Khamis, 30 Jun 2011

PENCEN PENAKAT DAN PROSEDUR TUNTUTAN EDISI 2


1.Oleh kerna banyak sangat email yang menerjah masuk dan banyak sangat pertanyaan berkaitan pencen Penakat maka sekali lagi aku nak jelaskan dengan bahasa yang cukup mudah agar semua pihak berpuas hati dan memahaminya serta menyebarkannya pada sanak saudara terdekat dan seberapa bafo ini leh disebarkan demi kebaikan bersama InsyaAllah.Kalau tak faham lagi tak tahu la aku nak jelaskan macam mana,sebab ini kali kedua aku beri penjelasan..susah2 jumpa je lah senang hehehe..tak pun hangpa pi la kat pejabat PERKESO yang terdekat.

2.Secara ringkasnya Pencen PENAKAT perkeso ni macam gaji ooooo dapat seumur hidup bagi waris si mati(nama pun dah pencen penakat mestila masuk bulan2 macam gaji-pencen maksud aku) hm jika suami mati maka isterila dapat dan anak2 bawah 21 dan begitula sebaliknya!..ibu bapa plak dapat untuk si mati yang anak2 nya yang belum kahwin!anak2 plak setakat umur 21 atau kalau dah umur belum 21 dah kahwin maka xdapat dah la.Cara bayaran pencen penakat ni bayaran kali pertama dengan cek dan untuk kali kedua dan seterusnya InsyaALLAH melalui bank..macam hangpa terima gaji secara bulanan la.setakat ni hangpa leh paham ka???tak leh paham hang pi tiduq dulu la kakakaka...siap2 mandi mai baca semula kakakaka..

3.Ok,pertama sekali jika sekiranya berlaku sebarang kematian kepada ahli keluarga kita ,yakni kematian yang bukan berkaitan pekerjaan..ingat baik2 bukan kerna pekerjaan! kerna jika kematian itu melibatkan pekerjaan sudah pasti ia menjurus kepada Faedah Orang Tanggunggang (FOT) pencen FOT ini banyak tau 90% tuu..untuk kali ni aku nak jelaskan bab2 Pencen Penakat dulu sebab ramai sangat yang duk email tanya dan masih banyak yang tak faham! maka kita tinggalkan bab FOT..nantila de masa aku cerita la bab FOT OK!

4.Banyak antara kita yang langsung tak tahu yang perkeso ada menyediakan pencen PENAKAT untuk pekerja/pencarum yang layak..kelayakan caruman aku dah cerita dah dalam post yang lepas..maka malas dah aku nak ulang balik yang dah dicerita hehehe hangpa pi cari sendirilah.Untuk memudahkan cerita,bila sahaja waris/kaum keluarga kita meninggal dunia maka hangpa pi la kat pejabat PERKESO terdekat dan bawalah salinan kad pengenalan si mati.Harus di ingat yang mencarum PERKESO je yang boleh dok pi semak caruman dan buat tuntutan pencen penakat..kalau hangpa kerja kerajaan macam polis ka, cikgu ka jangan duk gatal nak pi plak kakakaka..pi nak jumpa aku no hal punyerrrr kakaka

5.Tapi sebelum pi ke pejabat PERKESO untuk semak caruman si mati hangpa kena ingat,si mati yang berumur sebelum 55 sahaja yang layak memohon/ yakni warisnya layak memohon pencen penakat!Kalau dah lepas 55 tahun xdapatla weiii orang kata tak dak rezeki la tuuu apa nak buat.

6.Selepas semakan dibuat dan didapati layak maka hendakla si waris mengisi borang2 yang telah disediakan..sepertimana dibawah ni hah..jom kita tengok satu persatu..supaya hangpa tak pening lagi:-

i.Ni borang 24 iaitu borang tuntutan pencen penakat..borang ni wajib di isi kalau tak isi macam ne nak tuntut pencen daaaa..borang ni nak ne isi baik2..senang je hangpa tiru je contoh mudah yang aku bagi tu hah...lain2 hangpa isi sendiri lah!ni hah borangnya dan ianya PERCUMA!borang ni hanya de kat pejabat perkeso je dan leh ambik kat laman web perkeso..kalau de orang nak jual tau kenakan bayaran hangpa pi la lapor kat SPRM ok.
borang yang kat atas tu aku cuma bagi contoh je kalau la si mati meninggalkan anak2 yang belum 21 tahun hangpa ne tulis gak la name anak2 tu.Teramat senang lah!

ii.Ni plak borang 26.Borang 26 adalah borang tuntutan pengurusan mayat.Biasanya dituntut juga oleh waris si mati,yakni kalau isteri mati kompem suamila yang tuntut.Faedah pengurusan mayat/jenazah ni maksimunya kita bayar rm1500.Duit ni dalam masa 3 hari dah dapat.kompem dapat cepat jika sekiranya semua dokumen dah lengkap!Ingat ye jika dokumen dah lengkap!biasanya satu hari pun dah leh dapat pun jika tiada masalah!Nak isi borang ni tak susah laaaa..teramatla senang.Aku tunjuk contohla..hangpa tiru je la..
bagi amaun pe RM yang dituntut untuk pengurusan jenazah plak hang isi la pe RM$$ yang telah dibelanjakan..jangan nak tipu2 la..tak kan mati pun nak tipu ka..apa daaa.setakat ni hope leh fahamla..lau tak faham hangpa pi la pejabat perkeso terdekat..aku bagi setakat info yang aku tahu je :)

iii.Borang terakhir adalah borang BKA-1..Borang ni juga wajib di isi,yang mana borang ni penting untuk maklumat akaun,nanti duit pencen tiap2 bulan akan masuk ke dalam akaun ini..sampaila hangpa mati x pun sampaila si anak dah mencapai umur 21 tahun!Setelah hangpa isi borang ni maka hangpa pi la kemana -mana bank yang anda pilih dimana bank2 tersebut hanya melibatkan bank cimb,public,maybank,bsn,muamalat dan Rhb bank.Bank2 selain daripada bank ini TIDAK BOLEH!!!!sesudah siap isi maka bawalah borang ini ke bank yang telah hangpa pilih tadi dan bagila kat pegawai bank sahkan(tanda tanggan serta cop rasmi dan jawatannya sekali)Nah tengok contoh kat bawah ni hah borangnya...er er er cuma tak dak la aku nak isi nombor akaun dan tak dak la cop sebab ni contoh lah..hehehe nak tunjuk yang sebenar tak boleh woooo itu dokumen rahsia dalaman..kekeke..opss kat ruangan jenis faedah diterima hangpa tik/tanda kat kotak PKT(merujuk kepada penakat) hope fahamla..kalau tak faham tak tahu la aku nak jelaskan macam ne lagi wakakakakaka hangpa mai berguru dengan aku kat bukit tunggal la lau tak faham2 lagi gak kakakaka

v.Untuk balu yang kematian suami yakni untuk yang beragama islam sahaja maka ada satu lagi borang yang wajib hangpa isi yakni borang Akuan Berkanun.Borang Akuan Berkanun ini wajib di isi oleh balu islam dan perlu di sahkan oleh pesuruh jaya sumpah/majistret.Dimana dinyatakan dalam Akuan bersumpah itu JIKA SEKIRANYA SIMATI(SUAMI)ada MEMPUNYAI ISTERI LAIN MAKA SECARA AUTOMATIK ISTERI LAIN(isteri kedua) ITU JUGA LAYAK MENERIMA PENCEN PENAKAT ITU!yakni merujuk kepada madu la tu..
Mana la tahu ingatkan suami bersiteri sorang tup2 bila dah mati pecah rahsia rupanya ada isteri lain maka kedua-dua isteri layak mendapat pencen penakat!Oleh sebab itu Borang Akuan Berkanun ini wajib di isi.Cara nak isi senang je hangpa tengok contoh simple aku buat ni hah...contoh sebenar tak leh tunjuk la..sebab rahsia kerajaan mana leh tunjuk hak orang lain hehehehe..hangpa tengok contoh aku tu dah real tuuuuu..

6.Hm aku bagi contoh lagi, jika sekiranya suami mati maka isteri2 nya layak memohon.Kalau de seorang isteri maka isterinya la kalau de dua isteri maka kedua-duanya lah dan anak2 sebelum umur 21 tahun!atau kalau anak2 belum sampai 21 tahun dah kahwin xboleh lagi la..itu kalau suami yang mati begitu jugakla sebaliknya jika isteri pula mati…sama je prosedurnya..kalau pakwe mati soryyyy la beb hang awek jangan duk gatai nak pi mohon pencen penakat plak kakakakaka wakakakaka jangan bikin aku malu la kakakaka..er er kalau pakwe mati maka aweknya bolehla habaq ka ibu bapa pakwe yang mati tu agar mohon pencen penakat jika anaknya layak la.Kalau pakwe xdak kerja jangan duk cara pasai duk pi pejabat perkeso plak.

7.OK..kita pi satu2 supaya hangpa lebih paham!JIka pekerja itu tak kirala perempuan ka lelaki ka yakni tak kirala si suami atau isteri yang mati maka warisnya bolehla mengemukakan permohonan pencen penakat dan bagi yang telah berkahwin itu maka selain borang2 wajib di isi sepertimana yang aku tunjuk kat atas tu maka hangpa juga kena bawa dokumen asal dan salinan, bagi yang dah kahwin dokumennya adalah:

a.Salinan ic balu/duda
b.Salinan sijil/buku atau kad kahwin
c.Borang Akuan balu tunggal(Untuk org islam je )
d.Salinan sijil lahir anak2 dan IC dorang lah!
e.Salinan buku bank(muka depan yang de nombor akaun tuuuu)
f.Borang BKA-1(boring yang pegawai bank kena tandatangan tu hah)
g.sijil kematian si mati dan kalau boleh bawak sekali permit kubur OK.
h.salinan ic simati depan dan belakang

8.Untuk si mati yang belum kahwin maka warisnya adalah ibu bapanya…maka ibu bapanya bolehla ke pejabat Perkeso dengan membawa dokumen2 berikut:

a.salinan sijil kematian simati
b.Salinan sijil kelahiran si mati
c.Salinan kad pengenalan ibu dan bapa/nenek atau datuk jika ibu bapa telah xdak
d.Salinan sijil lahir adik beradik berumur sebelum 21 tahun la.
e.Buku bank muka surat depan yang de nombor akaun
f.Borang BKA-1(juga yang pegawai bank saint u hah)
g.salinan ic simati depan da belakang

Kalau semua dokumen-dokumen yang aku bagitahu/nyatakan tadi dah ada maka bawalah ke pejabat perkeso terdekat,INGAT BAWA YANG ASAL DAN SALINANYA SEKALI! dan hantarla ianya..InsyaAllah tak lama proses ni!!!!mudah sangat2..jangan dok dengar tohmahan kata prosesnya susah dan lambat..senang sangat!!!!!cepat plak tu janji hangpa ikut apa yang aku bagitahu tu!!!!aku tahulahh..ikut je!

9.Aku harap sangat hangpa faham..kalau ditakdirkan tak faham hangpa tanyala, aku tak marah eh..aku syer info ni pun untuk disebarkan..setakat mana boleh disebarkan..aku bukan nak apa2 pun Cuma nak amal jariah jah!moga2 ilmu yang kita kongsi bersama ni diberkati Allah s.w.t

10.Jangan kita menzalimi diri kita sendiri..jangan kita menzalimi anak2 kita dek kerna kecetekan ilmu kita…orang kata jika tak tahu jangan malu untuk bertanya…tuntutla hak anda demi anak2 tercinta…jika itu hak anda mengapa tidak anda menuntutnya!!!

Kalau musykil lagi Tanya la….wasalam :)

48 ulasan:

  1. salam tuan,

    sy nk bertanya. jika simati ada dpt pencen ilat, kemudian si isteri akan dapat pencen penakat. so berapa percent dia akan dpt dari nilai asal pencen ilat?

    BalasPadam
  2. wasalam Per faisal:maksud tuan jika sekiranya simati yang meninggal dulu adalah penerima pencen ilat ke?secara ilat akan ke penakat pada kadar yang sama tuan

    BalasPadam
  3. Salam,

    kalau si mati dah berkerja selama 21 tahun dan pencarum perkeso, tp meninggal masa dia umur 57 tahun, 2 tahun lepas dia pencen, layak ke waris dia apply pencen penakat ni? Yg kecil umur 10 tahun. Ada balu dan 3 org anak bawah 21 tahun. Minggu lepas sy ada call perkeso, stuff perkeso jawab boleh try apply, tp bila baca post encik nie sy confuse plak sbb layak yg bawah 55 tahun. Tp arwah bapa sy dah mencarum selama 21tahun. Lama tu. Boleh jelaskan?

    BalasPadam
  4. wasalam:

    1.pencen penakat hanya untuk OB yang meninggal dunia sebelum umur 55 tahun.maknanya selepas unur 55 secara automatik dat tak layak puan.

    2.Jika sekiranya Allaharyam sebelum itu adalah penerima pencen Ilat maka selepas kematiannya waris boleh memohon penakat dari pencen ilat tersebut.

    3.Peraturan cukup jelas pencen penakat hanya untuk kematian diabawah umur 55 sahaja puan.Saya maklum secara jelas dan tanpa memberi harapan kerana peraturannya adalah begitu.saya tidak faham mengapa staff perkeso yang puan hubungi tidak menjawap dengan sebaik baiknya seolah olah memberi harapan,sedangkan umur kematian sudah mencapai 57 tahun.

    4.Ape pun untuk memuaskan hati,puan boleh lah berkunjung ke pejabat perkeso terdekat.maklumat yang saya sampaikan adalah betul dan tepat.

    5.Kecuali kematian arwah itu disebabkan oleh bencana kerja maka warisnya boleh memohon FOT,jika arwah masa hidupnya adalah penerima pencen Ilat maka warisnya selepas kematiannya boleh memohon pencen penakat,itu sahaja puan.harap ia akan membantu.

    BalasPadam
  5. Sy call perkeso jalan ampang tu. Yg menjawab pon bukan org melayu, tak perlu sebut bangsa apa. Tp memang mcm tak reti explain, malay pon tak fluent. Dan yg pasti dia ckp layak mohon. Sy call perkeso sbb nak make sure boleh ke apply sbb sy baca kat laman web dia memang bawah 55tahun je layak. Ada yg suruh sy try apply sbb ada adik2 yg masih kecil n mak sy pon ada lagi. Arwah pon dah mencarum lebih 21 tahun.
    Lagi satu, arwah tak dpt pencen Ilat walaupon dia dapat stroke masa dia berkerja, sebelah tangan dia tak berfungsi sgt. Tp dia gagahkn jugak kerja. Lepas pencen jadi makin teruk. Then last year October arwah meninggal dunia due to brainstorm stroke.
    Terima kasih atas penjelasan encik. Sy tak kesah sgt pasal ni, cuma kesal sikit sbb indirectly stuff perkeso yg tak pandai berbahasa melayu tu dah bagi harapan palsu pada keluarga sy, terutama ibu sy. Terima kasih sekali lagi atas penjelasan encik. :)

    BalasPadam
  6. saya nak bertanya kalau arwah suami pernah mencarum tetapi semasa dia meninggal dia bekerja di MTDC dan saya telah dimaklumkan bahawa MTDC tidak membuat caruman tersebut (saya kurang pasti sekiranya MTDC perlu mencarum atau tidak). Boleh ke saya tuntut faedah ini sbb sebelum kerja MTDC dia pernah mencarum.

    BalasPadam
  7. puan Joana:saya tak pasti MTDC tu syarikat berkaitan kerjaan atau badan berkanun?harap puan beri nama penuh MTDC supaya jawapan saya tidak tersasar nanti.Tq puan

    BalasPadam
  8. salam tuan..saya ada buat permohonan pencen penakat arwah suami, perkeso berdekatan mengatakan layak. sudah 4 bulan masih tiada jawapan, dan mengatakan ia masih diproses di hq..Adakah proses ini mengambil masa yang agk panjang?..Sekian, t.kasih

    BalasPadam
  9. wasalam puan,

    1.kalau dikatakan layak pencen penakat ini bermakna puan telah menerima bayaran Faedah pengurusan mayat kan kan...atau masih belum terima bayaran berjumlah 1500 tu??saya tak pasti kes puan saya rasa jika puan disahkan layak menrima pencen penakat maka terlebih dahulu perkeso akan membayar Fedah pengurusan Mayat rm1500 terlebih dahulu.

    2.Selepas itu maklumat gaji dengan pihak majikan tempat Allahyarham suami puan bekerja akan diminta seandainya maklumat gaji ini cepat diperolehi maka cepat lah proses pembayaran dan pemprosesan dilakukan..saya rasa sepatutnya dalam tempoh 3 bulan telah selesai..

    3.Atau mungkin juga permasalahan maklumat gaji belum diperolehi..biasanya bayaran pertama tidak melibatkan HQ pun...cuba puan ke pejabat terdekat yakni ke pejabat puan hantar permohonan itu dan jumpa denmgan pegawai bertugas apa yang tak kena lagi dengan permohonan puan..kalu nak cepat lagi tindakan puan terus berhubung dengan HQ..InsyaAllah mereka akan layan puan dengan baik

    wasalam

    BalasPadam
  10. AsSalam...saya adalah penerima pencen penakat dari aruah suami saya dan mempunyai 3 org anak...persoalan nya adakah pencen penakat akan berkurangan mengikut umur anak saya sekiranya mereka mencapai usia 21 tahun...harap maklum....terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam puan...kurang mengikut syer anak sahaja..jangan risau puan berkurang tak banyak puan sikit sahaja.

      wasalam

      Padam
  11. As Salam! Kalau penerima pencen penakat ini adalah suami kepada si mati, adakah pencen penakat ini dapat diturunkan kepada anak apabila si suami (penerima pencen penakat) ini pulak yang mati.
    Mohon penjelasan. Tkasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam ..
      1.Pencen akan jatuh kepada anak mengikut syer anak dan anak haanya layak menerimanya sehingga umur anak 21 tahun atau sehingga anak mendapat Ijazah pertama....walaubagaimanapun untuk anak yang cacat kekal yakni seperi kurang upaya(mental) sindrom down dan sebagainya pencen penakat itu akan kekal untuknya sepanjang umurnya

      wasalam

      Padam
  12. Maaf kalau soalan tak kena topik. saya nak tanya adakah pemohon pencen ilat boleh bekerja sementara menunggu kelulusan pencen? soalnya urusan yang terlalu lama menyebabkan pemohon menghadapi masalah kewangan sehinggalah pencen diluluskan dan dibayar.

    BalasPadam
  13. hehehehe takpe..
    1.Pemohon boleh bekerja...tak jadi masalah..cuma bila dah diputuskan oleh pihak jemah Doktor yang mengesahkan puan/tuan menghidapi keilatan maka PUAN/TUAN PERLULAH BERHENTI KERJA..JIKA PUAN/TUAN MASIH JUGA BEKERJA BILAMANA PIHAK JEMAAH DOKTOR TELAH SAHKAN TUAN/PUAN MENGHHIDAPI KEILATAN MAKA PENCEN ILAT ITU AKAN DIGANTUNG BUAT SEMENTARA WAKTU SEHINGGALAH PUAN/TUAN BERHENTI KERJA BARULAH PENCEN ILAT DIBAYAR.

    hrap puan puan hati dengan penjelasan saya.
    wasalam

    BalasPadam
  14. Assalamualaikum...
    saya ingin bertanya..untuk kepastian, tuan berkata.".Borang Akuan Berkanun ini wajib di isi oleh balu islam dan perlu di sahkan oleh pesuruh jaya sumpah/majistret." untuk borang "Akuan Oleh Balu Bagi Faedah Orang Tanggungan" . bila saya melihat borang nye, pengesahan juga boleh dibuat oleh Pegawai Kerajaan Kumpulan A. so adakah betul? sy ty untuk confirm kan aje..
    tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam puan...

      maaf puan lewat reply hehehe cuti sekolah balik kampung hehehe

      2.berkenaan akuan bersumpah tu BETUL PUAN..BOLEH DISAHKAN OLEH PESURUH JAYA SUMPAH/MAJISTRET DAN PEGAWI KELAS A.

      WASALM

      Padam
  15. Assalamualaikum. . Saya baru kematian suami 2 bln yang lepas. Suami meninggal semasa sedanh bekerja akibat cardiac tamponade.Saya telah membuat tuntutan disocso. Masalah disini saya kurang faham dengan cara kiraan socso. Yang mana gaji terakhir arwah rm17000.00. Tapi socso cuma beri pencen sebanyak rm1900 per month? Betul ke macam tu ye? Kata pegawai yang menelefon saya itu adalah jumlah maksima. Harap dapat beri penjelasan. Terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam..ya puan betul..itu adalah bayaran bulanan yang maksimum puan.cuma saya tak pasti kes puan mungkin pencen penakat rasanya

      Padam
    2. Terima kasih. Mungkin kes saya pencen penakat. Arwah meninggal ketika usia 38tahun. Sedang bekerja.

      Padam
  16. Assalamualaikum dan selamat berpuasa, saya pun ingin bertanya soalan yg sama dgn puan YattArdi... saya dan anak2 (4 org) penerima pencen penakat arwah suami. Maklumat yg diberi di laman web perkeso bgtau waris layak menerima 50-65% dari gaji asal suami. Tak tahu pulak ada bayaran maksimum sebab tidak dinyatakan di laman web. Saya pernah telefon perkeso juga tapi yg jawab tu cam tak tau nak explain. dia kata ikut purata dan umur... bila dia explain jadi tambah confuse saya. dari jumlah yg perkeso berikan iaitu RM1,917.++ (tak ingat exactly) mmg kurang dari 50% dari gaji asal suami... baru tahu yg ada jumlah maksimum rupanya... :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam puan..hehehe selamat berpuasa..semoga puan sihat sentiasa..aaaaa ye pencen penakat ada gaji maksimumnya puan..seperti juga caruman maksimum adalah pada kadar 66.40 hehehe..

      2.Walau bagaimanapun suka saya nyatakan bahawa kita juga perlu lihat faktor pengiraan gaji juga memainkan peranan..contohnya ada kala gaji kasar yang diambil kira oleh majikan didapati tidak betul..dan pihak perkeso terpaksa selaraskan semula mengikut kadar gaji yag betul...contohnya dalam pengiraan gaji pihak perkeso tidak mengambil kira bonus,milage,elaun transport,elaun dobi,dan lain2..

      hehehe saya yakin puan akan bertambah pening hahahahaha nak kena cakap depan2 ni baru leh paham hahaha

      wasalam puan

      Padam
  17. assalamualaikum..andai sudah dapat pencen ilat..masih boleh bekerja tak?gaji pokok cuma hanya rm1000..banyak tanggungan & hutang yang masih perlu di bayar..terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumusalam..penerima pencen ilat tidak boleh bekerja..jika sekiranyaa masih bekerja maka pencen Ilt akan digantung buat sementara waktuan tuan..

