Sabtu, 19 Januari 2013

Jadual Caruman Perkeso 2013

1.Ada majikan keliru berkenaan bayaran caruman perkeso untuk tahun 2013 disebabkan perubahan Akta (pindaan Akta Keselamatan sosial Pekerja-Aksp 1969) dimana di dalam pindaan AKSP 1969 itu melibatkan pindaan bagi had Umur kelayakan memohon pencen Ilat telah dinaikkan  kepada tidak melebihi umur 60 tahun..jika dulunya kelayakan permohonan untuk pencen Ilat hanya sehingga umur 55 tahun sahaja.

2.Kesan ketara dari segi BAYARAN CARUMAN ADALAH BAGI PEKERJA DIBAWAH UMUR 60 TAHUN KADAR BAYARAN CARUMAN BERMULA JANUARI 2013 ADALAH MENGIKUT JENIS JADUAL BAHAGIAN PERTAMA YAKNI BAYARAN JADUAL BAHAGIAN PERTAMA ADALAH POTONGAN CARUMAN MELIBATKAN SYER MAJIKAN DAN JUGA PEKERJA..dimana dahulunya potongan jenis umur lebih 55 adalah bayaran mengikut jadual bahagian dua..namun kini TIDAK LAGI IA TELAH DINAIKKAN HINGGA KE UMUR 60 TAHUN..harap tak keliru lagi!!!!!

3.Untuk bayaran jenis kedua pula IANYA ADALAH BAYARAN SEPENUHNYA DILAKUKAN OLEH MAJIKAN DIMANA IANYA MELIBATKAN PEKERJA YANG MELEBIHI UMUR 60 TAHUN!!!YAKNI PEKERJA INI HANYA DILINDUNGI UNTUK BENCANA KERJA SAHAJA DAN TIDAK LAYAK UNTUK DILINDUNGI DIBAWAH SKIM PENCEN ILAT.

4.Harap2 penjelasan ini sikit sebanyak membantu hangpa golongan majikan dan Bahagian sumber manusia syarikat semua hehehehe..ni contoh Jadual caruman perkeso untuk rujukan pihak majikan...



6 ulasan:

  1. Slm..tumpang tanya. Saya ade ibu saudara yg sudah meninggal beberapa thn lalu. Suami dan anaknya 2 org dapat pencen dlm lingkungan 1800.. 1500 dari pencen penakat..300 dari pencen ilat..tapi si suami yg dpt pencen ilat sebab pernah xcdent. Nk tny. Skrg si suami dh.meninggal juga..apekah anak2 mereka dpt pencen seperti.biase? Umur sorg 18..sorg 15..

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam:
      1.Pencen penakat arwah isteri tetap dapat untuk syer anak2 arwah..sehingga anak2 arwah mencapai umur 21 tahun puan..atau hingga degree yang pertama..kalau anak dah kahwin sebelumcapai 21 tahun maka pencen itu tak dapatlah...tapi untuk masa sekarang umur 18 dan 15 kompem berjalan seperti biasa.

      2.Pencen Ilat untuk si ayah pula bila ayah mati secara automatik pencen ilat akan jadi pencen penakat puan...maka dengan itu sila bagitahu anak2 arwah agar segera ke pejabat perkeso untuk membuat permohonan pencen penakat

      Padam
  2. Assalam.....
    Saya jatuh motor nak pi kerja dan dapat mc 1 hari jer....pas 3 minggu bahu terasa sakit dan setelah dibuat pemeriksaan didapati otot bahu telah koyak disebabkan jatuh motor hari tu....operation telah dibuat dan sekarang saya perlu bercuti lebih kurang 2 bulan mengikut kata doktor....bolehkah saya membuat tuntutan hilang upaya sementara kat perkeso?dalam tempoh 3 minggu sebelum membuat operation saya bekerja macam biasa

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam..
      1.Boleh...sila buat tuntutan dengan segera.....sila minta majikan kemukakan borang 21 dengan segera ke pejabat perkeso terdekat!!!!!

      2.Pihak perkeso akan buat siasatan untuk putuskan kes ini diterima atau sebaliknya...JANGAN RISAU JIKA ANDA JUJUR DAN KEMALANGAN ITU BETUL2 BERLAKU...SIAP SEDIA DENGAN DOKUMEN2 YANG PERLU!!!

      3.rasanya pihak perkeso akan minta saudara akan kemukakan laporan perubatan berkenaan kemalangan tersebut!!!pun begitu setiap kemalangan jalan raya perlu kepada laporan polis...harap saudara buat laporan polis dengan segera.


      kalau tak faham sila reply semula ye..

      wasalam

      Padam
  3. Salam, saya xfaham sikit caruman jenis kedua tu..

    saya copy paste ye..

    Jenis Dan Kategori Caruman

    ii- Jenis Kedua (Skim Bencana Pekerjaan Sahaja)
    • Untuk pekerja yang berumur lebih daripada 60 tahun dan masih bekerja;
    • Untuk pekerja yang berumur lebih daripada 55 tahun ketika mula-mula mendaftar dan mencarum dengan PERKESO;
    • Orang Berinsurans yang menerima pencen ilat yang masih bekerja dan mendapat kurang daripada 1/3 gaji bulanan purata sebelum mengidap keilatan. Di bawah jenis ini caruman dibayar oleh majikan sahaja untuk perlindungan di bawah Skim Bencana Pekerjaan.

    Jadi jenis kedua adakah untuk pekerja berumur lebih dari 55 tahun yang baru nak mencarum?

    BalasPadam
  4. Salam..

    Bapa mertua sy nerupakan penerima pencen ilat...nk tanya....bp mertua sy bru meninggal dan meninggalkan seorang isteri....

    Pada fahaman sy...pencen ilat boleh ditukar pada pencen penakat tuk isteri dan anak2 bwh 21 tahun...jika bp mertua sy ni meninggalkan anak 4 org...dan semua sudah lebih 21 tahun...boleh ke kami buat permohonan utk pencen penakat bagi mak...sebab mak tidak bekerja dan punya pendapatan lain?

    BalasPadam