Khamis, 10 Mei 2012

selesai siasat kes dimamah mesin


1.Alhamdulilah akhirnya telah selesai menyiasat satu kes kemalangan Industri yang dilaporkan dalam Harian Metro hari ni, sebenarnya aku pun tak sempat nak baca paper dan tak ada masa pun nak baca paper..pagi-pagi dah keluar siasat kes yang aku dah buat temujanji awal..lagipun hari ni mengikut perancangan ada 3 kes aku nak ne siasat..tapi.. baru aje masuk kes kedua untuk disiasat my bos dah call ada kes urgent..aku pun tak tahu pe benda kes yang urgent tu hahaha adakah kes ada janda muda masuk opis ka hehehe, ka kes awek cun ka.. ka kes nak ajak makan ka hahahaha..wooooo wooo gurau bro jangan marah woooo..bos yang baik bos tak suka marah2 wooooo kakaka..mampus aku lau my bos baca kakakaka..hanya semata mata gurauan kakakaka :)


2.Er er my bos melalui telefon habaq aku kata ada kes urgent kat mersing yang depa lapor dalam Harian Metro hari ni..so my bos habaq la sikit sebanyak latar cerita, ceritanya tangan pekerja kilang sawit di mersing ni putus dek dicantas mesin..habis tangan kanan dia.. hehehe selebihnya arah aku segera pi ke tempat kejadian...hew hew hew..pe pun.. mcm mana sekalipun aku ne stellkan kes aku dulu hahaha tak kan nak tinggalkan depa ni..janji ne tunai wooo..so aku selesaikan dua kes siasatan aku dulu baru aku bertolak pi mersing..time tu dah kul 1 petang..time lapaq time mengantuk time melayan jiwa kalau drive kakakakaka..jauh siot mersing adehhh..dalam kalangan rakan sekerja depa habaq akulah paling slow drive..aku pun heran pasai pa depa kata aku slow drive..aku rasala sebab aku bukan badan mcm besi seperti depa sebab tu aku bawa slow hahahaha..depa ni tubuh besi keluli hentam gerabak keretapi pun leh melayan kot pasai tu depa pandu laju hahahaha..biasala pi mersing adala 2 jam lau aku drive..lantak pi depa la nak buat 1 jam hahaha depa naik keta mcm nak naik kereta jenazah pasai tu tekan minyak tak ingat dunia hahaha..adehhh tang kata aku bawak kereta macam siput babi yang tak leh terima kakakaka siot tul la.



3.Selesai siasat dua kes di Venus Ceramic dan syarikat Pengankutan sino aku segera ke Mersing..perjalanan amat membosankan sebab aku pi sorang2..maka bercakap sorang2 nanti luar biasa plak kakakaka..tak pasai2 nanti aku depa rujuk ke jemaah doktor kes mental hahaha..boleh jadi lau tekanan tempat kerja brooo..kita tekan kerja takpa jangan kerja tekan kita kakakaka..




4.Telah terang lagi bersuluh kilang kelapa sawit mana yang aku tuju..semua dah tahu dah kilang tu dah popular hahaha semua penguatkuasa agensi terlibat pi duk tumpu situ kakakaka baguih betul plak si wartawan ni kekekeke..muka depa plak tu..sekali pikir kesian jugak kilang ni..depa tak salah apa-apa..benda dah nak jadi nak buat macam mana..rileks geng..jangan rasa terlampau bersalah..lagipun bukan salah lu orang...


5.Sesampai dikilang tersebut  dalam jam 2.30 petang..dengan keadaan perut kosong belum terisi..urgent kes punyer pasai...sib baik pagi tadi sempat bantai laksam (walaupun tak sedap),alhamdulilah disambut dengan baik Oleh pengurus sumber manusia kilang tersebut..bla bla bla siasat dan bersoaljawablah..makan masa 2 jam setengah gakla..tu pun kalau ikutkan lama lagi tu hahaha..sempat melawat masuk ketempat kejadian dimana seorang pekerja yang dimaksudkan telah putus tapak tangan kanan..kes ini bagi aku banyak berlaku cuma lainnya bila heboh di media terlalu sangat..kesanya kilang plak kena tempias..


6.Mungkin juga faktor kelalainan manusia..jika kita sentiasa berhati-hati rasanya tak kena..dan mungkin juga kurang latihan sebab pekerja ni tak sampai setahun lagi bekerja..pelbagai kemungkinan ada!nasib doh nak keno nak buat macam mane abe weiiii ..


7.Berbalik kepada laporan Harian Metro mengatakan semasa kejadian tiada pakar untuk merawat pekerja di hospital mersing,hospital ismail dan hospital sultanah amninah amat mengejutkan!!!tak kan semua apakar bercuti hari ahad serentak????teruk benarla depa ni..kesian kat pekerja ni dalam keadaan tangan terputus terpaksa dibawa ke pusat perubatan universiti malaya..jauh beb cuba hangpa bayangkan berappa jam pekerja ni tahan sakit dengan keadaan tangan terputus!!!!!!!!!!sesuatu perlu dilakukan..kalaupun pakar nak bercuti janganla serentak!banyak gambar sebenarnya tapi cukup untuk jadi iktibar dan pengajaran agar kita lebih berhati-hati semasa bekerja...nak tunjuk gambar tempat kejadian lebih2 tak boleh la bro...nanti hangpa seronok baca last2 aku plak masuk ke "dalam"tapi ini untuk jadi teladan saje..lepas ni hangpa semua kerjala dengan berhati hati..InsyaAllah dijauhkan segala bencana..hatilah la bro semasa kalian bekerja dah penat aku pesan..dah berbuih mulut pun..bila aku nasihat hangpa kata aku bebel..


8.Untuk part aku siasatan dah selesai cuma tunggu beberapa dokumen lagi..sebab pekerja ni masih dalam wad PPUM..thank banyak2 kat pengurusan kilang sawit tersebut kerna memberi kerjasama yang cukup baik sekali..harap tabah menghadapi dugaan..wa faham beb lu orang tak salah..last sekali sib baik depa jamu cekodok kekekeke leh buat als perut aku dari tenghari lagi tak makan..pekerja dan pencarum nyer pasai perut diketepikan pekerja/pencarum diutamakan..tapi aku pun pekerja jugak kan kan kan carum perkeso gak kan kan  :)



4 ulasan:

  1. kes tu mengingatkan sy kt org kampung..dia putus tangan gara2 mesin

    BalasPadam
  2. khairin:orang kampung yang putus tangan tu adakah pekerja?jika pekerja sudahkan buat tuntutan dengan pihak perkeso?

    BalasPadam
  3. ya allah ksiannya. moga dia tabah mnghadapi ujian ini. kita smua bringat2lah, bc doa slalu sblum lakukn apa2 kj - pringatn utk dr sndiri sbnarnya

    BalasPadam
  4. SSL:aaa sian dia teruk jugakla..gambar tangan yang putus jatuh ke lantai ade tapi tak sesuai nak uplod..ngeri sangat..sekarang ni macam2 kes kemalangan ada..tiap2 hari dapat temui kes yang pelik2..banyak memberi pengaajaran dan keinsafan pada diri sendiri sebenarnya

    BalasPadam