      Padam
  18. terima kasih kerana menjawab..kalau kerja sebagai part time boleh kan..

    BalasPadam
  19. Assalam.sy nak tanya,arwah ayah sy prnah bkerja di sektor estate masa umur 20an kmudian berhenti sbb dpt peneroka felda.arwah meninggal masa umur 51thn pd thun lps..adakah arwah layak dpt pencen penakat ni?tq..

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumusalam..untuk kelayakan pencen penakat perlu mempunyai caruman yang mengcukupi..saya tak pasti sama ada caruman arwah ayah saudari mencukupi atau sebaliknya...untuk mengesahkannya maka caranya cukup mudah sila buat semakan di pejabat perkeso terdekat dengan membawa salinan ic/surat mati arwah untuk mengentahui bila caruman terakhir arwah dan juga berapa bulan/tahun caruman arwah ada...ia penting untuk menentukan arwah layak atau tidak dibawah skim pencen penakat

      sekian

      Padam
  20. Salam...
    Abg baru meninggal & ada isteri serta 1 anak (16 thn).

    1) Adakah amaun pencen penakat sama dgn amaun pencen ilat yg telah diterima sebelum ini ?

    2) Adakah syer utk isteri & anak akan dbiayar serentak secara berasingan; yg mana 3/5 masuk akaun isteri & 2/5 masuk akaun anak?

    3) Adakah ibu juga boleh mendapat syer?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam..Al fatihah untuk arwah abang..

      1.Kadar pencen ilat dan jika meninggal dibawa ke pencen penakat pada kadar dan jumlah yang SAMA!!

      2.Hanya anak dan isteri sahaja yang layak mendapat pencen penakat dari arwah suami...dan pembayaran Faedah pengurusan Mayat (FPM) sebanyak RM1500,pencen penakat adalah dibayar seumur hidup isteri!!!

      3.Bayaran pencen adalah dimasukkan dalam satu akaun sahaja yakni akaun isteri.

      wasalam

      Padam
  21. As salam...nak tanya ni, jika ibu saya penerima pencen penakat selepas kematian arwah ayah saya, pencen penakat tu sampai bila ye? Ibu saya masih mempunyai anak yang berusia 20 tahun. tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. wsalam addy..
      1.Ibu akan dapat pencen penakat seumur hidup ibu addy..jika sekiranya pencen itu (pencen penakat)diperolehi disebabkan kematian arwah suami yakni pada ketika itu ibu addy masih isteri yang sah (tidak bercerai ketika hayat bapa adyy)

      wasalam

      Padam
  22. Aslamkum tuan..
    Bapa saya penerima pencen ilat, ia menghidap knser usus semasa bkerja dahulu dan sekarang masih berulang alik ke hospital.
    Jika di takdir kan umur ia tdak panjang adakan elaun pencen ilat rm1900 tiap2 bulan itu akan ditrima oleh ibu saya? Adik2 masih ada yg bersekolah. Mohon pencerahan dari tuan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. wkumsalam..Insyaallah..pencen itu diterukan tapi dalam bentuk pencen penakat

      Padam
    2. Ada kah ibu sya perlu ke perkeso untuk aply pencen panakat ini smntara bapa saya masih ada?

