Ahad, 9 September 2012

Sekitar Program Berjalan 10 000 Langkah Merdeka@Kluang


1.Seawal jam 6.30 pagi aku dah bertolak ke lokasi acara "Berjalan 10 000 Langkah Merdeka Peringkat Daerah Kluang" dikhabarkan juga acara ini akan disertai oleh lebih kurang 140 ribu penyertaan diseluruh Negara dalam usaha mendapat pengiktirafan Malaysia Book of Record. Dengan tema "demi kesihatan untuk negara".Acara ini dibuat di dataran Taman Sri Impian Kluang...er er taman berhadapan/berdekatan Hopital baru Kluang tu hah..sebaik tiba aku dan peserta pi lapor diri kat urusetia dulu beb..hehehe daftar kat tempat yang dikhas kan oleh setiap jabatan2 tertentu hehehe..ke meja pendaftarann dulu bebbbbb...hehehe





2.Disebabkan sampai awal aku bantai dulu makanan yang disediakan oleh pihak penganjur iaitu Kementerian Kesihatan hehehe makanan pagi ok la makan roti dan air hehehe..dan kita orang juga dibekalkan tuala khas..ehem ehem cantik jugak la hehehehe..banyak gak depa nyer peruntukan tok program ni beb..




3.Dalam jam 8.pagi semua telah berkumpul..hm hm cakap jam 6.30 pagi adehhh la...aku yang tepati masa ni asyik terkena je la..ohhh ya acara ni dibuat di dataran Taman Sri Impian Kluang@Taman Sri Impian..dimaklumkan peserta akan berjalan 10 000 langkah yang mana ia melibatkan perjalanan kira kira 6.5 kilometer beb..er er dengan jalan kaki beb..itu biasa juga tapi yang tak bestnya jalan kat taman sri impian ni bentuk muka buminya yang rumit sikit hehehe de jalan lurus namun ada yang mendaki bukit beb..time mendaki adehhh la..macam nak tercabut kaki..




4.Alhamdulilah aku tengok penyertaan amat mengalakkan jugakla..leh dikatakan ribuan jugakla..aku tak pandai sangat nak agak pe ribu,bab2 angka ni Datuk Rais Yatim memang pakar hahahaha..tapi memang ribuan orang jugak itu yang pastila..penuh padang dataran tu..macam biasa sebelum berjalan 10 000 langkah merdeka ayuhhhh kita buat rengangan fizikal dulu hehehe..senaman ringan2 dulu la beb..lepas ni nak jalan jauh wooooo..






5.Perlepasan acara jam 9.00 pagi aku rasala..aku tak perasan sangatla lupa nak tengok jam kakakaka. Acara perlepasan dibuat oleh Timbalan Menteri Belia dan Sukan serta Timbalan Menteri Pengajian Tinggi aku rasa sebab masa tu aku tengok ada dua Timbalan Menteri yang hadir..kedua-duanya dari Kluang..hehehe kedua-dua aku biasa jumpa tapi hm hm..takpa la..





6.Er er jalan kat sini sebenarnya aku biasa sangat la beb sebab rumah aku pun memang kat sini wakakakaka tapi tak siap dibina lagi lagi la...depa berjalan kaki pun lalu depan rumah aku jugak ehhh..tapi berjalan 10 000 langkah merdeka ni memang mencabar jugakla walaupun cuma 6.5 KM...penat sebab berjalan la..kalau berlari kejap je rasanya hehehe..




7.Pernyertaan rata2 berbilang kaum..itu yang bagusnya..bab2 kesihatan ni semua nak join itu perkembangan yangg baikla..ada orang tua ada anak muda dan ada kanak2 heran betul aku depa ni walau pun kanak2 sanggup berjalan beb..pehhh aku terserempak dengan ramai kanak2 yang join acara ni aku berkali kali tanya  dorang ni larat ka tak..tapi depa ni selamba je jalan sambil main hehehehe anak2 ni tak reti penat bekali..




8.Dalam acara ni berjalan 10 000 langkah ni ada 6 chek point keseluruhannya pehhhhhh tak boleh nak masuk jalan pintas siotttttt wakakkakakaka macam masuk acara merentas desa plak rasanya wakakakakakka adehhhh setiap chek point ade polis jaga wooooooo ada ambulan lagi adehhhhh..hehehe chek point kelima adalah chek point terpenting sebab yang berjaya tiba di chek point ini akan diberi kad bernombor untuk cabutan bertuah hahahahaha..sebut pasai cabutan bertuah dari dulu kini dan selamanya aku tak pernah dapat memang tak bertuah sungguhla kalau melibatkan nombor2 ni hahahaha





9.Namun macam2 mana pun persediaan dan latihan seperti senaman sebelum bermulanya acara berjalan 10 000 langkah ni tetap juga tidak boleh elak jika ada kecemasan tertentu..biasala dalam ramai2 mesti ada yang tak sihat dan sebagainya mungkin stamina kurang so adalah yang jem kaki..penat kot..hampir pitam bekali tak pun dia tak makan kot..tapi aku pujila penganjur sebab depa dengan cepat bertindak..banyak ambulan disediakan dan yang sakit terus dibawa dengan ambulans ke hospital kluang untuk rawatan lanjut...time aku dok berjalan pun ada 1 pelajar giat Mara Kluang rasanya..jem kaki kot...terus dibantu dibawa dengan ambulan ke Hospital hehehe..






10.Jalan punyer jalan dan jalan akhirnya tiba jugakla aku kat penamatnya hahahaha..aku rasala aku peserta dalam golongan yang terakhir sampai kakakaka sebab aku betul2 berjalan kakakakakaka malas nak nak cepat dan lari ehhhhh namapun berjalan kakakakaka pe2 pun depa tunggu aku wkakakakakaka...peh tiba di tempat penamat adalah satu kepuasan dan kelegaan yang tidak terhingga wakakakaka lau tak sampai penamat bikin malu dekat bebudak je beb..




11.Sampai di penamat berjalan 10 000 langkah ni depa sediakan makanan dan minuman lagi hehehehe so bantai dulu la beb...hm hm tapi sebaik aku tiba di tempat penamat dah ramai depa yang balik la...mungkin masing2 kepenatan lepas makan terus balik tanpa tunggu pengumuman cabutan bertuah..hanya segenlincir saja yang tunggu..majoriti balik aku tengok..lagipun nak tunggu nombor cabutan bertuah umum pehhhh satu satu pah satu satu lambat nak mampus beb..aku pun balik gak lah...dah la panas dok tunggu kat tengah2 padang tu hah..sepatutnya depa percepatkan cabutan bertuah tu ni ramai dah balik beb..hm hm..






12.Pe2 pun memang best join acara berjalan 10 000 langkah ni..hehehe lepas ni nak tawan gunung lambak buat kali kedua plak hahahaha..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan