Jumaat, 15 April 2011

ANTARA MENGHARGAI DAN DIHARGAI


1.Rata-rata manusia yang hidup di alam maya ini ingin diri mereka dihargai tak kirala perempuan mahupun lelaki, bahkan tidak keterlalauan jika kiranya dikatakan binatang pun ingin dihargai dan disayangi. Namun, bukan semua insan dapat menikmati erti sebuah perhargaan apatah lagi ‘dikasih sayangkan ‘ dalam konteks saling menghargai. Ini kerana terkadang kita semua menanti untuk dihargai sehingga kita lupa, kita alpa kita keliru dan dikelirukan oleh tomahan hasad dengki,dikelirukan oleh cakap-cakap fitnah dibelakang, dikelirukan oleh persepsi negatif pihak luar mahupun pihak dalaman sendiri ataupun kadang-kadang kita buat-buat lupa antara sengaja mahu pun tidak bahawa kita kita sendiri perlu untuk menghargai insan lain, jangan ingat kita sahaja yang perlu untuk dihargai..anak2 buah kita sebenarnya memerlukan kita..itulah yang kebanyakkannya kita lupa..Namun percayalah ianya masih belum terlambat untuk mengambil langkah awal lantas menghargai apa yang ada didepan mata..Isteri dan suami pun perlu saling menghargai jugak beb...jangan tunggu sang suami je...reti2 la bahasa..


2.Walaupun begitu, tidaklah semua orang inginkan penghargaan melangit..bukan mahukan segunung pujian..bukan dambakan pengiktirafan berprestij..bukan bukan itu semua! Cukup sudah sekadar ucapan "terima kasih". Ini sudah memadai bagi sesetengah orang. Dari pengalaman saya dalam banyak-banyak kes yang saya kendalikan belum ada seorang pun mengucapkan perkataan terima kasih...telah 7 tahun!!!7 tahun agak lama untuk mendengar perkataan itu..mahal sangat kah untuk ia diucapkan???



3.Takpala saya Ihklas untuk mencari sesuap nasi dari rezeki yang halal..takpa la.saya reda ini jalan yang saya pilih saya reda pada tiap2 hari deringan telefon saya tidak henti berdering tahkala waktu makan minum waktu rehat saya siang dan malam mereka tak jemu-jemu bertanyakan kes mereka, mereka membuat muka sedih meratap dan merayu..itu belum dapat keputusan siasatan..bila semua selesai sedikit ucapan terima kasih pun tidak..bahkan jika berjumpa dijalanan mampuih tegur pun tidak..usahkan senyum!!!Alhamdulilah saya tetap menghambakan diri pada rakyat..ini jalan yang saya pilih..antara dihargai dan menghargai saya tetap dambakan keberkatan dari yang maha Esa..Untuk dihargai itu adalah naluri Manusia biasa..agak bodoh dan jahil jika manusia itu tiada langsung mempunyai perasaan untuk dihargai..itu bukan manusia itu syaitan bekali.


4.Bila insan rasa dirinya dihargai, mereka selalunya sanggup berkorban apa saja, dalam banyak perkara kepada orang yang menghargainya. Pertolongan dengan mudah kita perolehi darinya, malah dia kadang-kala boleh menjadi insan terakrab yang kita miliki. Manusia bila rasa dihargai, dia akan menghargai berlebih-lebih lagi. Tapi, jangan lupa, semua manusia ada yang bersifat berbalik dari semua itu; Bila kita menghargainya, dia menganggap kita mengampunya & ingin mengambil kesempatan keatas dirinya.itu bodek2 tak mainla..bagi kat pemimpim politik yang maha Auta saja bab-bab bodek ni..depa semua dah cukup arif dalam bidang sebegini rupa..


4.Oleh hal demikian, biar apa yang dikata orang, biar apa yang dibuat orang, biar apapun terjadi, kita tetap perlu tanamkan nilai murni dalam diri agar kita tidak melakukan yang tidak sepatutnya kepada orang lain, sebaliknya teruskan untuk menghargai insan di dunia ini selagi nyawa dikandung badan... DOAkan mereka, pasti perkara yang baik akan terjadi padanya & pada kita. TAHNIAH BUAT MEREKA YANG MENGHARGAI



5.Sebetulnya..semangat harga menghargai dikalangan manusia kian luntur...percayalah.

1 ulasan:

  1. ye lah kan.... susah ke nk ucap..2 prkataan aje!
    Anggaplah org yg bkenaan tu kurang ilmu pngetahuan. kesian mreka tuuu

    BalasPadam