Rabu, 18 April 2012

sesi perbincangan@Club house pamol plantation kluang

1.Pagi ni aku ke Ladang Pamol Kluang, depa jemput untuk taklimat dan perbincangan serta sesi soal jawab untuk Projek Mekanisma Pembangunan Bersih (CDM) yang depa nak buat kat ladang tersebut..depa jemput aku join tak kan nak tolak plak!

                              jom masuk ladang pamol

                             bulatan nak pi ke Club house

                              dah nak sampai hehe

2.Pasal menatang CDM (Mekanisma Pembangunan Bersih)ni aku tak beberapa arif sangat dan sememangnya sebelum ni pun aku tak berapa ambil peduli pun..last2 pagi ni kena join taklimat dan salah satu pemantau untuk program ni..adehhh ni bukan bidang aku...namun depa dah jemput aku join je lah!

                           hehe sikit lagi sian keta aku..

3.Majlis ni dibuat di Pamol Club House Ladang Pamol..Club House dalam ladang yang agak sederhana juga..lengkap dengan bilik mesyurat...papan snoker,ping pong dan lain2..Kolam renang pun ade beb..

                              yes@Pamol Club House

                               perabot..

                             Kolam@Pamol Club House

                              Snooker :)

4.Berbalik kepada Program CDM (Menakisma Pembangunan Bersih) yang aku paham hasil dari taklimat tadi  merupakan satu perjanjian tajaan pertubuhan bangsa bangsa bersatu (PBB) melalui Protokol kyoto dimana negara negara perindustrian bersetuju membiayai projek2 pengurangan pelepasan gas oleh negara2 membangun..er er gas rumah hijau la tu..er aku bab2 perjanjian kyoto ni nak kena buat penyelidikan balik le...hahahaha banyak yang tak tahu bab2 perubahan iklim ni..

                             sesi perbincangan

5.Maka Ladang Pamol ni pun nak buat jugak CDM ni..dengan hasrat nak kurangkan pelepasan gas hijau..maka dengan tu depa telah cuba dan akan memulakan projek biogas disini..dimana bahan buagan kilang sawit akan di proses menjadi tenaga..bahan buangan kelapa sawit ni busk la broooo apatah lagi kalau bahan buangan sawit yang duk dalam kolam takungan pehhh lagi la busuk..1 kampung leh hidu beb!

                         kilang sawit pamol ni dari jauh :)

6.Hope projek ni berjalan lancar...

                               dari club house


1 ulasan: