Khamis, 5 Januari 2017

Semak lah dengan pejabat perkeso jika berlaku kematian..mana tahu kot layak memohon pencen Penakat!!!

1.Salam geng,Alhamdulilah semalam aku bersama dengan bos aku sempat menziarah puan Maszura Natar iaitu balu kepada arwah Khairul Safarudin Md Khalid, pemandu pejabat pendidikan Islam Mersing yang telah meninggal dunia bulan lalu,Kisah keperitan hidup keluarga ini setelah kematian arwah suami sebenarnya tersiar dalam akhbar sinar harian mersing lalu pihak kami buat semakan mendapati arwah sebelum beliau bekerja di Pejabat Pendidikan Islam Mersing didapati pernah bekerja di sector swasta dan pernah membuat caruman dengan pihak perkeso semakan kelayakan caruman untuk memohon pencen penakat dilakukan dan ternyata arwah layak menerima pencen penakat dari perkeso.
2.Setelah menerima permohonan dari isteri arwah pihak kami segera memproses tuntutan pencen penakat tersebut dan semalam bayaran Faedah Pengurusan Mayat (FPM) berjumlah rm1500 terus dibayar dan disampaikan sendiri oleh pihak kami di rumah balu arwah di kampong air merah mersing, bukan itu sahaja isteri/balu arwah akan menerima pencen penakat secara bulanan sepanjang hayatnya, dan seperti biasa anak2 juga akan menerima syer dari pencen penakat itu sehingga mencapai umur 21 tahun..Nasihat aku cukup mudah jika berlaku kematian kepada rakan2 kita,keluarga atau orang sekampung, atau jiran2 jika sekiranya kematian itu berlaku sebelum umur 60 tahun maka seeloknya cubalah membuat semakan di pejabat perkeso terdekat untuk mengentahui sama ada si mati layak untuk mendapat pencen PENAKAT atau tidak..pergilah ke pejabat perkeso untuk membuat semakan jangan malu2 ianya sentiasa percuma!!!ramai yang tak tahu perkeso melalui Faedah Pencen Penakat ini memberi pencen SEUMUR hidup kepada balu atau duda yang kematian pasangan jika sekiranya semakan kelayakan caruman cukup dan kematian itu berlaku sebelum umur 60 tahun Inshallah pencen Penakat akan diterima setiap bulan dan sudah pasti sedikit sebanyak akan membantu mereka meneruskan kehidupan!
 

18 ulasan:

  1. Salam Bos. Saya ada soalan yang ingin ditanya. Pada 7/11/16 saya kemalangan otw balik ke rumah dr tempat keje. Patah tulang bahu kanan. Alhamdulillah segala pembayaran MC berjalan dgn lancar dan tarikh last MC saya adalah pada 8/1/17. Maksudnya 9hb nnti sy dah boleh masuk keje dh. Dan saya ingin membuat permohonan utk cacat kekal bila dh masuk keje nanti. Segala MC & dokumen utk tuntutan HS dihantar ke Perkeso Jalan Tun Razak KL.

    1) Bagi tuntutan HUK, mcm mana saya nak dapatkan borang & contoh format medical report perkeso utk disubmit ke pihak hospital? Kalau boleh saya nak submit ke perkeso rawang sbb saya nak dapatkan jemaah doctor drpd hospital sg buloh (tempat saya menerima rawatan). Setahu saya perkeso rawang (jemaah doc hospital sg buloh) dan perkeso jln tun razak (jemaah doc HKL).

    2) boleh ke saya dapatkan semua borang dan contoh format medical report di perkeso jln tun razak, tapi saya submit nanti di perkeso rawang? Takut kalau berurusan di perkeso jln tun razak, so kena submit medical report tu di perkeso yg sama. Tak boleh submit di perkeso rawang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam bro..
      1.Semoga cepat sihar Bro dan selamat kembali bekerja hehehe di tempat kerja dan BEKERJA DIRUMAH kakaka..bro SEMUA boring tersebut boleh didapati di mana2 pejabat perkeso terdekat dan dalam borang tuntutan cacat kekal (Hilang Upaya Kekal (HUK) )telah dikepilkan bersama LAPORAN PERUBATAN yang perlu di isi oleh doctor dan pihak Hospital yang memberi rawatan kepada Bro hehehe jangan risau bro boring ni ada lengkap termasuk laporan perubatan hehehe tak susah nak dapat boring ni...susah lagi nak dapat boring nikah woooo hahaha

      2.Bro FAIL induk bro di peringkat HUS(Hilang Upaya Sementara iaitu MC)berada di perkeso jalan tun Razak MAKA ADALAH WAJAR permohonan CACAT KEKAL di hantar ke sana.

      wasalam

      Padam
  2. Info baru buat kakak ni.
    Nantilah kakak google apa syarat-syarat pencen penakat itu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehe..ada kat blog saya ni kak hehehe jom pakat2 kongsi ilmu ni

      Padam
  3. Salam bos,

    Kemalangan yang saya hadapi menyebabkan lutut terbelah sejengkal,tempurung lutut patah&pecah serta tulang tepi keting patah dan dimasukkan dawai dan besi.
    Setakat ini pihak hospital kerajaan memberikan 106hari mc.

