan kecuali melibatkan kematian itu pun jika caruman untuk tuntutan pencen penakat memenuhi kelayakan dari segi umur dan caruman.

      thanks geng sudi singgah blog saya

      Padam
  3. saya telah membuat tuntutan hus..dah hubungi socso Dan socso kata dah POS cek saya...masalahnye cek tu dah seminggu POS xsampai lagi...kenapa socso masih menggunakan POS biasa ye...konfius sekejap...Dan jika cek itu masih belum sampai...apa perlu saya buat?

    BalasPadam
    Balasan
    1. gapo dio tu zurina kama kikiki :)
      1.Biaala la tu pos mau makan masa seminggu tu zu...kikiki memang guna pos biasa sebab cek tu berpalang so tak dak siapa leh TUNAIKAN kecuali Zu sahaja hehehe..

      2.Kalau dapati tak jugak sampai SILA ke pejabat perkeso buat permohonan ambil cek BARU hehehe

      wasalam

      Padam