Sabtu, 6 Disember 2014

Ada lagi yang keliru antara tuntutan penyakit khidmat perkeso dan tuntutan kemalangan perkeso


1.Banyak lagi yang keliru bab tuntutan penyakit Khidmat dan tuntutan kemalangan PERKESO,sebenarnya banyak kali dah aku dok bagi tahu tapi makin bagi tahu makin banyak dok tanya hahahahaha maknanya makin jadi tak tahu bekali adehhhh…mabuk daun ketum dok puok2 kita ni hahaha..takpe aku suka orang Tanya hahahaha Tanya banyak2 pun takpe wa tak dak hal beb..wa jawap setakat wa boleh jawab hahaha..tak leh jawap wa diam hahahaha..

2.Begini mai aku nak bagitahu cara senang agar adik abang pak cik macik awek2 HR boleh mudah faham..

3.Tuntutan Penyakit Khidmat perkeso adalah disebabkan adenya masalah kesihatan/kecederaan yang DISEBABKAN/BERKAITAN DENGAN KERJA YANG KITA LAKUKAN HARI-HARI. Contohnya begini JIKA SESEORANG ITU BEKERJA DI DALAM KILANG YANG MENGELUARKAN BUNYI YANG BISING@TERLAMPAU BISING DAN LAMA-LAMA PEKERJA ITU MENGALAMI MASALAH PEKAK/KURANG PENDENGARAN ATAU PEKAK BADAK atau pekak tak leh dengar langsung maka itu boleh la dibuat tuntutan dengan pihak perkeso melalui boring tuntutan penyakit Khidmat…hahaha jelas bukan!!!penyakit khidmat ni senangnya ia bukannya berlaku dalam sehari dua hehehe penyakit ini ambik masa lama ni..mau bertahun tahun baru dapat pekak..bukan masuk kerja hari ni terus dapat pekak ..itu pekak semulajadi namanya hahaha.

4.Tuntutan Kemalangan biasa macam yang aku selalu cerita la …kemalangan berlaku secara langsung sama ada ketika bekerja,ketika dalam perjalanan ke tempat kerja,ketika dalam perjalanan balik kerja,ketika dalam perjalanan ke tempat makan dalam waktu rehat dibenarkan dan juga perjalanan berkaitan kerja lah…jika berlaku kemalangan seperti aku sebutkan diatas maka claimlah buat tuntutanlah dibawah tuntutan kemalangan biasa denagn mengunakan Borang 21….borang ambikla di pejabat perkeso terdekat…hehehe cara tuntutan aku dah ajar satu persatu hangpa rujuk tengoklah kat blog aku ni..serba lengkap dah aku ajar tu J

281 ulasan:

  1. SALAM NAK TANYE LAH...SAYA DISAHKAN OLEH PAKAR SAKIT KRONIK MENGATAKAN SAYA SAKIT SENDI TENGKOK DAN PINGGANG.USIA SAYA BARU 30 TAHUN.SALAH SATU FAKTOR IALAH PERSIKITARAN ERGONOMIK CTHNYA STATIK DPN PC PUN BOLEH MYEBABKAN SAYA SAKIT, SEBAB SAYA TIADA REKOD KEMALANGAN. JADI INI PENYAKIT KHIDMAT ATAU BAGIMANA..KINI SAYA SUDAH BERHENTI KERJA SEBAB SIMPTOM KAKU DIBAHAGIAN TENGKUK

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam bro hehehe jika terbukti ianya disebabkan factor ergonomic maka sememangnya ia boleh dibuat tuntutan dibawah tuntutan penyakit khidmat...

      2.Cara tuntutans eperti yang telah nyatakan ...bro boleh lihat semua catatan saya yang sebelum ini...

      3.jangan riasau buat aje tuntutan nanti kita akan buat siasatan hehehe..

      Padam
  2. Salam dik.husband akak alami kmalangan dan d tafsirkn 30% huk.akak nk tanye cara untuk memohon pengeluaran semua wang secara pukal.Socso kate hanye 1/5 shj. Lebihan secara bulanan.mintak penjelasan.tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam wahai kakak tu... :)

      1.Betul tu kak...jika kecacatan kekal suami akak dapat dan ditaksirkan oleh pihak Jemaah Doktor sebanyak 30% maka bayaran pukal tidak dilakukan untuk jumlah 30% tu...dengan kata lain bayaran pukal hanya diberi sekali gus untuk tafsiran HUK 20% sahaja jika lebih 21% maka bayaran secar berkal akan dibuat...TAK ADA CARA LAIN WAHAI KAKAK KU...bayaran berkala adalah terbaik!!!!percayalah ia dibayar setiap bulan kak!!!selebihnya 1/5 dibayar secara pukal.

      Padam
  3. Salam sejahtera, saya ada sedikit pertanyaan, saya mengalami penyakit Tenosynovitis pada jari telunjuk tangan kanan (Trigger Finger) sejak bulan November tahun lepas. Saya dimasukkan wad selama 2 hari dan mendapat MC selama 4 bulan. Semasa cuti sakit tersebut, saya telah menjalani rawatan fisioterapi, terapi cara kerja, temujanji dengan pihak hospital dan juga ujian MRI. Atas nasihat keluarga, saya telah meletak jawatan daripada tugas saya pada bulan Mac 2015 (tarikh tamatnya cuti sakit saya). Sehingga bulan Julai ini saya masih berulang alik ke hospital untuk berjumpa dengan doktor dan telah mendapat tarikh bagi pembedahan iaitu pada bulan Ogos ini. Atas nasihat keluarga juga, mereka menyarankan saya agar membuat tuntutan daripada Perkeso. Soalan saya, layakkah saya membuat tuntutan daripada Perkeso? Ini kerana saya mengalami sakit ini ketika bekerja di mana saya banyak menggunakan jari tangan tersebut untuk menaip dan memengang tetikus (saya bekerja sebagai Admin Assistant). Saya juga telah mendapat gaji penuh sepanjang empat bulan tersebut daripada majikan. Sehingga kini jari telunjuk saya bengkok 90° dan tidak boleh diluruskan. Diharap tuan dapat membantu saya dalam masalah ini. Terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam sejahtera kembali:
      1.Saudara boleh membuat tuntutan dibawah permohonan penyakit khidmat dengan pihak perkeso sekiranya saudara di carum oleh pihak majikan.

      2.Saudara juga perlu nyatakan dengan jelas apa kaitan kerja saudara dengan penyakit yang saudara hadapi kini.

      3.Permohonan boleh dibuat dengan mengisi borang tuntutan penyakit khidmat yang boleh diambil di pejabat perkeso terdekat yang saudara boleh kunjunginya...ambil boring tersebut dan isi serta perlu dapatkan medical report/laporan perubatan dari hospital tempat saudara dapatkan rawatan berkenaan masalah kesihatan yang saudara hadapi kini.

      4.JANGAN RISAU JIKA SAUDARA TIDAK FAHAM BERKENAAN TUNTUTAN PENYAKIT KHIDMAT BOLEH SAUDARA BERTANYA PADA PETUGAS KAUNTER DI PEJABAT PERKESO TERDEKAT DAN SAUDARA BOLEH JUGA TINGGALKAN KOMEN DI SINI.

      TQ

      Padam
  4. Terima kasih ye ats bantuan. Untuk pengetahuan, tenosynovitis (trigger finger) terjadi sbb terlalu banyak pengulangan pergerakkan mggunakan jari yg sama (saya byk menaip & mggunakan mouse ktika bekerja) dan ia mberikan kesan kpd urat tendon. Insya Allah lepas raya ni saya akan ke pejabat perkeso. terima kasih sekali lgi ye. =)

    BalasPadam
  5. Salam tuan, Saya ingin bertanya, ceritenye begini,
    2010 sy dirujuk ke pakar orthopeadic,
    disebabkan mengalami sakit belakang selama setahun kerana kerja mengangkat beban berulang kali, dan disahkan mengalami prolapse lumbar disc serta dinasihati tidak boleh melakukan kerja tersebut atau mengangkat beban (mase kerja atau dirumah). tapi disebabkan kedaifan saya (ketidak tahuan pasal socso), saya tidak membuat tuntutan pada perkeso.
    Alhamdulillah selepas rawatan physiotherapy, saya ditukarkan posisi yang tidak membebankan, sehingga la baru2 ni sy dipindahkan ke kilang baru (masih dlm syarikat yang sama), saya ditempatkan yang memerlukan mengangkat beban (seperti kerja lama) walaupun saya sudah memberitahu penyelia baru tentang masalah saya cuma takde surat mengatakan sy tak boley angkat berat berulang (sbb da lama sgt kes tu) dan menyebabkan saya kerap ambil cuti sakit sbb sakit tu dtg kembali.
    soalan saya:
    1. adakah penyakit saya layak dituntut dibawah penyakit khidmat?
    2. jika layak, adakah saya boley membuat tuntutan dengan mengunakan laporan doktor pada 2010?
    3. jika laporan terkini diperlukan, adakah kos untuk mendapatkan laporan terkini boleh dituntut bersama2 (sbb kalo jumpe doktor tu lagi utk re-assesment kene cas lagi huhuhu)

    yang benar,
    jejaka berhuhuhuhu sbb sakit belakang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam tuan sadik segaraga hahahaha..
      Tuan masih layak untuk membuat tuntutan dibawah tuntutan penyakit khidmat..pasai pa plak tak layak????hehehe

      2.Ehem2 Tuan SadiQ kalau nak buat tuntutan penyakit Khidmat memang wajib guna laporan perubatan yang baru huhuhu jangan risau semua history ada dalam laporan perubatan sama ada baru atau lama

      3.Nanti macam baisala siasatan akan dibuat hehehe betul angkat beban berat memang boleh sakit belakang tauuu..tapi diera moden kini kadang2 anak2 muda pun asyik angkat benda berat tahkala malam hahahaha macam skill depa buat tu pun leh menyumbang slip disc tau sakit belakang tau lau guna teknik lipat2 saya tak bohong dan tak gurau ni betul hahahhaa

      4.Jangan marah tuan gurau di petang hari

      Padam
    2. hehehe jgn risau sy pun suka bergurau huhuhuh,
      1. alhamdulillah sy takde aktiviti malam yang menyumbang kepada slip disc sperti yang tuan maksud kan huhuhu
      2. tapi kalau laporan perubatan tu tak sama mcmana erk, sbb sy skang nie dirujuk kepada doktor yang berlainan dan medikal center yang berlainan, ke sy kene serta kan bersama laporan lama tu?
      marilah kita berhuhuhu bersama-sama

      Padam
    3. hahaha no problem tuan..sebaik baiknya tuan mengambil lopran perubatan di mana hospital yang merawat tuan berkenaan slip disc tersebut kerana hospital tersebut ada rekod tuan dan lebih arif berkenaan kesakitan yang tuan hadapi...contohnya jika tuan sentiasa menerima rawatan untuk sakit belakang tersebut di Hospital HKL tuan harus mengambil laporan perubatan disitu...hahahaha jangan pula tuan mengambil di Hospital Permai kompem tak dak hahahahahaha..semoga Berjaya tuan :)

      2.Hahaha tuan bab2 tidur malam tu bukan gurauan tuan..hahahaha ianya boleh menyumbangs akit belakang yangs erius seandainya terlalu kerap amalkan posisi seks yang merbahaya hahahaha tuan faham apa yang saya maksud kan wakakakakakka

      Padam
    4. trimas tuan atas nasihat dan tunjuk ajar, huhuh kene kumpul duit nak buat rawatan kat medical center yang sama, sbb bukan lagi panel tuk compeny saya

      Padam
  6. Slip disc susah na aplly perkeso alasan jemaah doktor perlu dapatkan rawatan lagi. Suami kemalangan kat tempat kerja. So disc dia dah hancur. Agak kesal keputusan jemaah doktor.

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam puan..saya doakan suami cepat sembu..puan boleh kongsikan apa yang berlaku sebenarnya pada suami puan?adakah suami puan telah dibayar HUS/MC nyer??apakah permohonan suami puan ini melibatkan permohonan tuntutan HUK atau tuntutan kali ke dua?
      Mohon puan respon nanti saya ulas jalan yang terbaik.

      tq puan

      Padam
  7. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  8. As salam..bole sy tahu.Suami sy mgalami slip disc pd bln 8 dia dpt mc slama sbln.jd sy ada pergi ke pjbt socso utk claim psakit khidmat.jadi proses utk mdpt kn pgesahan dr company suami bkerja agak rumit.jd disini sy nk tahu ade pruntukan masa ke utk kita claim.mksudnye sy msih mnunggu laporan dokter dan pegesahan majikan shgga skrg.jd ada tempoh ke kalau kita proses lambat.harap dpt membantu..terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumusalam,
      1.Boleh tuan tak jadi masalah untuk membuat tuntutan dibawah penyakit khidmat biasanya memang mengambil masa kerana pemcarum perlu dapatkan laporan perubatan dari pihak hospital,pihak perkeso sedia maklum akan proses untuk mendapatkan laporan perubatan itu mengambil masa yang lama adakalanya mencapai 30 hari tak jadi masalah puan.

      Padam
  9. Assalamualaikum tuan,
    Sy sakit belakang ala2 sket lagi nak kene slip disc, dah buat neoplasty surgeri.sakit belakang ni dapat sebab kerja angkat paip. Nak tanya. Claim penyakit khidmat ni apa yg dia bayar ya? Dia bayar mc selama sy sakit atau dapat elaun bulanan? Ke mcm mana? FYI semua kos perubahan medical company tanggung. Terima kasih tuan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumusalam tuan..semoaga tuan cepat sembuh
      1.Tuan boleh buat tuntutan di bawah tuntutan penyakit Khidmat..
      2.Jika sakit tuan ini disahkan Oleh Jemaah doctor khas (JDK)berpunca dari pekerjaan yang tuan lakukan sudah pasti pihak Jemaah Doktor Khas (JDK)akan memberi persen tahap cacat kekal tuan itu dan pihak perkeso akan membuat bayaran pukal tertakluk kepada persen yang tuan terima..

      4.Jika tuan diberi cuti saki(MC) maka pihak perkeso juga akan membuat bayaran terhadap mc yang tuan terima itu.

      wasalam tuan

      Padam
  10. salam saudara,saya nk tnya skit,ketika hndak blik krj saya trlupa tngkat motor lalu trjatuh,motor superbike brat,tangan kiri saya retak,kena simen tp doktor tk beri m.c,boleh ke saya claim hilang upaya kekal?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam en.faizal...
      Yo bro kerja sector swasta ka kerejaan..apakah tuan ada buat caruman pada perkeso..jika ada membuat caruman claim/tuntutan kemalangan boleh dibuat tuan..sila laporkan kemalangan pada pihak perkeso melalui majikan tuan..

      2.Hehehe saya hairan betui pasai pa Hospital tu bengong sangat tak bagi cuti sakit hahahaha pelik sangat kes ni tuan

      Padam
  11. Salam saudara Kobota.bulan lepas saya pinggang saya mengalami slip disc.terjadi ditempat kerja semasa saya handak berdiri dngan tiba2.masa itu saya tak angkat apa2 barang.saya hanya kerja office.kadang kala ada juga mengangkat barang berat.selepas buat MRI doktor kata slip disc saya ada masalah.saya baru habis mc selama 15 hari,sehingga kini belum ok lagi.masih terasa sakit ditempat yg sama.injectoin pon dah buat tp masih sakit.doktor kata kalau masih terasa sakit mereka perlu buat burn pada saraf yg sakit tu.tapi hanya boleh bertahan dalam masa 2 tahun saja.
    apa pendapat saudara tentang perkara ini.bolehkah saya membuat tuntutan dngan pihak perkeso.saya berkerja dgn syarikat swasta.jika boleh buat tuntutan,adakah melalui syarikat saya atau saya sendiri boleh buat tuntutan.
    sekian

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumusalam zam...muga cepat sembuh zam..hehehe pingang nak kena jaga wooo lama nak guna tu..zam boleh cuba buat tuntutan dibawah penyakit khidmat...duduk di kerusi yang tidak ergonomic dalam empoh yang lama boleh enyababkan slip disc juga zam..sila ke pejabat perkeso terdekat zam

      Padam
  12. Saya mengalami sakit belakang, bahu Dan leher..hampir setahun. Saya hanya buat rawatan sebagai outpatient Dan rehab sahaja..saya bekerja di tempat yang memerlu tenaga untuk mengakat
    berat.Tidak pernah admitted di hospital.adakah saya layak memohon socso

    BalasPadam
  13. Salam sy norain dri negeri 9 sy skrg disahkn sakit tulg belakang.sy penah accdent 10 thun lepas kesan nye skrang sy tk blhnk bkerja sangt sy accdent semasa blik kje so skrg sy ada tnya dktor dktr kta sy blh clim perkeso mslh ye sy tkda report kes sy kt hospital.cme sy ada bt report kt blai polis.blh ke sy mtk salinan report sy dlu dri balai polis gnekn report tu untk clim perkeso atau ape sy tk thu nk clim untk kes ape blh bntu

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam..kes puan agak rumit..puan kemlangans epuluh tahun yang lalu dan difahamkan tidak pernah mendapatkan rawatan di mana mana hospital agak rumit untuk menyemak kembali laporan perubatan puan.

      2.Walaubagaimana pun puan boleh mencuba...di syarikat mana semasa puan kemalangan tersebut?kenapa majikan tidak lapor kemalangan pada perkeso?laporan polis boleh diguna pakai..tiada masalah namun tiada rawatan itu memang rumit puan

      Padam
  14. Salam sy cik norain sy nk tnya skit sy pnh accdent 10 thun lpas so beberapa hri lepas sy msd wad sy jmpe dktor nk clim socco pastu dktor kta sy tk blh gne alasan yg sy accdent sbb dh terlalu lme benda terjadi so skrg dktor sarankan sy gne alasan skit di tempt keje. sy ada msalah tulang belakang bengkok.nk bt keje payh skit sy ada rekod di clinic tmpt sy keje pssl sy skit belakang.so dktor surh sy g clinic kilg sy dan jmpe majikn dia mtk dia btkn atau mcm mane sy nk bt sbb sy mmg tk thu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam puan Aini..saya doakan puan cepat sembut.

      2.Untuk makluman puan..DOKTOR yang merawat puan tersebut seorang yang tidak amanah dan tidak beretika dan tiada integriri.

      3.Tidak sepatutnya pihak doctor mengajar untuk berbohong dan membuat tuntutan PALSU...

      4.Saya nasihatkan puan agar meneruskan tuntutan 10 tahun dulu JIKA ada rekod,sebab rekod di klinik tetap ada...TIDAK mungkin hendak membuat dan mengada adakan kemalangan yanga jelas tidak berlaku..

      4.Pada saya puan berhak untuk tuntut kejadian kemalangan sebenar sebab kes ini sudah pasti akan disiasat oleh pegawai siasat perkeso.Jangan risau puan...tuntutan puan walaupun 10 tahun kejadian berlaku JIKA ada rekod perubatan perkeso akan terima.

      wasalam

      Padam
  15. As salam, saya mngalmi slip disc L5S1..april 2015 doct advice utk buat operation...disc yg rosak ditukarkan dgn 4 skru di bahagian lumbar saya..kejadian brlaku sms sya mngakt documnts di office..baru2 ni saya dipggil utk ke hosp serdang utk brjumpandgn doct panel...jd keputusannya reject saya kene buat rayuan semula..bile sya col socso ruoenye kes saya under kemalangan bukannye pykit khidmat..minta penjelasan

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam...yo bro..sememangnya banyak orang keliru berkenaan tuntutan ini...penyakit khidmat lain manakala tuntutan kemalangan lain..
      2.Pada saya jika kes berlaku under kemalangan bermaksud kejadian itu berlaku SERTA MERTA hehehe di ulangi SERTA MERTA maknanya jika encik denial mengangkat bebanan berat semasa bekerja baru sahaja angkat terus serta merta kena sakit belakang SERTA MERTA kerana nagkatan beban yang amat berat itu...MAK ITU ADALAH TUNTUTAN UNDER KEMALANGAN dan bukannya di bawah tuntutan penyakit khidmat!!!

      3.Buat balik tuntutand an ISI BORANG 21 kemalangan...hehehe yang ISI BORANG 21 MAJIKAN bukannye encik..

      wokey bro jom sarapan pagi :)

      Padam
  16. Sy baru mnjalani pembedahan di pergelangan tgn kanan dsebabkn tendon...release de querveins...blh ke sy buat tuntutan socso....

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih..tendon ada banyak sebab puan..puan kerja sebagai apa ye..

      Padam
  17. asalam tuan sy ni slip dics da pi jemaah rayuan pon tetap tidak lulus knp ya? dia ckp sy ni bukan pnyakit khidmat tu yg sy x fhm

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam tuan..bagi kes tuan berkemungkinan besar slip disc yang tuan deritai itu bukan berpunca dari kerja tuan..maka sebab itu pihak Jemaah Doktor Khas putuskan sebagai tiada penyakit khidmat % (ini hanya pandangan peribadi saya dan ianya sama sekali tidak mewakili pihak Jemaah Doktor Khas mahu pun pihak PERKESO) slip disc banyak berpunca dari segi kehidupan harian kita seperti sukan,gaya hidup dan lain2 tuan

      Padam
  18. Assalamualaikum, saya ada pertanyaan..sy bekerja sebagai receptionist lebih kurang 7tahun, dalam setahun lebih ni saya mengalami sakit pinggang sehingga menyebabkan kesukaran untuk berjalan..beberapa hari lepas sy telah dirujukkan ke hospital pakar dan telah menjalani rawatan MRI, keputusan menunjukkan sy mengalami slip disc. Doctor telah menberikan sy mc selama seminggu lebih, sy juga menjalani rawatan physiotheraphy & electrotheraphy utk penyakit sy ni. layakkan sy mendapatkan claim perkeso dan apakah cara2 nya..tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumusalam puan nurul,
      1.Saya rasa puan boleh buat tuntutan penyakit khidmat dengan pihak perkeso...cuba lah puan satu2nya tuntutan yang sesuai untuk puan adalah tuntutan penyakit khidmat...mungkin kesan duduk lama diatas kerusi sepanjang tempoh bekerja dan ianya mungkin ada factor ergonomic menyebabkan puan mendapat slip disc...mohon la puan itu hak puan sebagai pencarum perkeso.

      2.Sila ke pejabat perkeso terdekat untuk mengambil boring tuntutan penyakit khidmat.

      wasalam

      Padam
  19. assalam tuan...saya ada buat permohonan penyakit khidmat disebabkan masalah L4/L5 & L5/S1..kerja saya memang hari2 angkat benda berat maklumla kerja kilang besi selama 23 tahun..umur saya sekarang 45 thn...masalahnya baru2 ni saya terima keputusan mendukacitakan dari JDK..permohonan saya gagal...alasan JDK saya boleh jalan sendiri tanpa dibantu dan sakit sejak 2012...rasa mcm tak puashati lak alasan tu...just nak tanya pendapat tuan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumusalam tuan..
      1.Pertamanya saya juga tidak faham apa yang di maksudkan pleh pihak JDK berkenaan "JDK KATA SAYA BOLEH BERJALAN TANPA DIBANTU" itu saya tak faham langsung apa kaitannya dengans akit yang tuan alami...komen JDK saya tidak boleh ulas sebab mereka lebih berkuasa dari segi undang2 siapa la saya...kalau komen lebih silap2 kena teguran dalaman pulak..untuk makluman tuan pihak JEmaah doctor khas (JDK) yang akan menentukan tuan sememangnya mendapat penyakit l4 l5 itu disebabkan dari kerja yang tuan lakukan setiap hari atau sebaliknya..pihak perkeso hanya melakukan siasatan tertumpu pada kerja dan tugas tuan sahaja pada setiap hari bekerja...yang tentukan sama ada sakit tuan berpunca dari kerja atays ebaliknya adalah pihak JDK yang terdiri dari pihak doctor pakar..mereka yang membaca dan emmbuat keputusan berdasarkan laporan perubatan yang tuan kemukakan dan ujian dan pemeriksaan yang di lakukan pada hari JDK tersebut.

      2.Penyakit khidmat ini seperti L4 L5 tertumpu pada sakit belakang dan slip disc..jika teruk dan terbukti kerana kerja biasaya pihak JDK akan memberi persen...tahap cacat kekal yang tuan alami..walau pun begitu saya tidak lah hendak komen keputusan JDK "masak" saya jika mempertikaikan keputusan mereka..NAMUN begitu ada RUANG untuk pihak tuan membuat rayuan ketas keputusan JDK tersebut...JIKA TUAN TIDAK BERPUAS HATI dengan KEPUTUSAN JDK maka SAYA SYORKAN TUAN membuat RAYUAN KES TUAN KE JDR (Jemaah Doktor Rayuan) INsyaallah rayuan tuan akan di pertimbangkan sewajarnya.

      Tuan saya hanya mampu memberi pandangan dan nasihat dengan hati yang Ikhlas maka bertindaklah membuat rayuan ke JDR(JEMAAH DOKTOR RAYUAN0 dalam tempoh 3 bulan dari surat maklum keputusan JDK di hantar pada tuan.

      wasalam..harap tuan berpuas hati dengan jawapan saya..

      Padam
  20. As salam tuan,saya mengalami slip disc akibat kerja yg selalu kena angkat brg2,saya telah berjumpa jemaah doktor dan result yg diberikan mendukacitakan kerana mereka kata sakit tak related dgn kerja,boleh ke saya buat rayuan dan berapa lama pula nak tahu result rayuan tu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam tuan,
      1.Tuan boleh sahaja buat rayuan ke Jemaah Doktor Rayuan (JDR)

      Padam
  21. Salam doktor, saya disahkan oleh doktor mengalami slip disc (cervical) dan baru menjalani rawatan radiofrekuensi abalation. Untuk makluman, saya bekerja sebagai setiausaha, di mana pekerjaan saya perlu menghadap komputer sepanjang masa dan kerusi yg tidak ergonomik. Adakah saya layak memohon tuntutan khidmat? Terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam...boleh puan...sila la buat tuntutan di bawah penyakit khidmat dengan mengemukakan laporan perubatan sepertimana di kehendaki..

      wasalam

      Padam
  22. salam
    saya bru sahaja kemalangan 2 bulan lpas ketika pulang dari kerja..sekarang saya menghadapi masalah

    1.saya mengalami kecederaan patah 3 peha kanan dan masuk besi kemudian patah pergelangan tgn kanan,patah jari telunjuk sblah kanan dan patah jari tengah sblah kanan..borg ape yang perlu saya isi??
    2.saya diberitahu oleh supervisor saya yang sampai hari ini bos tidak tahu saya kemalangan..apakah boleh saya uruskan sendiri urusan socso ni??
    3.sekarang kes kemalangan sedang dalam perbicaraan tuntutan insurans yang melanggar saya..jadi surat mc ori perlu ad ketika perbicaraan..jdi mcm mane ye???

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam puan,
      1.Setiap kejadian kemalangans ama ada dalam perjalanan ke tempat kerja atau balik kerja PERLU SEGERA dilaporkan pada pihak PERKESO melalui pihak majikan puan!

      2.Sila maklumkan segera kepada pihak majikan untuk membuat tuntutan dengan pihak perkeso,tugas melapor kemalangan pada pihak perkeso adalah tugas majikan dan ianya perlu dan wajib di lakukan oleh pihak majikan.JIKA PIHAK MAJIKAN TIDAK MEMBUAT LAPORAN KEMALANGAN DAN TUNTUTAN PADA PIHAK PERKESO SILA PUAN BUAT ADUAN KE PEJABAT PERKESO TERDEKAT PADA KADAR SEGERA.

      3.Semua tuntutan adalah memerlukan MC asal,makanya jika MC yang puan ada adalah MC salinan maka ia perlu disahkan Oleh hospital yang mengeluarkan MC tersebut.

      Wasalam

      Padam
  23. Terima kasih tuan. Silap doktor pulak. Hehehe.

    BalasPadam
  24. Salam... Boleh buat tuntutan HUK untuk retak tulang belakang akibat kemalangan jln raya ? Rasa sakit jika duduk lama atau ketika bawa motor.Dalam laporan perubatan..hanya hilang upaya sementara saja. T.kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam tuan,
      1.Tuntutan HUK boleh dibuat selpas tuntutan HUS selesai tuan...maknya jika tuan dah disahkan bencana kerja dan bayaran untuk HUS telah dibuat maka boleh lah tuan mohon tuntutan HUK pula...

      wasalam

      Padam
    2. Salam tuan,

      Untuk tuntutan HUK tu, boleh guna laporan perubatan sebelum ni ( Borang Perkeso ) atau perlu buat laporan perubatan baru ?

      Padam
    3. wasalam tuan KING,
      Untuk tuntutan Hilang Upaya Kekal (HUK)Tuan KIng kena guna boring tuntutan HUK dan juga Laporan perubatan yang baru tuan...laporan perubatan tersebut pergu guna format laporan perubatan perkeso..boring boleh diambil di pejabat perkeso terdekat tuan :)

      Padam
    4. As salam, Nak tanya.. Lepas raya ni sy nak mohon HUK. Adakah Compression Facture T11 pd tulang belakang akibat kemalangan tu.. dianggap sebagai Cacat Kekal ? Loss of Height ? TQ

      Padam
    5. wasalam bro selamat hari raya..boleh aje buat tuntutan HUK...sebab yang tentukan bro dapat ke tidak ia bergantung pada penilaian oleh pihak Jemaah Doktor (JD) yang akan meneliti kes bro dan membuat pemeriksaan nanti hehehe...

      2.Kuih raya mana bro king aduhhh :)

      Padam
  25. As salam Tuan. Sy pernah jatuh moto 15 tahun dulu. Patah tangan. Baru2 ni sy dpt slip disk. Boleh tak sy buat tuntutan sakit khidmat. Sy bekerja duduk menghadap computer jea.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam,
      1.Penyakit khidmat adalah penyakit yang berkaitan dengan kerja yang tuan lakukan sehari hari...hehehe contohnya jika tuan bekerja sebagai pengerudi jalan...akibat getaran gerudi jalan lam kelamaan akan mengalami sakit slip disc/belakng lower back ache..itu sebagai contoh tuan hehehe

      2.seandainya kerja tuan sememangnya bekerja perlu angkat bebanan berat atau bekerja secara tidak egonomik pada setiap hari maka TUAN BOLEH membuat tuntutan dibawah tuntutan penyakit khidmat :)

      3.Walau bagaimanapun tuan boleh sahaja mencuba membuat tuntutan dibawah penyakit khidmat sekiranya tuan rasakan kerja tuan pada setiap hari menyebabkan tuan alama sakit belakang..

      4.semoga cepat semboh tuan

      Padam
  26. asalam en..
    saya ain nak tanya sikit,saya baru tahu yang saya menghidapi slip disc L4/L5 L5/S1 dan sebelom ni saya tidak mengetahui lagi.tapi di sebabkan sakit kaki saya ini semakin menjadi jadi sekarang saya telah pg jumpa pakar ortho dan doktor tlh mengesahkn.boleh kah sya memohon tuntutan pada pihak perkeso.untuk makluman en saya berkerja di oficce dan kerja saya duduk dan mengangkat dokumen yang berat kadang2,scan dokumen dalam keadaan berdiri.apa pendapat en tentang masalah saya tadi.tq en

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam puan...boleh,
      puan buat tuntutan di bawah tuntutan penyakit khidmat...sila ke pejabat perkeso dan minta boring tuntutan penyakit khidmat...mungkin kesakitan yang puan alami disebabkan kerja...cuba puan :)

      Padam
  27. salam.
    saya masih lagi keliru,minta penjelasan sedikit dr en.
    saya menghadapi slip disc tapi saya tidak mengambil sebarang
    mc kerana kerja saya yang agak banyak untuk dilakukan,doktor telah mengesahkan yang slip disc saya agak teruk.ia adalah acident kes dimana saya mengangkat dokumen yang berat hingga mbuat disc saya koyak.bolehkah saya tuntut sosco sedangkan saya tidak mengambil mc.saya buntu fikir.
    tq byk2 en.

    BalasPadam
  28. Salam tuan..pd 5.5.16 saya telah mengalami kecederaan pada jari tengah tangan kiri yg menyebabkan jari tidak boleh diluruskan.saya telahpergi ke poliklinik bahagian kecemasan dan diberikan rawatan serta mendapat 1 jahitan namun tidak mendapat sebarang mc..selepas kejadian selepas luka telah sembuh saya dapati jari tersebut masih tidak boleh diluruskan seperti asal..sekiranya ini menjadi kekal bolehkah saya menuntut perkeso sedangkan pd masa kejadian saya tidak mendapat sebarang mc dan tiada laporan polis dibuat..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam tuan..tuan kemalangan semasa bekerja atau kemalangan jalan raya dalam perjalanan pergi/balik kerja?

      2.Kalau kemalangan jalan raya semasa pergi/balik kerja/dalam waktu rehat hendak makan tuan perlu buat laporan polis macam biasa...akan tetapi kalau kemalnagn di tempat kerja laporan polis tidak perlu tuan..hehehe

      3.Tuan boleh aje tuntut bawah tuntutan hilang upaya sementara (HUS) dengan meminta majikan kemukakan borang21,namun bayaran MC tidak dibuat disebabkan tiada cuti sakit dan tuan jika disahkan bencana kerja maka langkahs elanjutnya boleh mohon hilang uapaya kekal dengan mingisi boring HUK (Hilang Upaya Kekal) hehehe mesti tuan pening kakakakaka...

      4.Mcm ni tuan nak tuntut HUK (Hilang upaya kekal @cacat kekal)tuan kena lulus di peringkat HUS (hilang uapaya sementara)terlebih dahulu hehehe

      agak2 tuan leh paham ka ni?

      Padam
  29. Assalamualaikum...sy nk tny pada awal bulan 5/2015 sy disahkan oleh docter menghidap penyakit kanser paru2 tahap 4 dan paru2 sy telah rosak sebelah slpas dri itu sy terus berhenti kerja..adakah sy layak untuk buat tuntutan penyakit khidmat?sy keje sbgai kerani di syarikat swasta

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam puan..mudah mudahan puan sentiasa dalam keadaan sihat..

      1.Puan boleh memohon tuntutan pencen ILat...mohon la pun InshaAllah ada rezeki puan akan dapat pencen seumur hidup..mohon segera puan jangan tunggu lama2...kesian puan..ingat tu puan PENCEN ILAT!

      Padam
  30. Hai. Sy hani. Sy telah dimasukkan ke hospital kerana sakit belakang. Dan setelah menjalani X ray dan MRI doktor sahkan saya mengalmi slip disc. Masalahnya bila sy kata sy nk claim socso, doktor jeb dia hanya bole beri mc. Sebelum ini sy telah beberapa kali tidak bole berjalan dan pernah dimasukkan ke hospital kerajaan dan pada masa itu doktor mengatakan sy mendapat sakit PID. Utk pengetahuan tuan sy. Ekerja dlm bidang fast food restoran lebih kurang 14 tahun. Bidang kerja sy memerlukan sy lama berdiri, bergerak dan mengangkat benda berat seperti stok mknn. Adakah sy layak mohon penyakit khidmat atau kemalangan. Kerana sy juga pernah jatuh ditempat kerja dan menjadikan belakang sy makin teruk sakitnya.apa pndpt pihak tuan. Terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam saya nasihatkan puan agar membuat tuntutan di bawah penyakit khidmat kerana ia berkaitan dengan kerja...contohnya berdiri lama..sila ke pejabat perkeso terdekat untuk mengambil boring tuntutan penyakit khidmat puan.

      wasalam

      Padam
  31. Asallamuallaikum....saya telah disahkan menghidap irratable bowel syndrom (ibs) iaitu masallah penghadaman yg tidak normal
    berkaitan dgn saraf telah membuat rawatan ulangan di klinik sopd
    selama 3tahun ....dktr katakan yg
    penyakit ini sukar dirawat dan
    berpanjangan(seumur hidup) dan
    hanya boleh dibantu oleh ubat....ibs
    ini telah menyebabkan perubahan
    besar dlm kehidupan seharian saya ....banyak memberi kesan yg negatif dgn perkerjaan saya sebagai sorang courier....adakah saya layak utk membuat sebarang tuntutan contohnya pencen ilat....sekian terima kasih....

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumusalam tuan...
      1.Pertamanya saya tidak beberapa tahu akan penyakit ya ng tuan alami..ape pun untuk memohon pencen ilat ia ada syaratnya tuan 1.Cukup dari segi kelayakan caruman 2.Umur belum mencapai 60 tahun

      2.Jika tuan memilih untuk memohon pencen ILat tidak menjadi masalah cuma apabila tuan mengemukakan permohonan pihak perkeso akan merujuk kes tuntutan tuan kepada pihak Jemaah Doktor untuk dinilai sama ada tuan layak kes ilat atau sebaliknya..kes 100% diputuskan Oleh pihak Jemaah Doktor (JD) yang terdiri daripada doktor2 pakar hospital kerajaan.

      3.Tuan juga boleh melihat sama ada penyakit yang tuan alami ini ada kaitan dengan pekerjaan yang tuan bekerja sehari hari...contohnya jika tuan bekerja di tempat yang bising lama kelamaan tuan mendapat pekak badak nahhhhh itu boleh dibuat tuntutan di bawah tuntutan penyakit Khidmat!!!bab2 penyakit khidmat ada saya nyatakan kat blog ni hehehe tuan boleh cari :)

      Padam
  32. Salam tuan..

    1) Suami saya kemalangan & tidak dpt bjln sehinnga menyababkan beliau tidak dpt membuat laporan polis lagi. Namun saya sebagai pihak ketiga telah membuat laporan polis utk memaklumkan yg suami saya kemalangan. Adakah laporan ini blh di gunapakai utk tuntutan ke perkeso.

    2) Adakah perlu borang2 perkeso ini ditulis dengan dakwat hitam sahaja?

    3)Adakah saya blh mewakili suami utk membuat tuntutan ker perkeso.?

    T.kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam puan,saya doakan suami puan cepat sembuh.
      1.Puan tuntutan perkeso suami puan akan di uruskan oleh pihak MAJIKAN dan biarlah pihak majikan menjalankan tangungjawabnya..adalah wajib untuk pihak majikan mengisi boring tersebut dan kemukakan ke pejabat perkeso dengan kadar segera.

      2.Laporan polis kemalangan adalah WAJIB dilakukan oleh pesakit sendiri...tindakan puan melapor sebagai makluman awal itu adalah langkah terpuji walaubagaimanapun suami puan perlu membuat laporan polis sendiri apabila kesihatannya mengizinkan...laporan polis dikecualikan bagi eks kecederaan dimana pekerja yang terlibat dalam kemalangan itu koma selamanya@maksud saya dalam tempoh yang kita tidak tahu bila akan sedar 2.Pekerja yang kemalangan terus hilang ingatan 3.Pekerja kemalangan meninggal dunia..namun sekiranya kecatatan lumpuh sepenuhnya dan tidak boleh ke balai maka ada kekecualian...apa pun sila kemukakan dahulu laporan kemalangan segera ke pejabat perkeso agar pegawai penyiasat perkeso boleh bertandang melawat suami puan dan melihat kondisi keadaan suami puan..

      hehehe panjang lebar plak hari ni
      wasalam :)

      Padam
  33. Assalam Tuan ingin bertanya tuan saya bekerja di bhg pentadbiran dan 2 thn lepas saya mendapat kemalangan ketika pulang dari tempat kerja di Sg Petani Kedah dlm perjalanan ke rumah saya diSg Bakap P.Pinang setiap hari saya menunggang motosikal pergi dan balik pd jarak antara 160-175km. Baru2 ini saya mengalami sakit belakang yg serius 24jam,kebas kaki sehingga mengganggu tahap kesihatan lelaki saya....Boleh ke saya proceed utk claim ke2 utk pengetahuan tuan sekarang saya masih dlm hospitalization leave dah hampir 60hari dah.Hasil MRI menunjukkan saya alami slip disc L2/L3 bengkak, L3/L4 bengkak dan L4/L5 bengkak telah sentuh saraf dan Doktor pakar yg merawat saya juga mengatakan 'alleged motor vehicle accident'. Nasihat tuan amatlah dihargai ....tkasih Dari Bazli

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam Dato' hehehe..tok pernah claim socso/perkeso tak sebelum ni?hehehe maksud saya yang kemalangan 2 tahun lepas tu ada pi claim tak??? kalau dah pi claim duitnya dah dapat lum dato :) kikiki claim cacat kekal dah buat lum dato?kalau tak buat dato leh buat cliam cacat kekal..sebab saya tak pasti sangat susur cerita kes dato ni hehehe doto sila jawab yang saya Tanya tuuu nanti saya respon semula...kemalangans ebelum nid ah claim ka belum

      wasalam

      Padam
  34. Salam tuan. Mohon pencerahan bagi kekeliruan yg sedang saya alami. Saya telah buat tuntutan penyakit khidmat dan telah datang untuk temuduga para jemaah doktor. Selepas disiasat saya ada tanya doc tu berapakah percent yg saya dapat? Tapi doc tersebut beritahu saya akan dpt keputusan dlm bentuk surat yg bakal dihantar ke alamat saya. Sehari selepas jumpa para jemaah saya dpt call dari staff perkeso sendiri untuk buat surat makluman untuk pecahan mc saya. ( sebenarnya saya ada 4 penyakit melibatkan tempat kerja)setelah itu saya dapat surat jawapan kelulusan fisioterapi mengikut kelayakan saya. Saya boleh claim perkeso maksimum rm5. Persoalannya adakah tuntuan saya sampai disini sahaja? Atau ada lagi yg bakal saya terima selepas ini? Atau apa yg perlu saya lakukan sehingga ke peringkat seterusnya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalan tuan..semoga tuan cepat sembuh
      1.Untuk makluman tuan selepas tuan pi ke Jemaah Doktor Khas(JDK) tuan akan dinilai oleh geng2 Jemaah doctor khas yang terdiri dari pakar2 perubatan..setelah itu barulah tuan akan diberi keputusan IAITU ASAMA ADA MENGALAMI PNYAKIT KHIDMAT ATAU SEBALIKNYA..setelah dipusukan tuan mengalami penyakit khidmat maka pihak JDK(Jemaah Doktor Khas) akan memberi persen % tahap kecacatan kekal yang tuan perolehi...

      3.JIKA TUAN mempunyai MC/cuti sakit maka pihak perkeso akan membayar/membuat bayaran keatas cuti sakit yang tuan perolehi itu terlebih dahulu dan kemudian pada masa yang sama akan membuat bayaran CACAT KEKAL yang tuan alami berikutan mendapat penyakit khidmat tertakluk kepada berapa persen % yang tuan perolehi dari hasil tuan ke Jemaah Doktor Khas tempoh hari hehehehe..tuan jangan risau tuan maknanya akan dapat 2 bayaran 1.BAYARAN UNTUK CUTI SAKIT (MC) dan 2.BAYARAN ACCAT KEKAL penyakit khidmat.

      tuan raya kat mana tahun ni hehehe raya sakan Nampak gaya ni tuan kikiki

      wasalam

      Padam
    2. Tuan, saya baru jer terima surat jawapan dan saya hanya layak dapat 1% jer tuk CTS saya.. Huhuhuhu sedihnya... Selain itu saya juga ada terima borang rayuan tuk penyakit saya ni. Apa yg saya musyilkan lagi disni ialah , saya telah diberitahu oleh pegawai bertugas bahawa saya memg boleh utk buat rayuan, tetapi berkemungkinan saya bakal dapat lebih, maintain atau langsung x da memandangkan saya hanya perolehi 1 % jer. Apa yg perlu saya lakukan ya, dalam dilema ni.. Camna nak raya jiwa kacau?
      Tuan, claim mc dah dapat Alhamdulillah dlm rm5 k.. Tahun ni raya kat seremban ler kita.. Kikijikiki

      Padam
    3. Alhamdulilah RM5K raya sakan la hangpa kakakakakakaka..sedia duit raya kat anak2 lebih sikit kikiki

      2.Untuk Makluman tuan/puan apa yang dikata pegawai bertugas tu tepat...maksud saya jika kita membuat rayuan belum tentu per sen akan naik bah kan ada kemungkinan turun atau kekal sebabnya Jemaad Doktor rayuan terdiri dari orang yang berbeza dari Jemaah Doktor...hehehe pihak kami sendiri pun x tahu apa2 puan/tuan sebab tu bawah bidang kuasa para doctor..

      3.Nasihat saya kekalkan saja tuan/puan hehehe x berani hahahahaha alang2 dah dapat pi rayuan jadi 0 % baru nangis kikikiki...untuk makluman tuan/puan 1 % banyak jugak tuuuuuu kalau x caya tunggu la bayaran nanti dan komen balik kat sini kakakakakakaka

      wasalam selamat hari raya tuan/puan

      Padam
  35. Gd Afternoon,
    Saya kerja sebagai Production Planner,beau ini menghadapi masalah slip disc pada tulang pinggang and tulang leher sehingga tangan sebelah kanan jari tak boleh bergerak and rasa sebelah kanan tangan dan sebelah kanan kaki tak ada tenaga.
    Saya dapat mc selama 3-23jun , dan sekarang tengah buat physiotherapy.
    Bolehkah saya delay tuntutan daripada SocSo? Dan bagaimana cara mohon?
    Sekian terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Selamat petang bro..
      1.Berkenaan penyakit slip disc sepertimana yang saya sentiasa katakana JIKA SLIP DISC ITU BERPUNCA DARI KERJA maka ia boleh dibuat tuntutan di bawah TUNTUTAN PENYAKIT KHIDMAT hehehe..bro boleh ke pejabat perkeso terdekat dan dapatkan boring tuntutan penyakit khidmat...dengan syarat pekerjaan bro itu menyebabkan sakit slip disc dan bukannya disebabkan benda lain

      Padam
  36. Salam tuan... maaflah jika pertanyaan ini pernah ditanya. Sya diberitahu oleh doktor klinik swasta yang saya kena carpal tunnel syndrome. Dapat mc satu hari..hari kedua masih sakit dapat lagi satu hari. Hari berikutnya tetap sama tapi saya ambil keputusan ambil cuti rehat takut prestasi jatuh hujung tahun tak dapat bonus.Mimggu kedua tukarklinik dapatlah ubat tahan sakit yang power sikit tapi hari ni dah masul hari ke 16 masih sakit dan dlm tempuh itu hanya 2 hari pergi kerja dalam sakit. Soalannya layak kah saya buat tunyutan sebab saya bukan mc berterusan tapi atas sebab tertentu saya bil curlti rehat serta terpaksa pergi kerja dan saya tak dpt rawatan di hospital cuma kllinik panel syarikat pas tu tukar tukar klinik pulak pasal tak puas hati layanan doktor. Saya masih sakit dan rasanya terpaksa jugak pergi kerja esok..ambil mc nanti prestasi jatuh..ambik cuti rehat dah tak boleh sebab giliran cuti raya dah bermula....mohon bantuan tuam

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam wan.
      1.Wan kerja sebagai apa ye..jika wan mengidap carpa tunel sindrom biasanya ia melibatkan pekerjaan yang sentiasa mengunakan computer,atau kerja2 yang berulang yang setiasa mengunakan tekanan jari dan sebagainya...jika wan ada bekerja sebegitu yang menyebabkan ianya memberi kesan kapada tangan wan sehingga terjadinya carpal tuner sindrom maka wan wajar untuk membuat tuntutan dengan pihak perkeso dibawah tuntutan penyakit khidmat.

      2.Oleh itu saya mohon wan ke pejabat perkeso terdekat dan ambil borang tuntutan penyakit khidmat...hehehe jangan dok ambil borang lain plak kikiki

      Padam
  37. Terima kasih tuan. Asalnya saya bagitau doktor mungkin sebab jinjit bag shopping kot tetiba rasa sakit.tapi bila doktor tanya ada kebas kebas ke tidak sebelum ini..saya akui la memang selalu kebas kebas tangan kiri tu.. tu yang doktor kata beg shopping tu hanyalah kebetulan
    Saya baru perasan kerja saya menggunakan laptop yang keyboard nya agak tebal dari aras.meja. So kalau macam ni boleh cuba cliam la ya..takut jugak jika di siasat pasal.saya dah melawak pasal shopping raya banyak sangat yg menyebabkan sakit tu.. dan tak de pulak sejarah kebas kebas dalam rekod doktor..ya lah setakat kebas2 takkan nak pergi doktor kan.. Semuga Allah membalasjasa dan khidmad nasihat tuan melalui blog ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahahaha sama2...saya kongsi maklumat setakat yang termampu harap2 ianya menjadi satu amal jariah saya..hehehe jangan tunggu lama2 sila la ke pejabat perkeso terdekat...borang adalah percuma!!!

      Padam
  38. Assallamualaikum tuan.saya disahkan mengalami slip disc c3/c4 c6/c7 dan L3/L4/L5/S1 akibat kesan kerja dan saya telah memohon tuntutan dibawah penyakit khidmat.setelah berjumpa jemaah dr.disahkan bukan penyakit khidmat walaupun saya telah sertakan laporan sokongan akibat kerja yg menyebabkan bhg tangan dan kaki sering mengalami kekejangan menyokong permohonan tersebut.selepas raya ni sy sekali lagi akan kejb utk rujukan jemaah dr.sy masih mendapat rawatan otoprdik & fosio dihospital.apa yg perlu sy buat utk menyokong permohonan tuntutan tersebut..?tk.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam tuan..selamat berpuasa
      1.Kes yang melibatkan masalah slip disc agak rumit juga tuan,semasa siasat dilakukan tuan perlu nyatakan secara jelas apa punca masalah slip disc yang tuan alami?punca itu adalah penting untuk membuktika ianya betul2 berpunca dari kerja yang tuan lakukan sekarang

      2.Semasa tuan buat permohonan dahalu sudah pasti ada dikemukakan bersama laporan perubatan saya takpati apa yang ditulis didalamnya..biasanya jika ia berkaiatan kerja dan betul ada kaitan dengan kerja dalam laporan tersebut pihak doctor akan mencatatkannya..punca slip disc yang tuan alami

      3.Dan semasa ke Jemaah Doktor Khas (JDK)tuan perlu terangkan apa masalah tuan selain pihak Jmeaah Doktor membaca laporan perubatan yang tuan kemukakan

      4.Dan sekiranya tuan tidak berpuas hati dengan keputusan pihak Jemaah Doktor Khas (JDK) maka tuan boleh membuat rayuan ke Jemaah Doktor Rayuan..

      5.Apa yang penting sila pastian tuan mengemukakan Laporan perubatan dari pihak Hospital yang merwat tuan agar mereka lebih faham dan lebih arif dalam menulis laporan perubatan berkenaan sakit yang tuan alami.

      wasalam

      Padam
    2. Assalamualaikum tuan, saya telah berjumpa jemaah dr.rayuan pd August 2016. Jemaah dr.rayuan telah mengekalkan keputusan jemaah dr khas iaitu bukan penyakit khidmat.
      Saya masih lagi rasa sakit dan menjalani rawatan diklinik ortopedik serta fisioterapi dua kali sebulan dihospital kerajaan. Semasa membuat tuntutan dahulu Saya terlupa melaporkan yg saya pernah menganggotai askar wataniah atas arahan jabatan yg mana kakitangan dibawah umur 40 tahun digalakkan menganggotainya.
      Adakah ianya boleh diambilkira sebagai salah satu punca berlakunya masalah slip disc. Menurut pegawai perkeso yg mengurus kes saya, utk membuat tuntutan semula saya perlu menunggu sekurang2nya 6 bulan. Ini bermakna februari ini Saya boleh membuat tuntutan semula. Apakah sya perlu membuat tuntutan dibawah penyakit khidmat juga atau dibawah kategori lain...mohon pencerahan dari tuan. Harap dpt membantu.
      Terima kasih.

      Padam
    3. wasalam tuan,
      1.Tuan boleh mohon tak jadi masalah hehehe namun ia tetap di bawah tuntutan penyakit khidmat tuan..

      2.Penyakit khidmat ni macams aya selalu dok habaq ianya MESTI BERPUNCA dari kerja,dengan kata lain sakit slip disc tu disebabkan sentiasa kerja berat..angkat batu bata ka angat tong gas ka atau factor ergonomic ka..lebih kurang macam tu tuan,saya doakan tuan Berjaya Inshallah cuba la tuan

      Padam
  39. As salam Tuan, Adakah Compression Fracture T11 akibat kemalangan tu dianggap sebagai Cacat Kekal ? Doktor beritahu ada kesan Kemek sedikit pd tulang belakang sy tu. T,kasih.

    BalasPadam
  40. Assalam tuan..
    saya di sah kan oleh doktor mengalami slip disc l5s1pada bulan 3 yg lepas.. ia berlaku semasa saya mengangkat dokumen dlm kotak untuk disimpan ke stor utk penyimpanan.. tugas sebenar saya dipejabat adalah sebagai kerani admin byk duduk dan berjalan... seminggu sebelum raya saya mengalami sakit kaki kanan sehingga sukar berjalan dgn baik saya telah dimskkan ke wad dan mengambil injection utk mengurangkan kesakitan.. sekarang saya masih dlm mc hospitalized.. dan kaki masih kebas dan x boleh berjln dengan sempurna.. bolehkah saya mebuat claim socso.. tk

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam puan
      1.Saya sarankan puan membuat TUNTUTAN Penyakit Khidmat dengan pihak perkeso sebab dari apa yang puan cerita kat atas tu mungkin kerja2 yang puan lakukan hari hari er er pada setiap hari telah menyababkan puan mengalami sakit belakang..

      2.Sila ke pejabat perkeso terdekat dan ambil la boring tuntutan penyakit khidmat hehehe..

      wasalam puan

      Padam
  41. Assalammualaikum..utk pengetahuan en sy trlibat dlm xcident pd awl febuary 2016 n retak tulang kaki n d beri mc selama 5 bulan..wajib ke ad laporan perubatan jika sy nk claim utk hus sahaja.. brp lma proses yg d ambil utk tau keputusan..tq..

    BalasPadam
    Balasan
    1. waaalaikumulasam bro selamat hari raya hehehe
      1.Kemalangan jalan raya untuk tuntutan HUS tak perlu bro MELAINKAN IANYA DIMINTA OLEH PIHAK PERKESO atas sebab2 tertentu...maksud saya mungkin MC terlalu panjang...

      2.Namun untuk permulaan tuntutan HUS maksud saya semasa nak hantar borang laporan kemalangan pada pihak perkeso laporan perubatan tidak perlu dihantar,untuk kemalangan jalan raya yang perlu dihantar bersama borang 21 laporan kemalangan adalah seperti Laporan polis,peta lakar hala tuju kemalangan,slip gaji 6 bulan sebelum bulan kemalangan,salinan kap pengenalan dan cuti sakit (MC) asal...hehehe tu saje bro...

      3.Kuih raya ada lagi ka kikiki

      Padam
  42. Salam...
    Jari sy mengalami trigger finger dan ada buat operation pd awal bln 5 yg lps..slps itu sy buat tuntutan di perkeso utk penyakit khidmat...dan telah di interview oleh jemaah doktor pd 12 julai 2016 yg lps ini..slps itu sy dpt maklumat yg sy x di sahkn sbg penyakit khidmat tu...sy x berpuas hati sdg kn kerja sy setiap hari menggunakn komputer...angkat bakul berat sbg chief cashier..rakan sekerja sy pun ade kene jgk sakit ni..pun buat tuntutan di perkeso tp senang2 dia dpt claim...2 kali cek spai...yg sy ni keje mcm nk mati tp xdpt ape..keje dia bkn main senang lenang lg..kalo sy buat rayuan pun layak ke sy dpt?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam cik Diana..saya bersimpati dengan cik..
      1.Cik Diana jangan putus asa segeralah membuat RAYUAN untuk dirujuk ke JEMAAH DOKTOR RAYUAN (JDR) berkenaan kes cik Diana yang tidak disahkan mengalami penyakit khidmat.

      2.Saya berpandangan jika cik dia bertugas sebagai cashir untuk berbelas belas tahun ia sememangnya menjurus kepada factor egonomik untuk mendapat penyakit trigger finger dan juga capatunel sindrom namun itu hanya pandangan peribadi saya sahaja cik..

      3.Nasihats aya segeralah buat rayuan dan terangkan pada doctor cara kerja cik macam mana..saya yakin cik Diana akan Berjaya..jangan putus asa geng

      Padam
  43. as salam..sy ada kol perkeso..dan di maklumkan tuntutan penyakit khidmat sy berjaya..lps tu sy kol pegawai perkeso yg interview sy..dan dia maklumkan isi form hilang upaya kekal..soalan sy..adakah sy di kategorikan HUK atau kena HUS sementara dahulu..sy konpius

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam tuan...Tahniah
      1.Apabila tuan disahkan mendapat penyakit khidmat maka ianya bersifat kekal tuan,maka perlu isi HUK dan isi persetujuan berkenaan bayaran...Tahniah tuan..perkeso akan menjelaskan bayaran dengan sekadar segera sebaik tuan kemukakan dokumen yang di minta tersebut.

      Wasalam tuan hehehe leh buat korban raya haji ni tuan :)

      Padam
  44. Salam sy ingin bertanya soalan kpda en,sy tlh di sah lan oleh Dr yg sy ade mslah sakit tulang belakang(slipdisc)L4 L5,L5 S1...,sy tlh membuat tuntutan ke perkeso...dn pegawai memberitahu tggu dlm mase sbulan ke 2 bulan utk jemaah doktor.. Ri sini sy ingn bertanya claim utk MC akn dbyar dlu dri pihak perkeso ataupon selepas berjumpa dgn jemaah doktor bru kite akan dpt claim MC dan kes HUS or HUK?mohon penjelasan...tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam puan,
      1.Jika puan membuat tuntutan di bawah penyakit Khidmat maka segala keputusan adalah bergantung kepada keputusan JEMAAH DOKTOR KHAS (JDK) yaaa puan untuk ke Jemaah Doktor Khas perlu menunggu giliran Inshallah tak lama.

      2.Walaubagaimanapun bayaran MC tersebut sudah pasti ianya terikat kepada keputusan JDK(Jemaah Doktor Khas) dengan kata lain jika puan di sahkan mengalami penyakit khidmat di sebabkan kerja..sekali lagi saya nyatakan DISEBABKAN KERJA maka barulah MC/cuti sakit puan di bayar dan jumlah bayaran HUK bergantung kepada per sen yang diberi oleh JEMAAH DOKTOR.

      3.Untuk makluman puan walaupun pihak doctor yang merawat puan mengesahkan puan mengalami slip disc dan ianya betul puan mengalami slip disc namun harus diingat ianya MESTI ADA KAITAN DAN SLIP DISC ITU disebabkan kerja barulah pihak JDK meluluskan permohonan puan...jika sebaliknya slip disc itu berpunca dari bukan kerana factor kerja contohnya puan pernah jatuh di tempat2 tinggi ataus ebagainya menyebabkan puan alami slip disc maka sudah pasti permohonan akan ditolak dengan kata lain not related to work place kata istilah perubatan hehehe harap2 puan Berjaya..dan tidak keliru dengan penerangan saya ni hihihi

      wasalam puan

      Padam
  45. saya just nak tahu saje,suami saya kemalangan pada tahun 2012 dan sekarang apabila kami pergi ke pjbt sosco utk membuat ulangkaji sosco menyuruh kami untuk mendaftarkan semula kes kemalangan pada tahun 2012 kerana majikan tidak melaporkan kejadian pada tahun itu.sekarang suami menghidapi slip disc akibat kemalangan pada tahun itu.saya just nak tahu apakah pihak sosco akan menimbang semula kes itu dan laporan perubatan terkini yang akan di ambil kira atau laporan dahulu yang di ambil kira.mohon pencerahan encik

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam puan
      1.Hehehe saya minta maaf puan tak berapa paham maksud ulangkaji tu...apakah puan pernah membuat tuntutan sebelum ini?maksud saya suami puan..jika ulangkaji maksudnya suami puan pernah buat tuntutan sebelum ini dan ulangkaji itu maksudnya ianya tuntutan kekal telah dibuat...untuk ulangkaji perlu selepas 3 tahun dari tarikh Jemaah doctor yang suami puan pernah pergi...yang ni mohon pencerahan dari puan semula?bab ulangkaji tersebut..dan untuk ulangkaji keputusan HUK selepas 3 tahun ianya tertakluk kepada cacat kekal yang suami puan alami apakah ianya bertambah teruk?

      2.Slip disc disebabkan kemalangan tidak sama dengan slip disc disebabkan oleh penyakit khidmat puan...maksud saya cara kejadian la..sakitnya tetap sama la hehehe...kalau kemalngan jalan raya pakah ia kemalangans emasa pergi kerja atau balik kerja?apakah suami puan telah membuat tuntutan?yang saya x faham mengapa majikan belum lapor kemalangan?hahahaha reply semula puan nanti saya ulas balik

      selamat hari raya puan..kuih raya mohon habis kan kikiki

      Padam
  46. Saya mengalami kemalangan sewaktu ke tempat kerja.dan mengalami patah dua pada tempurung lutut.
    Pembedahan di jalankan dan wire di ikat pada tempurung.
    3 bulan selepas itu saya mula berkerja dan rasa sakit semasa berjalan dan telah menjalani satu lg operation mengeluarkan wire tersebut.
    Rasa sakit tidak hilang disebabkan pelapik di antara tulang peha dan betis rosak.
    Rawatan memasukan gel dilakuka namun rasa sakit masih ada.
    Dan aktiviti biasa terhalang.cth naik tangga solat,dan berjalan lama sakit.
    Adakah saya layak mendapat HUK.
    HUS telah di bayar semuA.
    Harap dapat membantu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam saya berpendapat tuan wajar memohon HUK..jangan tunggu lama2 tuan..walau bagaimana pun di peringkat MC yakni tuntutan HUS perlu diselesaikan semuanya barulah tuntutan HUK boleh dibuat.

      wasalam

      Padam
  47. Assalammualaikum
    Saya ada pergi ke hr saya minta form perkeso untuk di isi oleh doctor
    Saya mc kerana sakit dari bahu ,siku
    Dan ada cts .operation carpel tunnel pun saya sudah buat..yg saya pelek kenapa HR saya ckp untuk carpel tunnel syndrom 95% claim tak berjaya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam puan,
      1.Hehehe yang menentukan puan layak atau tidak bukannya HR puan so pedulikan beliau hahahaha...yang tentukan puan dapat atau tidak tuntutan penyakit khidmat adalah Jemaah Doktor KHAS(JDK) hehehe so pesan saya janganla pihak HR terlebih dahulu memutuskan sesuatu kes tuntutan sebelum ianya di hantar ke perkeso...pihak kami sendiri pun tak campur tangan dalam kes sebegini dan tidak TAHU ianya dapat atau sebaliknya ia adalah KEPUTUSAN JEMAAH DOKTOR KHAS hak mutlak depa..

      2.So puan teruskanlah tuntutan puan dengan mengambil boring tuntutan penyakit khidmat tersebut

      Padam
  48. Salam, Saya baru je keluar dari hospital. 3 hari admit hospital. Saya terjatuh didalam Bilik air office dan doctor mengesahkan Saya mengalami Slip Disc L4/L5 selepas MRI scan. Dan Saya dapat MC 2 Minggu . Boleh Ke saya tuntut di socso atas penyakit khimat Ke atau kemalangan? Mintak pencerahan. Selamat hari raya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam sudu catering hehehe sedap nama
      1.Boleh puan..maksud saya puan perlu mohon di bawah tuntutan kemalangan dan BUKAN dibawah tuntutan penyakit khidmat.

      2.Sebab apa tuntutan di bawah kemalangan?sebabnya JELAS sekali puan jatuh...perkara jatuh dalam bilik air di tempat kerja ADALAH KEMALANGAN maka puan kena lah tuntut di bawah kemalangan yakni mengisi borang 21 dan segera hantar ke pejabat perkeso terdekat.

      3.Yang kena isi dan hantar borang 21 adalah pihak majikan hehehehe

      wasalam terima kasih cik sudu catering

      Padam
  49. Assalamualaikum..sya su..nk tnya skit, pda tahun 2009 suami sya disahkan mengalami slip disc dan jemaah doktor socso mengesahkan suami mengalami hilang upaya kekal sebanyak 13% dan telah mendapat pampasan socso..3 tahun selepas itu suami mengalami masih mengalami sakit belakang sehingga mengganggu tugasnya..suami telah membuat ulangkaji kes. Setelah bertemu jemaah doktor, mereka mengesahkan hilang upaya kekal suami kekal pda 13%..tiada sebarang pampasan diberikan..kini selepas 3 tahun suami kembali mengalami sakit yg sama sehingga mengganggu tugasnya tetapi masih bekerja. Adakah suami masih boleh membuat permohonan ulangkaji kes buat kali ke dua..

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam SU..boleh su dengan syarat selepas 3 tahun hehehe no problem boleh aje buat ulangkaji balik..namun kuasa memberi % mcm biasala bukan pihak perkeso akan tetapi pihak Jemaah Doktor..

      wasalam

      Padam
  50. assalamualaikum tuan,
    suami sy dah lama ada penyakit diabetis..tetapi tahun ni dia terpaksa mc lama kerana operation di bahagian kaki.

    Bolehkah suami sy mohon sebarang bantuan daripada perkeso krn bukan berlaku ditempat kerja tetapi disebabkan oleh penyakit kronik

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam puan bintu Noor.
      1.Saya nasihatkan puan SEGERA ke pejabat PERKESO terdekat untuk MEMBUAT semakan sama ada suami puan ada membuat caruman dengan perkeso atau tidak..ini penting untuk menyemak KELAYAKAN CARUMAN di mana jika mempuanyai caruman 24 caruman dalam tempo 40 bulan maka suami puan layak untuk memohon pencen ILAT dari pihak perkeso dengan syarat umur belum mencapai 60 tahun..

      2.PUan Sekali lagi saya nasihatkan SEGERA KE PEJABAT PERKESO terdekat untuk MEMBUAT SEMAKAKAN KELAYAKAN CARUMAN!!!! jangan bertangguh tangguh lagi.

      wasalam..ada masalah sila reply semula puan saya cukup bersimpati

      Padam
  51. Assalam..
    Pada bln feb16, saya telah menjalani operation tendon bahu koyak dan medapat mc selama sebulan 1 1/2 bulan. sebelum disahkan koyak, saya pernah jatuh ketika dlm perjalanan pulang dari pejabat ke rumah.
    Bolehkan saya claim dengan socso utk tempoh MC tersebut?
    TQ

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam..
      1.Kecederaaan yang puan alami apakah benar2 disebabkan oleh kejadian jatuh semasa dalam perjalanan balik ke rumah?Jika benar bila tarikhnya?dan bil tarikh puan dapatkan rawatan?adakah selepas mendapatkan rawatan puan di beri MC?dan kemalangan puan tersebut apakah ia kemalangan janlan raya?dan jika kemalangan jalan raya perlu buat laporan polis mengenainya

      2.JIka puan ada maklumat2 tersebut puan boleh mohon tuntutan dengan pihak perkeso..dengan syarat seperti saya katakana tadi apakah kemalangan puan jatuh tersebut menyebabkan berlakunya kecederaan pada bahu puan..maka jika benar puan boleh laporkan kepada pihak majikan untuk pihak majikan laporkan kepada pihak perkeso.

      wasalam

      Padam
  52. Salam…
    Pertama sekali terima kasih diatas blog yang penuh informasi ini..
    Diharap pihak tuan menjawab segala persoalan saya….
    Kisah saya agak panjang dan agak pening bagi saya…
    Diharap komen saya tidak dipublishkan..

    Saya terlibat dalam kemalangan jalan raya ketika ketempat kerja pada Disember 2013 dan menyebabkan patah tulang pinggul dan kecederaan parah dari pinggang ke bawah dibahagian kiri. Dirawat di ICU selama 3hari dan berada diwad selama 4bulan(2bulan di Hospital A dan 2bulan di Hospital B)…pada awal kemalangan adik saya membuat laporan polis utk maklum…saya membuat laporan polis setelah 4bulan kemalangan…Alhamdulillah masih dipanjangkan umur…Berusia 28tahun ketika kenalangan.

    Sehingga sekarang 2016 masih belum claims HUK disebabkan masih ada lagi rawatan susulan dan juga pembedahan yang belum selesai…Saya mendapat mc dari disember 2013 hingga oktober 2014, cuti tanpa gaji november hingga pertengahan feb 2015 disebabkan keadaan kesihatan yg kurang mengizinkan(atas nasihat HR)…kemudian cuti semula may 2015 berikutan ada pembedahan tapi pembedahan ditunda…masuk kerja balik dan cuti semula ogos 2015 hingga oktober 2015 untuk pembedahan di Hospital B….lps tu masuk kerja semula hingga jun 2016…julai 2016 baru2 ni sekali lg menjalani 1 lagi pembedahan di hospital B mungkin ini pembedahan terakhir(bergantung appointment pakar bulan 9 ni)..sekarang masih dalam cuti tanpa gaji sebab mc 12hari saja…

    1.Soalan saya berapa lama tempoh untuk claims HUK?adakah saya perlu terus menunggu sehingga habis semua rawatan dan pembedahan?

    2.Selain itu untuk HUS saya hanya dapat RM10/1hari MC…saya tidak pasti kenapa hanya layak mendapat sebanyak itu….caruman perkeso dibayar mengikut kadar yang ditetapkan oleh perkeso….saya pernah bertanya pihak perkeso katanya ianya akan dikira semula pada HUK nanti…apa pendapat tuan berkenaan ini?

    3.Untuk pengetahuan pihak tuan pada awal kemalangan saya berada dibawah 2 pakar iaitu ortopedik team dan surgical team..ortopedik discaj pada tahun 2014 dihospital A walaupun keadaan tulang tak sama berikutan tiada lagi pembedahan akan dilakukan..pakar memberitahu untuk jangka panjang saya akan mengalami sakit sendi sebelum usia meningkat pendek kata TUA SEBELUM USIA(sekarang sudah merasainya)…manakala bagi surgical saya dipindahkan ke hospital B disebabkan kekurangan pakar dan peralatan dihospital A dan sehingga sekarang masih follow up dihospital B. Soalan saya untuk tuntutan HUK adakah saya perlu mengemukakan 2 laporan perubatan iaitu 1 dari hospital A untuk keadaan tulang saya dan 1 lagi daripada Hospital B untuk pakar surgical atau sudah memadai hanya 1 laporan dari hospital B?adakah saya akan di ‘X-ray’ semula untuk mengetahui keadaan tulang saya terkini?

    4.Apakah yang dimaksudkan dengan tuntutan kehilangan gaji didalam borang tuntutan ganti belanja?

    Banyak lagi soalan nak Tanya sebenarnya tapi cukuplah setakat ni utk hari ini..
    Diharap tuan dapat memberi tunjuk ajar.

    TERIMA KASIH

    emel saya: lieznieza@gmail.com

    BalasPadam
  53. Salam sy aen dri serembn sy nk bertanye sy ada msalah kshatan slip disc, dan tulang belakang bengkok sy sukr nk bergerak.sy kne di tmpt kje.sy dh htr surt socso dan prrtgahan bln 8 ni jmaah doktor nk jmpe

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam puan..harap puan cepat sembuh..slip disc sakit tu puan..
      1.Puan mengalami slip disc disebabkan apa ye?apakah puan jatuh atau sebagainya?

      2.Puan buat tuntutan dengan perkeso bawah tuntutan apa ye..apakah tuntutan penyakit khidmat?atau kemalangans emasa bekerja puan?

      3.Hope puan Berjaya.

      Padam
  54. Salam sy ain dri sermbn sy dpt skit tulg belakang bengkok dan slip disc disbbkn cara kerja sy sbb sy kje kilg lebih 23 thun dan sy kje duduk sy ni org nye tinggi dan berbdn besar so ble dktor dh bt MRI dia kta disc sy ada 6 yg terkeluar.so sush untk sy bt kerja dan sy tk bleh nk bt kerje2 yg sblm ni biase sy bt .phk socso ada htr org dja untk jmpe sy di tmpt kerja dan jmpe spervisor sy untk thu cra krje sy

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam semoga puan cepat sihat.
      1.Ya puan itu adalah sebahagian dari prosedur siasatan untuk kes TUNTUTAN PENYAKIT KHIDMAT,dans etelah siasatan dibuat pernyataan puan di rakam dan pernyataan supervisor di rakan maka puan akan dirujuk ke bahagian perubatan dan pemulihan perkeso sebelum mendapat kelulusan untuk dirujuk ke Jemaad Doktor Khas(JDK) dan saya yakin jika betul sakit yang puan alami itu disebabkan kerja maka sudah pasti pihak Jemaah Doktor Khas(JDK)akan memangil puan untuk diperiksa dan pihak mereka akan putuskan puan disahkan mengalami penyakit khidmat atau sebaliknya.

      Wasalam

      Padam
  55. Bagaimana pula dengan bahu saya yang koyak
    Saya sakit bahu siku dan kebas di jari jari
    Bila saya jumpa dr pakar saya cuma buat mri bahu sahaja selepas itu dr buat operation cts , bahu dan siku dr inject steroid.untuk kes saya berapa byk borong kena dr isi pulak

    BalasPadam
  56. Salam sy cik ain dri sermbn sy bru shje di temuduga oleh jemaah doktor perkeso ttg skit sy.sy almi slip disc dan tulg belakang bengkok.sy nk tnye agk2 brape lme jawapan same ada sy lulus atau tak tidak untuk tuntutan sy tu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam Cik Ain hehehe tak lama dalam satu minggu Inshaallah Cik akan dapat tahu keputusannya yang mana akan di pos ke alamat cik ain hehehe..KALAU NAK TAHU CEPAT lehgak ke pejabat perkeso kikikiki..tapi tunggu surat lagi afdal cik ain :)

      Padam
  57. Assalam,saya mengalami kemalangan jalan raya pada 1/6/2016 dan di sahkan disc l5 koyak dan c3c4 c4c5 slip,sudah 2 kali operation pertama endoscopi laser pada l5..dan physio utk masalah pada c3c4c5..tetapi kembali sakit dan mri kedua mendapati disc dah bocor dan kecut...second operation 22/8/16 dr masukkan silicon utk naik kan tulang sebab saraf dah bengkak dan laser treatment pada c3c4c5 kerana fisio xberkesan..sekarang masih mc dari 1 jun dan sedang buat tuntutan HUS dan dipanggil utk beri kenyataan di perkeso pagi tadi,saya juga di offer khidmat physio oleh perkeso,saya diberikan cuti sakit selama 6bulan lagi oleh dr bermula 13 sept,soalan saya 1)adakah saya boleh buat huk sebelum tempoh cuti sakit saya habis atau tunggu selepas 6bulan dr sekarang (hus masih dalam process),2)adakah perbezaan nilai/jumlah tuntuan/pampasan diantara tuntutan kemalangan dan khidmat 3)adakah khidmat physio yang di tawarkan oleh pihak perkeso menjejaskan pampasan/tuntutan yang dituntut kerana khidmat tersebut dibiayai perkeso sedangkan khidmat fisio juga dibiayai oleh company saya 4)masalah slip disc pada leher pernah berlaku beberapa tahun sebelum ini dan pernah buat neucloplasty tapi xbuat tuntutan apa perlukah saya maklumkan?kerja saya banyak.mengadap computer dan kadang2 mengangkat kotak2 utk filing dn storage (banking operation) ...banyak nak tanya tapi lupa pulak sebab type pakai hp ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam bro.
      1.Apa pun jua perlu selesaikan di peringkat HUS(tuntutan hilang Upaya Sementara)dulu ini kerana kemalangan jalan raya biasanya pihak perkeso akan ambil dan buat siasatan JIKA terbukti kemalangan itu adalah kemalangan yang berkaitan pergi/balik kerja barulah bayaran HUS/MC dibuat...so bro selesaikan tuntutan HUS dulu dan sekiranya disahkan bencana kerja semua mc telah di jelaskan oleh pihak perkeso maka barulah tuntutan HUK@cacat kekal boleh dibuat..itu pun jika bro dah x dapat MC lagi atau pihak perkeso berpuas hati untuk rujuk bro buat MMI atau mana2 yang terdahulu lah hehehe

      2.Bro kemalangan jalan raya kena tuntut dalam tuntutan kemalangan jalan raya BUKAN tuntutan penyakit khidmat...hehehe baca penerangans aya yang kat atas tu hehehe

      3.Khidmat fisio perkeso percuma..berkemungkinan besar bro akan di hantar ke pusat Rehabilitasi perkeso kat Melaka dan ianya percuma dan LANGSUNG TAK AKAN MENJEJASKAN Tuntutan bro bahkan ia sesuatu khidmat dari perkeso yang AMAT BAIK untuk pencarumnya.

      Padam
    2. No2..saya faham kes saya kes tuntutan kemalangan...cuma nak tanya dari segi benefits dan nilai pampasan ada perbezaan ke antara kemalangan dan khidmat?atau sama saja melainkan cara tuntutan saja berbeza...

      Padam
  58. Salam Tuan, saya nak bertanya.... saya mengalami kanser sinus tahap 3 dan telah menjalani pembedahan buang tumor di ppum pada ogos 2015. Seterusnya saya menjalani rawatan radioterapi di institut kanser negara di putrajaya bermula nov 2015 hingga jan 2016 sebanyak 33 cycles. kemudian pada bulan feb 2016 saya mula bekerja semula selepas mc 3 bulan (termasuk rawatan radioterapi). malangnya selepas 2 bulan bekerja saya diberhentikan kerja dgn notis 24 jam dan tidak mendapat apa-apa bayaran notis atau pampasan, alasan kilang tutup operasi. selepas 4 bulan menganggur barulah saya mendapat kerja dgn gaji 40% drp gaji ditempat lama. beban kerja skrg agak berat kerana jadual kerja 12 jam sehari. setakat ni saya dah kerja sebulan tapi cukup terasa macam saya tak mampu untuk bertahan lama. bolehkan saya memohon utk pencen ilat. Hisyam

    BalasPadam
  59. salam ..

    sekadar bertanya..

    adakah keadaan ekonomi negara mempengaruhi kadar pampasan perkeso?

    sekian terima kasih..

    BalasPadam
  60. Salam .. sye mengalami fingger trip .. berlaku waktu bekerja .. tersepit meshin ... jari putus sikit . Ibu jari kanan . Putus sikit,kebas,nyilu. Xboleh sentuh bende² .. nk menulis pon susah ..tpksa makan guna sudu . Agak brpe % yg Perkeso boleh bayar . Ibu jari kanan .

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam hehehe semua keputusan adalah dari Jemaah Doktor bro..tapi kalau dah putus biasanya ada per sen yang akan di beri bro..nak agak tu susah woooo hahaha sebab pihak Jemaah Doktor berkuasa penuh menilai dan memberi taksiran atas cacat kekal yang tuan alami

      Padam
  61. Assalamualaikum...maaf jika ulangan, kebarangkalian untuk dapat tuntutan penyakit khidmat kecacatan kekal untuk slip disc yg dah menjalani pembedahan tinggi tak? Memandangkan claim mc majikan akan collect...rasanya tak berbaloi pulak nak pergi claim kalau percetage 0%. Untuk pengetahuan tuan...selepas pembedahan masih ada rasa tegang, sakit, kadangkala silap sikit bengkok juga. Aktiviti seperti bersukan, bercamping dihentikan terus. Saya bekerja sebagai guru dan pertama kali terkena sakit belakang pada 2011 akibat bersukan dengan murid-murid dan faktor ergonomik juga. Minta pencerahan. TQ

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumusalam puang KANG MAS huhu..unit nama kang mas ni :)
      1.Sebagai guru swasata memang layak dan wajib mencarum dengan pihak perkeso,berkenaan dengan masalah puan saya cadangkan puan buat tuntutan penyakit khidmat dengan pihak perkeso CUMA DAPAT ATAU tidak ianya atas keputusan PIHAK JEMAAH DOKTOR YANG AKAN MEMERIKSA puan kemudian nanti.

      2.Biasanya slip disc penyakit khidmat ada yang Berjaya NAMUN PERLU DILIHAT punca kejadian sama ada ia berkaitan kerja yang di lakukan hari2 atau sebab lain..

      3.Buatla permohonan puan.. belum cuba belum tahu..cuba aje FREE puan hehehe

      Padam
  62. Assalammualaikum terima kasih pada tuan kerana banyak membantu persoalan2 dari org awam yg tidak jelas ttg tuntutan perkeso, syabas tuan.

    Kes yg saya nk kongsi ini pula kejadian kemalangan berlaku sewaktu suami saya dlm prjlnan utk menuju ke tempat kerjanya iaitu pd tahun lepas 7hb Sept 2015.

    Kerana mendengar cakap2 org dan doktor2 sendiri suami menunggu hingga masuk setahun kes barulah membuat permohononan tuntutan faedah sementara dari socso, bila kat hospital tanya org katanya socso banyak leceh saya sudah pergi dia bilang mau tengok mc lagi..jadi kalo camtu abg kasi tunggu semua mc habis baru pegi socso buat claim katanya, dan bila kami tanyakn para doktor bagaimana nk buat claim socso katanya nti dulu. Jadi segala pembayaran dan urusan masuk wad, bil2 hospital, pembedahan masuk besi dan tulang palsu pada kaki tulang tibia dan febia patah semua menggunakan wang sendiri. Setelah pihak insuran org yg melanggar dtg ke rumah kami dinasihati agar menghantar brg permohononan dgn kadar segera.. saya sbnarnya telah mngambil borg dipej socso bbrapa hari sblum bulan puasa dan telah submit pd pihak syarikat tmpt suami bkerja di untuk diisikan, malangnya brg trsbut stranded hingga bulan puasa berlalu masuk hari raya dan seterusnya slpas raya dan masuk hari raya haji setelah berulang2 chasing pihak company trsebut brulah brg dipulangkan, malangnya skali lgi brg yg diisi adalah tdk lengkap oleh pihak majikan yg mana pd bhagian pnyata gaji dan jumlah caruman utk 6 bulan trakhir diisi kehadapan iaitu selepas kes kemalangan berlaku dan brg tidak disertakan dengan kad perakam waktu yg disahkan oleh pihak majikan..saya dgn rasa kesal telah menghantar brg trsebut dengan brg 21 yg saya amend sendiri dimana pada bahagian pnama yg memohon, pihak majikan mngisikan (cop) nama syarikat majikan dan bkn suami saya dan bbrapa soalan lain saya isikan (kerana saya tahu jawapannya). Saya hantar brg yg tak lengkap (tanpa kad perakam waktu atau salinannya yg disahkan) bserta tanpa pengisian bahagian pendapatan yg betul dari pihak majikan dan diterima pihak socso pd 22hb Sep 16 yg lepas. Kemudian saya menghubungi pihak majikan dan memohon mereka agar mnghubungi pihak socso dgn kdr sgera utk submitkan slip gaji 6 bln sblum kmlangan juga salinan kad perakam waktu yg disahkan oleh pihak majikan. Baru pd hari ini 5hb Oct suami mmbuat pnggilan pd pihak socso dn diberitahu pihak socso tlh bhubung dengan pihak majikan agar suami dtg brjumpa dipejabat socso brsama supervisor semalam 4hb, masalahnya kmi tidak diberitahu sama sekali prkara trsebut oleh pihak majikan.. seterusnya pihak socso hendak dtg ke rumah untuk melihat keadaan suami saya yg masih mc hingga hujung bulan ini dan stlah pulih bagian tibia dan febia tadi mungkin bulan 11 atau 12 suami perlu berulang ke hospital HKL pula untuk refer bahagian lutut yg mana ligamen2 adalah rosak dan memerlukan pembedahan untuk memulihkan..

    Persoalan saya kemusykilan saya ialah berapa lama proses tntun faedah smentara trsebut dan why pihak sosco perlu dtg mlihat suami trlebih dahulu tnpa mmbyr faedah ttan smentara trsebut krn mmlalui pmbacaan sya diblog tuan saya difahamkn yg mmrlukn pmeriksaan lanjut adalah utk tuntutan kekal.... dn kmi sgt ksmpitan wang dimana suami tdk dpt bkerja masih bjln mnggunakn 2 tongkat dan bila trpaksa utk ke surau/hospital sbgainya dia trpaksa bjln juga ttpi mnahan ksakitan dgn mmakan pil thn sakit yg dibekalkn....

    Sekian, Terima Kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam terima kasih puan.
      1.Untuk kes2 kemalangan jalan raya memang siasatan di lakukan puan tambah2 lagi tuntutan lewat dilakukan...jangan risau puan kes puan akan diselesaikan dengan kadar segera PERCAYALAH pada perkeso.

      2.Amat malang sekali puan mendapat maklumat yang salah dari pihak KERIGA..rugi satu tahun puan aduhhhhh...sepatutnya kes ini boleh diselesaikand alam masa 7 hari sahaja puan..takpa puan ini adalah pengalaman amat bermakna untuk puan...cara yang paling terbaik terus ke pejabat perkeso untuk mendapat maklumat yang betul...dengar kata orang ni macam2 puan hahaha ada nasihat baik ada yang beri nasihat depa tak tahu apa pun...yang terima akibatnya diri kita hehehe..

      Saya percaya kes suami puan akan diselesaikan segera..memang betul majikan sepatutnya bertanggungjawab mengisi dengan lengkap dokumen tuntutan..yang menjadi masalah pihak majikan sentiasa lewatd alam menghantar borang tuntutan dans eringkali mengisi borang tuntutand egan tidak lengkap..

      Puan sila reply semula kat blog saya..SAYA PWRCAYA KES INI AKAN DISIASAT DENGAN SEGERA DAN BAYARAN AKAN DIBUAT DENGAN SEGERA JIKA IANYA DISAHKAN SEBAGAI BENCANA KERJA OLEH PIHAK PERKESO.

      wasalam puan :)

      Padam
  63. as salam dan terima kasih pada tuan dam menjawab persoalan tentang perkeso...

    Saya ingin bertanya jika saya pernah claim HUK disebabkan slip disc.dan jika saya membuat rawatan semula dan melakukan operation sekali lagi adakah saya laya untuk claim HUK lagi??

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam tuan kecik hahahaha
      1.Kalau dah buat HUK disebabkan sakit yang sama dan tuntutan yang sama makanya x leh dah buat HUK lagi untuk HUK yang sama wahai kekandaku hahaha CUMANYA TUAN boleh buat ULANGKAJI semula tuntutan HUK selepas 3 tahun dari tarikh Jemaah Doktor yang tuan pernah piiii hehehe

      TUan kecik sory la lambat reply INTERNET RUMAH SAYA ADA MASALAH buat masa ni adoooiiiii line P1 dah tak dak kat situ sob sob sob x dapatla nak update blog buat masa ni...ni curi2 guna internet kat OPIS aduhhhhh kalau bos tahu mati wooooo kena marah :(

      Padam
  64. Assalammualaikum tuan, saya kena slip disc setelah bekerja selama 20 thn sbg jururawat. Tidak pernah accident @ jatuh semasa berkerja. Dah buat MRI & disahkan slip disc & proceed terus buat injection plasma (APC). Dapat MC 10 hari dan dah buat tuntutan penyakit khimat.Cuma skrg saya & HR diminta oleh perkeso buat surat & gambar bukti yg menyatakan pekerjaan saya tu lah yg penyebab saya dpt slip disc.Pastu saya & HR dikehendaki hadir pd satu tarikh yg diberi utk mengadap Jemaah doctor. Besar hajat saya nak minta tolong tuan bg cth surat tersebut sbb HR saya pun tak berapa nak faham apa yg diminta tu..selama ni dia cuma buat yg kemalangan di tpt kerja je. Terimakasih tuan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam puan Jururawat hehehe
      1.Untuk makluman puan saya cukup faham apa masalah puan tu hahahaha yooo puan jangand ok risau tak tentu pasai kakaka pertamanya tuntutan puan adalah tuntutan penyakit khidmat...memanglah tuntutan penyakit khidmat adalah tuntutan yang mana sakit yang puan hadapi ini berpunca dari kerja seharian puan makanya puan KENA BUKTIKAN apakah kerja puan yang puan lakukan seharin itu menyumbang kepada slip disc?

      OK macam ni hahaha puan nyatakan tugas puan
      a.Angkat pesakit (kalau puan kena buatla)kalau dok angkat pesakit hari2 dan berat badan pesakit berat lama lama puan alami slip disc

      2.Puan juga kena buktikan apa lagi tugas puan yang menyumbang kepada sakit slip disc itu..contohnya bekerja sentiasa perlu berdiri dalam waktu yang lama hehehe

      3.Itu contoh sahaja puan..jadi puan ceritalah apa tugas puan tu hahaha saya tak biasa tugas2 jururawat ni..OH yaa berkenaan gambar tu puan ambik sahaja gambar puan sedang melakukan kerja yang menyumbang kepada slip disc yang tugas tu puan buat tiap2 hari contoh ketika sedang angkat pesakit dari katil contohnya ambikla gambar puans emasa sedang angkap/pindah pesakit dari katil itus ebagai contohla hehehe

      3.So puan jangan risau benda ini adalah benda yang puan buat sehari hari..hanya puan dan rakan jururawat aje tahu tugas jururawat macam mana kan kan :)

      wasalam puan

      Padam
  65. Salam , nak tanya.. saya kemalangan jalan raya semasa pulang ke kampung (hari cuti saya) . tulang bahu saya patah dan telah menjalani pembedahan. saya ada dapat mc lebih dari 50 hari. Boleh ke saya buat claim socso? jika boleh , boleh kongsikan cara untuk membuat tuntutan tersebut?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam mc
      1.Pertamanya jika kemalangans emasa cuti ianya tidak dilindungi perkeso mengili Akta Keselamatan Sosial Pekerja 1969.

      2.Tuntutan untuk kemalangan jalan raya adalah berdasarkan kepada beberapa situasi kemalangan sepertimana banyak yang saya telah jelaskan kat blog ni hehehe..contohnya kemalangan semasa balik kerja,kemalangan semasa bekerja,kemalangans emasa hendak ke tempat kerja,kemalangan berkaitan kerja dan kemalangan semasa dalam perjalanan hendak ke tempat makan dalam waktu rehat dibenarkan.

      3.Puan kalau boleh perincikan puan kerja di mana?bila mula cuti dna balik kampung ke mana

      wasalam

      Padam
  66. As salam....maaf sy ingin bertanya soalan.
    Saya seorang guru yg baru berkhidmat selama 3 tahun.sebelum menjadi guru, saya merupakan pekerja swasta dan pernah mencarum socso.Baru-baru ini saya telah mengalami penyakit vericose vein disebabkan faktor pekerjaan iaitu berdiri terlalu lama.saya akan menjalani rawatan pembedahan urat iaitu membuang urat dan suntikan urat.menurut doktor,sakit yang saya alami ini salah satu sebabnya berpunca daripada pekerjaan saya dan ini merupakan kecacatan kekal.selepas menjalani pembedahan membuang urat, saya perlu menggunakan sarung kaki khas untuk menjalankan kehidupan seharian saya.sarung kaki tersebut bertmenjadi sebahagian anggota saya supaya urat saya terjaga dan tidak pecah.
    Saya ada terlintas untuk membuat claim socso. Tetapi masalahnya, saya pernah menjadi pencarum socso.tetapi semenjak berkhidmat dengan kerajaan tiada potongan socso pada penyata gaji saya. Yang ada hanyalah caruman kwsp.
    Soalannya, adakah saya layak untuk membuat tuntutan khidmat sedangkan tiada caruman socso dilakukan sedangkan saya pernah mencarum socso semasa saya bekerja swasta dahulu.
    Atau adakah encik ada cadangan atau pendapat bagi kes saya ini. Ini kerana penyakit vericose vein ini akan kekal dengan saya dan profesion saya sebagai seorang guru memerlukan saya berdiri untuk mendidik anak bangsa kita. Terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam puan,
      1.Pertamanya jika puan boleh buktikan yang kerja2 puan buat dulu heheh maksud nye maso puan kerja seksto swasta dulu menyebabkan terjadinya masalah vericos vin boleh aje puan memohon tuntutan penyakit khidmat dengan perkeso...pastinya pihak perkeso akan buat siasatan ADAKAH penyakit itu hadir disebabkan kerja2 puan terdahulu atau kerana berdiri lama ketika mengajar dan bertugas sebagai guru...kalau sebab tugas2 guru tak dapat la puan sebab ianya kerajaan dan tiada caruman perkeso..dan kesan vericose vein tu baru mungkin sebabkan puan berdiri lama semasa mengajar saya andaikan dari pengalaman saya la puan..vericose vin juga biasa hadir dikalangan perempuan di sebabkan pelbagais ebab yang saya yakin puan sendiri tahu sebabnya..

