Khamis, 16 Jun 2016

Jalan2 masuk kilang@siasat tuntutan/claim penyakit khidmat socso/perkeso


1.Hari ni sempat masuk ke beberapa kilang dan bengkel macam biasala lengkapkan siasatan tuntutan/claim perkeso hehehe..hari ni banyak kes tuntutan penyakit Khidmat..bab penyakit khidmat ini dah banyak kalid ah aku dok habaq hehehe tuntutan bila mana penyakit yang kita kena tu disebabkan kerja yang kita lakukan hari hari hehehe bukan sehari dua hari tapi bertahun tahun...contoh biasa yang aku bagi untuk senang nak faham contohnya kalau kerja di kawasan berhabuk seperti di kilang papan,sawmill,kilang mosaic lama lama kena asma tuuuu boleh claim dengan perkeso bawah tuntutan penyakit khidmat..kalau nak jelas lagi bab penyakit khidmat ni rujukla post2 aku yang sebelum ni lah hahaha..
2.Setelah permohonan di hantar satu siasatan akan dibuat termasuk mengambil semua pernyataan pihak2 yang terlibat terutama pekerja yang membuat tuntutan dan juga pihak majikan...setelah pernyataan direkodkan maka lawatan ke tempat kerja wajib di lakukan sebab nak tahu nak tengok nak menjiwai hahahahaha betul ke lakoasi kerja/tempat kerja sepertimana didakwa pekerja...selepas itu barulah ke di rujuk ke Ibu pejabat perkeso atau sekiranya kes2 itu terdapat dalam jadual kelima Akta Keselamatan Sosial 1969 maka boleh terus di rujuk ke Jemaah Doktor Khas (JDK) untuk menentukan penyakit yang dihidapinya ada kaitan dengan kerja atau sebaliknya :)
3.Hahahaha merepek sikit2 time2 puasa ni kikiki..penat jugak beb jalan2 masuk kilang ni hahahaha kena plak time puasa :)

6 ulasan:

  1. Assalamualaikum tuan..nk brtanya sikit mengenai tuntunan hilang upaya sementara..Situasinya begini, sy bekerja sbg Site Supervisor dgn stu company construction..lebih kurg 1bulan stgh sy bekerja sy ditimpa kmalangan jln raya dlm perjalanan beli petrol utk kegunaan tapak projek..sy mngalami patah kaki kanan (tibia/fibula)..sy dh maklumkn pengurus projek pd hari yg sama..tapi tiada tindakan diambil utk memaklumkn pda perkeso..bila ditanya majijan seolah2 mcm nk lepas tngan..lpastu baru taw yg compny blom mencarum..mc sy hmpir 7bulan..sy dah resign dri compny tu..27/5/16 lpas sy ada buat aduan dgn perkeso..biasa brapa lama ye perkeso siasat kes mcm ni? Atau sme dgn tuntutan HUS biasa?

    Terima kasih :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam tuann..
      1.Bagus tuan..tindakan tuan betul dengan membuat aduan kepada pihak perkeso..Inshaallah tindaka segera sedang diambil..jika benar hak tuan tidak dinafikan untuk mendapat faedah perkeso..kompeni tersebut jika bersalah sudah pati akan diambil tindakan kerana gagal mendaftar perusahaan dan gagal daftar pekerja serta gagal melapor kemalangan pada pihak perkeso.

      wasalam

      Padam
    2. Terima kasih tuan..moga mnjadi pngajaran kepada pekerja2 laen diluar sana tu smoga lbih peka dgn hak2 kita sbg pekerja..

      Padam
    3. Sama2 tuan..saya seringkali ingatkan pekerja agar membuat semakan dengan pihak perkeso sama ada dicarum atau tidak...buka kerana pihak kami hendak mengejar caruman semata mata apa yang lebih besar dari itu AGAR semua pekerja terbela jika berlaku sesuatu yang kita tidak jangka pun berlaku sepertimana tuan alami.

      Padam
  2. assalamualaikum, sekadar mahu berkongsi pengalaman dan bertanya pendapat...sy bekerja 20 tahun buat 'layout' surat khabar, 8 jam sehari, 6 hari seminggu. Ogos tahun lalu saya menjalani pembedahan kerana masalah trigger fingger, kata doktor klinik panel ia disebabkan faktor penggunaan mouse komputer terlalu kerap. Malangnya selepas buat tuntutan perkeso dan menjalani sesi penilaian oleh jemaah doktor yg x sampaipun 5 saat (apa yg dia nilai sy pun x faham... rasanya baik sy jumpa tukang kebun je), penyakit sy dikatakan tiada kaitan penyakit khidmat!
    minta pencerahan pihak tuan, patutkah sy buat rayuan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam bro wakakakakaka tukan kebun pun tukang kebunlah hahahaha..jangan marah bro mai saya habaq..
      1.Saya NASIHATKAN BRO BUAT RAYUAN TIDAK RENDAH DAN TIDAK RUGI LANGSUNG KALAU KITA MERAYU BAHKAN ABANYAK HIKMAHNYA..rayu bagaimana..mais aya habaq bro SILA KE OPIS PERKESO DAN HABAQ NAK BUAT RAYUAN KES PENYAKIT KHIDMAT TU TADI..MINTA DEPA RUJUK KE JEMAAH DOKTOR RAYUAN(JDR)INshallah saya YAKIN REZEKI BRO ADA DISITU kalau tak caya SILA BUAT DAN REPLY SEMULA KAT SAYA BRO hehehe

      3.Untuk maklumat bro juga sebelum pihak Jemaah Doktor Khas(JDK)berjumpa bro depa sebenarnya telah study kes bro melalui laporan perubatan yang dikemukakan dan laporan siasatan yang dibuat(masa bro bagi stetment kat pegawai siasat perkeso)sebab tu depa panggil dan tengok sekejap saja...itu pandangan PERIBADI saya bro..pandangan PERIBADI tu sebab depa diluar kawalan pihak perkeso...sebab itu kepakaran depa..depa doctor

      4.Saya DOAKAN BRO BERJAYA DAN SAYA YAKIN BRO AKAN BERJAYA DALAM RAYUAN NANTI JIKA BENARLAH BRO SENTIASA MENGUNAKAN KOMPUTER..jangan mengalah SILA BUAT RAYUANNN!!!

      Padam