Khamis, 3 Januari 2013

tarikh bayaran (bank in)untuk penerima faedah perkeso (secara bulanan) tahun 2013

1.Masuk je tahun baru maka banyak sangat yang dok tanya aku jpasal adual pembayaran faedah perkeso yakni untuk tarikh  bayaran pencen secara bulanan/faedah bulanan macam pencen Ilat,pencen Penakat,pencen FOT(faedah orang tanggungan) penerima HUK (hilang upaya kekal berkala) senang cakap pencen perkeso lah hehehehe..jadi kat sini aku cuba masukkan jadual pembayaran pencen perkeso  bagi tahun 2013 sepertimana yang aku sebut tadi..pencen penakat,pencen ilat, maka untuk tahun 2013 tarikh masuk duit pembayaran faedah perkeso(tarikh bank in) seperti jadual kat bawah...kalau tak nampak cuba2 la hangpa besarkan hehehe..aku tak pandai sangat nak buat jadual2 ni hahahaha..



44 ulasan:

  1. terima kasih atas info ini..KN perlu sgt tahu ..sbb KN penerima pencen socso ni..juga 2 org anak yg menerima faedah org tangongan..

    BalasPadam
  2. nak tanya, adakah penerima pencen perkeso sudah dapat penyata bulanan pencen? dah pertengahan bln 1, tp sy masih belum dapat surat mengenai jadual penerimaan wang pencen....

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum.. nak tanya sikit. Kalau jari terlunjuk sebelah kanan petus 1 inci dapat berapa claim dari socso ya?..

    BalasPadam
  4. wasalam:
    1.kecedderaan disebabkan putus jari tersebut adakah berlaku di tempat kerja??

    2.Bayaran perkeso adalah bergantung kepada keputusan Jemaah Doktor puan..kerana pihak Jemaah doktor yang tentukan puan dapat Hilang Uapaya Kekal dan sebaliknya...

    3.Bayaran juga bergantung berapa per sen tahap cacat kekal atas kecederaan itu tertakluk kepada persen yang di beri pihak Jemaah Doktor dan berkait dengan gaji dalam tempoh 6 bulan sebelum kemalangan puan dan Faktor umur.

    wasalam

    BalasPadam
  5. salam, En saya ingin bertanya tentang pencen boleh ke?

    BalasPadam
  6. salam, saya nak bertanya tentang pencen bulanan

    BalasPadam
  7. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  8. Salam

    Saya baru nak apply pencen ilat..blh tanya x..

    BalasPadam
  9. salam

    saya nak tanya..bulan nov thn 2008 saya jth tangga semasa nk pergi kerja,kaki saya patah dan dpt mc 3 bulan..saya pekerja kontrak,semasa cuti sakit saya diberhentikan..adakah layak memohon..tp surat mc dh hilang,rekod hospital mungkin ada lagi..macam mana caranya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam..boleh saya tanya..apakah tuan jatuh di tangga dalam rumah atau di tangga opis??

      wasalam

      Padam
    2. semasa nak turun tangga apartment saya..

      Padam
    3. tangga dalam apartment atau luar tuan??maksud saya adakah tuan jatuh dalam rumah?maaf tuan saya tak jelas..sebab situasi akan berbeza jika jatuh dalam rumah dan luar rumah tuan

      Padam
  10. salam encik. saya nak tanya, saya telah mengalami sakit alahan(allergy) yang mengakibat muka saya selalu bengkak dan merah-merah. ianya berlaku lebih 3 tahun. sudah puas saya berikhtiar berubat tapi sehingga hari ini masih belum pulih. pada tahun 2012 sahaja mc saya lebih kurang 20 hari. untuk pengetahuan encik saya bertugas dibahagian kaunter yang mana saya terpaksa berdepan dengan pelanggan dengan muka dan tangan yang penuh tanda-tanda merah dan kadang kala mata pun sepet. baru-baru ini saya telah berhenti kerja. adakah saya layak untuk memohon pencen ilat. saya telah mencarum selama 21 tahun. harap encik dapat memberi bantuan jawapan. terima kasih.

    BalasPadam
  11. wasalam puan.
    1.untuk makluman puan pencen ilat adalah untuk pekerja yag mempunyai sakit yang amat kritikal yang telah disahkan oleh jemaah doktor menghidapi keilatan yang menyebabkan beliau tidak boleh kerja...contohnya sakit buah pinggang,kanser,buta kedua-dua belah mata dan lain2..

    2.bagi saya penyakit alahan yang puan terima agak sukar juga untuk mendapat pencen Ilat selagi puan berupaya untuk bekerja..