      2.Namun dalam bab2 kaitan dengan kerja memang ada antaranya berdiri lama itu betul puan

      wasalam

      Padam
  67. Aslmkm.suami akak 20 tahun bekerja di hotel,ada membuat pemotongan socso,selepas tu berhenti membawa teksi lebih kurang 15 tahun .tiada pemotongan socso,sekarang ini suami akak tidak boleh membawa teksi,kerana tiba 2 berat badan nya turun lebih kurang15kg,dan tangan mengigil dan tidak boleh memandu dan tidak boleh bekerja.pergi ke HKL,tapi Dr kata semua ok, boleh ke akak memohon ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumusalam kak ida,semoga suami cepat sembuh
      1.Pertamanya perlu buat semakan kelayakan caruman dan keduanya umur suami akak berapa tahun?kalau lebih 60 tahun permohonan untuk tuntutan Pencen Ilat tidak lagi layak kak

      Padam
  68. Salam tuan carburator.
    saya disahkn dokter KPJ ada slipdisc L4 L5 S1.
    Mula kena tahun 2014,kena injek kt tulang belakang.tp tume tue xbuat tuntutan sbb kurang kesedaran.
    sekarang 2016 sekali lagi sakit tue mai lagi.
    dokter KPJ kata kena injek lagi.
    kali ini baru saya buat tuntutan perkeso.
    sekarang tgah mnunggu utk menghadap Jemaah Dokter.
    punca saya slipdisc kerana faktor kerja tarik tolak bebanan berat(kerja kilang engine kereta).
    Saya dah sertakan gambar2 proses kerja & medical repot semua.dan saya xpernah eksiden @ tercedera bersukan.
    soalan saya,saya banyak baca tuntutan psl slipdisc ditolak.adakah kes saya ini juga bakal mnjadi harapan pelesu tuan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam bahahahahahhahahaha nusantaraaaaa mistik bababababa..pelesu tu bahasa negeri kawe tu boh yak yak kelih boktam hahaha
      1.Tuan hantar aje tuntutan penyakit khidmat tu...jangan dok pi dengar pendapat orang yang dengki kat tuan kakakakaka pendapat yang kurang pengentahuan lepastu pandai2 sampaikan maklumat tak betul kakaka...bro hantar aje tuntutan jangan risau siasatan dibuatd engana dil nak tahu apakah betul cara kerja bro mistik ni berat dan menyumbang kepada sakit belakang..kerja berat angkat barang tiap2 hari memagla slip disc dan jika ia kerana kerja inshallah tuan akan dapat...hahahahaha kalau haria angkat bini dan sakit belakang kerana hari2 dok angkat bini ITU TAK BOLEH la hahahahahhahahah (gurau bro hahahaha)

      Padam
    2. Assalammualaikum tuan,Saya ingin bertanya jika saya pernah claim HUK disebabkan patah tangan bahagian humerus,akibat kemalangan dari tempat keja hendak pulang rehat pada bulan 6 2015 dan kembali bekerja pada bulan 2 2016.saya tidak di operation kerana saya x nak dan di biar pulih normal.ketika di tempat kerja tadi saya hendak menyusun barang di rack saya tergelincir jatuh dan tangan yang patah dulu terhentak di lantai,tangan saya kembali sakit langsung x boleh nak angkat mcm biasa jika saya membuat rawatan semula adakah saya layak untuk claim ape ape dari pihak perkeso lagi...?

      Padam
    3. WASALAM BRO..
      1.Berdasarkan keretangan yang bro cerita tadi ada dinyatakan BRO TERGELINCIR DAN JATUH...jika benar kejadian itu BERLAKU maka bro boleh buat tuntutan kemalangan baru dengan pihak perkeso kerana IANYA ADALAH KEMALANGAN BARU WALAUPUN melibatkan TEMPAT KECEDERAAN YANG SAMA hehehehe...

      2.SILA minta majikan kemukakan laporan kemalangan pada pihak perkeso dengan kadar segera :)

      wasalam kikiki paham ka tak ni bro :)

      Padam
    4. Salam tuan karburator.
      Aritue dah jumpa jemaah dokter.
      tunggu punya lama.dia check xsampai 1minit pastu suruh tgu kat luar.check sekejap tanpa ada sbarang conversation dgn saya.
      Arini dpt surat.kptusanya 0%.
      katanya sakit saya bukan disebabkn pekerjaan.Adoi...abistue kalau bkn sbb pkerjaan sbb padia pulak.
      Esok nk gi Perkeso isi borang JDR.
      soalan saya,apa beza JDR & JD yg pertama tu?ker sama ja,tunggu punya lama kendian dia check xsampai 1minit.

      Padam
    5. Lagi satu tuan karburator.
      lps isi borang JDR tue apa prosedurnya pula & berapa lama perlu menunggu.

      Padam
    6. wasalam puan hehehe..puan jangan putus asa saya doakan puan Berjaya selepas ni hehehe
      1.Puan boleh membuat rayuan terhadap keputusan Jemaah Doktor tersebut dengan mengisi borang untuk dirujuk ke Jemaah Doktor Rayuan (JDR) bezanya JDR lebih berkuasa dari JD hahaha macam system mahkmah la puan mahkamah Tinggi lebih berkuasa dari mahkamah majisteret hehehe

      Padam
  69. assalamualaikum . di sini ada soalan yg saya ingin bertnya .sesiapa yg mmpunyai pngalaman silalah reply comment saya .umur saya baru 21 . saya amat risau jika di kala tua nanti sakit ini datang mncucuk cucuk . saya berasa sakit pnggang hingga ke tulang belakang .kadang2 sakit itu sampai ke kaki . disebabkan kerja mngngkat beban yg berat d tmpat kerja . beban yg diangkat melebihi berat badan saya .untuk pngetahuan anda semua ,saya tidak pernah sama sekali mngambil MC .boleh ke saya nk claim socso tanpa MC . ? dan saya nk tnya, bagaimana cara saya nak claim socso macam yg tuan puan buat ? siapakah org yg perlu saya brjumpa . pertolongan anda amatlah saya hargai .terima kasih .

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam..
      1.Saya sarankan puan mohon TUNTUTAN PENYAKIT KHIDMAT!!!senang aje sila ke pejabat perkeso terdekat dan ambil borang TUNTUTAN PENYAKIT KHIDMAT..bala bla bla baca cara2 tuntutan penyakit khidmat ADA SAYA TULIS KAT BLOG NI hehehe...

      2.Jangan tunggu lama2 la puan..puan kena Slip disc tu mungkin bahagian L4 dan L5 biasanya mcm tu la...pi opis perkeso ambik borang tuntutan penyakit khidmat ok

      wasalam

      Padam
  70. Assalamualaikum tuan..sy nk tanya sikit..sy kemalangan 4 bln lepas masa balik kerja..sy dpt kecederaan orgn dlmn yg bnyk, patah 2 rusuk, 2 tlg tengkuk, tulang radius n ulna tgn kanan dan pinggul...doktor sahkan sendi sy rosak dn x boleh jalan jauh or berdiri lama lg..tgn kanan sy plk x boleh angkat apa2 brg lebih dri 3kg..jd layak ke sy tuntu under HUK ? Terima kasih tuan

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumusalam mirul semoga cepat sembuh bro..
      1.Bro sudahkah majikan hantar laporan kemalangan pada pihak perkeso?jika belum segera minta majikan berbuat demikian dan jika majikan amsih belum dan enggan berbuat demikian bro mai je mana2 opis perkeso buat ADUAN.

      2.Bro jika dilihat pada tahap kecederaan bro saya berpendapat bro sememangnya ada cacat kekal maka selepas habis CUTI SAKIT/MC bro boleh lah mohon tuntutan HUK(Hilang Upaya Kekal) dan KEPUTUSANYA dapat % adalah hak milik MUTLAK JEMAAH DOKTOR(JD)jadi depa la putuskan bro dapat cacat kekal ataus ebaliknya dan dapat plak berapa % hehehe...inshallah dapat tu.

      wasalam bro sory lambat reply cuti depabali jalan2 bro hahahaha

      Padam
    2. Alhamdulillah terima kasih tuan atas jawapan. Sekarang saya dh habis mc dan tgh tunggu laporan perubatn siap. Tapi yg jd masalah skrg sy tak boleh kerja kt tmpt sama lg sbb sy kene berdiri dan angkat barang berat jd saya dh berhenti utk cari kerja lain. Agak2 masih boleh tuntut HUK ke ya atau dh tk boleh sbb sy dh berhenti.

      Padam
    3. boleh bro tak jadi masalah langsung HUK ttetap boleh dibuat jangan risau bro :)

      saya doakan bro cepat pulih jaga diri bro hehehe

      Padam
  71. Assalammualaikum nak tanye..suami saya tulang peha hancur..sekrg ni dah masuk bulan ke Lima..saya nak tnye mmgenai terapi yg sosco sdiakan..klu suami saya tak mahu pergi ke terapi camne ye..xpe ke suami saya xpergi..tp dia dh boleh berjln menjengket2 tanpa mnggunakan tongkat..risau socso akn amik tindakn..huhuhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumusalam puan
      1.Hahahaha pasai pa TAK NAK PERGI KAT SANA RAMAI MISI MUDA2 wooooooooo hahahahaha kakakaka cantik2 woooo rugiiii woooo

      2.Untuk makluman puan pusat yang dimaksudkan puan itu adalah Pusat Rehabilitasi perkeso yang kat melaka tu..pusat itu adalah pusat khas untuk memberi pemulihan kepada pencarum yang kemalangan teruk dan dicadangkan ke sana..baik sangat pusat tu puan..depa tak dak niat lain selain nak pulihkan suami puan secepat yang mungkin..siasat yang X NAK LIHAT SUAMI SEMBUHHHHH hahahaha kikikikikikiki..

      2.Walau bagai mana pun IANYA BUKAN PAKSAAN..dengan kata lain kalau suami puan x nak tak mengapa la hehehe maklumkan perkara itu pada pihak perkeso melalui PENGURUS KES mereka dan inshaallah tiada apa2 tindakan diambil sebab perkeso baik puan dan prihatin :)

      3.Kim salam kat suami

      Padam
    2. Assalamualaikum tuan.saya naim.
      Sy mendapat kecederaan ketika melakukan kerja.pada mulanya sy hanya disahkan pergelangan tangan sana rapat dan terus membuat fisioterapi.stelah sebln lbh,sakit sy tidak berkurangan dan jari sy terasa kaku.stlh membuat mri,doktor mengesahkn sy terkena ganglion cyst.disebabkan saiznya yg besar,sy terpaksa membuat pembedahan kerana ganglion cyst tersebut telah membalut tendon dan rapat ke tulang.ketika pembedahan,saraf kecil mengalami sedikit kerosakan.sy telah diberikan mc selama 2 bln.pekerjaan sana banyak melakukan pergerakkan berulang2.
      I)bolehkh sy membuat tuntutan socso?
      ii)apakah jenis tuntutan yg bleh sy claim?

      Padam
    3. wasalam tuan namim hehehe
      1.Tuan terlibat dalam kemalangan tempat kerja secara direct ka macam mana?
      2.Kalau dari keterangan tuan yang mengatakan tuan buat kerja secara berulang ulang saya rasa tuan patut mohon tuntutan penyakit khidmat,namun jika ada kejadian kemalangan di tempat kerja tuan boleh mohon tuntutan kemalangan macam biasa :)

      Padam
    4. Saya tercedera ketika bekerja dan hanya rakan sekerja shj yg tau.pada mulanya sy ingatkan hanya terseliuh shj sehinggalh dua hr kemudian ketika sy cuba bgn dari kerusi,pergelangan tangan sy tidak mampu menampung berat badan sy.pihak kilang tahu cuma tidak ada rekod bertulis.bolehkh tuntutan dibuat walaupn laporan kemalangan lebat dihantar pd pihak bekernaan?sy risau sedikit sbb 2 bln selepas pembedahan,pergelangan tangan sy masih blum mampu berfungsi sepenuhnya kerana urat kecil putus ketika pembedahan dilakukan dan skrg sy sudah mula bertugas semula.

      Padam
    5. ooooo maksudnya tuan ada kemalangan di tempat kerja ni hehehe kalau ada kemalangan di tempat kerja tuan kena tuntut di bawah tuntutan kemalangan di tempat kerja bukannya penyakit khidmat...macam biasa minta majikan isi borang 21 dan hatar ke perkeso dengan segera :)

      Padam
  72. Assalamualaikum tuan..sy ingin bertanya kalu sakit lumbar spondylosis L3/L4,L4L5 dan L5/S1 boleh clim socso..tak..sy berkerja d sektor swasta..dan telah menerima mbo dr syarikat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam bos
      1.Boleh tak tuan ceritakan sikit apa kerja tuan lakukan setiap hari dalam tempoh bekerja?

      Padam
  73. slm ..nak tnye .. abg sy smasa krja sblum2 ni , manager dia prsaan dia cakap x lancar n kurang pndengaran n ingatan pn ad mslh .. suatu ari manager dy call suh amek abg sy tmpt kje dia krna abg sy x sihat .. bila bawa pergi hosp dia di sahkan kena TIBI OTAK .. skg dia msh b'ada d hosp yg kli ke 2 masok .. doctor akn bagi dia kluar jika pndengaran da ok /pcakapan dia da lancar .. Pnyakit sprti ini bolehkah claim socso ??? time ksh

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam cik fina
      1.Dah lama abg kerja?keadaa abg macam mana sekarang?tugas abg di tempat kerja buat apa tu...
      2.Nanti cik reply balik saya nak tahu keadaan abg cik...kalau serius dan tidak boleh lagi bekerja sampai bila2 saya syor mohon pencen ILAT...tapi cik jawab dulu apa saya tanya kat atas tu kot2 ada kaitan dengan kerja sebab tu saya nak tahu tugas2 abg cik di tempat kerja

      Padam
    2. Salam tuan..sy nak umpang tye..ayah sy kmlngn motor..kami tak buat laporan polis sbb dye terbabas dan terjatuh motor.kami bawa dye ke klinik dan mndpt mc 3 ari krn cedera pd kaki kanan.slps mc..ayah sy bkerja sprti biasa tp kaki nya smkin bertmbh sakit dn dye mndptkn appoinment dgn dr.pakar..dr mnhesahkan kaki nye ade kecederaan dlmn slps buat x.ray dn mndpt mc 7 ari.ayah sy jga diberi appoinment dgn bhg tulang utk rawatan susulan..jd bole ke utk ayah sy claim socso..

      Padam
    3. wasalam boleh puan asalkan kemalangan itu berlaku dalam situasi balik kerja,pergi kerja,balik rehat untuk makan dan perjalanan yang berkaitan dnegan kerja...KALAU KEMALANGAN HARI OFF tak boleh la hehehe
      2.Laporan polis kena dan wajib buat puan...lambat takpa tapi kena buat laporan polis walaupun JATUH SENDIRI ATAU LANGGAR KERBAU sekalipun hehehe

      3.Buat la claim puan :)

      Padam
  74. Salam tuan..seorang pekerja kilang age 54 telah disahkan cancer tulang belakng boleh tak membuat tuntutan penyakit khidmat

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam tuan Allahuakbar besar ujian allah pada tuan..semoga tabah dan cepat sembuh!!!!
      1.Tuan boleh saya tahu deskripsi kerja tuan?
      2.Saya sarankan tuan MEMOHON PENCEN ILAT

      ape pun tuan jawab soalan saya diatas tu nanti saya reply balik

      Padam
  75. Assalam tuan, saya nk tanya..saya bekerja sebagai polis bantuan tnb. Saya disahkan sakit slip disc dr tahun 2013 dan pernah buat injection serta burn tetapi pada tahun ni sakit saya berulang kembali.

    Boleh x saya tuntut penyakit khidmat sbb saya x pernah tuntut semasa 2013.

    Kerja saya xde la kena angkat berat. Cuma kena ronda,pastu duduk dan berdiri lama.. Dan tiap2 tahun sy akan pergi berkawad. Masa berkawad baru banyak perkara berat kena buat. Adakah saya layak untuk buat tuntutan penyakit khidmat?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam tuan,
      1.Mohonla tuan tak dak sapa boleh halang tuan mohon tuntutan sakit khidmat hehehe..tuan pi ke mana2 pejabat perkeso dan ambil borang tuntutan penyakit khidmat...dalam tu ada 1 set laporan perubatan yang tuan kena bawa ke mana hospital yang rawat tuan dan bagilah ke hospital itu untuk diisi heheh lama gak tu tuan nak dapat balik laporan perubatan tu..mau sebulan biasanya..bila dah dapat hantarlah ke pejabat perkeso..dapat atau tidak pihak Jemaah Doktor Khas yang akan tentukan tuan :)

      2.Ayuh mohon tuan itu hak tuan!

      Padam
  76. Assalamualaikum..sy nak tanya..baru2 ni sy jatoh tangga di tempat kerje..kaki dn badan sy terhentak pada bucu tangga...dn dokte sah kan tisu tumit kaki cerdera...sebulan lepas tu sy sakit tulang belakang...sy pergi hospital untok dptkan rawatan...dokte sah kan slip dis sy dh terok...bila sy hntar records medical pada hospital itu...keputusan tidak memuaskan...adakah sy tidak layak claim untok HUK..

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam layak puan,hantar saje tuntutan HUK sapa kata tak layak hehehe puan boleh mohon HUK dengan pihak perkeso dan ianya percuma,pihak Jemaah Doktor yang akan tentukan sama ada puan ada cacat kekal atau tidak.

      2.Langkah awal segeralah puan mohon tuntutan HUK dengan pihak perkeso jika sekiranya cuti sakit puan telah habis dan puan telah kembali bekerja.

      Padam
  77. Salam,suami saya dah berhenti kerja lama sebelum kahwin n selepas itu bekerja sendiri,persoalannya dia dalam 2014 jatuh sakit dah hilang upaya,dimaklumkan dia pernah mencarum sosco,ada yang bagitau boleh buat tuntutan,boleh ke

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam puan,
      1.Maklumat yang puan bagi tak berapa lengkap dulu suami puan kerja sebagai apa dan sakitnya apa puan?umurnya berapa?dan puan nak mohon tuntutan apa ya..Inshallah saya akan cerita semula sebab nak tahu maklumat yang tak lengkap tu,pada saya kalau nak tuntut pencen ilat perlu tengok pada kelayakan caruman dan jyuga umur tidak capai 60 tahun.

      2.Untuk tuntutan kemalangan tidak boleh puan sebab suami da tak bekerja.

      3.Untuk tuntutan penyakit khidmat pula juga berkaiatan dengan kerja kalau tidak kerja macam mana nak tuntut penyakit khidmat...so harap puan reply semula saya akan jawab lengkap nanti boleh kan puan

      Padam
  78. Salam, saya nak tanya. Pada 14/7/16 saya telah mengalami kemalangan tempat kerja yang menyebabkan saraf mata belah kiri saya bengkak jadi mata kiri saya kabur. Pada 8/9/16 saya buat checkup and doctor sahkan mata saya dah okay. Tapi selepas beberapa bulan mata saya jadi kabur balik kedua belah mata dan bila saya nak apply HUK doktor saya mengatakan bahawa saya takkan dapat tuntutan itu sebab dia kata bukan cacat kekal. So medical report itu saya patut hantar ke perkeso atau tak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam Fatin jangan dok dengar sangat apa doctor dok habaq hahahaha kita teruskan niat kita kita teruskan tuntut HAK kita hahaha teruskan buat tuntutan cacat kekal FATIN oiiii mata bahaya nak oiii hahaha..takut2 rabun di kemudian hari...takpa fatin buat aje HUK@cacat kekal tu jangan dok dengar cakap orang DAPAT ATAU TIDAK itu persoalan lain!

      Padam
  79. Salam sejahtera. Saya baru jalani endoskopi kerana slip disc pada tulang 4 & 5 penghjg tahun 2016 lepas menyimpan sakit pada tulang blkg hampir 4 tahun. Saya pernah jatuh tangga semasa form 3 @ 27 tahun lepas. Utk pengetahuan tuan keje saya memerlukan samada saya ddk shj atau bangun ddk. Persoalannya layak ke saya buat tuntutan socso. Laporan mri mengesahkan saya mengidap slip disc.

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya nasihatkan tuan memohon tuntutan Penyakit Khidmat hehehe buat la tuan ianya PERCUMA

      Padam
  80. Salam tuan..isteri sy telah berhenti kerja setahun yg lepas dan pernah mencarum socso. baru baru ini isteri sy di sahkan ada penyakit brain avm dan memerlukan kos perubatan pembedahan di hukm.bolehkah dan layakkah isteri sy minta bantuan dr pihak socso

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam tuan semoga isteri tuan pulih seperti sedia kala banyakkan berdoa tuan,saya tak berapa pasti akan penyakit brain avm tu,harap tuan boleh perincikan mengikut apa yang doctor maklumkan..apakah ia berpunca dari kerja atau secara semulajadi,penyakit ini saya jarang dengar tuan maafkan saya,namun pada saya jika sekiranya penyakit ini KRONIK dan menyebabkan isteri tuan tak boleh bekerja buat selama lamanya saya berpendapat tuan wajar ke perkeso dan membuat semakan kelayakan caruman untuk memohon PENCEN ILAT dalam pencen ilat tersebut pelbagai kemudahan ada dan ia tertakluk pada pengesyoran Jemaah Doktor sama ada nak syor pembedahan ke nak syor ke pusat rehabilitasi perkeso ke atau nak bagi bantuan lain, dan jika sekiranya penyakit ini BERPUNCA dari kerja contohnya beliau sentiasa terdedah pada pencemaran raksa,plumbum semasa bekerja maka boleh juga buat tuntutan dibawah tuntutan penyakit khidmat...harap tuan reply semua sebab saya tak faham sangat tentang penyakit tersebut
      wasalam

      Padam
  81. Assalammualaikum, saya nak tanya,saya kemalangan patah tulang jari kaki kelima (metatarsal)dan dimasukan besi/skru.Doktor beri mc selama 3bulan.Tuntutan Cacat Sementara saya dh dapat, Sekarang ni tgh tgu keputusan dari Jemaah Doktor.Berapakah yg akan saya dapat untuk Tuntutan cacat Kekal.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam bro..berapa dapat tu bro kena tunggu keputusan Jemaah Doktor (JD) sebab para doctor pakar itulah saja yang tahu akan kecacatan KEKAL yang bro hidapi..so depa la yang tentukan % dan berapa bro akan dapat atau tidak dapat ia bukan ditentukan oleh perkeso...hehehe saya pun tak tahu bro

      Padam
  82. Salam.. saya nk bertanya kalo husband saya terjatuh sewaktu hujan ketika pergi sembahyang jumaat sebabkan lutut dia kena operate. Agak2 blh claim socso x sbb xde report polis. Atau nk kne buat report polis jgk.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam puan
      1.Suami puan dari mana puan?Hari kemalangan tu masa rehat ka puan?suami puan dating kerja ke cuti hari kejadian?

      2.Puan setiap kemalangan jalan raya tak kira jatuh sendiri atau melibatkan kenderaan atau tidak melibatkan kenderaan PERLU LAPORAN POLIS kecuali kemalangan berlaku dalam kilang@di tempat kerja maka LAPORAN POLIS TAK PERLU

      Padam
  83. Assalamualaikum tuan kabutar diesal. Nak tnya. Klu nk mintak borang cecat kekal kena bawak dokumen apa ya sbb salinan borang cacat sementara ari tu dah hilang

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam bro hehehe bawa IC aje bro tak yah bawa apa2 dokumen kalau setakat nak ambil boring no hal bro..tapi kalau terlajak rajin nak bawak durian boleh aje hahahahaha

      Padam
  84. Assalamualaikum..
    Sy maizara ast mnger kt 1 store..pd 30.12.16 sy mengalami kecederaan ditempat kerja..ianya berpunca dr pertngkaran antra sy n seorg staf di store sy...puncanya sy tegur berkenaan cara kejenya yg menyebabkan kesusahan pada staf lain...akibat terlalu marah sy terhentak tgn kanan sy ke dinding tgn sy mngalami sakit n tgn sy bertukar biru..tgn sy xboleh nk pegang atau angkt brg2 mempegaruhi cara kerja sy selepas smggu sy ke klinik keshatan utk dptkn rawatan kerana tgn sy masih dlm keadaan sama dh bertmbah bngkak...drpd rwtan tersbut didpati jari sy patah n 2 jari sy dh xboleh diluruskan..sy dihntar utk refer bhgian kcmasan hospital dan sy mendpt mc 2mggu dan memakai simen..
    Persoalannya disini sy layak ke utk memohon socso??

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam puan maizara comel,
      1.Wakakakakakakaka kompem sakit kan puan bahahahaha adehhh tapi saya amat memahami kalau dok marah macam tu lah hahaha kalau boleh bangunan klcc pun kita nak pi tampar hahahaha jangan dok marah kuat sangat puan comel kikiki (gurau tu puan jangan dok ambik hati plak,karang cari saya mampuih saya hahahaha)

      2.Boleh aje puan hantarla permohonan ke perkeso dengan mengunakan borang tuntutan kemalangan@borang 34,jangan dok kata puan tampar dinding plak dalam borang tu,habaq aje la dalam keadaan emosi semasa nasihat pekerja tiba tanpa disedari tangan terhentak pada dinding secara tak senbgaja hahahaha boleh kan kan kan puan comel

      3.Nasihats aya puan boleh buat tuntutan dengan perkeso Inshallah boleh puan :) nasihat saya hati2 kerja puan,sayangi diri kita dulu..nak marah sangat rest sat mandi ka makan ka minum ka tidoq ka sat dalam stor :)

      Padam
    2. Alamak...
      Terima kasih utk respon...n nasihat..lega hati sy dgrnya hehe..terima kasih utk pencerahan...
      InsyaAllah ini sbg iktibar. .lepas nie kne lebih kawal emosi...nie dh hilang sparuh hntaran jari xlurus dh..haha main2 je...

      Padam
  85. Assalamualaikum.

    Nama saya Noor, disahkan slip disc L5S1 selepas MRI dijalankan. Doktor cadangkan operation sebab keadaan saya agak teruk katanya. Kebanyakan masa akan rasa sakit di belakang pinggang hingga ke kaki.

    Saya bekerja di ofis (kebanyakan masa duduk), sekali sekala akan turun untuk lawatan tapak. Perjalanan dari rumah ke ofis antara 2-3 jam sehari (dah jadi rutin selama 12 tahun).

    1) adakah saya layak untuk buat tuntutan socso?
    2) adakah terdapat sebarang jenis tuntutan yang boleh dibuat sekiranya saya terpaksa berhenti kerja disebabkan tak sanggup menahan sakit sepanjang menempuh kesesakan lalulintas & perjalanan yang lama (takut hilang kawalan semasa memandu disebabkan sakit yg dialami) serta ketidakselesaan kerusi di pejabat.

    Mohon pencerahan tuan. Terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam noor,
      1.Noor boleh mohon tuntutan Penyakit Khidmat perkeso tiada sebab yang boleh haling noor mohon,cumanya anatara dapat atau tidak ia akan ditentukan oleh pihak Jemaah Doktor khas(JDK)

      2.Slip disc itu perlu ditentukan sama ada ia disebabkan kerja atau sebaliknya..punca sakit itu apakah ia betul2 disebabkan kerja ataus ebab kehidupan peribadi kita antaranya banyakla noor..pernah jatuh ka,pernah kemalangan ka,atau masa lahir sentiasa guna epdural ka ada banyak sebab..

      3.Namun jika sekiranya Noor yakin ianya disebabkan kerja saya syorkan Noor mohon tuntutan Penyakit khidmat!!mohon dan cubalah noor

      Padam
  86. Assalamualaikum...

    Saya bekerja sebagai Pembantu Tadbir disebuah syarikat swasta selama hampir 25 tahun. Kerja saya sentiasa menggunakan computer. Pada tahun 2000, saya telah disahkan mengalami Carpal Tunnel syndrome pada tangan kanan dan telah melakukan pembedahan pada tahun 2001. Pada awal tahun ini pula, ibu jari kiri saya sakit. Dr sahkan saya mengalami Left Trigger finger dan baru sj menjalani pembedahan pd 20/01/2017 yg lalu. Soalan saya:

    1) Bolehkah saya membuat tuntutan penyakit khidmat utk pembedahan pertama (Carpal tunnel syndrome) 16 tahun yg lalu disebabkan saya tidak tahu ianya boleh dibuat tuntutan.

    2) Jika boleh, adakah saya boleh menuntut untuk HUK?

    3) Adakah saya layak untuk membuat tuntutan berdasarkan kecederaan saya itu (Kedua2 pembedahan)?

    4) Adakah saya boleh menggunakan borang yang diprint dr laman web Perkeso?

    Terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam puan,
      1.Puan boleh buat tuntutan Penyakit khidmat!Namun tempoh tuntutan puan tu agak lewat..oh ya puan masih bekerja ke?saya sarankan buat tuntutan Penyakit khidmat!jika puan masih bekerja lagi baik.

      2.Boleh print puan dari web no problem

      Padam
    2. Terima kasih atas respon. Alhamdulillah...saya masih lg bekerja.

      So, saya boleh buat tuntutan utk kes lewat (2001)? Saya akan cuba berjumpa pihak hospital untuk mendptkan medical report.

      Untk kes trigger finger, saya akan buat tuntutan dgn segera. Terima kasih...

      Padam
  87. assalammualikum... sy hendak bertanya.. saya sakit slip disc L5S1 lebih kurang dlm 9thn mcm tu.. sakit slip disc ni stiasa berulang dan boleh dikatakan stiap bln akan ada cuti.. ada yang ambil mc dan cuti tahunan..sy sblum ini bekerja sbagai teknikal komputer.. bnyak kerja2 yang perlu mengangkat beban yang berat.. skrg sy telah ditukarkan kerja sbagai programmer..dlm lebih kurang 3bln mcm tu... syarikat yang sama juga.. cuma berubah jawatan sahaja.. soalannya :

    1-Bolehkah saya membuat tuntutan penyakit khidmat setelah sakit ini sudah 9tahun lalu , disebabkan sebelum ini sy tidak tahu yang boleh di buat tuntutan..

    2- 9tahun lepas sy ke hospital swasta yang lain buat MRI .. hujung tahun lepas sy ke hospital swasta lain buat MRI..
    medical report yang perlu saya hantar nanti hanya hantar yang baru saja ke.. sebab yang lama saya punya report dah hilang

    terima kasih yer..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam adakah TUan masih bekerja di tempat yang sama?atau telah berhenti kerja?Kalau masih bekerja boleh sahaja tuan memohon Tuntutan Penyakit Khidmat ianya tak jadi masalahhhh mohonla tuan,Namun jika telah berhenti kerja Seksyen 28(1)AKTA KESELAMATAN SOSIAL PEKERJA 1969 mengatakan tuntutan hendaklah dibuat tidak lebih dari 60 buan dari tarikh akhir berhenti kerja hehehe kalau tuan masih bekerja di tempat yang sama tak menjadi masalah!

      2.Laporan Perubatan perlu yang baru tuan ambil di mana hospital yang merawat tuan dengan mengunakan FORMAT LAPORAN PERUBATAN YANG DISEDIAKAN OLEH PIHAK PERKESO

      Padam
    2. Terima kasih atas respon...saya masih bekerja tempat yang sama.. laporan perubatan sy ada yg sakit hujung tahun ja.. yg 9thn lepas tak ada.. sy pergi hospital lain yg 9tahun lepas tu

      Padam
  88. Salam tuan sya mengidap penyakit SLE sistem lupus dri thn 1997 MSa tuh sya bekerja kilang dan skrg sya x bekerja boleh lah sya claim SOCSO

    BalasPadam
  89. Salam.. sy dah hmpir 3 thn bkerja di hotel nie sbgai housekeeping,,dlm setahun lebih tu sy mula rasa skit di pinggang dan sebelah kaki kanan,bila pergi hospital doctor sah kan yg sy kna slip dics n kne buat fisio.. Doctor ckp punca slip disc nie sbbnya sy slalu angkat bnda berat.. (mmg krja sy agak berat hari kne tarik katil hotel utk kemas)...soalannye blh ke sy claim sokso?

    BalasPadam
  90. Alhamudillah terima kasih tuan sbb bantu saya uruskn HUK. Harini bru lps mesyuarat jemaah doktor. Tp mmg normal ke doktor tu just tgk kita mcm tu then suruh kita balik. Tk smpi 5 minit pn dia tgk. Dia cuma tnya kt mana patah, kt mana operate, then kata boleh balik n tunggu surat

    BalasPadam