Sabtu, 21 Mei 2016

jatuh dalam tandas di rumah bukan kes socso/perkeso

1.Salam geng..mcm biasala hari2 dok siasat kes kemalangan yang berkaitan tuntutan socso/perkeso itulah kerja hari2 aku hahahaha.. hehe kali ni melibatkan tuntutan kejadian jatuh dalam bilik air/tandas 'DI RUMAH' nak habaq sekali lagi kalau kita jatuh kat dalam rumah tak kirala kat tandas ka kat dapuq ka kat atas katil ka (kena tolak kat wife kakaka) sememangnya tak layak untuk buat tuntutan dengan pihak perkeso/socso sebabnya socso tak lindungan bab2 jatuh dalam rumah ni..socso hanya lindungan situasi jatuh/kemalangan di tempat kerja,jatuh/kemalangan semasa bekerja,perjalanan pergi/balik kerja/dalam waktu rehat yang dibenarkan sahaja..bab2 perincian nya dah aku catatkan kat blog ni kalau nak hangpa carila..kalau tak nak pun tak pa ehhh hahaha...hohoho sekadar nak peringat balik mungkin ada majikan dah lupa..pasai tu jatuh dalam rumah pun dok hantaq mai borang tuntutan kemalangan..jatuh dalam rumah woooo bukan jatuh tempat kerja naaaa.. :)

2.Bila dah hantaq borang kemalangan (borang 21 socso/perkeso) so macam biasaq la aku kena pi siasat la hahahaha...siasat nun sampai pi umah..tengok sendiri tempat jatuh hehe tandas pun tandas lahhh hahaha tu prosedur biasala..tapi tu la nak habaq kalau jatuh dalam tandas/bilik air di rumah ianya bukan kes perkeso/socso di 'BAWAH SKIM BENCANA KERJA' kecuali jika masa jatuh tu kita meninggal dunia...dan semakan caruman dengan pihak perkeso cukup syarat kelayakan caruman untuk memohon pencen penakat hah yang tu boleh la nak claim pencen penakat..pencen penakat ni banyak kali dah dok bagitahu ia berkaitan kematian tiada kaitan langsung dengan kerja...syaratnya sebelum umur 60 tahun dan cukup kelayakan caruman hehehe bab ni aku dah habaq panjang lebar dalam bab pencen penakat...malas dohhh eh habaq balik hahaha..tak dak ulang siar dah kali ni kakaka..
3.Nak siasat kes jatuh dalam tandas aje dah membawa aku masuk ke ladang tereh hehehe..nun jauh masuk ke dalam hehehe..takpa takpa itu kerja kita..no problem hehehe..mana tempat pun kita sampai x dak masalah :) pi melawat tandas pun tak jadi hal itu dah amanah..kita kena jalankan..

4 ulasan:

  1. Assalamualaikum bro.. 10.5.2016 aku accident langgar lari.. Report polis da buat.. Dpt MC 45 hari sbb patah bahu..accident waktu rehat keje tp nk pegi jpj nk renew lesen tp lesen masih hidup.. Bole ke claim socso..

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam bro hahahaha..semoga cepat sembuh la bro kah kah kah sampai hati yang langgar dan lari lu tu bro x guna betuiii kakaka..

      2.Bro boleh aje hantar permohonan tuntutan pada pihak perkeso...kemalangand alam waktu rehat yang dibenarkan boleh...sambil2 nak pi makan dan pastu nak pi renew rdtax no problem boleh aje lah..sapa kata tak boleh mai sini aku langgar lari depa tu kah kah kah..

      wasalam bro jangan marah gurau aje :)

      Padam
  2. Assalamualaikum
    Saya nak tumpang tanya berkenaan kes abah saya.
    Mata dia telah dibuang sebelah akibat dari dimasuki objek/bendasing semasa sedang bekerja. Mula-mula kena dia tak sakit lagi, lama-kelamaan baru makin teruk dan dirujuk ke hospital sampailah mata sebelah kanan tersebut terpaksa dibuang. Selepas itu, majikannya telah membuat tuntutan yang salah dengan keadaan abah saya iaitu tuntutan ilat, dimana abah saya masih boleh berjalan walaupun menggunakan sebelah mata sahaja. Oleh itu menyebabkan tuntutan ilat tersebut ditolak oleh pihak perkeso. Pertanyaan saya adalah adakah abah saya masih boleh membuat tuntutan hilang upaya kekal yang sepatutnya dibuat oleh beliau? Untuk hilang upaya sementara saya xpasti sama ada telah dibuat atau tidak. Hal ini amat merunsingkan kerana tarikh last mc dah lepas setahun.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam puan syuhada :)
      1.Semoga abah cepat sihat.
      2.Sepatutnya majikan mengisi borang 21 kemalangan semasa bekerja BUKANNYA mengisi boring tuntutan pencen ILAT!itu salah pihak majikan..sepatutnya kalau tidak tahu majikan kena tahu..kesian kat pekerja sob sob sob :(

      3.Nasihat saya sila minta majikan buat tuntutan baru dengan mengisi laporan kemalangan borang 21,ini kesalahan majikan bukan kesalahan pekerja...TAPI kena kemukakan bukti kukuh tempat berlakunya di tempat kerja

      Ok puan semoga berjaya

      Padam