    3.Namun begitu saya tidak pasti alahan macam mana yang puan alami...apakah ia berkaitan dengan kerja atau sebaliknya...atau alahan disebabkan pemakanan...

    3.Harap puan reply pertnyaan saya..

    wasalam

    BalasPadam
  12. Sy nk tye.ank sy 2 org.sorang dah lebih umur 21,sorang lg thn dpn ckup 21, adakah pencen FOT yg sy terima thn dpn akan berkurangan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. YA PUAN AKAN SEDIKIT BERKURANGAN MENGIKUT SYER ANAK PUAN...

      Padam
  13. Saya patah pinggul masukan impalan 3skru 2besi.adakah ini kecedraan kekal .? Sebab ada orang cakap putus anggota mana2 badan baru kcdraan kekal.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama ada kecacatan itu bersifat kekal atau sebaliknya ia bergantung kepada keputusan jemaah doktor..namun untuk mencuba buat tuntutan hilang upaya kekal tak menjadi masalah boleh buat..APA PUN KEPUTUSAN JEMAAH DOKTOR AKAN TENTUKAN.

      Padam
  14. aslmwkm..sy nk tanya.perkeso tlh mnytkn yg sy dan adik2 yg lain lyk menerima faedah..dn kmi adlh sbg pewaris., sgla dokumen tlh sy selesaikn dn tlh dserhkn kpd perkeso..soaln sy ni..bilakh sy dan adik2 akn menerima faedah tersbut dan adakah prosudernya memkn masa yg lma tuk sy mnrima faedah trsebut dsbkn dlm ptgahn bln 9 bru kmi mnghntrnya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam..puan dan adik2 dapat faedah ape yer??pencen penakat ke??jika pencen penakat maka prosesnya mengambil sedik masa..akan tetapi tak la lama..maksimum pun 3 bulan..akan dimasukkan terus ke dalam akaun puan...sebelum masuk akaun bulan pertama biasanya akan dibayar mengunakan waran/cek

      Padam
  15. Assalammualaikum...saya nak bertanya.... saya mengalami kemalangan motorsikal semasa hendak ke tempat kerja....akibat kemalangan,saya mengalami patah tulang selangka kanan.. jemaah doktor mengatakan,saya peroleh gred 40%... maksudnya ape status yang saya bakal terima???pencen atau,faedah hilang upaya kekal???

    BalasPadam
    Balasan
    1. wkum salam..puan/tuan telah disahkan mengalami hilang upaya kekal dan dengan tafsiran cacat kekal itu 40%...peratusan itu tinggi tuan ini bermakna kecederaan tuan agak teruk.

      2.Tuan boleh memilih untuk bayaran pukal atau sebaliknya

      Padam
  16. Salam encik...cek pencen ilat bagi bulan 10 masih belum saya terima...adakah ini kelewatan biasa atau perlukah saya maklumkan pada SOCSO berkenaan dengan kelewatan ini?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam..puan sepatutnya pencen masuk pada 29 oktober..mungkin berlaku kelewatan dua-3 hari..cube puan semak esok hari..jika tidak masuk juga dalam tempoh seminggu sila ke pejabat perkeso terdekat untuk semakan penyata pencen puan

      Padam
  17. salam.. sy tlh mndpt kecederaan ketika blik dr kje dn sgla dokumen tlh HR anta kpd pekeso. pd hr isnin 28hb sy tlh hbngi pekeso dn pgawai ckp cek utk sy tlh ada cuma nk tggusain je. nk tnya bpe lma sy blh trima cek trsebut? esk sy ada followup dgn doc dn blh sy sy bwa skali borang HUK utk laporan kesihatan sy kpd doc ygmerawat sy nti?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam..tak lama..selepas cek di tanda tangan..cek akan di pos pada tuan...

      2.tuntutan HUK TIDAK BOLEH DIBUAT SELAGI BAYARAN MC BELUM HABIS DIBAYAR/SELAGI TUAN DAPAT MC

      Padam
  18. Salam sy dah dpt pencen ilat gaji last rm2545 berapat jumlah perkeso byr pencen ilat

    BalasPadam
  19. askum..sy fiza n bru beumor 22 thun..tahun lpas sy tlah xcdent smasa dlam pjalan p ke tmpt keja..akbt dr 2 tgn knan sy tdak bleh bfugsi slama staun lbeh..n bru2 ni sy p wat folow up dkt h.k.l n doc ckp tgn sy kna operatte gnti mucle bru..soalan kt sy ni lyak kah sy mmbuat tntutan ilang upaya kekal sbb doc xdpt bg jminan y tgn sy akn baek speti dlu...

    BalasPadam
  20. Salam? Saya penerima faedah hilang upaya kekal sebab terkena mesin semasa sedang bkerja, jumlah faedah blanan rm274? Dh msuk 5 tahun kmlangn trsebut brlku? Tp smpai skrng msih skit utk mmbuat krja? Jumlah kptusan jemaah dktor cuma 23 peratus shaja...adakah cara utk mmbuat tuntutan tmbahan faedah blanan atau tuntutan yg brkaitan...hrp dpt mmbntu??? Terima kasih...send ke email sye (shahkecix86@yahoo.com)

    BalasPadam
  21. Salam tuan. saya baru berjumpa jemaah dokter untuk membuat claim berkenaan HUK kekal saya. bleh kah saya bertanya bpe lama kah untuk saya tahu keputusan daripada jemaah dokter? jikalau patah tulang peha kanan dan urat lutut telah putus,berapakah peratus yg saya akan dapat daripada pihak perkeso..

    BalasPadam
  22. Nak tanya sy adalahsalah seorg penerim perkeso... sy cuma dapat duit bulanan spai bulan 3 je...bulan seterusnya belum dapat...suami meningal tahun lepas bulan 9...tp sy dapat duit bulanan spai bln3 je...bulan lain tak de...kenapa ye....

    BalasPadam
    Balasan
    1. sila puan rujuk ke pejabat perkeso yang menguruskan tuntutan puan..ada kemungkinan puan tidak mengisi boring akuan 117 yang perlu diisi oleh penerima pada setiap tahun.AYUH KE PEJABAT PERKESO DENGAN SEGERA.

      Padam
  23. Salam suami sye adalah seorg penerima pencen ilat..setiap bulan pencen suami sye selalu lambat..buat pngetahuan tuan..suami sye mngunakan akaun rhb..soalan sye adakah faktor akaun mnjadi pyebab kelewatan pencen suami sy..perlu ke suami sye tkr akaun..

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam puan betul2 tepat sekali akaun maybank paling cepat!!!!

      Padam
  24. ea tukar maybank lgi cepat dri rhb..sy byk kli dh tkna

    BalasPadam
  25. Assalamulaikum,sy nk b'tnya cz sy kurang m'mahami snang cita tdak tahu langsung bab p'mohonan socso.sy excident pda 16/12/2014 msa otw nk k'tmpat kja sy mgalami patah 2 tulang tapak tangan kanan.sy dpt mc dari tarikh excident hinggalah 2/3/2015 2 pown still dpt light duty dari doktor 3/3/2015-27/4/2015..sy nk tnye sy dh mohon untk hilang k'upayaan sementara n sy dh dpt cek atas p'mohonan sy tu..cuma skarang sy kurang pasti adakah sy layak untuk mohon hilang upaya kekal???klu sy nk mohon hilang upaya kekal adakah sy kna habiskan sesi rawatan sy dngan doktor dahulu???sy masih still kena follow up ngn doktor n wt rawatan fisioterapi???sy dpt rasa an prubahan emosi pda dri n k'upayaan yg tdak mcm dulu n tdak dpt b'kerja sperti dlu cz kja2 at tmpt mggunakn p'gerakan yg pantas n bnyk m'lakukan krja berat.3/3/2015 sy dh start msuk kja blek tp still dpt light duty dari doktor hngga 3/3/2015- 27/4/2015 n xbley angkat benda berat sy bg pd majikan n majikan tdak ckp dya tdak b'tanggugjwab klu jd pape atas pa yg b'laku smasa sy b'krja dlm tempoh itu..sy wt kja stakat yg sy mampu tp d'sbb an sy pk atas k'sihatan sy n xnk m'nyusahkn rakan skerja laen sy amek kputusan untk b'hnti kerja d'atas faktor yg sy alami n pihak majikan x b'setuju n masih bg tempoh untk sy brehat ag atas p'gerakkan yg t'batas itu..sy hrap bley m'bantu sy dari segi jwapan bg soalan sya n pndapat bg msaalh yg sy hadapi sekarang

    BalasPadam
  26. As salam. Maaf tuan saya ingin bertanya. Suami saya merupakan OKU yang telah berjaya dan layak menerima pencen ilat. Peratusan keilatan yang diberikan oleh jemaah doktor adalah sebanyak 72%. Soalan saya adakah bayaran pencen ilat akan di buat secara pukal pada permulaannya dan seterusnya di bayar secara bulanan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam puan...JIKA SEKIRANYA PENCEN ILAT sudah pasti bayaran yang dibuat adalah secara bayaran bulanan puan.

      Wasalam.

      Padam