    Soalan saya:

    1)Jenis faedah apa saja yang saya bakal dapat?

    2) Betul ke majikan saya hanya isi dan hantar borang 34. takde plak borang 21 macam bro terangkan.Pihak perkeso pun feedback perlukan dokumen2 sokongan tapi xde plak minta laporan perubatan.Borang 34 tiada pula pernyataan tahap kecederaan yang saya alami.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam bro, peh lumba ka apa bro hehehe ka kejar awek bro :)kikiki gurau ja ehhh jangan dok marah bro
      1.Apa yang majikan bro isi tu betuiii la tu,sejal TAHUN NI@2017 penggunaan boring 34 telah dipraktikkan untuk MENGANTIKAN BORANG 21 hahahaha betul la tu borang 34 ganti borang 21 borang baru bro hahaha bukan bini baru kah kah kah

      2.Bro kemalangan nak pi mana tu..pi umah awek ka pi kerja tu kikiki antara faedah yang diperoleh macam saya dok citer kat blog ni saban hari la,bayaran mc,claim cacat kekal,claim bil bla bla bla alat pemulihan bla bla bla pi opis socso Tanya kakaakakakka..

      3.Bro buat dulu tuntutan peringkat HUS(hilang Uapaya Sementara)yakni bayaran MC@cuti sakit dan bila siasatan dibuat betul bro nak pi kerja/balik kerja atau ada kaitan dengan kerja baru depa lulus bayaran la..selagi ada MC bro hantar aje la ke opis socso/perkeso.

      4.Habis cuti sakit barulah claim untuk cacat kekal (HUK)hehehe buat sementara waktu ni bro nikmatila dulu cuti sakit tu dengan tenang kikiki dan habis cuti sakit inshallah kita proses HUK plak bro,doa saya semga bro cepat sembuhhhhhh dan mampu bekerja sepeti biasa Inshallah bro!!!

      Padam
    2. Mula2 sekali nak ucap terima kasih kerana sudi menjawab bro.niceee...
      1) Oooo..baru tau penggantian borang 21 ke 34.

      2)kemalangan balik kerja bro. pi umah awek mau terbang tong gas kt kepala ngn bini kang bro. xdpt claim socso..akakaka..Kepala dok pikir nak tengok bola AFF suzuki cup Malaysia vs Vietnam masa tu bro.tuptup eksiden pulokk..

      3)Andai kata bayaran HUS telah dibayar sebelum next appointment hopsital dan dapat lagi tambahan MC kelak,boleh dituntut lg ke bro?tau2 la kan hospital kerajaan bg MC sekerat2 sampai next appointment.dah jmpe doc,baru dia bg MC baru.

      4)HUK tu contoh2 sakit camne bro?dah cari sume tajuk blog lu bro 2010-2017 xjmpe2 contoh2 sakit yg boleh claim HUK. Bro ckp gua leh tuntut HUK xsngka plak yg gua cacat kekal rupanya..sob3..tenkiu2 mendoakan..semoga bro kekal sukses dalam kerjaya.

      Padam
    3. wakakakaka tong gas pun tong gas lah kalau da saying wakakakaka
      1.Bro claim HUS@MC@cuti sakit bro..pengisian boring untuk claim tu hanya sekali aje bro tak payah dok rajin sangat nak isi banyak kali borang 34 tu hahaha kalau rajin isi borang nikah banyak kali yang tu saya sokong kah kah kah

      2.Bro suh majikan isi borang 34 dan bila perkeso terima depa akan siasatlah..bila betul balik kerja dan betul tak pi umah awek depa akan bayar mc yang bro dapat tu hahaha..dan kalau buat susulan selanjutnya dan jika ada mc@cuti sakit lagi KALI NI TAK PAYAH DAH ISI BORANG 34 terus aje hantar mc@cuti sakit tu ke opis perkeso bro hehehe

      3.Wakakakakakaka aduhhh yang dok pi cari sakit HUK tu memang tak jumpa bro hahaha yang memang sah kena tong gas aku rasa ni wakakakaka BRO HUK bukan sakit,HUK itu maknanya hilang uapaya kekal kalau bahasa mudah CACAT KEKAL!kalau nak tahu cacat kekal ke tidak kalau bro patah tangan dan tangan tu bengkok itu cacat kekal la tu hahahaha..contoh lain kalau bro dulu tak buta mata ok aje tengok awek leh Nampak cun lagi tapi bila kemalangan mata dah kabur tengok awek sekali mcm lembu hahhhhh itu maknanya cacat kekal la tu wakakakakaka

      wasalam bro jangan marah naaaaa

      Padam
  4. Tuan
    Minta penyerahan, saya dah buat tuntutan hilang upaya kekal utk kecacatan PID tulang bekalan dah Telah disahkan Oleh jemaah doctor.
    Dari tahun ke tahun kesakitan saya tidak berkurang cth tidak Boleh berdiri lama Dan kaki sentiasa sakit Dan kebas.terbaru doctor mencadangkan untuk inject gel..soalannya Boleh ke saya buat tuntutan untuk semakan semula hilang upaya kekak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam bro sham,
      1.Boleh bro buat semakan/ulangkaji semula namun selepas 3 tahun dari tarikh Jemaah Doktor yang bro hadiri hehehe

      2.Pi aje ke opis perkeso habaq kat depa kata nak buat ulangkaji HUK,namun perlu diingat juga bab ulangkaji ini HUK yang dibayar untuk cacat kekal yang terdahuku itu memang dibayar untuk cacat kekal yang kita hidapi dengan kata lain cacat kekal itu tak akan pulih sebab ptu diberi %,NAMUN jika KECATATAN KEKAL yang dihadapi semakin BERTAMBAH TERUK dari tahun tahun sebelumnya sewajarnya bro sham buat ulangkaji semula..Inshallah semoga urusan bro sham di permudahkan :)

      Padam
    2. Tuan, terima kasih bagi penjelasan

      Padam
  5. Assalamualaikum Bro..
    Dan terima kasih kalo sudi jawab pertanyaan saya yang dalam keraguan nih...

    Saya ada membuat tuntutan HUK tapi lebih sikit dari setahun dan saya Ada buat rujukkan di blogger ni dan bertanya dengan pejabat perkeso sekali, alhamdullilah HUK masih boleh dibuat tu jawapan yg di beri..
    Ok pastu sy pun teruslah summit form, amik laporan Doctor siap2 Dan summit ke pejabat cawangan perkeso yg berdekatan, Dan sy pun pun telah dirujuk ke jemaah Doctor, apabila dah selesai semua dah dapat nilai dlm 2% gitu Dan masa tunggu cek tak sampai2, saya pun kol pejabat cawangan tersebut Dan pegawai perkeso cakap cek saya telah di hantar ke IBU PEJABAT perkeso jln Ampang rasanya coz stay di Selangor.

    Biasanye kenapa eh cek berada di sana..?
    Adakah saya tidak layak untuk mendapat HUK tersebut kerana tuntutan melebihi Dari setahun..?
    Boleh bagi pencerahan sikit tak..?
    Sekian soalan saya..

    Terima kasih lagi sekali..

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam bro Alhamdulilah!!!tahniah itu rezeki Ridzuan alhamdulilah!
      1.Bro kalau bro telah ditaksir 2% Hilang upaya Kekal (HUK)maknanya bro layak dan akan dibayar oleh pihak perkeso dalam bentuk CEK jangan risau bro CEK akans ampai ke tangan bro..saya cukup yakin!!!walau bagaimanapun kalau taks ampai2 jugak bro boleh terus ke pejabat yang dimaksudkan kalau ampang pi la kat ampang kalau CEK itu depa tak pos lagi bro boleh terus ambil di opis tu hehehe..itu biasa dilakukan!!!

      2.Permohonan HUK selepas setahun tak jadi masalah jangan risau KOMPEM dapat!!!

      Padam
    2. Assalamualaikum..saya penerima pencen FOT.cuma nk tanya apakah maksud pembayaran secara waran tu

      Padam
  6. Salam..nak tanya..saya krja sektor swasta..skarang sya mngalami msaalah pada pinggul.rasa sakit bila brdiri atau duduk..doktor nasihatkn saya rujuk pada pakar tulang..soalan sya,sekiranya doktor mngesahkn tulang belakang sya brmasaalah hingga tdak d benarkn melakukan krja2 berat ble kah sya memohon pampasan utk kecacatan kekal..?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam bro boleh saya tahu bro kerja sebagai apa?Untuk claim cacat kekal ia perlu bermula di peringkat HUS(hilang Uapaya Sementara) Hilang Upaya Sementara merujuk kemalangan di tempat kerja,kenmalagan semasa pergi atau balik kerja,kemalangan berkaitan kerja dan seumpamanya...ia tidak boleh bermula terus dengan cacat kekal!

      2.Boleh saya tahu apa tugasan2 bro semasa kerja seharian?

      wasalam

      Padam
  7. Assalamualaikum.. Sy pn Aini bkrja sbgai nurse heamodialis swasta.. Sy mengalami slip disc prolapse L4 L5 ..admit hspital seminggu.. Mc 35 hari.. Sy dah buat claim mc adakah ini yg dimaksud kan claim perkhidmatan?? Adakah sy masih perlu buat apa2 claim lagi?? Boleh kah sy claim bil2 hspital n ubat sedangkan ianya ditggung oleh insurans? Terima kasih ats nasihat..

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam puan,
      1.Puan..adakah puan telah buat tuntutan dengan pihak Perkeso?adakah tuntutan itu telah Berjaya?JIka kemalangan berlaku seperti puan jatuh di hospital ia adalah tuntutan kemalangan (MC)Sebaliknya jika puan tiada apa apa kejadian kemalangan namun oleh kerana kerja berat di wad seperti angkat pesakit pada setiap hari lama kelamaan puan mengalami slip disc atau PID maka itu adalah Penyakit khidmat IA ADALAH DUA JENIS TUNTUTAN YANG BERBEZA..jadi puan claim dalam situasi MANA?

      Padam