Khamis, 12 Disember 2019

BALU PERTAMA PENERIMA ELAUN ORANG TANGGUNGAN DI KELANTAN

                                                                         
PASIR PUTEH,12 Disember 2019 – Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO) negeri Kelantan melalui Cawangan Sistem Insurans Pekerjaan (SIP) buat pertama kalinya telah membuat bayaran Elaun Orang Tanggungan (EOT) di negeri itu kepada balu Allahyarham Tengku Azis bin Tuan Yusoff di sini hari ini.

Allahyarham Tengku Azis bin Tuan Yusoff 58, adalah bekas kakitangan CIMB Bank Berhad Cawangan Machang Kelantan dah telah mengambil tawaran Skim Pemisahan Sukarela (VSS) bermula 01 November 2019, ekoran itu beliau telah membuat permohonan kehilangan pekerjaan di pejabat PERKESO negeri Kelantan pada 07/11/2019 untuk menuntut faedah Elaun Mencari Pekerjaan (EMP). Namun begitu dalam proses untuk pembayaran EMP beliau telah meninggal dunia pada 17/11/2019 akibat sakit jantung.
PERKESO negeri Kelantan melalui Cawangan Sistem Insurans Pekerjaan (SIP) telah segera memproses tuntutan Elaun Mencari Pekerjaan (EMP) Allahyarham dan ia telah diluluskan pada 14.11.2019. Ekoran kematian pemohon tersebut maka Elaun Mencari Pekerjaan (EMP) telah ditukar kepada Elaun Orang Tanggungan (EOT)  dan dibayar kepada orang tanggunganya iaitu balu Allahyarham secara pukal melalui faedah Elaun Orang Tanggungan (EOT) seperti yang diperuntukkan dibawah seksyen 39 (1) Akta Sistem Insurans Pekerjaan 2017 (Akta 800) di mana jumlah keseluruhan elaun itu berjumlah RM9480.00 dan telah pun di kreditkan ke akaun balu Allahyarham.
Balu Allahyarham Tengku Azis iaitu Nasitah bt Jusoh 58, yang ditemui di kediamannya pada hari ini terharu dan terkejut dengan keprihatinan pihak PERKESO negeri Kelantan dalam menyegerakan tuntutan yang dibuat oleh Allahyarham suaminya. Beliau menjangkakan  apabila suaminya meninggal dunia maka permohonan suaminya untuk melapor kehilangan pekerjaan dan menikmati Elaun Mencari Pekerjaan (EMP) akan terbatal. Namun sebaliknya berlaku apabila pihak PERKESO negeri Kelantan hari ini hadir dengan memberi kejutan besar kepada saya dimana mereka memaklumkan saya layak menerima Elaun Orang Tanggungan (EOT) yang dibayar secara pukal meliputi 5 bulan EMP ‘ia sesuatu yang saya tidak jangka sama sekali dan diluar dugaan’, saya yakin keprihatinan PERKESO ini akan membuka mata semua pihak terutamanya berkenaan fungsi dan faedah mencarum dalam skim Sistem Insurans Pekerjaan (SIP).

Sementara itu Pengarah PERKESO Negeri Kelantan Hajah Nora Yaacob berkata beliau turun padang hadir ke rumah balu Allahyarham Tengku Azis hari ini kerana ia adalah buat pertama kalinya bayaran Elaun Orang tangungan (EOT) dibayar di negeri itu, ujarnya lagi sebelum ini tiada kes kematian melibatkan pemohon faedah Sistem Insurans Pekerja di negeri Kelantan terutamanya ketika memohon Ealaun Mencari Pekerjaan (EMP). Selain faedah EOT balu Allahyarham juga layak menerima faedah Pencen Penakat ekoran kematian suaminya itu dimana pihak kami telah pun membuat bayaran RM2000 untuk Pengurusan Mayat dan beliau akan menerima Pencen bulanan secara berkala sebanyak RM1540.50.
Dalam perkembangan berkaitan Hajah Nora juga mengatakan bahawa Cawangan Sistem Insurans Pekerjaan (SIP) negeri Kelantan telah menerima dan meluluskan sebanyak 707 permohonan faedah Sistem Insurans Pekerjaan negeri itu dengan jumlah keseluruhan bayaran sebanyak RM1.261 juta bermula Januari hingga November 2019. Daripada 707 pemohon tersebut 332 pemohon telah berjaya kembali bekerja dengan bantuan Cawangan Sistem Insurans Pekerjaan (SIP) negeri ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan