Khamis, 18 Julai 2013

cacat kekal@bahu dah tak sama macam dulu2


1.Hari ni aku buat siasatan kes kemalangan di Felcra Bukit Pedoman dan Sumber SWM Mersing..kedua-dua kes ini melibatkan kemalangan jalan raya dalam perjalanan ke tempat kerja..namun apa yang menarik perhatian aku adalah kes kemalangan melibatkan pekerja Sumber SWM cawangan mersing..kesian aku tengok pekerja ni..agak lurus dan baik orangnya..


2.Satu hari..di hari jumaat..pekerja ini menunggang motorsikal untuk ke tempat kerjanya...vromm vromm sedang menunggang motorsikal...tiba di tempat kejadian entah macam mana seorang perempuan yang berada di tengah2 jalan...sambil berdiri di atas line tengah jalan hehehe tiba2 terus melintas jalan..si pekerja ni apa lagi kalau dah dekat tak sempat la nak buat apa2...vormmm gedebummmm terlanggarla ia dengan perempuan yang lintas jalan tadi...hehehe yang perempuan di langgar hanya calar2 aje..tapi si pejerka SWM Mersing ni la yang teruk..akibat pelanggaran tu motorsikalnya terbabas masuk ke laluan bertengan maka dilanggar pulak sebuah kereta..hm hm hm...19 hari lepak dalam wad hospital mersing beb..


3.Kecederaan teruk jugakla..19 hari dirawat dalam wad gara2..tulang rusuk tercucuk paru2 geng..adehhhh sakit tuuuu..tulang bahu plak patah beb...amat malang pula bahunya sekarang sengit/jatuh/dan nampak dengan jelas ke tak stabilan pergerakan tahkala bahu telah senget...kalaula macam ni gayanya maka si pekerja ini layak memohon tuntutan hilang upaya kekal (cacat kekal)(HUK)..cacat kekal memang kompem dapat..


4.Tapi sebelum nak buat tuntutan Hilang Upaya Kekal (HUK) perlu selesaikan di peringkat tuntutan hilang upaya sementara (HUS) dulu...biar habis semua Cuti sakit dibayar perkeso/socso barulah tuntutan hilang upaya kekal (HUK)/cacat kekal boleh dilakukan..caranya cukup mudah..dapatkan borang tuntutan HUK dimana2 pejabat perkeso/socso terdekat dan beli lah laporan perubatan kat hospital yang merawat hangpa...lepas tu hantarla permohonan tu ke pejabat perkeso terdekat...lepas tu tunggula surat panggilan untuk hadir ke jemaah doktor (JD)..jemaah doktor akan bersidang untuk tentukan hangpa dapat cacat kekal atau sebaliknya...hehehehehe bab2 tuntutan hilang upaya kekal (HUK)(cacat kekal) dah aku ulas panjang lebar dalan entry berkaitan cara2 tuntutan hilang upaya kekal dalam blog aku ni..cari sendirilah..

344 ulasan:

  1. Assalam tuan,
    Kalau bahu tak senget x boleh claim ke..atau tidak dikira cacat kekal ke.. Walaupun bahu nampak normal tapi urat2 dan tulang2 sakit tetap sama tuan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumusalam...hehehe jangan risau geng...jika rasa ada kecacatan kekal lu boleh aje mohon HUK geng ianya adalah PERCUMA hahahahahaha...cumanye antara dapat tau tidak ianya bergantung pada keputusan Jemaah Doktor...ayuh claim sahaja itu hak anda!!!!!

      Padam
  2. Assallammualaikum.. Nak tanya la.. Bahu sy ada patah.. tulang scapula.. Doktor cakap tulang tu mmg boleh sumbung balik.. tapi makan masa.. Sy dah buat HUK.. dpt 0% .. Huhuhu.. mmg x puas hati.. Agak2 kalau buat rayuan boleh dpat x... sbb sy keje kilang batu tiles.. kalau sy banyak mengangkat bahu sy akan rasa sakit....

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahahaha..rileks bro leh buat rayuan..harap2 dapat 1% pun dah ok kan bro..buat rayuan jangan tangguh2...tak cuba tak tahu..buat rayuan adalah hak kita

      Padam
    2. Assalamualaikum Tuan, minta pendapat tuan. saya excident dan patah tulang clavicle dan doktor telah masuk kn besi untuk smbung yang patah tu. selain tu, pergelangan tgn kiri saya juga retak. sy telah apply utk HUS tetapi saya nak tanye la.. doktor bg saya mc selama 1 bulan setengah tetapi secara berperingkat mc yang di keluarkan spt 2 minggu, 2 minggu. Adakah byaran HUS mengikut jumlah MC yang diberi selang 2 minggu itu atau lump sum 1 bulan setengah?

      Padam
  3. Assalamualaikum geng.. maaf nk tmpng tnya,saya terjatuh tgga di tmpt kja & sendi lutut saya terkehel & dktr ckap 'TORN PCL'(sori x reti translate dlm bm).. saya dh pon jalani pembedahan utk smbung urat 'PCL' tp smpai skrg sendi lutut saya msih longgar & leh goyang2 mcm nk tercabut tp alhamdulillah tak sakit.. rsanya leh tak saya wt rayuan utk HUK sbb saya ni mat despatch so mmg efek time nk naik tangga & trun tangga..

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam geng..dah buat tuntutan dengan perkeso ke belum ni hahahaha...goyang lutut kuat sangat ni hahahaha...bro sekiranya bayaran HUS (hilang Upaya sementera )telah habis dibayar oleh pihak perkeso maka bro boleh tuntut pula Hilang Upaya Kekal (HUK)...jika telah tuntut maka terpulanglah pada pihak Jemaah Doktor (JD) untuk menentukan keputusan permohonan bro...hehe depa yang tetapkan persen cacat kekal bro... dan sekiranya tak puas hati dnegan keputusan JD maka boleh pula di buat rayuan dengan Jemaah Doktor Rayuan (JDR) hehehe

      2.Apakah wa sudah menjawab kekeliruan bro ...atau makin keliru kakakaka

      Padam
    2. Oraitttt roger bro.. saya tgh tgu result utk HUS,sja nk confirm samada layak or tak utk HUK psni.. Tq utk info..

      Padam
  4. Salam, nak tanya, sy ada jatuh masa bekerja patah kedua buku lali kaki kiri, masuk skru 11 dan besi 2. Kejadia 27/11/2014, masa tu baru 3 bulan kerja, first job. Dah dapat clam mc, awal january 2016 baru sy buat tuntutan HUK, 21/7/2016 jumpa jemaah dr. Tunggu 2 jam jumpa tak sampai 2 minit. Agaknya kalau kes sy ni berdasarkan pengalaman encik, boleh dapat tak HUK ? Kalau dapat tu ada borang na kena isi lagi ke ? Macamana nak tau keputusan tu? Banyaknya soalan sy.... Tertanya tanya sebab dokter just tengok2 camtu ukur sikit dah dia suruh balik. Frust jugak sebab dah tunggu 2 jam. Haha... Harap dapat meleraikan pertanyaan yang terkusut di minda ni. Terima kasih ya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam bro faiz moga cepat sembuh brooo..
      1.Setelah bayaran HUs habis dibayar oleh pihak perkeso dan tiada lagi sijil sakit dikeluarkan pihak doctor maka sekiranya bro rasa ada cacat kekal maka boleh lah buat tuntutan kekal dnegan mengemukakan boring tuntutan hilang upaya kekal (HUK) boring tersebut boleh didapati di pejabat perkeso seluruh Negara hehehe jangan duk gi ambik kat pejabat kadi sudah la kakaka

      2.semamngnya dalam laporan perubatan (LP) dan MRI telah ada dinyatakan permasalahan cacat kekal bro faiz jadi biasanya doctor akan panggil untuk lihat dan tengok tempat cedera dan biasanya tak megambil masa yang lama...

      3.Keputusan akan diperolehi secepat mungkijn tak lebih 7 hari tuan..akan dihantar ke alamat tuan/majikan tuan.

      4.InsyaAllah ada cacat kekal tu kalau patah...jangan frus bro..sebelum doctor panggil mereka telah study kes tuan dengan membaca laporan perubatan (LP) yang tuan hantar sebelum tuan di rujuk ke Jemaah Doktor..

      5.Ada masalah tak faham tuan reply saya semua k

      Padam
  5. Salam bro ! Terima kasih atas penerangan yang panjang dan padat. Sedap hati saya baca...Dari keputusan jemaah dr 21/1/2016 yg lepas, sy baru received surat sy dah dapat peratusan kecacatan kekal 3%. Tapi dalam surat dia tulis kadar harian faedah hilangupaya kekal RM2.2050 je ? Tak faham saya. Hehe.. Boleh tak encik kabutar diesel clearkan dekat saya if encik faham maksudnya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam bro hahahahaha sama2 bro..

      1.Hehehe tunggu bayaran akan tiba hahahaha mkan besar la bro..alhamdulilah 3% bnyak jugak tu..

      Padam
    2. 2.2050 tu kiraan macam mana?

      Padam
    3. Assalamualaikum, tahun lepas sy terlibat dlm kemalangan semsa pulang dri kerja. semua da selesai. da buat tuntutan dan bru ni dpt surat cakap kcacatan kekal 4%. nak tahu jugak mcm mna dia kira. klu jumlah tak berbaloi nk buat rayuan. memandangkan smpai skrang rahang yg patah masih sakit.

      Padam
  6. Assalamualaikim bro.. saya dpt mc utk HUS 8hri dr 8/11-7/12 tp socso cma byr utk 3hri sja utk 1/12-3/12.. kenapa ek???

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam bro sham..
      1.Aikkk pelik juga tu hahahaha.. dah hantar semua ke MC tu bro er er MC tu salinan ke MC asal?kalau mc salinan memang depa tak bayar nak kena hantar yang asal bro

      2.Dan jika mc tu tiada nombor kad pengenalan pesaki atau tak lengkap seperti tarikh salah atau nama doctor x de pun tak di bayar sehingga tindkan pembetulan diambil.

      3.Saya nasihat tuan AGAR segera hubungi pejabat perkeso yang memproses tuntutan tuan dengan kadar SEGERA agar tindakan segera diambil jangan malu2 bro ITU HAK TUAN!!

      wasalam

      Padam
    2. Mc semua saya bg yg ori pnya bro,mybe sbb medical report tak siap lgi kot.. tq bro..

      Padam
  7. Sy eksiden lps balik kje 27/05/2015..dh hntr bkrg cacat kekal semua...24/03/16 nie d meeting jemaah doktor... Buku lali hancur...ganti dgn skru....agak2 boleh dpt ke encik?huhu

    BalasPadam
  8. Assalam bro.. saya dl accident patah tulang bahu. Da pegi alhamdulillah dpt faedah hilang upaya sementara dan kekal.

    Soalan saya, saya ade dengar kite boleh mohon HUK ni utk kali kedua? betul ke? mmg bole ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam bro..hehehe setelah bro mendapat tntutan Hilang Upaya sementara (HUS) dan telah membuat dan mendapat Hilang upaya kekal (HUK) maka tiada lagi tuntutan boleh dilakukan untuk tuntut tuntutan HIlang Uapaya kekal (HUK) kali kedua KECUALI setelah 3 tahun didapati kecederaan Yang BRO ALAMI SEMAKIN PARAH YAKNI SEMAKIN TERRUK DARI BIASA MAKA BOLEH LAH DIBUAT ULANGKAJI SEMULA atas kecederaan kekal tersebut :)

      wasalam geng

      Padam
  9. assalmuailaikum en..nk tye,suami sy kemalangan pada 20/4/2015 yang menyebabkan patah kedue belah kaki dan pergelangan tangan kiri turut patah di msukkn besi..kaki kanan dh xbole bengkok,lurus jea trus..spatutnye mc smpai bulan6 ni tp suami dh d pnggil bjumpe jemaah dokte pade 18/4/2016 dn dokte putuskn trus claim utk cacat kekal..berapa lamakah tempoh yg d ambil untuk tahu kputusan dr JD..DAN masih ade lg ke borang nk kne isi lps ni?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam puan,
      semoga suami puan cepat sembuhhh
      1.Puan untuk kes2 yang dirujuk ke Jemaah doctor (JD) walaupun cuti sakitnya belum habis biasanya melibatkan kes2 yang cuti sakintya melebihi 180 hari barulah pihak perkeso akan rujuk ke JD tanpa perlu pesakit mhon,namun dalam kes suami puan saya tak berapa pasti apa sebabnya ianya terus dirujuk ke JD mungkin juga suami puan akan mendapat pemulihan/alat2 pemulihan atau program lain yang bakal diberi oleh pihak perkeso..sebabnya saya keliru tengok tarikh yang puannnyatakan kat atas hehehe

      2.Keputusan JD dalam masa seminggu dah boleh tahu puan..

      take care puan
      wasalam

      Padam
  10. As salamm semua. Saya ingin berkongsi pengalaman. Saya mengalami musibah yang tidak diduga pada April 2014 ketika sedang bekerja. Disebabkan tugas saya yang memerlukan saya travel pada hampir setiap bulan, saya tidak sempat berjumpa Doktor untuk rawatan. Saya sangkakan bahu hanya mengalami 'salah urat' jadi saya diamkan sahaja dengan harapan ia akan sembuh dengan sendiri. Masuk bulan Oktober, tangan kanan saya sudah tidak boleh diangkat dan barulah saya pergi ke Klinik Panel Co saya. Doktor kata, dia tak pasti apa yang tidak kena dan menyediakan surat untuk dirujuk kepada Pakar. Saya pun pergi berjumpa Doktor Pakar dan membuat MRI. Keputusan - tisu di bahu kanan koyak dan saya dimasukkan ke hospital selama 5 hari. Dipendekkan cerita, saya di-diagnose mengalami 'Frozen Shoulder' dan sehingga sekarang saya masih mengalami kesakitan sehingga tangan tidak boleh diangkat ke atas, tidak bole memandu, mengalami kesukaran memakai dan menanggalkan pakaian dll sehingga saya rasa saya sudah tergolong di dalam kategori OKU- namun saya redha. Tahun lalu saya jumpa HambaAllah yang mencadangkan saya mendapatkan pampasan Socso kerana saya mencarum sejak lebih 20 tahun. Alhamdulillah tuntutan FHUS dibayar dalam masa yang amat singkat. Kemudiannya saya cuba mendapatkan tuntutan FHUK. Doktor Pakar yang merawat saya mengambil masa lebih 3 bulan (disebabkan kesibukkan beliau) untuk menyediakan laporan- sudah lebih 1 tahun dari tarikh MC terakhir. Again Alhamdulillah rayuan untuk pertimbangan Socso diterima dan dalam masa kurang dari 2 minggu saya telah dipanggil ke mesyuarat dengan Jemaah Doktor iaitu pada 12 April 2016. Saya terangkan kepada Jemaah Doktor apa yang berlaku. Doktor telah membuat pemeriksaan ke atas bahu dan tangan saya pada mesyuarat tersebut. Saya juga jelaskan kepada Doktor yang saya sudah tidak bekerja lagi disebabkan kesukaran pergerakan saya- al maklumlah, bahu dan tangan yang sakit itu ialah bahagian kanan. Semalam saya telah menerima surat dari Socso dan saya dikategorikan sebagai HUK 7%. Hari ini saya telah ke pejabat Socso untuk memulangkan borang yang saya tandatangani. Sebagai makluman semua % adalah bergantung kepada kecacatan kita menurut kacamata Jemaah Doktor. Kiraan bayaran pula ialah X% dari jumlah bayaran harian (min RM10 hingga max RM88.50) - saya dapat RM6.195 (7% dari RM88.50) sehari dari tarikh saya mendapat kecederaan sehingga saya mencapai 60 tahun + 6 bulan gaji sebelum saya cedera (max RM2,950 sebulan). Cadangan saya, jika anda ada pertanyaan sila lah hubungi Sosco kerana mereka sangat-sangat professional. Saya sendiri kagum dengan perkhidmatan yang mereka berikan. Ini adalah menurut pengalaman saya sendiri. Nasihat saya kepada semua, jika ada rakan2 yang mengalami musibah sewaktu bekerja, silalah membuat tuntutan. Ini adalah hak kita sebagai pencarum, tidak kira sama ada gaji kita sedikit ataupun banyak. This is also part of usaha and Insyallah dipermudahkan segala urusan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hehehe terima kasih puan...kami bekerja dengan Ikhlas...inshallah semua urusan akan dipermudahkan jika kita di pihak yang betul :)

      Padam
  11. tq puan yati snb share cara kiraan bayaran tuntutan.sy googlw byk blog tp puan yati je yg share dgn details.cuma sy nk tny knape puan darab 7% tu dengan rm88.50 ye.boleh share kat sini brp jumlah yg telah puan dapat

    BalasPadam
  12. brp sis yatie dapat jumlah semua ye..dr mn sis dapat cara pengiraan tu.melalui pihak socso ke.sy pernah tny socso bagaimana diorg xbgtau mcmn.

    BalasPadam
  13. As salamm Nur lynn. Jumlah pampasan masih belum saya ketahui sebab belum lagi mendapat cek. Kiraan bayaran tuntutan itu terkandung di dalam surat yang dihantar oleh pihak Socso, namun jumlah keseluruhan pampasan tidak dinyatakan. Banyak atau sedikit pampasan yang kita dapat juga bergantung kepada faktor umur mangsa. Sebagai contoh, jika mangsa berumur awal 30-an, hampir pasti akan mendapat pampasan yang lumayan sebab kiraan akan dibuat dari hari beliau mengalami kemalangan sehingga ke usianya 60 tahun. Saya tidak mengharapkan jumlah yang banyak sebab saya sudah berusia 50an. Harap Nur lynn berpuas hati dengan penjelasan ini. Mungkin Tuan Kabutar Diesel ada komen lanjut?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa yang dinyatakan oleh puan yatie tepat..tahniah puan nampaknya puan telah mahir tentang perkeso

      Padam
    2. Jazakillahu khairan kathira Puan Yati
      Jazakallahu khairan kathira Tuan Kabutar Dies😊

      Padam
    3. Hi sis yatie,
      mengikut fhman saya,sis membuat tuntutan pampasan slpas lbih setahun dari hari kemalangan. persoalan saya bolehkah HUS dibuat slps 6bulan kmalangan. lagipun sekarang saya msih lagi mdapat rawatan susulan akibat patah tulan rahang bhgian mulut.

      Padam
    4. Tanpa Nama - tuntutan boleh dibuat selagi masih dalam lingkungan 12 bulan dari tarikh MC. Tuntutan saya untuk HUS dibuat sebelum genap setahun. Tuntutan HUK pula agak lambat dikemukakan sebab kelewatan Doktor Pakar menyediakan Medical Report.Saya ada menghantar surat Rayuan pada ketika submit HUK kerana sudah lebih 12 bulan. Saya jelaskan mengenai kelewatan mendapat Medical Report. Harap Tanpa Nama berpuas hati dengan penjelasan ini.

      Padam
    5. Tanpa Nama - saya buat tuntutan selepas 3 tahun kejadian ragut ketika bekerja... Alhamdulillah saya dapat HUS.. Dan hari ni interview JD...

      Padam
    6. hehehe terbaikkk puan Hajar..kikiki la niii perkeso pantas kan kan kan hehehe

      Padam
  14. saya kemalangan semasa hendak ke tempt kerja..jari atas telapak tangan sy patah teruk 2 jari patah akibat kemalangan itu adakah saya layak dpt HUK

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cacat kekal tertakluk kepada keputusan Jemaah Doktor (JD)..tuan boleh sahaja memohon kerana sekiranya berlaku kecederaan patah tangan/jari/ dan jari tidak boleh dibengkok kan rasanya ianya telah ada kecacatan kekal..apa pun ia adalah tertakluk pada penilaian pihak Jemaah doctor..tuan boleh mohon hehehe

      Padam
  15. Saye telah kemalangan teruk di tempat kerja pada 2012 ketika sedang membaiki mesin 2 ton yg bergerak....dsbbkn itu tulang belakang sy telah retak dan hancur di dua tempat t12 dan L5 ....t12 sy agak stabil cume retak tetapi L5 sangat teruk sehingga burst fracture.,sy telah dimasukkan besi yg panjng d tulang belakang....sehingga besi dialihkan pada 2013...selepas itu sy telah selesai claim HUK dan mendapat sebnyk 15% walaupon nilainye bnyk....tapi kesakitan sy juge amatlah perit....stelah dua tahun sy sekarang dimasukkan besi semula di area t12 & S1 dan tisu diantaranye dibuang bg mmbolehkn pencatuman dua blok....sekarang sy cube claim lagi untuk menmbah percentge...sy sudah tak bekerja ...sy amat berharap sy sembuh kerana mase depan sy amatlah pudar ketika ini..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam tuan....mcm.mana tulang belakang tuan da ok....

      Tuan senasib dgn saya 15%....

      Tapi yg pelik sakit belakang berulang..

      Masa depan jadi kelam...
      Nak bekerja terbatas pergerakan..

      Lagi satu.
      Selepas kita da dapat claim huk pertama.

      Lps dua tahun sakit 1tahun sakit yg sama berulang.
      Adakah kita boleh claim semula
      Bagaimana pula dgn mc...adakah ianya dibayar.untuk claim huk kali kedua.


      Semoga cepat smbuh bro

      Padam
  16. pegawai kerajaan blh menuntut tak? terkehel kepala lutut byk angkat barang kat stor ubat.sedang berulang alik ke fisioterapi sekrg.jalan pn mcm nenek2 si bongkok 3

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hehehehe kerajaan berpencen dan berstatus tetap x dapat la bro hehehehe...baru ura2 nak kena carum perkeso kakitangan kerajaan dah bantah kakakakakakaka...ni la padahnya nak bantah tapi tak tahu kebaikkan dan manfaatnya hehehe

      Padam
  17. salam bro.. keje kat perkeso ke... nk tanya patah bahu (selangka) ada nampak benjolan tekeluar.. kategory HUK ke?

    1 lg. baru dpt cheque dia byar minimum rm30 x 57hari mc... dgn surat pekeso mintak payslip 6 bulan... sepatutnye dia bayar 80% dari gaji hari kan..?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam broooo
      1.Hohohohoho perkeso iyo la bro keje makan gaji macam ni la hahahahaha cukup makan ajo :)

      2.Bro patah tulang selangka mohon buat HUK hahahaha kalau dah patah itu ade le kekalnya kecuali patah tu pulih 100% meme x de kekal la...tapi kalau tulang selangka turun ke bawah bengkok rasanya ada Inshaallah dapat 1 tau 2 % jadilah...nasihats aya segera buat tuntutan hilang upaya kekal (HUK)setelahs emua bayaran MC habis dibayar dan MC telah tidak bro terima lagi hehehe dengan kata lain hang pa dah boleh kerja lah..

      3.Untuk MAKLUMAN bro juga pembayaran gaji RM30 sehari itu dibayar pada KADAR MINIMA memandangkan pihak majikan tidak kemukakan malumat gahi 6 bulan seperti surat di hantar kepada bro...MAKNANYA BILA dikemukakan slip gaji 6 bulan dan dalam slip gaji menunjukkan gaji bro lagi tinggi dan sudah pasti AKAN ADA BAYARAN PELARASAN KADAR YANG BARU dengan kata lain yang terkurang pihak perkeso akan top up semula contohnya la jika hari tu bro baru terima rm30 sehari dan sepatutnya terima RM50 maka yang terkurang RM20 akan dibayar semula mengikut bilangan hari hehehehe kalau tak paham lagi mai la jumpa wa bero kikiki

      wasalam

      Padam
    2. ok tqvm for info bro... perkeso mana... kawan submit kat jb

      Padam
    3. perkeso mana saya submit claim kat jb

      Padam
  18. Bro kasi panjang cikit citer tu...apakah kerna kelamangan atau apa?semasa bekerja atau kemalangan pergi atau balik kerja atau masa cuti atau x dak apa2 kemalangan?

    BalasPadam
  19. assalamualaikum bro...bru dpt result HUK jemaah doktor dari perkeso...alhamdulillah...kadar harian HUK ialah RM2.6100 disebutkan dlm surat...nilai peratus disebutkan 003% di dlm report jemaah doktor...umur 31 thn 7 bln ketika accident pulang ke tempat kerja..terbaca komen2 di atas sgt memberi informasi..agak2 berapa RM yg bakal diterima ek...23/06/2016 adlh tarikh temuduga dari jemaah doktor memeriksa keadaan kaki kanan patah yg berulang dibahagian fibular 1/3 dimasukkan plate besi n 6 skru..

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam geng hohoho tak leh bagitahu duit bro data pe RM nanti saya kena tindakan tatatertib bro...RAHSIA tuan tuuuuuu...

      Jangan marah saya bro ia sulit

      Padam
  20. Assalamualaikum en..suami sy eksiden pada 21/01/15.dan telah mengalami kecederaan teruk..iaitu patah tulang bahu dan rusuk dan suami sya telah tuntut kecacatan kekal.dan sgala pembayaran telah dia trima..klu dia ingin membuat permohonan kali kedua..adakah dia layak lgi utk memohon.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam puan,
      1.Setelah tuntutan Hilang Upaya Sementara (HUS) untuk MC(cuti sakit) telah dibuat maka jika ada kecatatan kekal puan memang boleh buat tuntutan kekal (HUK)sepertimana yang suami puan telah buat.

      2.Walau bagaimanapun tuntutan kekal itu sememangnya dibayar untuk cacat kekal yang suami puan alami yang memang tak akan pulih sebab itu ia dipanggil tuntutan hilang upaya kekal (HUK)dengan kata mudah kalau tangan dah bengkok memang x leh nak lurus sampai bila2 dan bayaran memang untuk itu...namun jika sekiranya KECACATAN KEKAL SEMAKIN BERTAMBAH TERUK DARI SEDIA KALA YANG TELAH KEKAL..saya ulangi JIKA BERTAMBAH TERUK barulah tuntutan semakan semula boleh dibuat itu pun setelah 3 TAHUN SELEPAS JEMAAH DOKTOR (JD) DILAKUKAN...hehehehe harap puan leh faham hehehehe dengan kata mudahnya cacat kekal untuk SEMAKAN SEMULA boleh dibuat selepas 3 TAHUN dari tarikh JEMAAH DOKTOR untuk tuntutan cacat kekal yang suami puan telah buat...ingat kata saya TUNTUTAN KEKAL SEMAKAN SEMULA HANYA BOLEH DIBUAT JIKA JIKA JIKA SEKIRANYA KECEDERAAN KEKAL YANG SUAMI PUAN ALAMI BERTAMBAH TERUK dari kecatatan kekal sedia kala.

      OK puan harap2 ianya membantu..
      wasalam selamat hari raya puan :)

      Padam
  21. assalam bro,
    sy bru lpas mendapatkan surat keputusan jemaah doctor. telah disahkan kekal 5% dengan kadar harian rm2.0000, bagaimana pengiraan faedah kekal ye bro?sy berumur 28 tahun.
    terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam Alhamdulilah tahniah bro...banyak tuuu leh belanja durian ni kah kah kah

      Padam
  22. assalamualaikum kabutar diesal. sblom ni company saya tak bagi slip gaji saya. hanya dapat minimum rm30 je spttnya lebih. camane nak buat ye. saya boleh anta sendiri x slip gaji saya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam broo admin hehehehe selamat hari raya geng
      1.Boleh aje hantar slip gaji sendiri ke perkeso..nak hantar pastikan hantar slip gaji ENAM BULAN SEBELUM BULAN KEMALANGAN berlaku bro...contohnya jika kemalangan bulan 7/2016 maka slip gaji yang kena hantar ke perkeso adalah slip gaji bulan JUN 2016 ke belakang hingga Januari 2016 hehehe..

      2.Jangan risau bro bila slip gaji dihantar pelarasan kadar akan dibuat semula dan bayaran terkurang bayar pihak perkeso akan bayaq semula hehehehe

      Padam
    2. masa saya hanyar tu boleh mintak borang HUK x? sbb saya dah abis mc ni. ke nak tnggu pelaradan dahulu?

      Padam
    3. hahahaha tunggu pelarasan dula lah bro ambik duit dulu kah kah kah leh beli durian woooo...pas dapat duit pelarasan baru ambik boring HUK...selesai satu persatu bro

      Padam
  23. Assalamualaikum, sy Adam umo 26tahun.. sy baru je kemalangan masa otw pergi kje,,.patah kaki bahagian tibia dan tangan bahagian radial. Utk HUS, dibayar bedasarkan gaji basic sahaja atau gaji bersih termasuk elaun?? Utk HUK bahagian tibia dn radius akan diberi peratusan yg berasingan atau jemaah doktor akan dikira sekaligus. Bagaimana pengiraan HUK

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam bro adam hehehe semoga cepat sembuh bro..dam majikan dah hantar boring lapor kemalangan kat perkeso belum?kalau belum sila segeralah minta majikan hantar laporan kemalangan ke perkeso dengan mengisi borang 21.

      2.Dam perkeso akan bayar bukan gaji basic ianya dikira termasuk kerja overtime,segala elaun2 seperti elaun kehadiran,elaun kerajinan bla bla bla hehehe

      3.Untuk HUK hanya sekali aje dam...pihak Jemaah doctor (JD) akan panggil dan depa akan buat penilaian..dua2 sekali gus bro hehehe

      Padam
    2. Assalam. Bro. Sy nk tny. Jika pihak majikan tidak mengaku kesalahan dan tidak mahu membuat laporan kemalangan sdgkan ada berlaku kemalangan di waktu kerja. Baru2 ni sy terkena chemical semasa membaiki mesin. Sebulan sy menahan sakit. Pergi ke klinik panel smp 3 kali. Yg ketiga br dirujuk pd hospital. Biasalah hospital kerajaan. Smp sana bkn nk periksa sgt terus rujuk pd pakar optopedik. Smp sana plk dpt postpone 2 minggu br jumpa pakar. Tgu punya tgu smp bengkak tu pecah. Sy dh x blh thn terus rujuk ke hospital swasta. Tangan sy terpaksa di bedah. Semua kos rawatan ditanggung sendiri sbyk rm20 ribu. Skrg pun sy msh dlm cuti sakit. Apa yg seharusnya sy buat sbg pencarum perkeso yg mencarum maksima setiap bln. Terima kasih.

      Padam
    3. Wasalam Bro.
      1.Saya nasihatkan bro agar minta majikan kemukakan borang 21 kepada pihak perkeso dengan kadar segera.

      2.Untuk Makluman tuan sebarang tuntutan perkeso melibatkan kemalangan di tempat kerja pihak perkeso tak akan mencari salah siapa2 dan tidak akan menghukum majikan yang cuai..itu bukan bidang kuasa kami,maka bagitahu la pada majikan agar segera hantar borang kemalangan tersebut untuk membolehkan tuan mendapat faedah dari perkeso.

      2.SEKIRANYA MAJIKAN AMASIH ENGGAN MEMBUAT laporan pada perkeso SILA BUAT ADUAN PADA PIHAK PERKESO DENGAN KADAR SEGERA.

      wasalam

      Padam
    4. assalamualaikum Kabutar Diesel, majikan saya blm isi borang 21, saya sendiri akan isi

      Padam
    5. wasalam minta majikan isi bro...boring 21 perlu di tanda tangani pihak majikan kalau depa tak nak isi buat aduan kat perkeso aje hehehehe kasi depa panas sikit kikiki

      Padam
  24. Aslkm bro..klu dpt kputusan jemaah doktor lebih dari 20%..adakah boleh dpt sekaligus...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam geng..hehehe bayaran pukal...kalau dapat 21% baru bayaran secara berkala ..pukal tu maknanya sekali gus la tu hehehe

      Padam
  25. Salam kabuter diesel saya nk tanya. Saya dah dpt Surat kptsan dri jemaah doctor.dapt 7%.. pastu kadar harian faedah hlang upya kekal rm4.7600. mohon pncrahan?? Bayaran dye mcm ne?? Pukal atau berkala???

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam bro shah hehehe bayaran secara pukal bro :)

      Padam
  26. salam bro.. saya xcident pergi kerja dan dimasukkan ke spital dan kene warded, kemalangan itu menyebabkan 7 tulang saya patah.. bahu kanan 1, tulang kering 2, tulang jari 4.. selama 6bulan plus sy dpt mc..dan sekarang sy masih xblh berjalan or solat dgn sempurna kerana 4 jari kaki kanan saya tak boleh bengkok dan masih sakit..doc bgtau maybe kerana saraf dan tiada jaminan akan elok.. tuan tanah rasa saya layak ke utk mendapat faedah cacat kekal? agak2 berat tak kes saya ni..

    BalasPadam
  27. wasalam mr sos hahahaha ganas nama pun hahahaha..
    TUan saya nasihatkan tuan buat tuntutan HUK(hilang Uapaya Kekal)sebaik sahaja habis MC(cuti sakit) yang tuan tuntut..hehehe teruk tuan cedera tu...pada saya memang ada cacat kekal tu,namun bab2 tuntutan kekal tu adalah kuasa JEMAAH DOKTOR jadi saya hanya mampu beri nasihat agar tuan buatlah tuntutan kekal..ianya percumAAAAAAA hehehe ada rezeki inshallah dapat tuan dan tak susah pun buat!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ganas eh nama haha.. tula sy dh req report dr hosp putrajaya, masih belum dpt lagi.. harap2 % yg doc bg bagus lah.. paling xblh blah tulang selangka bahu sy skrg bertindih..aduh nak tido mengiring ke kanan or angkat berat dh sakit..

      Padam
  28. Saya nak tanya...baru ni ada claim HUK berkenaan penyakit hikmat slip disc L4 L5...tapi percent yg saya dapat cuma 1% sahaja..adakah percent saya rendah disebabkan saya pernah accident dulu...tapi accident dahulu pun disebabkan balik keja...cumanya masa tu x perasan ada sakit pinggang dan x ada claim...boleh ka saya mohon lagi sekali untuk accident?

    BalasPadam
    Balasan
    1. yo bro..sakit khidmat dan kemalangans emasa bekerja adalah tuntutan berbeza bro..berkenaan persen penyakit khidmat ianya bidang kuasa Jemaah Doktor Khas(JDK) yang berssidang dan mengkaji kes bro..so persen yang diberi adalah berdasarkan penilaian mereka bersadarkan masalah slip disc yang bro alami...slip disc ni ada yang teruk dan ada yang tak teruk bro..1 % alhamdulilah tetap dapat bro.

      2.Berkenaan kemalangan semasa kerja yang bro alami jika belum membuat tuntutan kekal dan kecatatan itu adalah disebabkan kemalangans emasa kerja maka tiada siapa yang berhak menafikan hak bro untuk membuat tuntutan cacat kekal tersebut..hehehe kalaud ah tuntut tak boleh la ..tapi kalau belum tuntut bro boleh buatla...TAPI PASTIKAN KECEDERAAN ADALAH KECEDERAAN YANG DISEBABKAN KEMALAGAN PADA MASA YANG BRO DAKWA MASA BALIK KERJA tersebut dan semua urusan tuntutan Hilang Upaya Sementara (HUS)telah selesai dibuat.