      Padam
    3. fitri..pencen penakat hanya boleh dipohon oleh ibu tuan sekiranya bapa tuan meninggal dunia...selagi bapa tuan ada maka ia JANGAN DIPOHON

      Padam
  23. Salam....sy nk tny tntng pencen penakat la.arwah suami sy bekerja under gvment br 3thun.adakah sy lyak untuk mhon pencen penakat nie?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam puan..arwah suami puan kerja badan berkanun ke???jika kerja karajaan full time seperti gru atau sebagainya tiada pencen penakat puan..pencen penakat untuk pekerja sektor swasta dan ban berkanun sahaja..dimana pihak majikan mencarum mereka dengan pihak perkeso

      wasalam

      Padam
  24. Assalammualaikum,

    Saya dah ke website SOCSO, namun tidak jumpa borang akuan berkanun balu tunggal. Saya hanya ada melihat, borang akuan balu bagi faedah orang tanggungan sahaja. Atau akuan berkanun tersebut saya perlu buat terus di pesuruhjaya sumpah? Harap encik dapat membantu. terima kasih.

    BalasPadam
  25. Assalamualaikum...
    Sy nak bertanya, kebiasaannya pihak socso mengambil masa berapa lama (berapa bulan) yg diambil (termasuk semua prosedur2) setelah permohonanan ilat dibuat? Mmg bgantung pd kes, tapi kebiasaannya atau secara puratanya? Terima kasih.

    BalasPadam
  26. terima kasih ..sgt membantu..sy baru kematian ayah dan ayah pekerja swasta..sy anak tunggal yg duduk dgn dia..ibu tiada. rmai yg suruh sy apply, tp sblum p apply cr info dlu....nampaknya x perlu sy apply..mmg x kan dpt...apa pun arwah ayah dh tinggalkan yg terbaik untuk saya teruskan hidup...doakan arwah ayah sy ok..terima kasih.

    BalasPadam
  27. Salam sy nk tny .. jika sy suami dpt penakat dr isteri slpas kmtian .. jika sy kahwin laen adakah sokso itu akan diberhentikan serta merta atau sy msih dpt seumur hidup

    BalasPadam
  28. jika arwah suami meninggal lebih 6 bulan, masih blh claim perkeso? majikan
    lama arwah baru jelaskan bayaran sokso tu. tq

    BalasPadam
  29. Hi,
    Saya telah pergi ke Pejabat Perkeso untuk memohon pencen penakat. Dalam tempoh satu minggu saya telah menerima cek untuk pengurusan mayat. Tetapi sudah melebihi satu bulan saya masih belum menerima bayaran pertama untuk pencen panakat. Saya ingin menanya biasanya proses pencen penakat ambil masa berapa lama? Harap encik dapat memberitahu saya. Terima kasih.

    BalasPadam
  30. Salam tuan..

    Ibu sy sedang menerima pencen penakat dan sblm ini sy juga ada menerima..skrg sy sudah bekerja dan umur sudah melebihi 21thn. Baru2 ini perkeso ada menghubungi ibu sy dan memberitahu bahawa kadar bayaran ibu sy akan di kurangkan. Boleh tuan jelaskan kenapa berlaku keadaan sebegini? Menurut ibu sy, perkeso memberi sebab yg sy sudah bekerja jd kadar bayaran akan di kurangkan. Adakah ini perkara biasa? Apa yg sy phm, kadar byaran adalah sama seumur hidup.. Mohon pencerahan. Terima kasih..

    BalasPadam
  31. Sekiranya bapa sy meninggal dunia 14tahun yg lepas,adakah ibu saya layak lagi untuk menuntut pencen penakat?

    BalasPadam
  32. assalamualaikum tuan, mohon bertanya..berapa lamakah masa bagi faedah pengurusan mayat ini utk dikreditkan ke akaun pewaris?jika dilihat dr piagam pelanggan socso, ia dalam tempoh 3 hari, tetapi sekiranya selepas 3 hari masih tiada pengkreditan, adakah ini bermakna pewaris tidak layak untuk mendapatkan faedah ini?mohon pencerahan..terima kasih..

    BalasPadam