Sabtu, 5 Januari 2013

perubahan penting:kelayakan umur untuk permohonan pencen Ilat Perkeso

1.Hehehe hari ni tak sempat nak taip banyak2 beb hangpa baca aje lah poster yang kat bawah ni hehehe ia sedikit sebanyak/salah satu perubahan cukup2 penting yang dibuat pihak PERKESO selaras dengan pindaan Akta Keselamatan Sosial Pekerja 1969 (pindaan 2012) dimana pindaan pada seksyen A1445 yang memberi impak dan kesan yang cukup2 besar serta berfaedah kepada pencarum terutama bagi mereka yang berhajat untuk memohon PENCEN ILAT PERKESO.Terdapat 4 pindaan besar yang dibuat melalui pindaan Akta 2012 ini..nanti ada masa akan aku ulas satu persatu..semua pindaan ini BERKUATKUASA PADA 1 JANUARI 2013!!!Oklah untuk permulaan hangpa baca dulu pindaan penting ni dulu hehehe..

10 ulasan:

  1. Salam, saya sedang mencari maklumat bagaimana memohon pencen ilat bagi pihak suami. Suami berumur 54 tahun, skrg tidak dapat bekerja kerana mengidap penyakit COPD (penyakit paru-paru obstruktif kronik). Suami juga kini terpaksa dibantu menguruskan diri kerana tidak berupaya.

    Walaupun tidak hadir bekerja sudah beberapa bulan, majikan suami tidak mengeluarkan notis pemberhentian (mungkin atas dasar simpati) tetapi doktor sudah mengesahkan suami tidak boleh bekerja lagi.

    Soalan saya, bolehkah saya bagi pihak suami memohon pencen ilat utk suami saya? apa proses2 yg perlu saya buat?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam puan:
      saya berdoa agar suami puan kembali sihat hendaknya..usaha mengubati dan awakal kepada yang Maha Esa InsyaAllah..

      2.Adalah tidak menjadi masalah untuk suami puan memohon pencen Ilat walaupun masih bekerja!!!!

      3.Puan boleh KE PEJABAT PERKESO TERDEKAT DAN MENGAMBIL BORANG PERMOHON PENCEN ILAT DENGAN SEGERA!!!!DA CEPAT2 BELI LAPORAN PERUBATAN DENGAN PIHAK HOSPITAL YANG MERAWAT PEYAKIT SUAMI PUAN DENGAN MENGUNAKAN FORMAT BORANG LAPORAN PERUBATAN YANG DIKEPILKAN DIDALAM BORANG PERMOHONAN PENCEN ILAT SELEPAS ITU SEGERA HANTAR BORANG ITU KE PEJABAT PERKESO TERDEKAT!!!

      4.Untuk makluman puan berkenaan pencen ILAT ada saya post kan dalam blog ini berserta denganc ontoh borang dan cara mengisinya sekali CUBA PUAN CARI KAT BLOG SAYA NI KOMPEM JUMPA.

      5.akhir sekali HARAP PUAN SEGERA BERTINDAK!!!!TAK FAHAM LEH TANYA LAGI ATAU TERUBERTANYA PADA PEGAWAI KHIDMAT KAUNTER PERKESO TERDEKAT.

      WASALAM

      Padam
  2. Salam..nak tanya,ibu saya menghidap darah tinggi hampir 9 tahun,dan baru sahaja berhenti kerja 2 minggu yg lalu,disebabkan tidak larat lagi untuk bekerja..untuk makluman ibu saya sudah bekerja di sektor swasta selama hampir 16 tahun,adakah ibu saya layak.dapat pencen ilat?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam ibu umur berapa ye?permohonan pencen Ilat boleh dilakukan nAMUN KEPUTUSAN SAMA ADA IBU SAUDARI LAYAK DAH DISAHKAN MENGHIDAPI KEILATAN ITU BERGANTUNG KEPADA JEMAAH DOKTOR...biasanya tekanan darah tinggi agak sukar untuk mendapat pencen Ilat..WALAUBAGAIMANAPUN IBU SAUDARI BOLEH CUBE...

      wasalam

      Padam
  3. salam saya ingin bertanya..saya menghidapi penyakit tumor bone.. layak x saya hendak membuat tuntutan pencen ilat..umur saya 26

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam puan..puan kerja sektor swasta atau awam?adakah majikan puan mencarum dengan pihak perkeso?apakah puan telah disahkan tidak boleh bekerja?

      2.Jika puan pekerja swasta dan mempunyai sekurang kurangnya 24 caruman dalam tempoh 40 bulan maka puan boleh membuat permohonan pencen ilat..WALAUBAGAIMANAPUN IA TERTAKLUK KEPADA SYARAT KELAYAKAN CARUMAN YANG SAYA SEBUTKAN TADI DAN PUAN PERLU KE JEMAAH DOKTOR KERANA PIHAK JEMAAH DOKTORLAH YANG MENENTUKAN SAMA ADA PUAN LAYAK MENDAPAT ILAT ATAU SEBALIK NYA

      wasalam

      Padam
    2. Nota:harap puan reply balik pertanyaan saya..dan bersabarlah dalam menghadapi ujian Allah

      Padam
  4. Salam, saya nak tanya pasal arwah ayah saya meninggal pada usia 60 tahun pada tahun 2004 dan ketika itu, dia masih berkerja. Layakkah ibu saya mendapat pencen ilat? Arwah ayah saya dulu berkerja di sektor swasta.

    BalasPadam
  5. Nak tanya mgrin kronik bolehkah mohon perkeso

    BalasPadam
    Balasan
    1. yooo bro abas cukup kelayakan caruman dan kelayakan umur hangpa mohon ajelah dapat ke tidak terpulang pada pihak Jemaah Doktor (JD)sebabnya penyakit2 kronik yang menyebabkan hangpa x leh kerja langsung barulah disahkan menerima pencen Ilat sakit2 kronik tu kita sendiri leh agak dah hehehe

      Padam