Ahad, 8 April 2012

Kes tuntutan ditolak perkeso boleh di rayu ke JRKS

1.Sejak akhir-akhir ini aku dapati kotak Email aku penuh dengan pelbagai pertanyaan dan pelbagai persoalan akan tetapi kebanyakkan pertanyaan tu adalah sama dan seiras plak tu hehehe so untuk menjawabnya lebih elok dan lebih afdal kiranya aku jawabkan kat sini supaya lepas ni tak payah lagi aku ulang tayang benda yang sama..boleh kan..sape marah aku lelong kat pasar karat kekeke

                                             take rest broooo

2.Kebanyakkan soalan berkisar tentang penolakan kes tuntutan mereka dengan pihak PERKESO,khususnya kemalangan melibatkan jalan raya..Oh ya selama ni pun aku tak ceritakan bab2 ini sebab aku pun tak cukup masa nak cerita semua bro. Ada banyak sebab yang menyebabkan kes kemalangan yang dirujuk tuntutan kepada pihak PERKESO ditolak, antaranya kes ditolak disebabkan waktu kemalangan mungkin si bencana bercuti (of day bekali) hehehe kalu bercuti maknanya bukan nak mai kerja or balik kerja bro...maka tidak bolehla buat tuntutan dengan pihak PERKESO..apa yang pastinya ialah, kemalangan jalan raya yang boleh dibuat tuntutan dengan pihak PERKESO melibatkan perjalanan pergi dan balik kerja serta perjalanan berkaitan dengan pekerjaan je!takpe kalau tak faham rujuk entry aku yang lepashla..nanti aku jelaskan lagi di entry akan datang ok!

                                ini bencana kerja kompem

3.Kebanyakkan kes tuntutan dengan pihak PERKESO ditolak yang melibatkan kemalangan jalan raya adalah melibatkan perjalanan balik atau pergi ke tempat kerja namun terdapat lencongan yang jelas sejelasnya hehehe..Ok contohnya hangpa nak pi keja tiba2 hangpa singgah dan masuk plak jalan lain.. ubah fikiran nak pi dating denan awek tersayang sambil bikin wayang dengan awek contohnya.. sekadar contoh kakakakaka dan terlibat dalam kemalangan dalam ke kebun getah kuikuikui..kompem tolak la bro, masa lencongan masuk kebun getah dan dating lepas tu kemalangan langgar pokok getah tu adalah lencongan kakakakaka dosa dapat lepas tu tuntutan dengan perkeso pun tak dapat wakakakakaka..hehehe jangan risau itupun akan aku jelaskan dalam entry yang lain yang lebis panas kakakaka..oittt akan ada entry khas bab lencong melencong ni kakakaka.tungguuuuu...

 
                                 ada kesan kemalangan tak kat motor ni?

4.OK entry kali ni aku nak citer bab2 jika sekiranya kes tuntutan dengan pihak perkeso ditolak dan disahkan bukan bencana kerja!apa tindakan hangpa sekiranya kes tuntutan ditolak pihak perkeso?adakah hangpa kecewa seumpama kehilangan kekasih?adakah hangpa kecewa sepertimana kekecewaan seorang kehilangan biawak komodo peliharaannyanya?adakah hangpa akan sumpah seranah?wakakakaka kalau sumpah seranah maknanya hangpa buat pahala kat orang yang kena sumpah...hehehe biasanya aku la tu wakakakaka...amin amin pahala free..tak yah cukai punyerrr hehehe

                                 Staf PERKESO yang cool

5.Begini..mai aku nak habaq sikit...jika sekiranya hangpa rasa rasa kemalangan yang hangpa terima itu adalah betul2 kemalangan dalam nak pi kerja atau balik kerja namum ditolak oleh perkeso atas sebab2 tertentu hangpa janganla frust sangat..ada ruang yang luas lagi untuk menyelesaikan kekusutan itu hahaha...ini jika betul2 kemalangan itu berlaku beb..aku serius jangan cuba nak main2 bab tuntutan kalau tak nak naik mahkamah dan tak nak pi SPRM ok!

                                 jangan cuba2 tipu ye..

6.Jika sekiranya kes ditolak kerana sebab2 adanya lencongan sama ada sedikit atau sebagainya yang hangpa rasa hangpa sepatutnya dapat faedah dari perkeso, namun pihak perkeso menolaknya dengan sebab2 tertentu maka sebenarnya hangpa boleh membuat RAYUAN atas keputusan itu!hangpa kena faham tuntutan ditolak atas sebab2 dan fakta yang akan ada dalam surat penolakan tuntutan yang akan dihantar pada hangpa..sebab tolak tu ada dalam surat tu so tak payahla aku citer kan kan hanya yang berkenaan je yang tahu..

                                   hehehe..benci sungguh aku kat FAM ni

7.OK let kita teruskan..begini jika sekiranya hangpa terima surat penolakan kes hangpa yang disahkan sebagai BUKAN BENCANA KERJA maka hang pa pi lah ke pejabat perkeso dan hangpa ambilah borang rayuan untuk di rujuk ke Jemaah Rayuan Kes Sosial (JRKS) dimana Jemaah Rayuan Kes Sosial ini akan membicarakan kes penolakan tersebut..kuasa Jemaah Rayuan Keselamatan Sosial (JRKS) adalah tertinggi dalam hirarki rayuan dengan pihak PERKESO,lalu untuk membuat rayuan dalam kes anda sekiranya kes itu ditolak oleh pihak PERKESO. Jemaah rayuan keselamatan sosial ini akan memutuskan sama ada kes itu bencana kerja atau tidak!jika dulunya kes disahkan bukan bencana kerja dan hangpa pi buat rayuan kat JRKS maka JRKS akan bersidang sepertimana/seolah olah mahkamah dan mereka akan putus kan dalam perbicaraan ini sama ada kes dikekalkan bukan bencana kerja atau kes dibenarkkan menjadi BENCANA KERJA! Jemaah Rayuan Keselamtan Sosial (JRKS) ini dipengerusikan oleh Majistret setaraf mahkamah sesyen dan diapit oleh pengapit yang mewakili pihak majikan dan pekerja...maka inilah masanya hangpa nak berhujah dan buktikan serta yakinkan yang Arif untuk membuktikan kemalangan itu sememangnya kes kemalangan yang boleh ditakrifkan sebagai BENCANA KERJA lantas layak mendapat faedah perkeso! jangan risau JRKS ini akan bersidang dengan seadil adilnya..dan hangpa boleh bawa saksi2 dan dokumen2 yang boleh menyokong hangpa..ala macam Mahkamah la bro..


8.Macam mana hangpa nak bawa kes ke Jemaah Rayuan Keselamatan Sosial (JRKS)?..maka inilah caranya:
a.Pi ke pejabat perkeso dan ambil borang satu set yakni borang rayuan untuk di rujuk je JRKS..macam nilah rupa muka depan borangnya...beserta chek list hehehe


b.Lepas tu hangpa isi la borang2 yang ada kat dalam tu..kalau tak paham gak tanya la kat kaunter tu hah..tak pun rujuk kat pegawai bertugas nanti depa jaq la macam mane nak isi ye..

                                            agak2 leh nampak ke contoh ni :)

hehehe akunyer tak pandai nak uplod cantik lantak hangpa la kakakaka janji leh tengok nak jelas pi ambik yang ori kat pejabat perkeso deh hehehe kamera cap itik jah ni

                                  isi lebih kurang cam nie le

lepas tu isi yang ni plak..borang ni nak kena beli setem hasil tau rm 2.00 je..rasanya boleh beli kat LHDN..

                                             isi mcm contoh kat atas hehe
                     
                                             tampal je lah janji lekat

lepas tu isi plak borang yang last sekali yakni borang di lampiran 1..hehehe Maklumat pemohon..dalam ni isi baik2 ye...jangan lupa serta kan surat dari PERKESO yang nayatakan tuntuan hangpa ditolak serta kepilkan sama satu salinan kap pengenalan hangpa...mcm yang kat bawah ni hah..

 
                                             ini borang last..ada nampak ka


Jangan risau pengisian borang rayuan untuk di rujuk ke Jemaah Keselamatan sosial (JRKS) ni tak susah dan lebih senang dari nak isi borang nikah kahwin kakakaka nikah kahwin nak kena isi borang banyak gak oooooo lagi nak ne gambar wooooooo lagi susah lau nak  isi borang nikah lagi satu wakakakakakaka...silap gaya tak sempat isi borang hangpa terpaksa isi borang masuk wad icu dulu kakakakakaka..penangan isteri pertama bro kakakakaka pandai2 hangpa lah.

                                pehhh penaja rancangan dah marah

Ok lepas siap semua isi borang maka hangpa posla dengan seberapa segera hendaknya ke alamat:

Urusetia,
 Jemaah Rayuan Keselamatan Sosial,
Tingkat 10,Menara PERKESO,
281 Jalan Ampang,
50538 Kuala Lumpur.

Lepas hantar hangpa tunggu la kejap nanti akan sampaila surat untuk menjemput hangpa ke perbicaraan kes..maka kat situla kes hangpa akan dibicara..Ok hope berpuas hati...nak tulis panjang2 aku tak larat la weiiii hahaha...tak paham hangpa baca la banyak2 kali mesti paham..kalau tak faham jugak maka elokla hangpa isi borang masuk sekolah semula kakakakakaka..mcm anak aku masuk tadika kakakakaka..(jangan marah woiiii)

                                           penaja bersama kekeke

Borang ni didatangkan 1 set so jangan risaula tak kan tercicir nyer...dan jangan risau kalau tak paham bertanyala kat kaunter...tanye je takpe ...kecuali yang jika hangpa ditakdirkan bisu jangan rendah hati lau tak dapat bercakap hangpa minta tolong je suh depa isi..InsyAllah depa tolong..

                                Doakan kami bahagia ye..penaja keseluruhan :)

Ok lah cukup disini..nak makan sat :)

74 ulasan:

  1. Sekiranya pihak JRKS sudah membenarkan rayuan dan saya sudah mendapat surat kelulusan tersebut,apakah yang harus saya lakukan.

    BalasPadam
  2. Balasan
    1. Terima kasih atas info yg diberikan.selepas mendapat bayaran tersebut,sekiranya saya mengalami kecederaan cacat kekal dari kemalangan tersebut bolehkah saya membuat tuntutan hilang upaya kekal pula?sekian...

      Padam
    2. puan:jika ada kecacatan kekal boleh aje buat tuntutan HUK(Hilang upaya kekal dengan mengisi borang tersebut dan perlu dilampirkan dengan laporan perubatan dengan mengunakan format yang telah disediakan pihak perkeso.

      Padam
  3. saya nak tanya..semua ni kena naik mahkamah ke?..atau mcm mne..sbb ni kali pertama kemalangan teruk nk ke tempat kerja..borang perkeso smua dh diisi oleh saya dan doktor..cuma tinggal bayaran atau naik mahkamah ye??maaf tanya..

    BalasPadam
  4. kalo mcm kes sy terjatuh kat rumah, terlanggar sofa, tulang kaki patah, dh diberi MC 3 bulan lebih, jadi skrg majikan cume bagi MC bergaji sebnyk 60 hari/2 bulan. MC yg lebih tu kene tolak gaji sebulan, perkeso telah menolak tuntutan saye sbb ini bukan bencana kerje di bawah akta keselamatan sosial pekerja. selepas rayuan JRKS, saye dimaklumkan untuk hadir mahkamah buruh pade jumaat ini (18/7/2014), saye ingin mendapatkan pertolongan & maklumat lebih dari anda agar saye dpt membuat persediaan terdahulu. Terima Kasih!!

    BalasPadam
  5. Saya da pun terima faedah daripada perkeso..tapi sa nak buat rayuan dari jemaah doktor...kerana tidak puas hati drngan % yg di beri kepada jemaah doktor..ada ka rayuan saya ini diterima...

    BalasPadam
    Balasan
    1. puan berkenaan Jemaah doctor rayuan puan akan dirujuk kepada Jemaah Doktor rayuan (JDR) doktor2 pakar yang bersidang itu bukannya kakitangan perkeso mereka adalah terdiri dari Doktor2 pakar dan hak mutlak mereka untuk menaikkan kadar % atau juga boleh jadi menurunkan kadar %...disini ada dua kemungkian puan..oleh itu elok puan berfikir masak2 sebelum rayauan dibuat.

      Padam
    2. bapa saya meghidap penyakit kencing manis dan darah tinggi dan gagalan buah pinggang pada tahun 2012 kini dia dah makin teruk saya kerja sebagai driver gaji pokok 1500 saya satu lelaki pada baba saya tetapi bila permulan dia tidakketahui symtoms gagalan buah pingang dianak kerja juga sebagai pencucui bas awam companydi tempat kita majian tersebut potong socso bila umur dia capai 59 bapa saya tiada perpendidkan walaupun baca bila kita nak tuntut socso tidak boleh tuntut socso berkata habis macammana bapa saya hendak hidup baru tahun lepas saya mehilang emak saya tahun 2014 25/07 dia meningal sebap sama penyakit saya tak nak khilangan bapa saya .saya nak bagi tahukan semua warga emas lepas umur 55 kalau tidak larat untuk berkerja anda boleh tuntut socso tetapi bapa saya tidak tahu sekali dengn saya pun tak tahu yang kita boleh tuntut socso sekarang socso berkata tidak boleh tuntut untuk cuci bua pinggang setiap bulan 2300 ringgit tolonglah balas kan saya kalau ada aba aba cadangan email kan saya (shaliniravi_2614@outlook.com) beri ribu terimah kasih

      Padam
    3. tuan saya bersimpati yang teramat sangat pada tuan.Salam TAKZIAH dari saya sekeluarga.

      2.Saya tidak beberapa FAHAM berkenaan masalah yang puan cuba tanyakan ini..puan permohonan pencen ilat umur kelayakan adalah sebelum umur 60 tahun dan mesti ada kelayakan carumannya.

      3.NAsihat saya sila puan ke pejabat perkeso terdekat untuk membuat semakan sama ada ayah puan cukup kelayakan caruman yang dikehendaki.

      4.Jika tidak cukup caruman pun puan boleh minta bantuan ilat untuk membiayai cuci darah/dialysis.

      5.Walaubagaimanapun factor u,ur adalah syarat utama juga yakni belum capai 60 tahun.JIKA CAPAI 60 TAHUN PUAN BOLEH JUGA HANTAR DAN KITA AKAN BUAT SIASATAN BILA PENYAKIT SEBENAR ITU TELAH ADA PADA AYAH PUAN

      saya harap sedikit sebanyak dapat membantu.saya berdoa agar ayah puan cepat sihat.

      Padam
  6. Selamat pagi Tuan.
    Abang saya meninggal dunia pada umur 34 tahun kerana sakti jatung tetapi bayaran caruman tidak mencukupi 24 bulan jadi pemohonan pencen penakat untuk ibu bapa saya yang sudah tua telah ditolakkan.Jadi saya isi borang rayuan dan sudah hantar ke jemaah rayuan perkeso.Sekiranya kes yang sebegini,peluang untuk melulus kelayakan untuk pencen penakat adalah tinggi atau rendah?

    BalasPadam
    Balasan
    1. selamat pagi.Takziah atas kematian abang saudari moga2 saudarai dan keluarga tabah dan sentiasa sabra dalam menghadapi ujian ini.

      2.Berkenaan kelayakan caruman untuk pencen penakat ianya adalah syarat kelayakan yang wajib dipenuhi,pada saya agak sukar peluangnya kecuali terdapat majikan yang tidak membuat caruman ke atas abang saudari semasa beliau bekerja..

      2.Kepentingan mencarum dengan perkeso walaupun satu bulan caruman adalah cukup2 penting bagi mencukupkan kelayakan caruman seperti kes ini puan.

      Padam
    2. Saya disahkan menghidapi slip disk setelah bekerja selama 7tahun.saya mengalami sakit belakang selama 1tahun sebelum disah kan olih doktor.saya mengisi borang khidmat dan telah dipanggil olih jemaah doktor.jemaah doktor mengatakan saya tersalah mengambil borang.mereka menyuruh saya mengisi borang 21 utk kemalangan.jadi keputusan jemaah doktor sy ditolak.bolih kah sy membuat rayuan?atau sy perlu mengisi borang 21?

      Padam
    3. Tuan..boleh tuan nyatakan apa sebab menyebabkan tuan mengalami slip dics??dan apa puncanye..nanti saya akan ulas ..

      2.Tuan terdapat beberapa sebab slip disc itu berlaku dan biasanya kita akan lihat apa punca yg menyebabkan tuan mengalami sakit itu..apakah kerana kerja atau kerana kemalangan?

      3.saya tidak faham mengapa Jemaah Doktor menyuruh tuan mengisi Borang 21 INI ADALAH AMAT LUAR BIASA!!!

      4.Untuk makluman tuan BORANG 21 adalah boring laporan kemalangan...APAKAH TUAN PERNAH terlibat dalam kemalangan jalan raya atau KEMALANGAN DI TEMPAT KERJA?harap tuan reply segera nanti saya akan ulas.

      semoga tuan cepat sihat yeahhhhhh boleh main bola....

      Padam
    4. Suami slip disc pun tak dapat apa2 persen. Jemaah doktor baru ni pun di tolak

      Padam
    5. Puan slip disc berkenaan pa ye puan..puan membuat tuntutan bawah hilang upaya sementara atau dibawah tuntutan penyakit khidmat?ianya berbeza antara satu dengan yang lain..saya rasa suami puan keliru dan amat keliru mungkin suami puan tak salah sebab beliau kekurangan maklumat sepertimana pencarum yang lain,saya sentiasa cuba untuk menerangkan kepada semua pengunjung blog saya mengenai kekeliruan ini...

      2.Slip disc saya ada bincangkan dalam blog saya cuba puan cari hehehe...untuk makluman puan sebelum menghantar tuntutan kepada perkeso kita kena siasat diri kita sendiri dulu maknanya sama ada slip disc itu datangnya dari kerja atau bukan..

      3.selepas itu katalah ianya dari kerja..puncanya dimana?apakah suami puan bekerja sentiasa angkat bebanan berat contohnya bekerja di kilang besi,gas dan sebagainya la..atau mungking juga kerana factor egonomik dan sebagainya..jika itu puncanya sepatutnya suami puan perlu membuat tuntutan di bawah penyakit khidmat...untuk makluman puan tuntutan penyakit khidmat tidak di rujuk ke Jemaah doctor sebalinya ia dirujuk ke siding JEMAAH DOKTOR KHAS heheh ia berbeza puan..takpa nanti saya ceritakan kat puan..

      4.Cuma saya nak tahu apa punca slip disc itu dulu..puan boleh PM saya..sebab ada banyak punca puan..sama ada kerana kaitan kerja,kehidupan peribdai dan ada kaitan faktor2 hidup berumahtangga dengan kata lain posisi dalam hubungan intim ada kalanya punca slip disc..takpa nantis aya huraikan berkenaan ini setelah puan respon apa yang saya Tanya diatas.tq puan

      Padam
  7. Assalamualaikum tuan. Lambat mencelah entry tuan. Terima kasih sudi share entry macam ni. Cuma saya nak tanya tentang kes saya jatuh waktu rehat. Ketika itu bersama dengan pembantu tadbir saya. Saya tumpang kereta beliau dan ingin ke rumah sewa saya yang berdekatan tempat kerja untuk mengambil beg duit saya terlebih dahulu sebelum ke gerai makan berdekatan. Namun, selepas ambil beg duit, semasa saya ingin masuk ke dalam kereta beliau semula, tanpa di duga, kaki saya termasuk lopak/ lubang simen di mana menyebabkan kaki saya berasa sakit dan membengkak. Selepas itu, pembantu tadbir saya membawa saya ke klinik berdekatan namun, doktor mengesahkan keputusan X-ray saya dimana kaki saya hanyalah mengalami tisu koyak dan bengkak serta saya menerima cuti sakit selama 3 hari. Namun, apabila saya di bawa pulang ke kampung oleh keluarga, selepas 4 hari kejadian, saya dapati kaki saya masih sakit dan makin membengkak. Keluarga saya membawa saya ke klinik kerajaan berdekatan rumah, doktor meminta result X-ray film yang lepas (dari first klinik), dan beliau melihat x-ray tersebut di light box, mendapati tulang kaki saya sudah patah dari awal saya jatuh. Berikutan itu, doktor tersebut meminta saya menjalani ujian X-ray semula di hospital kerajaan. Selepas menjalani ujian tersebut dan doktor di sana juga mengesahkan bahawa tulang di jari kelima kaki saya patah. Dan saya telah mendapatkan appointment doktor bahagian ortopedik untuk rawatan Simen dan sekarang saya telah mula kerja setelah telah mendapat MC selama lebih kurang 3 bulan. Saya pula baru mula kerja pada Disember 2014 dan jatuh pada Jun 2015. Saya baru tahun boleh claim Socso jika jatuh/kemalangan ketika waktu rehat yang dibenarkan.



    Persoalan saya : Adakah kes saya jatuh itu merupakan kes lencongan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam tuan pehhhhhhh panjang nyerrr dah macam novel tuan punye intro..hahaha terbaiklahhh saya suka saya suka hehehe.

      1.Tuan apakah tuan telah buat tuntutan dengan pihak perkeso??saya tidak Nampak mana2 lencongan pun...pada saya kes tuan kes bencana kerja..hahahaha itu pada hemat saya la..sebab masa itu adalah masa tuan rehat pada rehat yang dibenarkan...dah tertinggal beg duit memang la kena balik ambil tak kan nak makan awek bayar malu wooooooo hahahahaha..jangan marah gurau je tuan

      3.pada saya kes ini jelas bencana kerja dan tiada lencongan..jika kes ditolak ayuh buat rayuan hahaha lawan tetap lawan itu hak tuan.

      hehehe semoga cepat sembuh tuan...kim salam kat pembantu tadbir tuan tuu...saya sentiasa nergurau maaf banyak2 hahaha

      Padam
  8. Sy baru dpt jawapan dari socso mengenai tuntutan HUK (trigger fingger, carpel tunnel, tennis elbow).. jemaah doktor mengesahkn sy hilang upaya kekal tp % yg diberikn ialah 0%...kenapa jd mcm tu sedangkn doktor mengesahkn sy hilang upaya kekal...sy ingin membuat rayuan.. adakah rayuan sy akan diterima?

    BalasPadam
    Balasan
    1. yooo puan Farah yang cun hehehe..puan Untuk makluman jika puan tidak berpuas hati berkenaan Jemaah Doktor Khas maka setiap keputusan Jemaah Doktor khas Boleh dirayu ke JEMAAH DOKTOR RAYUAN (JDR) caranya sila ke pejabat perkeso terdekat untuk mengambil borang JDR.tq puan

      Padam
  9. Assalamualaikum tuan..ayah saya berusia 55 tahun..bekerja sebagai pemandu lori.. diserang strok dan dimasukkan ke hospital pada 09.11.2015..doktor mengesahkan ade berlaku pendarahan pada otak n menyebabkan lumpuh sebahagian badan sebelah kanan dan mengalami sedikit kehilangan memori..discharge dari wad pada 15.11.2015..permohonan pencen ilat sudah dibuat dan jawapannya amat mendukacitakan..jemaah doktor telah menolak permohonan tersebut..untuk makluman juga, ayah saya telah pon diberhentikan daripada menerima gaji/berhenti kerja mulai dari tarikh 09.11.2015 tersebut..persoalan disini adalah,jemaah doktor beranggapan bahawa ayah saya boleh pulih kerana ada sedikit perubahan pada beliau dan sudah mencapai usia pencen 55 tahun..sedangkan ayah saya masih lagi belum mampu bergerak sendiri..masih perlu ibu untuk menguruskannya..menukar lampin..menyuap makanan..bahagian badan sebelah kanan juga masih belum boleh bergerak..yang menjadi persoalan ialah..adakah itu dikira sembuh???sehingga permohonan ditolak??alhamdulillah jika ayah saya boleh sembuh sepenuhnya..tapi..bolehkah dia bekerja semula???adakah majikan yg hendak mengambilnya bekerja semula???ibu saya tidak bekerja..adakah bayaran komitmen bulanan,rumah,api,air dan perubatan juga boleh ditangguh bayaran dulu shingga ayah saya sembuh???mohon pencerahan yg sebenarnya pengetian "ilat" tersebut...

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam saya amat bersimpati dengan nasib yang menimpa ayah puan..walaubagaimanapun sekali gagal tidak beerti gagal selamanya..permohonan baru boleh dibuat jangan risau puan...SAYA CADANGKAN PUAN MEMBUAT RAYUAN KES INI KE JDR (JEMAAH DOKTOR RAYUAN) puan boleh buat dengan segera.

      saya memohon maaf lambat reply ...internet di kawasan perumahans aya seolah olah tinggal di pergunungan afganistan adehhh

      Padam
  10. Salam..sy nak tanya, sy excident pada 22/5/15 yg lepas. Tulang kaki kiri sy patah ikut bahasa doktor (fracture distal 1/3rd tibia & fibula). Lepas 6 minggu kaki sy disimen, tulang sy still tak bercantum dan terpaksa operate sebab tulang dah bengkok. So sekarang kaki sy dah dipasang plate & screw kat tulang tibia & fibula. Sy diberi cuti start dari hari excident 22/5/15 ~ 30/11/15 (193 hari). Bulan disember sy dh start keja balik walaupun tulang masih tak cantum elok lagi. Doktor dah bagi surat "Fit for Light Duty" untuk kerja_2 ringan..Sy kerani akaun so tak banyak la bergerak. Lepas tulang bercantum (7 bulan juga la) doktor baru bagi sy jalani fisioterapi untuk betul balik lutut dan ankle sy yang dah keras & senget sikit lepas simen tu hari. Untuk claim HUS saya dah terima dan dah settle. Just tunggu untuk jumpa jemaah doktor 25/2/16 ni untuk claim HUK. Just nak tanya selalunya kes macam sy ni berapa % yang layak sy dapat? (Female/32yrs/salaryRM1950). TQ

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam puan..semoga puan sentiasa berada dalam keadaan sihat :)

      1.Hak untuk memberi peratus HILANG UPAYA KEKAL (HUK) adalah HAK MUTLAK Jemaah Doktor (JD) maka pihak perkeso tiada sedikit pun campur tangand alam penentuan peratus hilang upaya kekal tersebut...oleh itu sukar untuk mengagak berapa peratus yang akan di beri pada puan oleh JEMAAH DOKTOR yang akan bersidang pada 25/2/2016 nanti.

      2Untuk makluman puah JEmaah doctor (JD) akan mengkaji dan melihat laporan perubatan puan dan akan memeriksa puans ekali lagis emasa Jemaah doctor tersebut bersidang...mereka lebih arif untuk menentukan apakah tulang/kecederaan puan telah pulih sepenuhnya atau terdapat cacat kekal..

      3.Jangan risau puan..biasanya jika patah teruk ada la peratus yang di beri..InshaAllah ada rezeki puan nanti...hehehe leh belanja minum ni hahahahaha (melawak je ni)

      Padam
  11. Salam tuan
    Saya mengalami Kemalangan d tempat kerja dan mengalami kecederaan ACL.Utk pengetahuan tuan ini kecederaan kali ke 2 d tempat yg sama d mana kecederaan pertama pd thn 2004.kcederaan pertama tlh dibayar mana utk kecederaan kali kedua saya tlh berjumpa dgn jemaah doktor dan keputusannya 0% dimana dlm laporan keputusan yg saya trima mngesahkan tiada kecacatan kekal atas diri saya tetapi saya merasa keliru dlm keputusan yg ditulis kecacatan kekal sekarang 16% tetapi telah diambil kira atas kecederaan saya pd thn 2004 dan saya buat rayuan ke JDR saya tlh dipanggil utk pemeriksaan dan hampir sebulan saya trima keputusan,jawapan nya sama 0% tetapi dlm laporan mengatakan saya ada mengalami kecacatan kekal tak sama dgn keputusan jemaah doktor yg mula2 tadi.
    Kalau ada kcacatan kekal knapa ,0%,x tahulah apa yg ditulus dlm laporan dlm bahasa eng...saya x tahu klu bahasa arab tau la...blh kah saya buat rayuan keJRKS.mohon pnjelasan dari tuan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumusalam tuan Man semoga sihat seisi keluarga..keputusan yang tuan Man maksudkan saya agak2 mungkin keputusan Jemaah Doktor Rayuan..kuasa Jemaah Doktor Rayuan lebih tinggi dari kuasa yang ada pada Jemaad Doktor (JD) dengan kata lain jika kita tidak puas hati dengan taksiran hilang upaya kekal yang diputuskan Jemaah Doktor (JD) maka kita boleh rujuk ke Jemaah doctor rayuan (JDR) namun begitu pihak Jemaah Doktor rayuan ada kuasa untuk menaikkan persen Hilang Uapaya Sementara dan ADA KALANYA MENURUNKAN PERSEN hilang upaya sementara..sebab depa ni akan kaji lebih teliti..biasanya kecederaan ACL terutamanya melibatkan ahli sukan biasanya tiada cacat kekal kerana ianya akan pulih sebagai contoh pemain bola sepak sebaik pulih kecederaan ACL mereka boleh kembali bermain bola sepak..itu sebagai contoh..namun keputusan JDR adalah lebih terarah kepada laporan perubatan dan kajian yang dibuat oleh Doktor pakar yang mengangotai JDR tersebut...itu bidang kuasa mereka..tuan mans aya tak berani hendak mengulas tentang hal tersebut

      wasalam tuan

      Padam
  12. Salam Encik,

    Saya ada pertanyaan...saya mengalami kemalangan motorsikal pada beberapa bulan yang lalu, pada hari kemalangan tersebut saya cuti. Selepas pergi klinik dan doktor sahkan tiada apa yg berlaku saya terus pulang ke rumah dan berehat selama 3 hari dan saya kembali bekerja Selepas itu. Namun ketika kerja waktu itu, tangan saya terasa sangat sakit. Pulang dari kerja saya masih terasa sangat sakit dan saya buat keputusan untuk pergi ke klinik dan bila di klinik doktor scan dan mengesahkan bahawa tulang jari saya telah patah. Berkemungkinan tulang saya telah retak ketika jatuh dari motorsikal namun tidak saya sedari kerana saya tidak membuat apa2 kerja yang berat ketika berehat 3 hari dirumah dan bila kembali bekerja saya banyk menggunakan tangan sehingga tulang yg retak itu patah. Untuk kes sebegini, boleh kah saya menuntut untuk faedah perkeso? Saya diberi cuti selama 2 bulan selepas menjalani pembedahan memasukkan besi di tangan untuk mencantumkan semula tulang tersebut. Dan untuk setiap permohonan adakah pihak pegawai dari perkeso pergi ke klinik untuk mengesahkan bahawa sememangnya saya dirawat diklinik tersebut atau hanya akan membuat pemeriksaan dihospital besar yang membuat rawatan pembedahan tangan saya? Laporan perubatan yang mana perlu saya kepilakn dalam borang permohonan itu nanti selain mc dari klinik?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam tuan,
      1.Saya berterus terang la tuan...pada dasarnya kemalangans emasa bercuti@time cuti@time tidak hadir bekerja tidak diliputi di bawah skim bencana kerja perkeso@socso tuan..skim bencana pekerjaan perkeso/socso hanya melindungi para pekerja ketika dalam situasi kemalangan semasa pergi dan balik kerja,kemalangan semasa bekerja,kemalangan berkaiatan pekerjaan,kemalangan dalam waktu rehat yang dibenarkan....amat jelas sekali bahawa kemalangan dalam masa cuti tidak dilindungi di bawah skim bencana kerja perkeso.

      2.Walau bagaimanapun adalah menjadi hak tuan untuk membuat tuntutan sama ada dapat atau di tolak ianya bergantung pada hasil penyiasatan yang akan di lakukan pegawai penyiasat perkeso.

      doa saya semoga tuan cepat sembuh...dapat menyambut kehadiaran hari lebaran dengan ceria :) hehehe

      3.Untuk makluman tuan seandainya kemalangan maut semasa cuti dan bilangan caruman mengcukupi untuk syarat permohonan pencen penakat dan umur belum sampai 60 tahun itu boleh claim di bawah tuntutan pencen penakat perkeso kerana kematian di luar waktu kerja boleh dituntut di bawah skim ini ia berbeda sekali dari skim bencana pekerjaan sepertimana yangs aya ceritan kat atas tuuuu huhuhu

      Ok tuan..selamat hari raya

      Padam
  13. Salam tuan, saya dah lepas urusan jumpa jemaah doktor utk pencen ilat n permohonan sy ditolak.saya dah pun buat rayuan utk ilat tu. saya nak tanya, berapa lama masa menunggu proses rayuan tu.. Dah nak msk 2 bulan xde apa2 berita pun

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam tuan arif,
      Hehehe biasanye bila terima permohonan di rujuk ke JDR yakni Jemaah Doktor rayuan depa akan hantar ke urusetia JDR untuk tetapkan tarikh nak rujuk ke JDR...makanya tuan barangkali tengok tunggu giliran tu..Inshaalah bila tiba giliran tuan akan dipanggil macam biasa dan tuan akan di periksa oleh Jemaah doctor rayuan (JDR)

      Padam
  14. As salam tuan, sy disahkan doktor menghidapi bilateral carpal tunnel syndrome dan telah menjalani CTS surgery bagi kedua2 belah tgn pada Julai lepas. Sy telah menghantar permohonan bagi FHUS & penyakit khidmat sekaligus. Sekiranya permohonan sy diluluskan, adakah pihak Perkeso akan membuat bayaran lump sum (termasuk MC) ataupon 2 kali bayaran? MC dibayar terlebih dahulu.
    Mohon pencerahan tuan.

    Terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam pada pandangan saya kes tuan/puan ni elok di buat tuntutan dalam penyakit khidmat..kalau tuntut bawah tuntutan kemalangan ia TERSASAR hahahaha salah borangla bro kah kah kah..minta bawah tuntutan penyakit khidmat adalah terbaik jika sekiranya kerja kerja yang dilakukan pada setiap hari menyebabkan mendapat Carpal tunnel sindrom...ermmm kalau tuntutan penyakit khidmat kena mengadap Jemaah Doktor dulu...bila doctor sahkan ia adalah disebabkan kerja baru doctor beri %...hehehe itu keputusan mutlak doctor..perkeso x dak kuasa atas keputusan yang depa bagi..bayaran plak bayaran sekali gus berdasarkan persen % yang di beri Jemaah Doktor..MC inshallahd epa bayar jika pihak Jemaah Doktor sahkan penyakit Carpal tunnel itu disebabkan kerja.

      3.Hahahaha penat aku dok menaip kah kah kah wasalam puan/tuan

      Padam
  15. Salam encik sy bru lepas dapt surat dri socso menyatakn tuntutan sy ditolak dgn alasan penykit sy tu bkn pykit khimat.dan sy nk buat surat rayuan sye kne slip dics dan tulg blakang bengkok

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam puan,
      1.Rayuan Ke JDRK boleh dilakukan puan.
      2.Keputusan sama ada puan mengalami penyakit khidmat atau sebaliknya adalah atas bidang Kuasa Jemaah Doktor KHas (JDK)
      3.Mungkin dari laporan perubatan mendapati punca sakit tulang belakang puan disebabkan benda lain selain unsur2 dalam kerja,maksud saya mungkin sebab2 cara dan gaya kehidupan,pemakan dan sebagainya apa pun puan boleh kemukakan rayuan ke Jemaah Doktor Rayuan Khas untuk meneliti rayuan puan

      selamat Berjaya puan

      Padam
  16. Slm tn..minta pandangan..
    sy mengalami kemalangan ketika bersukan badminton..
    urat keting putus..
    waktu kejadian jatuh pada hr off day sy.
    latihan badminton berjadual di mana hari yg dipilih adalah waktu off day bagi mengelakkan mengganggu tugas jika hari lain di pilih..

    tuntutan hilang upaya di tolak perkeso ..alasan perkeso bukan bencana kerja bkk dan aktiviti disertai bersifat peribadi..

    activiti anjuran kelab sukan company..penasihat kelab hr manager..

    bayaran gelanggang tanggungan kelab..bulu tangkis tong tong.

    adakah aktiviti dianggap peribadi walaupun kelab mewakili majikan memberi kelulusan utk adakan aktiviti tersebut kerana sy beranggapan jika aktiviti bersifat peribadi semua utusan bayaran gelanggang pakai duit sendiri.

    Dlm aktiviti badminton ini di persetujui oleh ajk kelab yg mewakili majikan..bayaran gelanggang ditanggung majikan melalui kelab.

    tiada email rasmi di keluarkan memandangkan segala urusan aktiviti melalui group whats app staff sahaja.

    Sorat sokongan presiden kelab juga dilampirkan pada perkeso.

    Mohon pencerahan..
    Jika nak melalui whats app pon boleh 0136851977.

    T.k.mohon pencerahan

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam tuan semoga tuan cepat sembuh..
      1.Saya rasa tuan kena ACL kot hehehe dasyat...untuk makluman tuan secara mudahnya begini..JIKA sesuatu pertandingan adalah anjuran MAJIKAN maka ia adalah Bencana Kerja dan jika ia sekadar RIADAH dengan kata lain saja suka2 main untuk eratkan hubungan sesame rakan sekerja bla bla bla nak keluarkan peluh bla bla bla saja isi minat IA bukannya bencana kerja..hehehe begini tuan..jika aktiviti badminton tersebut merupakan pertandingan tuan mewakili jabatan tuan lawan team kilang lain lah sebagai contoh jika tuan mendapat kemalangan semasa sedamg bermaind alam event tu MAKA IA WAJIB BENCANA KERJA..tuan ia berbeza jika sesuatu permainan itu untuk riada walau sesame kakitangan apatah lagi semasa cuti.

      3.Biasanya memang benar siasatan akan dibuat oleh pihak perkeso dengan mengambil keterangan majikan,jadual pertandingan,gambar pettandingan bla bla bla..untuk dijadikan bukti ianya ada kaitan aktiviti itu ada kaitan degan jabatan tuan..sayangnya ia tidak berlaku semasa hari bekerja..

      4.Apa IA HANYA DIPERINGKAT "kuasa"yang ada pada perkeso sahaja...yang lebih tinggi adalah Jemaah Rayuan Keselamatan Sosial (JRKS)saya berpendapat INI pendapat PERIBADI SAYA..saya rasa jika tuan rujuk ke tuan ke peringkat rayuan tuan berpeluang CERAH sekiranya tuan dapat BUKTIKAN yang latihan itu untuk sesuatu PERTANDINGAN MEWAKILI JABATAN BUKANNYA MAIN SEKADAR HOBI ATAU SUKA2,dengan kata lain penglibaran tuan dalam aktiviti itu ADA GANJARAN DARI PIHAK SYARIKAT maknanya kalau tuan masuk pertandingan badminton ni maka tuan ada peluang DAPAT BONUS LEBIH<ADA PELUANG KENAIIKAN PANGKAT,ADA PELUANG KENAIIKAN GAJI bal bla bla..panjang lebar kalaus aya nak jelaskannya tuan TAPI SAYA YAKIN KALAU TUAN DI PIHAK YANG BENAR TUAN AKAN BERJAYA DALAM RAYUAN

      4.Maafkan saya tuan setakat tu sahaja hahaha NAK JELAS LEBIH2 nanti saya kena tindakan plak hahahah maklumlah saya tak baca dan tak study kes tuan dan rakaman percakapan tuan...tapi itu sahaja sedikits ebanyak bolehs aya kongsikan hehehe sekadar pandangan peribadi sebagai seorang kawan :)

      Padam
  17. Salam Encik, saya baru menerima surat dari Perkeso yg menyatakan tuntutan saya ditolak di bawah Tuntuan Khidmat atas sebab "not related to work". Saya diberi borang untuk merayu. Saya ingin tahu, atas sebab bagaimana keputusan itu dibuat? Saya membuat tuntutan khidmat kerana faktor kerusi tidak ergonomik dan penggunaan komputer terlalu lama.

    BalasPadam
  18. Untuk pengetahuan encik, saya mengalami slip disc C4-C7 dan telah menjalani rawatan Radiofrekuensi Ablation. Saya berumur 32 tahun, mempunyai 2 orang anak, tidak minat bersukan dan tidak pernah sakit, jatuh atau kemalangan sebelum ini. Keputusan yg diterima mengecewakan saya, bagi saya Jemaah Doktor Khas patut memberi alasan yg lebih kukuh kenapa permohonan saya ditolak. Kalau bukan sebab "not related to work" jadi apa punca slip disc saya? Sedaangkan doktor yg merawat saya dah mengesahkan punca slip disc saya. Terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. yo puan..tuntutan penyakit khidmat biasanya ianya berkaiatan kerja puan..sebagai contoh seandainya puan sentiasa bekerja berat perlu angkat tong gas pada setiap hari lama kelamaan puan akan mengalamis akit belakang dan ia berpunca dari kerja dan boleh buat tuntutan di bawahs akit khidmat..itu sebagai contoh sahaja puan hehehe

      2.Sebai contoh juga seandainya puan bekerja di tempat yang bising lama kelamaan puan mengalami hilang pendenganran@pekak itu juga satu contoh jelas ianya berpunca dari kerja sehari hari yang kita sentiasa buat puan..

      3.Untuk penyakit khidmat adalah jelas ia bermula dengans iasatan dari perkeso dan akhirnya puan akan di rujuk ke JEMAAH DOKTOR (JD) pihak Jemaah doctor akan memeriksa dan membaca laporan perubatand an sejarah perubatan puan..dan merekalah yang memutuskan puan mengalami sakit belakang DISEBABKAN KERJA ATAU ADA SEBAB LAIN..yang menyebabkan sakit belakang berlaku..sememangnya ada sebab dan banyaks ebabs akit belakang CUMA ia nak di buktikan apakah benar sakit itu berpunca dari kerja atau dari segi kehidupan dan gaya hidup perbadi seseorang puan

      4.Nasihat saya puan boleh buat rayuan ke JDRK untuk melibat balik keputusan yangd ibuat oleh JD(Jemaah Doktor)

      5.Bedasarkan pengalaman saya INI HANYA PENDAPAT PERIBADI SAYA..kebanyakkan pekerja wanita INI HANYA PENDAPAT PERIBADI mengalami slip disc bukan disebabkan kerja seharian di pejabat ada kala factor injection semasa bersalin/epidural,ubat tahan sakit,dan ada juga disebabkan factor genitik, dan amalan gaya intim hubungan suami isteri yang ekstrem dan bla bla bla hehehe jangan marah saya puan ini hanya pandangan peribadi yang saya sering temui semasa sesi siasatan dibuat.

      5.APA PUN SAYA SARANKAN PUAN membuat RAYUAN.

      panjang lebar kalaus aya nak ulas ni er er takut plak dis alah anggap sebab sakit belakang ini ada sebab peribadi jadi punca dan ada sebab kerja puan..saya rasa puan faham apa saya maksudkan APA PUN saya harap puan membuat rayuan good luck puan :)

      Padam
  19. salam tuan
    pada tahun 2010 lepas bulan april saya telah mengalami kemalangan jalan raya pada hari jumaat waktu bekerja dan waktu rehat untuk perjalanan ke masjid solat jumaat..dalam perjalanan sy kemasjid sy telah mengalami kemalangan terlicin diselekoh jalan raya. dan mengalami kecederaan ringan di tangan dan kaki dan patah tulang bahu..
    sy sudah menuntut faedah mc dan sementara dari pihak perkeso.. (sudah setel)
    masalah skrg sy telah menuntut faedah hilang upaya kekal (bahu kiri iron man ada besi plat) dan telah dipanggil jemaah doktor pada 28/11/2016 jam 9am.. dan sy cuba hubungi pihak perkeso untuk bertanya keputusan jemaah doktor, sy diberitahu..tuntutan sy 0% ....
    sehingga skrg bahu sy masih sakit ngilu,tak boleh angkat berat dan tak boleh angkat tangan tinggi..
    adakah sy layak membuat rayuan..?
    alasan apakah yg perlu sy bagi lagi??

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam bro hahaha lama woooo bro mc dari 2010 sampai 2016 ka?hahaha ka baru nak claim cacat kekal bro?
      1.Bro ada pepatah mengatakan gagal sekali bukan bermakna gagal buat selama lamanya macam kita nak pikat awek la kakakaka tolaks ekali bukan ditolak selamanya hahahaha..jangan marah bro..bro boleh buat rayuan Inshallah rayuan broakan di pertimbangkan kikiki CARANYA sila buat rayuan ke JDR Jemah Doktor Rayuan...x dak apa2 ehhh sila ke opis perkeso dan isi borang nak rujuk ke JDR inshallah rayuan bro akan dilihat dengan BAIK!!!cuba bro jangan cepat mengalah kikiki pantang dato nenek kita kaum lelaki mengalah awal hahahaha

      wasalam

      Padam
  20. hahaha gelak guling sy baca...
    sy exsident tahun 2010
    dan skrg 2016 baru nak claim..
    pastu dpt jwpan 0%
    fuhhhh!! sakit ati pon ade..
    tapi sabo jela..
    usaha tgga kejayaan..
    thank tuan atas kata2 semngat tuan..
    yang membuatkan sy lagi semngat untuk pertahankan hak sy.. tqsm tuan luv u!! kikikiki

    BalasPadam
  21. Salam Encik, saya berumur 49 thn dan baru jumpa JD tadi untuk pohon pencen illat sebab mata kanan saya di sahkan doktor pakar mengidap glukoma tahap 4 ( buta ) tapi malangnya JD tolak tuntutan saya atas alasan tidak mencapai tahap maksimum illat sebab mata kiri saya masih elok.sedangkan saya tidak mampu pun dapat kerja dari mana-mana majikan sejak berhenti kerja thn 2013. dan saya rasa mana mana compay pun takan ambik orang buta walaupun buta sebelah mata kerja dengan dia.Jadi persoalan saya dimana pengertian illat tu ??? adakah buta kedua dua mata kah baru dikira illat ??
    Jadi apa maksud hilang upaya mencari nafkah 1/3 orang normal seperti ditakrifkan oleh perkeso tu kalau sebelah mata pun tak boleh cari nafkah ??? Harap tolong jelas kan perkara ni.Apa harus saya buat?

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumusalam tuan,
      1.Saya rasa tuan tunggu result sebenar keluar terlebih dahulu...keputusan rasmi depa tak maklum hari tuuu jugak tuan...hari ni jumpa Jemaah Doktor hari ni jugak dapat tahu keputusan ITU TUDAK BETUL!Biasa keputusan seminggus elepas itu tuan!

      2.Dan sekiranya tuan di sahkan tidak mengalami keilatan di peringkat Jemaah Doktor tuan jangan risau jangan bersedih ada satu lagi peringkat Inshallah tuan ada rezeki disitu yakni sila buat rayuan ke Jemaah Doktor Rayuan (JDR) tapi kena tunggu dulu keputusan dari Jemaah Doktor keluar hehehe..KELUAR secara rasmi tuan inshallah saya doakan tuan Berjaya!tuan harus buat rayuan ke JDR jika sekiranya tuan gagal di peringkat JD

      wasalam

      Padam
  22. Salam Encik, saya nak tahu apa perbezaannya antara jemaah rayuan keselamantan sosial (JRKS)dam jemaah doktor rayuan (JDR)Apakah jenis kes yang mereka kendalikan? Harap encik tolong jelaskan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam bro
      1.JRKS membicarakan rayuan rayuan untuk kes2 yang ditolak oleh pihak perkeso..khususnya melibatkan bencana kerja dan sebagainya manakala Jemaah doctor rayuan (JDR) adalah membicarakan kes kes rayuan dimana OB/penuntut tidak puas hati keputusan Dari Jemaah Doktor (JD)JDR ahlinya terdiri dari doktor2 pakar manakala JRKS bertindak seperti Mahkamah hehehe

      Padam
  23. Assalamualaikum,nak tnya ni layak lagi ke saya buat rayuan setelah jemaah doktor bg sy 4%...dan sy tak puas hati saya buat pula (JDR) dia bg 0%...rasa rasa mampu lagi tak saya buat lagi rayuan n lawan lagi balik sebab mmg tak berpuas hati btl btl doktor (JDR) SELAYANG TU HARAP SAJA MELAYU TAPI TAK BERHATI PERUT LANSUNG...HURM...yang saya pelik kira kes saya pernah acciden tahun 2013 dan dapat 6%,skrng saya acciden lagi tahun lepas bulan 4 2016...kira k mcm ni saya dapat dari (JD) 4% tapi kenape surat yang sampai at umah saya perkesso ni antar surat jemaah dortor rayuan ni ape kena mengane tolak 6% sy yg saya dah pernah dapat dulu n dia ada tulis tarik lama yg saya acciden tahun 2013 bulan 6 tu hurm...yg pelik surat ni macam photstat je siap ada kena mengena dgn kes 2013 yg saya dh pernah dapat sedang kan jemaah doktor sy 4% hurm btl btl tak puas hati dgn JDR SELAYANG HURM...

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam tuan Mad,
      Hahahaha mai saya habaq mengikut apa yang saya tahu berdasarkan pengalaman la hahaha kalau salah jangan dok marah saya non hahaha
      1.Tiada lagi rayuan boleh dibuat sebabnya JDR adalah rayuan tertinggi selepas JD(Jemaah Doktor)dan berbalik pada kuasa JDR pula bila rayuan dibuat depa doktor2 pakar dalam JDR ini ada kuasa mentaksir semula SAMA ADA menurunkan % yang telah diberi oleh JD atau MENAIKKAN % dan dalam kes ini SAYA rasa menurunkan kot hehehehe saya agak aje ni tuan Mad hahaha

      2.Bab DIKAITKAN dengan KEMALANGAN PADA 2013BERKEMUNGKINAN BESAR IA BERPUNCA dari KECEDERAAN YANG SAMA/DITEMPAT YANG SAMA dengan KEMALANGAN TERBARU 2016 maka disebabkan kemalangan pada anggota badan yang sama tempat yang sama jenis kecederaan yang sama maka pentafsiran kecederaan dulu/DAHULU diambil KIRA tuan MAD...boleh faham ke ni tuan ke berbelit ayat saya ni hahahahahahhaha..senang cakap kalau dulu patah kaki kiri dan kemalangan baru ni patah jugak kaki kiri ditempat sama maka kecederaan dulu diambil kira maka peratusannya tidak tinggi sebab ia telah ditafsir hak tahun 2013 diambik kira..

      3.APA PUN NASIHAT SAYA sila ke pejabat perkeso TERBABIT untuk mohon penjelasan pi la tuan mad jumpa depan2 baru puas hati hahahaha jangan dok malu2 kita wajar dapat maklumat yang betul pi la tuan

      wasalam

      Padam
  24. assalammualaikum. saya disahkan doc mengidap bilateral carpel tunnel. tetapi saya hanya membuat operation pada tangan kanan. bolehke sy claim penyakit khidmat untuk kedua-dua tangan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam hehehe puan kalau kerja puan itu ADA kaitan dengan pengunaan tangan secara berlebihan contohnya kerja puan sentiasa menaip setiap hari,atau membuat kerja yang berulang ulang mengunakan tangan lama2 mendapat carpatunel sindrom makaaaa BOLEH puan buat tuntutan dibawah tuntutan penyakit khidmat hehehe sekarang guna boring 34 puan :)

      Padam
  25. Salam encik kabutar.hehe..hamba dilanggar lari sewaktu ke tempat kerja.motor pon da barai.bibir ngn hidung kene jahit.tisu lost kt hidung,gg patah 2batang.sob2..tang bibir hamba lepas baik dari jahit da hilang bentuk bibir.doktor gov bg advice soh p hospital swasta betulkn bentuk bibir dan cost nye beribu sebab bibir mcm sumbing.mengikut pengalaman tuan hamba,adekah sy layak diberikan percent huk?sebab ramai yg nasihat xperlu mohon sbb xade tulang2 patah.bantula hambe.jujur ye,sy xmarah kalau xdapat.kalau da bkn rezeki hambe redhoooo...

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam wakakakakaka bahahaha adeiii solan siot nak tergelak kawe boh kah kah kah kah
      1.Buat aje tuntutan cacat kekal IANYA PERCUMA sape yang tak bagi ikhwan buat tu dia adalah seorang yang gila,mabuk ketum,minum tuok masam kakakakaka..kita tuntut ni ada rezeki dapatlah tak de rezeki tak dapatla DAN KALAU TAK DAPAT PUN BUKAN RUGI APA2 pun!!!!maka nasihats aya buat lah bro tuntutan cacat kekal tu jangan dok dengan nasihat punah sihat yang ada disekeliling bro hahahah depa jelousla la tu kot2 bro dapat nanti kakakakakakakakkakaka

      2.Bro kalau ke Jemaah Doktor(JD)bro boleh aje minta doctor suggest untuk buat pembedahan pembetulan bibir mulut tuuuu..kalau tak pergi buat Cacat kekal mana nak jumpa Jemaah Doktor???maka pi la buat cacat kekal dan jumpa doctor habaq kat depa nak minta betulkan bibir dan ianya PERCUMA kalau ia diarah oleh pihak Jemaah Doktor (JD) hahaha kalau tak de bibir tak boleh la rasa nikmat senaman bibir bila kahwin nanti bro wakakakakakakakakkakaa

      SEMUA jawapan kawe ikhlas tu bro wakakakakaka macam bro cakap kat hambe ..jangan marah ye kakakakakaka

      Padam
    2. Wakakakaa..Btol2 ikhlas tu!!masih banyokla bro da tunjuk ajo siap buat blog.sebelom ni hambo slebing pon xtenang pikir nak tuntut ke dok.kawe do hantar borang HUK,mujur da beres..hok ni tggu panggilan ajo.doakan hambo.Masih bro!!

      Padam
    3. kakakakakaka moga Berjaya bos,ada masa roger2 la kawan sini

      Padam
    4. Salam bang.td saya dah pergi ke jemaah doktor.dengan xsengajenye ternampak pulak percent yg hambe dapat.dan doktor tu pon ade bgtau nilai dlm 7k.bersyukur sgt rase.bolehla buat majlis akikah anak..terima kasih sbb da byk membantu.

      Padam
    5. wasalam bro wan hahahahaha Alhamdulilah bro :)

      sama2 wan..bantu membantu hehehe saya kongsikan apa yang saya tahu..doakan saya dan keluarga sentiasa sihat dan dirahmati :)

      Padam
  26. Assalammualaikum...boleh ke sy buat tuntutan kali ke 2...untuk hilang upaya kekal..ank jari sebelah kiri putus...tuntutan pertama sy dh buat...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam bro tuntutan pertama tu apa bro???tuntutan nafkah ke hahahaha...Bro tuntutan pertama tu apakah ia tuntutan untuk MC@cuti sakit dan ianya adalah tuntutan Hilang Uapaya Sementara(HUS)?jika bro dah buat tuntutan HUS dan bila telah habis cuti sakit@MC di bayar maka bro boleh la buat tuntutan Cacat kekal (HUK@Hilang Uapaya Kekal) caranya muda aje sila ke pejabat perkeso dan ambil borangnya...dalam boring tu ada laporan perubatan yang doctor kena isi lalu bro pergilah ke hospital minta depa isikan hehehe siap isi dalam 3 minggu baru siap tauuu kakaka pastu boleh la kemukakan ke pejabat perkeso yang bro berurusan diperingkat pertama dulu...

      wasalam

      Padam
  27. Assalamualaikum .. Saya nak tnye, tuntutan rayuan nii mmg nak kena naik mahkamah ke? Perlu ke ade saksi?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam bro
      1.JKRS ni mahkamah dalaman perkeso bos,namun yang yang jadi hakim memang betul2 setaraf majistret kalau nak saksi depa akan sapina panggil saksi,saksi plak tak tentu kalau depa nak panggil doctor maka depa sapina doctor,kalau nak panggil HR depa akan sapina HR

      Padam
  28. Assalamualaikum,

    Saya ada bilateral carpal tunnel & dah buat surgery untuk kedua-dua tangan. JDK katakan not work related & JDR juga putuskan not work related. Boleh ke saya bawa kes saya ke JKRS pula?

    Banyak entry & articles yang saya baca mengatakan penggunaan computer yang lama & repetitive motions menjadi punca kepada carpal tunnel. Tapi doctor JDR katakan penggunaan computer bukan lah punca.

    Mengikut pengetahuan tuan ada ke penyebab lain untuk carpal tunnel?

    BalasPadam
  29. Assalamualaikum bro, almost 3 mths da sy accdent, sy hbes kerja jam 6 ptg, and then sy g open house deepevali rumah kawan tmpat kerja ,, rumah rkan sekerja tak berapa jauh dr tmpat kerja,, lebih kurang jam 10mlm otw balik rumah sy accdnt ,, and I lost my memory for about 1 mth, bahu patah masuk besi,, rusuk patah 6btg, pendarahan dlm kepala , n 1 more thing, bru lbih kurang 1bln sy krja di tmpat baru nih ,, just bertye, bole ke sy claim socso or tak bole ? And fyi after about 2 mths I tak krja, my company call me to resign ,, and without any compensation la ,, so adakah I layak claim socso atau tdak ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam bro,
      1.Semoga cepat sembuh bro..balik kerja naik lori ka motor bro hehehe..jangan marah noo

      2.Bro masa pi rumah kawan sambut depabali pehhhh awek tu ekkk awek ekk kikiki..bro rumah kawan tu sehala dengan rumah bro ke?

      3.Bro kemalangan semasa hendak balik ke rumah maknanya lalu laluan/jalan yang baisa bro lalui ka?

      4.Pada saya bro LAYAK untuk buat tuntutan dengan pihak Perkeso Seandainya bro masa balik kerja terus ke rumah kawan bro dan pas makan terus balik rumah dan kemalangan!!!

      5.Nasihats aya buatlah tuntutan!KALAU kompeni tak nak buat SILA BUAT ADUAN ke pejabat perkeso!kalau bro tak paham lagi Tanya saya balik kikiki

      Padam
  30. Salam bro..baru2 nie sy ada dtg ke jemaah dokter..sy mengalami ACL n medial meniscus (xtahu eja cm ne).dan sadis nye dokter mentafsirkn sy 0℅..padahal lutut sy x boleh nk cangkung n bengkok kn kaki terlalu lama..apa perlu sy buat ? Mohon pencerahan

    BalasPadam
  31. Salam bro. Bolehkah sya buat tuntutan HUK walaupun tidak dicadangkn oleh doktor. Saya dah terima HUS.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam boss ,
      1.Boleh aje bos hehehe pasal pa plak nak tunggu doctor suruh buat HUK baru kita nak buat hehehe..HUK(Hilang Upaya Kekal) ni hak kita bos...kalau kita rasa kemalangan yang menimpa kita tuuu menyebabkan ada cacat kekal maka kita x payah tunggu doctor suruhhh kita yang buat sendiri!Contohnya dari kemalangan tu tangan kita bengkok ITU ADALAH CACAT KEKAL bos hahahaha sekadar contoh la so bos boleh aje mohon HUK dengan ke pejabat perkeso dan ambil boring HUK :)

      Padam
    2. Salam kabutar pd harini saya jumPa jemaah doktor..Tapi disuruh semula ke hospital utk checkup blk di hospital GH..dn JD kata jumpa balik dlm Masa 6bulan..rase binggung pon ada..saya xcident awal bln 9 patah tulang selangka bahu kanan..2016..Kalu mcm ni tuan kabertar apa yg perlu saya buat..Perluke saya buat JDR..Katanya x cident saya masih fresh dgn selamba JD ppum menjawap..Ya Alla permudahkanlah urusanku..

      Padam
    3. wasalam bro..
      hahah kadang JD ni doctor dia kita nak ulas pun payahs ebab 2 kementerian berbeda..tapi saya rasa dia suh dapatkan rawatan itu mungkin untuk kebaikkan bro..sebab pihak doctor sebolehnya hendakkan bro dapatkan rawatan terbaik sebelum berjumpa JD,apa pun bro boleh rujuk ke pejawai Perekso yang bro berurusan dimana pegawai itu yang menguruskan tentang JD dan beliau mungkin mempunyai nasihat yang baik untuk bro..sila la ke pejabat perkeso dan menemuinya

      wasalam

      Padam
    4. Terima kasih bro atas nasihat bro saya akan cuba hubungi pegawai Perkeso secepat mungkin utk keterangan lebih detail..Inn shaa allah kalu ada unsur2 p9sitif saya akn update blk utk Tanya pendapat..di hrp permudahkanlah segalanya.aamin..

      Padam
    5. sama2 geng hahaha..setiap masalah boleh diatasi inshallah kalau pegawai tak boleh selesai minta jumpa depa nyer bos geng kikiki..no problem tak de halangan punyerlah hehehe

      Padam
  32. Assalamualaikum saudara,

    Bagaimana jika tuntutan pencen ilat ditolak jemaah doktor...ayah sy penderita sakit strok...50% badan gagal berfungsi dan memerlukaan penjagaan oleh orang lain..sebelum ke jemaah doktor ade pegawai yang hadir melakukan pemeriksaan dan pegawai tersebut mengesahkn keilatan dan berhak mendapat pencen ilay..tp dukacita dimaklumkn keputusan jemaah doktor bercanggah sama sekali...adakah perlu kes ini dirujuk ke jks?mohon bantuan..ayah sy berumur 54 tahun...

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam rul,
      Saya doakan semoga ayah cepat pulihhh..inshallah boleh pulih
      1.Pada pandangan saya selaku pegawai penyiasat kes 'saya takut dan tidak akan sesekali nayatakan kepada waris permohonan itu layak ilat atau tidak' hehehe dalam bab ini ia isu etika..jujur saya habaq kat rul bahawa semua keputusan menentukan dapat pencen ilat atau tidak ianya bergantung 100% pada Persidangan Jemaah Doktor (JD) depa ni la yang memeriksa ayah rul melihat dan mengkaji laporan perubatan ayah rul..kami sebagai penyiasat ni ditegah sama sekali memberi keputusan sebegitu seolah olah ia memberi harapan palsu pada waris..namun jika INYA SATU PANDANGAN PERIBADI itu takpa la hehehe

      2.RUL saya NASIHATKAN rul segera membuat rayuan bagi pihak ayah rul..tapi rayuannya bukan ke JRKS akan tetapi RAYUAN KE JEMAAH DOKTOR RAYUAN(JDR)sila buat dengan segera PERCAYALAH AHLI JDR(Jemaah Doktor Rayuan)akan memberi pertimbangan yang sebaikknya,saya yakin inshallah sekurang kurangnya depa bagi pengesyoran ke PUSAH REHABILITASI perekso di Melaka pun sudah cukup baik kat sana ayah rul akan dipulihhhh kan TELAH RAMAI YANG BERJAYA DIPULIHKAN mohonlah supaya JDR rujuk ayah ke sana..PUSAT REHAB PERKESO

      saya doakan semoga rayuan ayah diterima
      wasalam

      Padam
  33. Assalammualaikum saudara

    Saya ingin menumpang bertanya kepada saudara yg byk berpengalaman dalam soal jawab perkeso.Saya mengalami kemalangan baru2 ni ketika menaiki motosikal.kejadian berlaku pada ketika hari cuti saya 'off day'.saya tidak mengalami cedera yg berat,cuma ada luka2 dilutut,pergelangan kaki,siku dn tangan..ada juga lebam Dan luka didahi dan menyebabkn pendarahan dalaman sedikit dikepala saya..mngkn disebabkn impact dikepala ada mnyebabkn perlangaran..helmet pn pakai time tu,tapi pelik dahi pn ada darah n retak di pipi kanan saya..subhanaAllah ketika perlangaran saya tak ingt apa2 di lokasi kejadian, bila celik2 je ada kt hospital dlm kerusi roda yg saya ingat.21 hari tak bekerja,jadi bole ke saya ingin menuntut pampasan di perkeso?saya dh tanya pihak majikan bahagian sumber manusia ditempat kje saya tapi mereka kata saya tak layak membuat pampasan diperkeso disebabkn diluar Waktu berkerja..saya memohon jasa baik saudara membuat sedikit pencerahan mengenai soalan saya diatas..terima kash

    Muhammad adam
    Kelana jaya

    BalasPadam