Ahad, 17 Ogos 2014

buah Ngeke@buah tampoi..anak2 masih kenal ke??


1.Alhamdulilah…hari ni siasat kes macam biasa..malam tadi penat geng gara2 open house nyer pasal hahahaha dari 12 tengahari bawa ke malam beb..thanks sahabat handai/jiran2/rakan sekerja sudi datang rumah…teratak buruk aku tu hehehe..kiranya makanan semua licin alhamdulilah..tiada pembaziran le


2.Ohh..ya hari ni siasat kemalanagn macam biasala..kemalangan semasa dalam perjalanan hendak ke tempat kerja..macam biasala kemalangan semasa balik kerja perlu ada Laporan Polis,peta lakaran arah perjalanan dari rumah ke tempat kerja.salinan kad pengenalan, cuti sakit asal,slip gaji tempoh 6 bulan sebelum kemalangan hehehe..tu basic je tu geng..nak lagi detail hangpa cari sendirila kat blog aku post dulu2 ada heh..lagi detail..

 
3.Geng dalam perjalanan balik dari siasat kes tadi aku sempat beli buah’ Ngeke’ buah ‘ngeke ni dalam bahasa dialek Kelantan…hahahaha dalam bahasa johor dipanggil buah tampoi hahahaha bahasa hangpa aku tak tahu lah…biasa sejak kecil buah ni aku biasa dapat kat sekitar rumah jahhh…la ni buah ni agak susah nak dapat beb…kalau nak dapat pun kena beli kat kawasan yang penduduk orang asli ade hahahaha..depa ni rajin pi ambil buah ni kat hutan dan jual…rasanya amat best manis beb!!!!lebih sedap dari buah rambai!!!jangan keliru buah ni bukan buah rambai dan bukan juga buah sentol hahahahaha..aku rasa la budak2 generasi IT dan manja kededek ni tak kenal dah buah ni dan tak makan bekali hahahaha…tapi aku still budak kampong Nampak aje kompem aku beli nyer lahhhhhh..

 


Buah ni di jual 3 ikat RM10 hahahaha leh tahan jugak la sebab bukans enang nak dapat..hahaha lagipun hangpa pun tak tanam depan rumah buah ni kan kan kan…kalau dating kluang buah ni ada di juals epanjang jalan Kahang-Mersing hehehehe masyarakat orang Asli yang jual…kalau kat jalan rompin-pekan pun ada..juga masyarakat orang Asli yang jual…cube la beli geng kalau2 hangpa Nampak buah ni dijual di tepi jalan bagi rasa kat anak2 biar anak2 kita dapat rasa buah2 hutan yang pernah kita rasa satu ketika dulu…jangan duk kenal buah epal je memanjang…

 
cube tau
 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan