Khamis, 25 Julai 2013

tuntutan/claim perkeso kes jatuh dalam tandas di tempat kerja!!!


1.Hari ni aku siasat satu kes dikatakan kemalangan di tempat kerja...siasatan makan masa hampir 3 1/2 jam beb...itu pun tak selesai lagi,itu baru temuduga pekerja, belum lagi jumpa pihak doktor yang merawat pekerja ini..nak tahu kenapa??biasanya kes2 melibatkan terjatuh di dalam tandas  di tempat kerja dan kelewatan dalam mendapatkan rawatan bakal mengundang 1001 masalah dan kerumitan..situasi tunggu  dan tunggu dan terus tunggu sehingga 3 hari baru nak dapatkan rawatan???dalam tempoh 3 hari tu macam2 boleh jadi..mungkin juga jatuh kat tempat lain..jatuh kat rumah dan sebagainya..selalunya kes sebegini amat rumit apatah lagi tiada saksi..kat dalam tandas mana nak cari saksi kan kan..mana tahu jatuh atas katil kat umah pun boleh kata jatuh dalam tandas kan kan kan hehehehe..biasanya kes2 jatuh dalam tandas atau jatuh yang menyebabkan kecederaan yang tiada saksi nampak perkeso  akan melakukan siasatan cukup2 teliti  dan ia terpaksa dilakukan walaupun agak rumit terpaksa dilakukan dan adakalanya lakonan semula babak 2 jatuh dan lending macam mana hangpa jatuh dilakon kan semula hehehe..hehehe nak dapatkan feel dan bayangan macam mana hangpa jatuh beb..er er sesi lakonan semula..3 jam lebih aku siasat ni adehhh..


2.Lagi memburukkan keadaan jika laporan perubatan pula kejap kata jatuh kat rumah kejap kata jatuh di tempat kerja..so macam mana nak siasat kes sebegini???oleh sebab itulah aku sentiasa menasihatkan pekerja2 dalam ceramah2 yang aku sampaikan bahawa JIKA HANGPA JATUH DI DALAM KILANG WALAUPUN LUKA SIKIT.TERSELIUH SIKIT ATAU TAK SAKIT PUN SILA LAH KE KLINIK UNTUK MENDAPATKAN RAWATAN DAN MENJALANI PEMERIKSAAN!!!!ini penting beb..sebab tarikh rawatan pertama adalah cukup penting dalam sesuatu siasatan.

3.Akhir-akhir ini banyak kes yang melibatkan jatuh di dalam tandas kilang@tempat kerja...hari pertama tak sakit..hari kedua mula sakit..hari ke tiga tangan mula bengkak...pi hospital dapatkan rawatan doktor maklumkan tangan retak!!!!nahhhhhh 3 hari baru nak dapatkan rawatan....dalam tempoh 3 hari tu..apakah betul jatuh dalam tandas tempat kerja???atau jatuh kat rumah???persoalan ini cukup2 rumit...maka pihak hospital akan menjadi rujukan selain keterangan-keterangan lain yang boleh membantu...namun kes sebegini agak sukar..apatah lagi jika pihak hospital menafikan hangpa jatuh di kilang@tempat kerja..maka sudah pastilah tuntutan perkeso hangpa akan ditolak jika banyak fakta dan penemuan dalam siasatan kami didapati banyak percanggahan besar..dan lagi rumit hangpa sendiri tak dapat buktikan hangpa di pihak yang benar!!!


4.Aku harap sindrom jatuh dalam tandas di tempat kerja ni segera diatasi..dan diselesaikan dengan penuh bijaksana..MAKSUD AKU KALAU HANGPA JATUH DALAM TANDAS TEMPAT KERJA/ATAS TANGGA TEMPAT KERJA ATAU APA-APATAHHHHHH MAKA SEGERALAH DAPATKAN RAWATAN PADA MASA ITU JUGA!!!ATAU SELEWAT-LEWATNYA HARI ITU JUGA!!!!INI UNTUK MEMUDAHKAN SIASATAN DIBUAT DAN MEMUDAHKAN PIHAK KAMI MEMBUAT KEPUTUSAN! ..sebab dikala ini banyak kes jatuh melibatkan tulang retak/tangan retak..biasanya jika retak mula2 sakit sikit2 lepas tu malamnya mesti bengkak dan berdenyuk!!!nasihat aku jangan tangguh2 untuk buat pemeriksaan di klinik/hospital..diharap dengan cara ini ia bukan sahaja mempercepatkan tuntutan hangpa dengan pihak perkeso bahkan ia boleh membantu kami menyelesaikan siasatan dengan segera dan keadilan dan keputusan tepat dapat dibuat.


5.Ok lah..nanti aku ulas bab2 ni sikit masa lagi berserta dengan contoh2 sekali agar kes ini/situasi sebegini dapat dikurangkan!hehehe hari ni aku penat beb...penat otak fikir nak selesaikan kes ..penat kena cakap itu dan ini bla bla bla hahahaha dahaga woooo puasa2 ni..hm hm sib baikla balik kerja ada 2 humaira ni leh hiburkan hati :)



2 ulasan:

  1. As salam...maaf saya ingin tanya pendapat anda...semalam saya terjatuh di dalam tandas ditempat kerja ketika mengambil wuduk...saya dibawa ke hospital pada hari yg sama..selepas di x-ray didapati tulang ekor (tailbone) saya retak dan pecah dihujungnya...saya diberi cuti sakit selama 20 hari dan akan berjumpa dengan pakar orthopedic dlm tempoh 2 minggu lg...pergerakkan saya sgt terhad..perlu mengunakan tongkat utk berjalan..persoalannya bolehkah saya membuat tuntutan pada pihak socso dan mcm mana cara2nya..adakah ini diketegorikan sebagai kecacatan sementara ataupun kekal..dalam tempoh berapa lama saya perlu melaporkannya pada pihak socso..harap dpt memberi penjelasan diatas persoalan saya..terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. jatuh ditandas tempat kerja boleh claim puan jangan risau perkeso sentiasa melindungi dikala bencana kerja sebegini

      Padam