      Padam
  29. Salam Bro. First gua nk salute sama lu. hahaha. Ok cerita aku. selalunya org x percaya. Januari 2016 aku jatuh dari kapal terbang. rmai org tya blk, apsl x kluar berita? hahaha.. keje aku mmg repair kapal terbang. Tulang belakang aku retak dan tersopek (L4 burst fractured and L1 partially chipped off). almost 7 bln MC. Isnin lepas baru submit tuntutan hilang keupayaan sementara kt socso PJ. mslhnye, masa aku jatuh ambulans anta aku pegi hosp ptrajaya. duduk sana 2 mggu then aku pindah pegi DEMC shah alam. kt DEMC aku kene operate masuk besi. mase keluar dari hosp ptrajaya dorg x issue MC. mase aku nk submit borg kt perkeso, awek tu tya mana mc ptrajaya? aku ckp dorg x bg. die soh aku mintak memo dri hosp ptrajaya mengatakan aku pernah admit kt sana dan knp x issue MC. aku pegi hosp tu blk mintak dan dorg bagi memo. so, agak2 cmne? aku leh dpt x tuntutan sementara tuh?

    tenkiyu bradah!

    BalasPadam
    Balasan
    1. bro hahaha jawapan ada kat bawah ni aduhhh silap taip plak wakakakaka..

      Padam
    2. Samalah bro januari hosp putrajaya..almost 7 bulan gak mc.. maybe kita tak satu bilik agaknya..tp kalau document perkeso semua complete isi dlm 5 hari cek dh keluar..cuma tggu pos send kerumah amik masa gak la dlm 10 hari mcm tu..

      Padam
    3. hahahaha betul tu bro SOS..perkeso la ni proses tak lama acap kali dah aku dok habaq hahaha tapi tu kadang2 depa ni dok pakai ayat lama perkeso lambat lambat dan lambat kakakakaka aduhhh jenuh aku dok habaq perkeso tak lambat!yang bagi lambat kita sendiri atau pihak majikan ja

      Padam
  30. Bro Muhammad Danial wakakakakakakakaka
    1.Bro aku memang caye kay citer hang bro..tiad yang pelik hahahahaha sedangkan atas katil pun leh jatuh kakakakaka

    2.Bro..jangan risau bro Inshallah dapat bro..hampeh nyer hospital sepatutnya bagi la MC rugi wooooo tak dapat mc sebab bayaran diberi berdasarkan mc yang diterima hehehehe kalau 1 mc dah 50 rm jadi berapa yang rugi hahahaha itu sebagai contohlah kakakakaka

    3.Jangan risau bro..Inshaallah cepat aje prosesnya sebaik bro bagi memo dari hospital putrajaya meme atau laporan perubatan dari sana la..kalau memo cepat sikit dapat dan cepatla perkeso bayar pampasan...depa bayar mc dulu pas tu baru buat tuntutan kekal hehehe..kalau laporan perubatan lama woooooooo mau sebulan woooo

    4.so bro ambil lah memo dari hospital tu dengan segera...cepat bro hantar maka cepatlah kes selesai hehehe

    BalasPadam
  31. Salam bro...sy baru xcident balik dari kerja pd bulan 3/2016.patahu tulang selangka & retak tulang rusuk Hus claim dh selesai dah
    skg nk buat claim huk.nk tanya utk kes sy nie.terutama patah tulang selangka doktor cuma ckp tulang tu boleh sambung balik,tapi sy nampak ada benjolan .maksudnya x betsambung seperti sediakala....boleh dapat ke claim HUK nie...trima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam bro
      1.Boleh aje bro buat tuntutan HUK..sebabnya ianya percuma hehehehe antara dapat ke tidak itu urusan pihak Jemaah Doktor (JD) yang akan membuat taksiran...buat aje bro kalau dapat alhamdulilah 1% pun jadila hehehe

      Padam
  32. Assalammualaikum encik sy norain dri sermbn nk berganye.sy ni ada masalah tulang belakang slip disc. Disc sy terkeluar 6 dics.pastu tulang belakang sy bengkok dktor kta surh sy bt clim socso.dan sy dh bt pertengahan bln 8 ni jemaah doktor perkeso nk jmpe sy.tk thu dpt ke tk sy skrg pun kje pun kjp dtg kjp mc sbb kerp skit belakang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam semoga puan cepat sembuh
      1.Puan slip disc puan tu disebabkan apa ye?dan puan buat tuntutan dalam tuntutan apa?tuntutan penyakit khidmat atau tuntutan apa puan?

      Padam
  33. assalamualaikum..bro, nk tanye siket.. klu utk kes ulangkaji mcm mane pulak bro? sy da terima faedah HUK tahun 2012 dlu, la ni kne buat ulangkaji pulak.. sbnarnya ulangkaji tu utk ape?

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumusalam bro ...
      Huh sapa yang buat ulangkaji ni?perkeso ke yang buat?ka bro yang buat?hahahaha...bro kes ulangkaji adalah kes yang dibuat selepas Jemaah Dokkjtor bersidang untuk kali pertama dimana jarak untuk ulangkajis esuatu kes adalah 3 tahun dari tempoh Jemaah Doktor(JD)bersidang..

      2.Bro lu ada mohon ulangkaji kes ka?hehehe

      Padam
  34. hi,
    bln 2 lalu sy tlh mngalami kmalangan smse pulang kerja. bolehkah sy mdptkan HUS mmandangkan sy tlh lme kmbali bkerja. mngikut pmahaman, sy prlu mngisi borang 21,bknkah pihak mjikan yg prlu mngisi & trus submit ke socso? atau adakah sy sndiri yg prlu submit ke socso? masih boleh kah sy mnuntut. memandangkan skg sy msih lg mdpt rwtan ssulan dgn pihak hspital akibat dr kmlngn itu. tulng mke & rahang retak mnyebabkan sy tidak boleh mbuka mlut sperti biasa & mnyukarkan sy utk mkn. persoalan saya msih boleh kah sy mnuntut mmandangkan sudah lbih 6bln kmlngan.

    Sila jelaskan. TQ

    BalasPadam
    Balasan
    1. selamat pagi broo zairy
      1.Sudah tentu boleh bro..untuk makluman bro tuntutan HUS kemalangan semasa balik kerja BORANG TUNTUTAN PERLU DI ISI OLEH PIHASK MAJIKAN..seandainya majikan tidak tahu ia adalah sesuatu yang menyedihkan..apa pun sila bro maklumkan kepada majikan supaya lapor kemalangan tersebut kepada pihak perkeso yang terdekat dengan mengisi borang 21..BORANG 21 MAJIKAN KENA ISI DAN WAJIB...setelah isi borang 21 maka sesiapa sahaja yang nak hantar borang itu tak jadi masalah hehehe..

      2.Perlu diingat kalau majikan tak jugak isi borang 21 maka bro boleh buat ADUAN ke Pejabat perkeso terdekat jangan segan segan jangan malu malu hehehe

      Padam
    2. terima kasih KD atas penjelasan..

      Setelah selesai sgala perkara mlibatkn HUS. Tuntutan HUK boleh dibuat kn.. so apakah prosedur utk tuntutan itu (HUK). ambil borang di perkeso dan di isi. kemudian adakah pihak JD akan mmangil utk pemeriksaan. Saya hny ingin mngetahui agar mmudahkn urusan saya nanti. Berapa lama kah tempoh utk proses tuntutan HUK.

      Padam
    3. yooo betul apa yang bro nyatakan tersebut

      Padam
  35. Bro. Pihak majikan saya telah menghantar report kemalangan dan tuntutan HUS pd minggu lepas.
    Mcmana sy caranya utk menuntut HUK kerana kejadian kemalangan di tempat Kerja itu mengakibatkn jari manis sy x dpr dibetulkan. Kemalangan bahan kimia.

    Terima kasih bro.

    BalasPadam
    Balasan
    1. yoooo broooo
      1.Pertamanya setelah menghantar boring tuntutan HUS maka perlu selesaikan bab tuntutan HUS dahalu...maknanya setelah habis semua MC@Cuti sakit dibayar pihak perkeso dan tiada lagi cuti sakit bro kemukakan maka selesaikan peringkat tuntutan HUS.

      2.Setelah selesai tuntutan HUS dan bro barulah boleh buat tuntutan hilang upaya kekal (HUK)@cacat Kekal..senang aje bro sila bro ke kaunter perkeso terdekat dan ambil borang tuntutan Hilang Upaya Kekal (HUK)borang itu adalah PERCUMA hehehe

      Padam
  36. Salam. Bro. Kwn nk tny ckit.
    Klu kemalangan berlaku di tempat kerja. Pihak Perkeso akn datang jumpa kwn kat kilang ke ?
    Lps tu apa proses seterusnya ?

    Terima kasih. Bro.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam bro,
      Hehehe kalau kemlangan berlaku di tempat kerja dan ianya tidak menimbulkan KERAGUAN yang munasabah maka biasanya bayaran akan dibuat..walaubagaimanapun jika terdapat keraguan SIASATAN akan dibuat dan perkeso sudah tentu akan jumpa bro dan pihak majikan di tempat kerja...

      2.Tapi kalau kes kemalangan di tempat kerja yang betul2 TULEN hehehe bayaran akan dibuats ecepat mungkin sebaik laporan kemalangan di hantar kepada pihak perkeso

      wasalam bro

      Padam
    2. Assalam. Bro.
      Setelah seminggu laporan dihantar ke Perkeso. Sy dimaklumkn oleh pihak HR yg pegawai Perkeso akn dtg ke kilang utk berjumpa dgn sy.
      Semlm Seorg Pegawai Perkeso dtg dan interview sy psl kejadian yg dinyatakn dlm laporan itu. Jd sy pun bgtau dan cerita lah.
      Dia ckp okay dan akn submit pd boss dia.
      Sy pn trtnya2 knp pegawai tu dtg ya. Dia bgtau dkt MC x tertulis sakit apa sbb tu lah dia dtg nk tgk sendiri.
      Emm ini kejadian tulin boss. Huhuhuhu.
      Apakah langkah seterusnya ?

      Terima kasih bro.

      Padam
    3. wasalam hahahaha untuk makluman bro ITU ADALAH PROSEDUR SIASATAN BIASA..so kalau kes itu tulin Inshaallah bro akan dapat..x ada langkah seterusnya lagi bro hahaha just tunggu keputusan hasil siasatan tersebut..Inshallah ada rezeki bro

      Padam
  37. Assalamualaikum bro..just nk tanya..sy kaki kanan patah kat ankle..n kna msok plate..the blah kiri patah jari no 2 dan 3..semalam..lpas jmpa jemaah dr. Sy cuma dpt 6%..adkah ianya setimpal dgn kecederaan saya???mohon penerangan

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam bro..dah sihat ke tu?
      hehehe Alhamdulilah saya berpendapat ianya sudah ok.

      2.Wlaubagaimanapun jika bro tidak puas hati bro boleh buat rayuan dengan mengisi borang rayuan untuk di rujuk ke Jemaah Doktor Rayuan (JDR)walau begitu saya berpendapat tak usahla merayu sebabnya rayuan adakalanya boleh turunkan persen yang telah diberi hehehe

      wasalam

      Padam
  38. Salam bro..sy baru saja bejumpa dgn doktor perkeso disebabkn penyakit slip disc L4,L5 dan S1..doktor memberi markah rendah..apakah maksud dktor dengan markah paling lowers?mohon pencerahan..tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam bro Khairol hahahaha untuk makluman bro:
      1.Tiada doctor perkeso sebenarnya...yang bro jumpa itu adalah JEmaah Doktor (JD) dimana para doctor pakar tersebut adalah dari hospital kerajaan.

      2.Saya pun tak berapa nak faham apa maksud markah rendah tu hahahaha untuk makluman bro khairol Jemaah Doktor akan memeberi persen % pada tahap kecederaan tersebut JIKA ADA CACAT KEKAL...kalau para doctor bagi % maknanya ADA CACAT KEKAL maka tak kiralah rendah ka tinggi TETAP ADA CACAT KEKAL Alhamdulilah hehehe

      Padam
  39. Assalamualaikum bro..adakah claim utk huk lebih tggi berbanding hus??

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam bro claim HUK tu nak kena tengok % yang diberi oleh Jemaah Doktor bro...kalau tinggi % maka banyak la RM yang dapat hahaha..bergantung pada % factor gaji dan factor umur...hus hanya bayar MC sahaja maka HUK adalah bayaran untuk tafsiran cacat kekal..kadar memang tinggi berdasarkan GAJI dan % yang diberi pihak Jemaah Doktor hehehe

      Padam
  40. Assalamualaikum bro..td saya dah call pihak perkeso..alhamdulillah..saya diberitahu ni 6% saya bersamaan 45k..ttpi mmber saya pown dah claim tp dya dpt 7%..yg sya pelik walaupun dya 7%..knpa dya cuma dpt dlm 23k shaja??mohon pencerahan sbb sok sya akn pergi ke pejabat perkeso utk buat pengesahan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam bro hahaha Alhamdulilah..untuk makluman bro memang tak sama akan dapat sebabnya
      1.% yang diberi Jemaah Doktor
      2.Faktor gaji..gaji besar dapat besar la bro hahaha
      3.Faktor Umur...umur muda lagi banyak akan dapat hahahaha

      wasalam..hahaha makan besar la bro pi cari musang king la pas ni kakakaka

      Padam
    2. Salam tuan tanah..mcm mana kita nak tau % yg diberi oleh JD.. ada tulis di form report doc tu ke? Sbb aritu sy dh dpt report doc tp xperasan.. yg sy perasan dlm 7 tulang sy yg patah, tulang bahu doc tertinggal..jd sy return semula report tu utk doc adjust semula.. dan lg satu ketegori mcm mana yg dh tua tu hehe..

      Padam
  41. Assalam bro..just nk mintak pendapat dan pandangan..saya mengalami kecederaan semasa bersukan untuk majikan..tulang rawan saya hancur hampir 3cm dan sendi belakang lutut koyak..saya beberapa kali refer hospital kerajaan dan tiada solution just suruh rest dan result xray juga ok..result tiada yg truk pada lutut sy..tp setalah berbulan2 lutut masih sakit smpaikan nk mencangkung atau solat xboleh..dipendekkan cerita..sy pergi swasta dan lakukan mri..so disitu bru tau tulg tawan saya dh rosak..sy buat clime dgn socso dan tntutan huk..setelah selesai sy diberi 1%..tp saya tasa macam xberbaloi dengan apa yg saya alami..contohnya 1.kos rawatan saya utk repair semula tlg rawan tadi hampir 30k..saya dibekalkan cd rawatan dan sy lihat rawatan saya cukup menyakitkan..tulang2 saya yg serpih2 tajam disekeliling tadi si patah2kan lagi dengan penyepit tujuan utk ratakn sebab dia dh tajam2..so area tulang yg rosak makin besar dan yg menyakitkan mereka pahat2 tulang dalam yg tinggal berkali2 dan 5/6 tempat..hgga tggal kesan..dah mcm nk pasang mozek rumah..selapas rawatan saya 2bln memeg xblh jalan..so doc sarankan saya buat rawatan elternatif iaitu suntikan stem cell yg diambik di celah2 peha saya..ini bagi mempercepatkan pertumhuhan tlg baru..kos rawatan memg mahal..stem cell rm10k..bagi mempercapatkan lutut saya pulih saya tiada pilihan..skrg kaki saya kawasan lutut ke atas peha dh mengecil..cukup ketara..bila pergi jemaah doc..doc trlalu pantas ambil repot tmpa smpat nk bgtau detail..mereka just tgok repot kecederaan tlg rawan dan sendi..serts tgok sy dh buat rawatan stem cell..so bagi saya mereka just pandang overall..dan nmpk tlg saya just luka kecil dan tidak truk..disini saya diberikan 1%..bagi dgn nilai 5xxx.xx..bagi bro jika saya rujuk untuk mohon rayuan bagi jemaah doc..agak2 layak x dpt lbih sikit..trus trang saya bgtau memg majikan tggung semua kos dan 20% akn potong pada gaji..so majukan 80 saya 20..disini sy tggung kos 8k..dgn byaran 5k sy bkn saja xdpt menutup kos rawatan bahkan huk saya pun tak dpt apa2..kwn saya acl putus cecah 6% saya just dpt 1%..ckup terkilan dsn 0ng kepala..dh la sakit kena tggung htg utk kita sihat..tq bro sudi membaca dan mendegar..hope bro boleh bagi suggestion utk saya samada nk proceed dgn 1% atau rujuk jemaah rayuan..dlm dilema..tq all

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalah tengku semoga tengku cepat sembuh..kecederaan semasa bersukan untuk mewakili pihak syarikat/majikan adalah ditakrifkans ebagai bencana kerja dan ianya membolehkan kita layak untuk mendapat bayaran HUS(MC?Cuti sakit) dan juga sekiranya ada cacat kekal maka kita boleh mohon (HUK)

      2.SEtelah mohon HUK yang mana perlu disertakan LAPORAN PERUBATAN maka kita akan dirujuk ke JEMAAH DOKTOR(JD)untuk makluman pihak JD(JEMAAH DOKTOR) ini adalah terdiri daripada doktor2 pakar dalam kemahiran tertentu termasuk Otopedik..merekalah yang akan membuat pemeriksaan dan menentukan kita akan dapat hilang upaya kekal atau sebaliknya dan jika diberi)0% maknanya tiadalah cacat kekal dan jika ada diberi% walaupun 1 maka ianya adalah cacat kekal,BAGI SAYA JIKA SEKIRANYA TENGKU TIDAK BERSETUJU dengan penilaian pihak JEMAAH DOKTOR(JD)maka langkah pertama yang tengku boleh buat adalah kemukakan rayuan ke JEMAAH DOKTOR RAYUAN(JDR)Inshallah pihak JDR akan meneliti rayuan tengku dan akan membuat pemeriksaan semula,namun keputusan akhir adalah bergantung kepada mereka kerana pihak perkeso tidak campur tangan dalam hal perubatan ini...jadi ada % yang dinaikan yakni rayuan diterima dan ada % dikekalkan dan JANGAN TERKEJUT ADA % diturunkan juga hehehe

      Padam
  42. Assalam tuan.. seperti biasa utk claim HUK kita kene submit form report dr perkeso pada doctor di hospital dan dihantar semula kepada pihak perkeso.. soalan saya:

    1. Adakah % kecacatan ada ditulis pd form tersebut?

    2. Atau selepas submit semula report kepada perkeso dan % itu pihak perkeso akan rujuk kepada JD utk ditafsir?

    Ada keraguan disitu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam sos hehehe
      1.% tidak ditulis dalam Laporan Perubatan Bro sos hehehe..dalam laporan perubatan hanya ceritakan sejarah sakit sos aje kakakaka

      2.% akan diberi bila mengadap JEMAAH DOKTOR(JD) dan % tidak sesekali akan ditulis pada Laporan perubatan bro kikiki % akan ditulis dalam laporan lain yang akan terus dihantar ke perkeso dan perkeso akan segera hantar salinan dokumen itu pada bro SOS hehehe..

      wasalam sos..bila nak kenduri durian ni bro sos :)

      Padam
  43. Hehehe t.kasih bro..penjelasa amat membantu dalam buntu hehe, bro tggl mana.. musim durian mcm nak abis jer ni ntah sempat ke tak kenduri duria ni hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. bahahahahahahaha sama2 bro kah kah kah jauhhh wooooo jangan dok pos laju plak durian tu habis satu pejabat pos bau nanti kah kah kah

      Padam
  44. Assalam. Bro yg sgt rendah diri.
    Sy ada kemuskilan ckit.
    Sy dh dpt HUS br ni dgn jumlah yg dibyr rm78.666 sehari.
    Sy bergaji lebih dr 4000 sebulan. Klu diikutkn 80% dr gaji maknanya sy akn dpt sehari dlm rm105.
    Knp sy hanya dibyr rm78.666 sehari ?
    Apakah yg harus sy buat ?

    Terima kasih bro.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam bro semoga bro dalam lindungan dan sentiasa mendapat rahmat dari Allah hahaha
      1.Untuk makluman bro kadar yang bro terima itu adalah KADAR YANG TERTINGGI faedah/gaji yang bro dapat...senang cakap tu paling tinggi lah tu bro kikiki betul bro gaji mcm mana besaq pun tu la kadar tertinggi buat masa ni bro.

      2.Nasihats aya lepas ni bro buat claim HUK/cacat kekal plak kompem dapat $$$ banyak hehehe sebab gaji bro dah berada pada tahap tertenggi dalam carumanya.

      wasalam

      Padam
  45. as'salam sy nk tanya bro,tulang rusuk sy patah 1 disebelah kanan tulang rusuk no6..mc sy hanya 4hari..mc sy dh dibayar oleh perkeso..rasa2 bro boley ke dapat HUK..kemalangan brlaku di dalam tmpat kerja dan waktu kerja..mohon penjelasan,terima kasih..

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam bro hensem hehehe boleh aje buat bro x jadi masalah hehehe buat la bro ada rezeki dapat kita kena berusaha jangan risau tiada apa2 caj dalam membuat tuntutan HUK

      Padam
  46. selalaunya patah tulung rusuk 1 boley dapat tak hilang upaya kekal (HUK)..mohon pencerahan dri saudara..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Inshaallah boleh aje bro hahahaha..cuba la buat sebab yang tentutan persen % dapat ke tidak tu adalah Panel Jemaah Doktor yang terdiri dari doktor2 pakar yang akan memeriksa dan menilai tahap cacat kekal bro hehehe

      Padam
  47. Assalamualaikum Tuan,saya berumur 33tahun dan telah berkerja dengan syarikat tersebut dah 10tahun.Jari kaki saya iaitu jari kaki ke 5 telah patah sewaktu kerja disebabkan plate cover mesin setebal 5mm jatuh atas kaki pada 14/7/2016.Saya dimasukkan ke hospital KPJ selangor selama 2hari dan mendapat mc selama 37hari.doktor telah memasukkan dawai besi pada jari kaki.Adakah saya layak untuk memohon tuntutan HUK.saya mula berkerja pada 20/8/2016

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumusalam bro,
      1.Bro nak claim HUK tak jadi masalah boleh aje claim hehehe tapi yang paling PENTING adalah kena buat dulu CLAIM bawah HUS yakni claim MC kena buat dulu...kalau dah buat claim MC/cuti sakit dan pihak perkeso telah bayar semua cuti sakit dan bro dah boleh kerja semula barulah claim HUK boleh dibuat.

      hehehe
      wasalam

      Padam
  48. Salam, sy baru sahaja kemalangan pada 26.08.16 dan mengalami patah tulang selangka dan juga rusuk patah 2,sy seorg oku fizikil, tgn kanan sy mempunyai 2jari sahaja, adakah sy layak utk terima HUK,.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam zam,
      1.Hehehe boleh buat tuntuan claim mc dulu bro,hantar dulu borang tunttan kemalangan borang 21 kepada pihak perkeso...majikan kena buat ni

      2.Bila perkeso siasat dan kemalangan itu kemalangan melibatkan kerja atau pergi dan balik kerja barulah mc yang bro dapat dibayar hehehe kalau kemalangan time nak jumpa awekk kompem x dapat kikikiki

      4.Bila mc telah dibayar dan tiada lagi mc dan bro dah boleh bekerja maka barulah tuntutan HUK cacat kekal boleh dibuat hehehe masa tu pi lah ambil borang tuntutan HUK cacat kekal dan buatla tuntutan hehehe dapat ke tidak terpulang atas Jemaah Doktor yang memeriksa bro hehehe

      Padam
    2. Salam bro, sya Dh anta borng untk cacat kekal, slalunya berapa lama proses utk dipanggil utk jemaah doc.
      Dan company sya mengatakan semasa kemalangan sya terkena mesin lain, padahal sya telah terangkan pada pgawai perkeso sya terkena mesin lain bkn yg dikatakan majikan sya. Masalahnya jawapan bertentangan dengan majikan sebab semasa sya kemalangan majikan langsung tidak dtg dan menaya khabar sya,hanya rakan sekerja yg bercerita pada sya majikan mgatakan sya terkena mesin lain sebab mesin asal tiada safety dan dia telah buang semasa pegawai datang.

      Padam
    3. wasalam bro kah kah kah magkuk jugak majikan bro ni hahahaha..ape pun takpa bro jangan risau kes dah jalan KEMALANGAN TETAP KEMALANGAN CUMA BERBEZA MESIN aje no hal,janji IANYA KEMALANGAN TEMPAT KERJA...stay cool bro :)
      2.Berkenaan dengan tuntutan HUK@cacat kekal@Hilang Upaya Kekal (HUK)setelah bro hantar boring permohonan JIKA tiada sebarang masalah bro akan di rujuk ke JD(Jemaah DOktor) dengan secepat mungkin TERAKLUK PADA TARIKH JD yang biasanya diadakan sekali atau dua kali sahaja dalam sebulan,oleh ysng demikian bila TIBA giliran bro maka surat panggilan ke JD akan dikeluarkan,biasanya tempoh menunggu sebulan bro tertakluk pada bilangan pesakit/penuntut yang dirujuk ke JD pada bulan berkenaan kalau ramai nasib badan la bro terpaksa masuk bulan hadapan la jawabnya hahahaha..sabra itu indah kakakaka...jangan marah brooo panjang umur leh jumpa :)

      Padam
  49. Dah nk masuk 3bulan masih tiada khabar lagi dri jemaah doc Huhu, hanta borang masa bln puasa.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wakakakakakakaka bro call pejabat perkeso Tanya bro bila tarikh Jemaah Doktor aku takut silap2 tarikh dah terlepas kakakaka MANA TAHU SURAT YANG PERKESO HANTAR TAK SAMPAI DEK MASALAH ALAMAT RUMAH KA APA HAHAHAHA langkah terbaik baik bro call Tanya hahahaha perkara ni ada berlaku bro hahaha

      Padam
    2. Dah dpt surat bro smlm xtau la berapa persent dapat nnti. Minx2 dpt la persent nanti.

      Padam
  50. As Salam tuan. Berkenaan tuntutan hilang upaya kekal ni. Saya dh terima jwpn dari jemaah doc dan keputusan layak terima faedah 1%. Nak tanya,pengiraan pembayaran dia akan kira caruman socso dari mengikut pada kemalangan atau caruman socso semasa.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam tuan
      pengiraan tafsiran cacat kekal bergantung pada purata gaji anggapan 90% dari enam bulan gaji sebelum kemalangan,persen diberi Jemaah doctor dan FAKTOR Umur tuan.

      Padam
    2. Assalam. Bro yg amat rendah diri.
      Terima kasih dgn jawapan bro tempoh hari. Bkn sy saja yg terjawab malah satu Malaysia dpt info. Terima kasih sgt bro.

      Hahahaha sy ada soalan lg ni.
      Setelah semua dokumen lengkap dihantar ke Perkeso utk HUK. Berapa lamakah proses utk selesaikn HUK ?

      Terima kasih. Bro.

      Padam
    3. Assalam. Bro yg amat rendah diri.
      Terima kasih dgn jawapan bro tempoh hari. Bkn sy saja yg terjawab malah satu Malaysia dpt info. Terima kasih sgt bro.

      Padam
  51. Salam tuan.sy nk tnya,brpa ka tempoh utk betemu dgn jemaah doc?adaka kna tgu smpai setahun slpas borg d hntar utk urusan huk slpas hus sdh slsai..tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam bro
      1.x lama la bro bergantung pada tarikh Jemaah Doktor(JD) yang di keluarkan oleh Hospital yang mengendalikan JD,ermmm paling lewat pun 2 bulan je bro tak de maknanya nak sampai setahun hahahaha..jangan RISAU PERKESO SEKARANG CEPAT bro..

      Padam
    2. Hahaha.ingt kna tgu stahun.1 lg ni,sya nk bli fail perubtan tu.tp npa pihk hospital bgtau kna tgu smpai 1bln lbih br fail tersebut d bg.@ mmg prosuder bgtu..

      Padam
  52. Hi.. Sy nak tanya, saya kena ragut 2013... Dh buat claim HUS baru-baru ni disebabkan tangan kanan dah tak terasa langsung... Skrg tunggu jemaah DOktor je.. Sy kena slip disc di C4/C5 & right shoulder impingement syndrome..dah 3 tahun saya menanggung sakit.. Adakah potensi tak untuk mendapat HUK?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Inshaallah puan semoga puan Berjaya..biasanya slip disc akan ada cacat kekal tu semoga puan cepat sembuh..saya rasa kalau dah tak rasa apa2 dan mengalami slip disc puan ada mengalami cacat kekal la tu apa pun terpulang pada pihak Jemaah doctor yang akan menilai puan nanti depa ada kuasa penuh puan

      Padam
  53. Assalam En.Kabuter..pada 05.09.16 bapa saya telah di hempap pokok d bhgian kpalanya..kjadian tsebut telah mnyebabkan bapa saya luka sedikit di bhgn ubun2 kepala..sakit di bahgn bahu..sukar bagi nya untuk angkat tgn dgn betul..tlah admit di hospital dlm 3 ari..bapa sy juga tlh dpt mc selama 2 mggu..ttpi akibat sakit kpla yg tlampau sakit slps dischargd,sy telh mbawany kembali ke hospital dan tlh admit lagi utk 2 hari krna sakit kepala yg di alami ny sgt trok,bjalan thuyung hayang,dan mata ny telah kabur akibat kjadian tsebut..mngikut laporan bapa sy tdk mngalami sbarang retak atau patah di mana2 bhgan bdn dan kepala..soalan sy..layak kah kalau bapa saya memohon HUK utk sakit kepala yg kerap,bahu yg sakit,dan mata yg tlh kabur..utk pngtahuan En bapa sy brusia 53 tahun tetapi tdk mngalami sbarang mslah pglihatan sebelum ini..

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam tuan
      1.Saya nak Tanya tuan bapa tuan ada mencarum dengan pihak perkeso ?dan ketika kejadian bapa tuan sedang bekerja atau apa tuan..mohon tuan bagi pencerahan nanti saya akan ulas semula

      wasalam saya tunggu tuan

      Padam
  54. Assalamualaikum Sidi Kabutar Diesel..Ambe Accident Tahun Lepas 12/6/2105 Patah Buku Lali Dan Dimasukkan Screw 2 Batang Di Buku Lali..dan Akan Berjumpa JD 23/9/2016 Soalan Saya bahagian Jahit Sering Rasa Pedih Didalam..Dan Bila Kaki Terkena Air Hujan Atau Dalam Tempat Sejuk..Kaki Akan Jadi Sengal2..Masa Beli Medical Report..Ulasan Doctor Disitu Kata Xlayak Untuk Cacat Kekal..Kalau Xlayak Maknanya Xdpt Tuntutan Ker Guane?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam bro hehehe
      1.Pedulikan tentang ulasan dalam medical report tuuuu hahaha bro hadirlah ke Jemaah Doktor bila pihak perkeso panggil dan Inshallah pihak Jmeaah Doktor akan buat pemeriksaan pada tuan...depa nak pegang ka nak baca medical report ka nak Tanya bro ka masa tu lahhh Inshallah jika ada cacat kekal maka pihak Jemaah Doktor akan memberi persen..semua atas budi bicara mereka bro

      Padam
  55. Salam tuan.....dato sri.

    Jika seorg tu da di taksifkan hilang upaya kekal...di tmpat kerja.

    Berkaitan tulang belakang..
    Da dapat proses tuntutan kali pertma..

    Selang setahun or dua tahu.
    Sakit yang sama berulang...

    Adakah pesakit tulang belakang tu boleh claim semula..

    Mohon bagi cerah lagi tuan

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam brooo
      1.Untuk makluman bro sememangnya sakit itu akan berulang dan ianya akan kekal sebab itulsh pihak Jemaah Doktor (JD)memberi per sen keatas cacat kekalyang tuan alami hehehe kalautak berulang dan tak sakit maka x da lah cacat kekalnya dan tiadalah per sen di beri.

      3.WALAU BAGAI MANA PUN jika kesakitan tulang belakang itu bertambah teruk saya ulangi BERTAMBAH TERUK maka selepas 3 tahun dari tarikh Jemaah Doktor maka tuan boleh buat ULANGKAJI semula hehehe ULANGKAJI semula dengan mana tuan ke pejabat perkeso selepas 3 tahun dan mohon dibuat ulangkaji untuk di rujuk ke Jemaah Doktor semula dan pihak Jemaah Doktor akan menilai sama ada sakit tuan bertambah teruk atau kekal sakit seperti biasa maknyanya tiada PENAMBAHAN sakit senang cakap hahaha

      Padam
    2. 4.Kalau ada sakit bertambah teruk biasanya pihak Jemaah doctor akan memberi persen lah baru hehehe kalau x de macam biasala akan di beri 0 per sen la hehehe

      wasalam

      Padam
  56. Sy nk tnya,2 tlang jari kaki sy ptah akibt xcident tmpt kja n sdh mndpt HUS.sdh 6 bln tmpoh kjdian.hngga skrg jri kki sy tidk blh bengkok sprt sblm ni wlupn tlang sdh bsambung.n jri tsbut ada sdkit bengkok.adaka tu sala 1 kurang upaya kekal.

    BalasPadam
    Balasan
    1. yoooo bro boleh aje buat tuntutan Hilang Upaya Kekal@cacat kekal buatla bro ada ezeki dapat tuuu lagi punnjari tu bengkok...kalau bengkok maknyanya ada cacat kekal tu...

      2.Apapun sila ke pejabat perkeso terdekat dan ambil borang tuntutan cacat kekal...segala keputusan dapat ke tidak ia bergantung kepada pihak Jemaah Doktor yang akan menentukannya hehehe

      Padam
  57. Assalamualaikum bro kabutar diesel..mula2 saya nk ucaplan terima kasih sbb post bro ni telah byk bantu sy dlm urusan tuntutan saya..saya cuma ada satu soalan..adakah kadar bayaran HUK akan sama dengan HUS?

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumusalam bro alhamdulilah hehehe CEPAT KAN PERKESO PROSES KES KAN KAN KAN hahahha
      2.Kadar bayaran untuk HUK adalah berbeza bro..kadar bayaran HUK di tentukan % yang akan di beri Jemaah DOKTOR(JD)hehehe berbeza bro..lagi diambil kira FAKTOR UMUR juga dan gaji juga la hehehe

      Padam
  58. Terima Kasih Sidi Kabutar Diesel Atas Penerangan..=)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dah Pergi..Tunggu Dekat 2 Jam..Dye Tengok Report..Pegang Sikit Dan Cakap Tunggu Surat Sampai..Surat Yang Dimaksudkan Ape Ea Sidi?

      Padam
    2. Hahaha yooo bro..betul tu tempoh menunggu memang lama sebab depa biasanya panggil ramai pesakit untuk di rujuk ke Jemaah doktor..dipen kepada banyak atau tak permohonan untuk claim cacat kekal dan Ilat lah hahaha..betul terpaksa tungu sorang sorang..ikut giliran hahaha..

      2.Pihak jemaah doktor akan buat pemeriksaan berdasarkan kepada Laporan Perubatan yang dikemukakan...senang cakap depa baca dan kaji laporan perubatan dan depa akan periksa tang mana yang disebut kecederaan dalam dinyatakan di laporan perubatan tu lah hehehe..tak lama pun sebab depa dah biasa kan.

      3.SURAT TUUUU ADALAH SURAT KEPUTUSAN JEMAAH DOKTOR HEHEHE..dalam surat tu akan dinyatakan persen yang diberi doktor hehehe TAK LAMA TU BRO..dalam amsa seminggu sampaila surat tuuu LEPAS NI BRO TAK DATANG LAGI LA SINGGAH KAT BLOG SAYA KAN KAN kes dah setel katakan hahahahaha

      Padam
    3. Dah Masuk 2 Minggu Ni Sidi..Xd Ape Berita Pun..Hahaha..Nak Kena Call Pejabat Perkeso Ker Macam Mane?

      Padam
    4. hahahaha call geng hahahahaha..surat OTW tuuu tapi bgus call tuan hahahaha kalau 2 minggu da lamo bebeno tu kah kah kah

      Padam
    5. Salam Sidi..Dapat Dah Surat..Alhamdulillah 2%...Apa Maksud Kadar Faedah Hilang Upaya Kekal Tuan?

      Padam
    6. wasalam hahahaha alhamdulilah bro hehehe dapat jugak tuuu..tunggu cek sampai bro

      Padam
  59. Salam bro.. Saya nak tanya kalau patah tulang serangka akibat kemalangan waktu balik kerja adakah huk yang serius? Bagaimana nilai huk nya.. Besar atau sikit maaf nak info..

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam bro kanda hohoho
      1.Biasanya patah tulang selangka kalau claim HUK Inshallah dapat namun apa pun ia terpulang kepada Jemaah Doktor (JD) yang bersidang...kalau pengalaman saya dapat 1% atau 2 % itu alhamdulilah hehehe..tapi seperti saya nyatakan ia terpulang pada Jemaah doctor..kalau tulang selangka bro baik 100% maka tak dak la % cacat kekal hahaha kalau x pulih sepenuhnya inshallah ada hehehe

      2.hahaha harap bro leh paham aku tulis ni mcm berbelit2 plak wakakakakaka hahahaha demam bro :(

      Padam
  60. pertanyaan, tuntutan HUK dh selesai...percentage dah dapat.Alhamdulillah..PERKESO Melaka keje mmg tip top..cuma lama menunggu report doctor sebelum hantar tuntutan dan tggu JD panggil. Cuma sekarang ni kiraan gaji harian kurang dari basic gaji saya disebabkan majikan carum kurang. Boleh diperbetulkan x?jika boleh, apa prosedur?jika boleh, tggu cek smpai dulu atau sebelum cek sampai.Surat setuju saya dah sign, cuma perasan bab tu selepas selesai semua.

    BalasPadam
  61. Hehehe terima aksih perkeso kini mana2 cawangan pun terbaikkkk dalam bab proses tuntutan bro,cuma bab gaji tu tak dapet den nak nolong hehehehe..

    BalasPadam
  62. Assalam bro yg amat rendah diri.

    Alhamdulilah minggu depan sy dah dijemput ke JD.

    Boleh bro bg tips utk brjumpa dgn JD ?

    Terima kasih bro.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahaha wasalam bro kah kah kah tak dak apa2 tips la bro bawa badan aje leeee kah kah kah
      Good luk bro

      Padam
  63. Saya nak tanya, suami sy kemalangan masa bulan puasa tahun ni . Patah tulang keting kecil . Bulan 9 aritu last jmpa doc, tulang da sambung cantik tp suami masih jalan cam org tempang, x boleh cangkung, dia bekerja sebagai pengorek longkang kt swm . Kalau banyak jalan, kaki kt tumit dgn buku lali rasa sakit . Agak2, perlu ke mohon hilang upaya kekal??? Sebab suam takot x berbaloi nak mohon kalau x dapat..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahahaha..Nasihat saya buat aje la HUK@cacat kekal tu puan..INsHallah ada rezeki dapat puan...tak cuba tak tahu puan..buat aje puan pi opis perkeso ambil borang ianya PERCUMA kikiki

      Padam
  64. Assalamualaikum..
    Sekadar bertanya.. tempoh waktu sy untuk membuat HUK telah melebihi 12 bLn?
    Macam mana eh?
    Boleh ke tak sy nak buat rayuan kepada perkeso..?

    Komen sikit bro..
    Sekian terima kasih..

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam bro hensem hahahahaha BOLEH BUAT TUNTUTAN LAGI BRO sape kata tak boleh hahahaha boleh bro buatla cepat bro

      Padam
  65. Salam bro sya Dh dpt surat dari jemah doc xpi dalam surat tue cuma tulis 15% saja bkn nilai. Mcm mana nk tahu nilai dia dan surat tue perlu dihantar semua ke??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam bro pehhhh 15% banyak tu bro leh buat kahwin bro kompem hehehehe

      Padam
  66. salam tuan admin,

    nak tanya sikit pasal ayah sy jatuh waktu balik kerja mengakibatkan tulang buku lali retak.

    tuntutan HUS (MC)dh dibuat dan bayaran tuntutan pon dh dpt dr PERKESO. skg nie nak proceed utk tuntutan HUK tp ngah tungu laporan dr hospital.

    Akibat kemalangan:
    1. tak boleh jalan lama, tumit sakit
    2. kadang2 kaki akan membengkak
    3. jalan pon dh macam ketam, hehe..tak boleh lurus
    4. keje sebagai pemandu lori tp skg dh tak boleh bawa dan risau hilang pekerjaan
    5. usia 62 tahun

    soalan, adakah faktor itu boleh diguna pakai utk tuntutan HUK selain dr laporan perubatan?

    mohon pencerahan, pendapat, buah fikiran dsb...

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam tuan..HUK@cacat kekal akan dinilai oleh Jemaah DOKTOR(JD) dan mereka akan nilai berdasarkan apa yang ada pada Laporan perubatan dan akan di periksa semasa sidang Jemaah doktor itu..makanya faktor yang tuan nyatakan diatas akan diteliti semasa JD berlangsung maksud saya TAHAP KECEDERAAN

      wasalam tuan

      Padam
    2. terima kaseh tuan atas maklumbalas..

      Padam
  67. Salam encik,sy nk tanye sikit.5bulan lpas suami sy kene langgar lori otw ke tempat kerja.pemandu lori tu lari bersama lorinye.dah nasib..xdapatla nk saman.kesan dari kes tu suami sy patah gigi depan sebatang,luke2 di kaki dan tangan,parut jahitan sepanjang 5cm di bawah kening,dan bibir turut berparut sbb bibir terkoyak dan perlu dijahit.sy kesian sgt bile pandang suami sy,dah nmpk mcm sumbing sejak lahir.sy perasan sekarang dye agak malu utk bercakap dgn orang yang xkenal.adakah suami sy layak untuk mohon HUK jgk??mohon pencerahan

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam puan..saya nasihatkan puan habaq suami puan supaya maklumkan hal ini pada pihak majikan dan membuat tuntutan dengan pihak perkeso dengan mengisi borang 21 terlebih dahulu..

      2.Selepas tu kalau ada kecatatan bersifat KEKAL contohnya mulut telah sumbing dan sebagainya puan boleh minta suami buat tuntutan kekal Inshallah akan dinilai oleh pihak jemaah doktor..puan nasihat suami buat HUS dulu

      Padam
  68. Salam bro.otw ke kerja aku xcident.patah 4batang gigi.aku boley claim HUK ke bro?yela sbb tak serius mane pon.haha..sape tak nak duit kn

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam wakakakakakakkakakakaka bro habis la kompem hang da x hensem kakakaka 4 batang gigi tuuu wakakakakakka..jangan marah aku bro gurau je laaa hahahahaha..

      1.Bro hang claim la MC dulu bro adoiii mc tu duit gak tu..lepas claim MC baru claim HUK..patah gigi ok lagi dari patah hati sob sob sob hahahaha

      Padam
  69. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam brooo hahahaha semoga cepat sembut bro...rempit guna motor apa bro kakakakaka (gurau bro jangan dok marah aku hahaha)
      1.Bro hang dah buat claim untuk MC kat perkeso ka ni?kalau belum buat baik suh majikan hang cepat2 buat bro...jangan lambat buat..bila sudah disahkan bencana kerja perkeso akan bayar MC dan lepas habis semua MC dibayar dan bro dah sihat dah boleh kerja HANTAR LA PLAK HUK@cacat kekal..

      2.Bro HUK@cacat kekal di tentukan oleh geng2 Dari jemaah DOKTOR (JD)dan depa la akan bagi persen bro hehehe..tapi kalau patah tulang belakang leh tahan jugak tu% dia hahaha...bro harap2 bro cepat SIHAT hehehe tulang belakang sakit bro

      Padam
    2. Rempit guna moto kapcai je bro hehehehe...ok bro tq atas info yg berguna😊...

      Padam
    3. Hahahahaha KAPCAI tak pa bro janji awek setia kakakaka..sama2 bro

      Padam
  70. as salam bro . Hujung bulan 7 haritu saya excident patah tulang kering dan tulang betis . 4 screw dan 1 besi. claim mc pertama dah dapat .sekarang masih sambung mc . bila agaknye saya boleh submit huk ? dan ikut pengalaman bro la saya dapat tak claim utk huk .

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam bro..
      1.Bro rehat secukupnya dulu sambil2 menikmati bayaran HUS/MC dari perkeso hahahaha bayaran itu dibuat selagi bro dapat MC dan Bro sama sekali TIDAK BOLEH buat HUK selagi bayaran MC masih ada kikiki dengan kata lain TUNGGU bro dah sihat dan MC dah tidak diberi oleh doktor maka barulah tuntutan HUK boleh dibuat hehehe

      2.Agak2 leh paham ka ni hahahaha

      Padam
  71. Assalamualaikum..bro sy mengalami slip disc akibat kemalangan di tpt kerja dan dah buat HUK..alhamdulillah sy dpt 5%..masalah skrng company sy tgh down dan telah memberhentikan pekerja seramai 35 org dgn membayar pampasan..sy antara yg terlibat..skrng tgh cari kerja lain tp bermasalah sbb slip disc sy td sy x bole angkt brg2 berat..kelulusan pun takat spm ckp2 mkn je..adakah perkeso ada memberi sebarang bantuan kpd sy krn mmg sukar bg sy mencari kerja skrng..mohon pencerahan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam bro Darul hehehe segak bergaya:)
      1.Untuk makluman bro darul..rul setakat ni pihak perkeso tidak mempunyai skim perberhentian sebegitu..itu untuk setakat ni...tahun2 kehadapan saya tak tahu la kot2 ada perubahan..so untuk bro darul ya pihak perkeso akan membuat bayaran pada kadar 5% HUK sepertimana di putuskan Pihak Jemaah Doktor(JD)

      3.Walau bagaimanapun selepas 3 tahun dari Jemaah Doktor(JD) jika Bro darul merasakan sakit slip disc yang bro darull hadapi semakan teruk dan BERTAMBAH TERUK maka bro darul boleh datang ke pejabat perkeso dan mohon ULANGKAJI kes bro dan inshaalah jika ada sakit makin teruk pihak JD akan memberi % lagi hehehe

      Ok bro harap berpuas hati ..semoga cepat sembuh bro jangan tekan tubi kerap sangat bahaya :)

      Padam
  72. Salam encik, suami saya kemalangan motosikal 2 minggu lepas. Patah tulang atas lengan dan dimasukkan 3 skru. HUS tu kena apply sendiri or company yg buatkan ye? Saya tgk syarat kelayakan "Walau bagaimanapaun, faedah tidak akan dibayar pada hari di mana orang berinsurans dibayar gaji dalam tempoh cuti sakit tersebut"..Kalau gaji suami di bayar maknanya xleh claim HUS la ya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam puan zira:)
      1.Semoga suami puan cepat sembuh,untuk makluman puan pihak yang PERLU hantar laporang kemalangan pada perekso adalah majikan suami puan..itu adalah menjadi KEWAJIPAN pihak majikan dan jika gagal berbuat demikian dalam tempoh 3 bulan maka pihak majikan boleh dikenakan KOMPAUN rm1500 hehehe benda ni dah acap kalis aya ingatkan pada pihak majikan..tolonglah hargai pekerja kalian..

      2.Gaji pihak majikan bayar tidak MENJADI masalah!!!PERLU claim dengan perkeso jika kemlangan itu berkaitan perjalanan pergi dan balik kerja ataus emasa bekerja bla bla bla kalau tak buat claim dengan perkeso SIA-SIA lah caruman yang dibuat selama ini.

      3.Jika suami puan tak buat claim diperingkat HUS(mc)maka amatlah rugi sebabnya claim HUK perlu melalui HUS terlebih dahulu hehehe

      4.PESAN SAYA SEGERALAH minta pihak MAJIKAN suami puan lapor kemalangan yang berlaku pada pihak perkeso hehehe

      Harap dapat membantu puan
      wasalam

      Padam
  73. Assalam bro..
    2bln lpas sye mengalamai bencana dtmpt kerja..jari kanan dihempap besi 30kg..haha..saket tu..jari tengah patah n jari telunjuk retak..skrg ni tulang da cantum tp 2 jari tu xleh bengkok ..adei..cm ne eak? Ley wat tuntutan huk ke bro..cm ne nk welding ni bro?? Hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam bro hahahahaha pehhhhh sakit tu bro 30 kilo tu aduhhhh tak hancur ka tangan tu bro sakitw ooooo
      1.Bro dah hantar ke tuntutan HUS?????KALAU BELUM HANTAR tuntutan HUS SILA MINTA MAJIKAN BUAT DENGAN SEGERA!!!jangan tunggu lama2 bro kalaud epa lambat atau tak mau buat habaq kat socso diaq kita kompaun.

      2.Untuk calaim HUK/cacat kekal MESTI BUAT BRO jangan dok takut tak tentu hala hahhaaha..kalau dah tangan tak leh bengkok itu cacat kekal la bro hahahaha..buat bro kalau tak buat cacat kekal hang la orang yang tergolongd alam org2 dalam kerugian bahahahahaha

      Padam
    2. Kes sya jari xleh lurus 2jari dpt 15% xpi call nk tahu nilai dh 3mingu xda jawapan tapi surat dh anta tanda setuju nilai jer xtahu.

      Padam
  74. Terima kaseh byk bro sudi reply ptyaan kawan..
    Hus sdang berjalan dan minggu terakhir mc ni rasenye..tp xtau la ade lg mc ke tidak pas ni bro.
    Nk kate saket tu memang teramatlah saket bro..naseb besi tu jatuh x tinggi..kalau tinggi compom putus jari..nauzubillah bro..huhuhu.

    BalasPadam
  75. Salam tuan, Terima kasih sebab sudi membalas semua soalan diatas dan banyak bagi tips. Saya pun nak tanya soalan/pandangan/cadangan dgn tuan. Saya excident motor masa rehat hari kerja. Patah Tulang Clavicle Kiri. 1st treatment di Hospital Labuan. Lepas xray esok baru jumpa doktor pakar. tapi doktor pakar orthopedic Hospital Labuan decide tak akan Operate. So bolik rumah tido semalam sakit bertambah, bengkak dan lebam biru mula nampak. Decide untuk balik KL untuk rujuk private Specialist. Saya masuk KPJ Kajang. Doctor Operate masuk plate. MC 3bulan. Claim HUS dah selesai. Claim HUK plak dah baru interview dengan Jemaah Doktor pada 4/10. disebabkan tiada apa2 surat atau panggilan lagi. saya mintak kawan yang bekerja di PERKESO tolong check status saya untuk Claim HUK. dia bagitau Taksiran 0%. (rasa nak menangis pun ada haha) So makna kata tiada bayaran la kan? Saya nak tanya tuan patut saya terus ke PERKESO Labuan untuk buat Rayuan atau tunggu Offical Surat dulu. Jika buat rayuan. flownya sama jgak akan jumpa jemaah doktor ka macam mana? Terima kasih tuan. Jasamu dikenang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam tuan hahaha panjang lebar citer tuan ni leh buat cerpen kikiki..semoga cepats embuh tuan.kim salam kat member tuan yang kerja perkeso tu hahaha..

      2.tuan sebenarnya ke Jemaah Doktor di KL ka di Labuan?hahaha saya pening lalat sikit hahahaha..untuk makluman tuan cacat kekal ini akan diberi % sekiranya terdapat kecacatan kekal pada tuan maknanya jika contohnya tangan tuan dulu tak bengkok bilamana kemlangan tangan jadi bengkok...hah itu cacat kekal

      3.Saya amat maklum jika tuan ke KPJ sememangnya KPJ amat suka memberi MC untuk tempoh yang lama walauoun kecederaan tak begitu teruk hahaha ini ikut pengalaman saya tuan..NAMUN begitu dalam kes tuan SEKIRANYA tuan merasakan kecederaan yang tuan alami MEMANG BERSIFAT KEKAL dan tak macam dulu2 sebelum kemalangan maka SAYA AMAT BERHARAP PUAN MEMBUAT RAYUAN KE JDR(Jemaah Doktor Rayuan) disini tuan berpelung jumpa doktor lebih PAKAR dan tuan akan dapat pertimbangan yang sewajarnya...

      4.Apapun adalah lebih ELOK tunggu surat keputusan Jemaah Doktor yang pergi pada 4/10/2016 atau terus berkunjung ke pejabat perkeso yang memproses tuntutan tuan untuk mengambil sendiri keputusan Jemaah Doktor (JD)4/10/2016 dans ekiranya benar tuan dapat % maka terus buat rayuan ke JDR.

      Berputus harap dan berputus asa tak elok untuk kesihatan hahahahaha..ayuh buat RAYUAN!!!

      Padam
    2. Haha. Terima kasih tuan.

      2. Saya berjumpa Jemaah Doktor di Labuan. Operation sahaja di KJP Kajang. Mungkin diluar mcm tiada apa sangat tapi sebenarnya dari segi kerja saya dah tak boleh buat kerja2 berat dan menjadi Emergency Respon Team. Kalau dulu boleh panjat memanjat sekarang saya sudah light duty saja. dan masih lagi terasa lenguh2/kebas jika terlalu sejuk. itu yang ralat jika betul tiada tafsiran % dari JD.

      3/4 : Memang mula-mula saya nak sangat bat rayuan tapi ada jgak hati kecil cakap tak payah lah nanti kena reject lagi :(

      Padam
    3. Hahahaha buatla rayuan tuan..dah lama benar tu tak kan surat keputusan JD tak sampai2 lagi hahahaha depa pi pos negara cina ka apa hahaha

      Padam
  76. As Salam En Kabutar Diesel..
    Pada Januari 2015 saya telah menerima pampasan HUK sebanyak 10 % akibat kecedaraan slipdics tengkok ditempat kerja . Pembedahan telah dibuat di KPJ Puteri JB (bekerja di tnb jb), iaitu 2 besi telah dimasukkan. Pada awal tahun 2016 saya telah sakit semula . 19/4/16 di KPJ Tawakal (berpindah ke Selangor) . Pembedahan Radiofrekuensi telah dibuat dn mc berakhir pada 17/7/16 . Setelah bekerja 3 minggu saya sakit semula sehingga tidak mampu utk ddk lebih dari 2-3 jam dan sebelah badan kiri sangat lemah serta bergantung sepenuhnya pada ubat utk bekerja dan menjalani kehidupan normal .. sehinggakan ubat yg diberi tidak berfungsi .. pada 12/10/2016 pembedahan kali kedua telah di buat di KPJ Tawakal dimana 2 besi yg lama telah dikeluarkan dn diganti 2 besi yg baru, 2 skru dn 1 plate ..
    Utk makluman semasa saya diinterview oleh pada JD pada Disember 2014, JD telah mengsyorkan utk diberi pencen ilat ..tetapi saya merayu utk tidak diberi kerana saya rasa masih mampu utk bekerja .. persoalannya sekarang boleh ke saya mendapat pencen ilat dn Ulangkaji Huk tersebut .Terima Kasih .

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam tuan..seksa betul berapa banyak kali bedahhh da..sakit wooo harap tuan cepat sembuh
      1.Untuk makluman tuan kalau nak ULangkaji kena tunggu 3 tahun dari tarikh JD yang tuan pi hehehe..

      2.Kalau nak pohon pencen Ilat tu x dak masalah cuma antara dapat ka tidak ianya bergantung pada keputusan Jemaah Doktor tuan...jangan riasau KELAYAKAN ILAT UMUR sebelum 60 tahun...ada banyak masa lagi tuan..apa pun terpulang pada tuan..slip disc memangs akit tuan asaya amat memahaminya :(

      Padam
  77. Salam Tuan..
    Sy ada sikit benda nak tnya..pada hujung tahun 2014 sy telah mngalami kemalangn n patah tgn dan tulang rahang..sy dah dapat claim untuk huk dan dpt 14%..sy cuma nk tnya bolehkah sy buat tuntutan huk untuk kali ke 2 sbb mulut sy dah x mcm dulu..nmpk senget ke kiri sbb tulang rahang patah tu. Doc ckp mmg x boleh buat apa dah..boleh ke sy claim lg ye tuan?sedih sbb awek sume lari dah..haha..tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam wakakakakakaka siot tulll awek mana yang lari tu kakakaka..
      1.Bro fuad HUK dibayar dan ditafsir oleh Jemaah Doktor (JD) adalah untuk cacat kekal yang bro fuad alami..kalau x dak cacat kekal maka memang depa tak bagi persen lah (%)persen (%) memang dibayar untuk cacat kekal yang bro alami tu la..NAMUN KALAULAH KECACATAN KEKAL ITU SEMAKIN TERUK DAN LEBIH TERUK DARI BIASA maka bro fuad boleh buat ulangkaji semua setelah 3 tahun dari tarikh Jemaah Doktor (JD) yang terdahulu hehehehe..

      2.Harap bro fuad yang hensem leh faham kakakakaka..aapa punyer awek leee kakakaka

      Padam
  78. salam tuan,

    surat untuk refer ke jemaah doktor ada contoh x?sy dah dapat FHUS, skg nak apply untuk FHUK, sy dah mula kerja cuma surat tu sy kurang pasti macam mn nak prepare..harap tuan dapat bantu

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam puan...wahh wah dah boleh kerja ye :)
      1.Untuk makluman puan untuk buat tuntutan Cacat kekal TAK PERLU SURAT APA2 PUN!!!apa yang puan kena buat adalah SILA KE PEJABAT PERKESO ambil borang tuntutan HUK dan isi borang tersebut lepas tu dalam borang itu ada 1 set Laporan perubatan yang PERLU puan hantar ke HOSPITAL yang merawat puan dan minta depa isi laporan perubatan itu.

      2.Laporan perubatan biasanya makan masa 3 minggu ataus ebulan atau lebih bergantung kepada tahap kesibukan PIHAK HOSPITAL TERBABIT hehehe bila dah siap laporan perubatan maka puan hantarlah laporan perubatan tersebut bersama-sama borang permohonan Tuntutan HUK itu...em em em MANA ADA KENA BUAT SURAT hahahahahha..habaq mai sapa suh buat surat hahahhaha

      wasalam
      *depa nak suh karang surat cinta ka apa :)

      Padam