Rabu, 12 Januari 2022

Masih lagi setia mengajar Majikan menggunakan Portal Assist gaiss!

 

1.Perkeso telah pun mengunakan kaedah pembayaran caruman dalam talian 'online' melalui Portal Assist secara rasminya pada Januari 2018. Setelah beberapa tahun mengunakan Portal Assist, Namun masih ada lagi kalangan Majikan masih lagi 'terkial-kial' dalam mengunakan Portal pembayaran caruman Perkeso tersebut. Jujurnya kebanyakan majikan yang terletak di luar bandar dan juga majikan 'berumur' mempunyai sedikit masalah dalam mengunakan Portal assist ini. Yup saya perhatikan mereka seringkali gagal dalam membuat ACR dan ECR walaupun berulang kali diajar..mungkin sebab dah terbiasa hadir ke Kaunter maka mereka lebih senang biarkan mereka dilayan petugas kaunter untuk membantu buatkan ACR dan ECR dan membantu klik itu dan klik ini untuk selesaikan pembayaran caruman melalui Portal assist. Begitu juga wujud masalah apabila majikan hendak mendaftar pekerja baru dan juga untuk memadam nama pekerja yang telah berhenti, sebenarnya untuk memadam nama pekerja dan menambah pekerja baru cukupla mudah,kebayakaan step/langkah yang dibuat majikan telah betul cumanya dibuat separuh jalan itu sebabnya nama-nama yang hendak dipadam atau ditambah tidak 'menjadi' sebabnya step tidak selesai sepenuhnya.

2.Saya lebih suka mengajar mereka secara praktikal sehingga mereka pandai baru boleh tinggalkan kaunter! kita perhatikan mereka klik mengikut langkah-langkah yang diajar Inshallah lama-lama mereka akan pandai!dari kebanyakkan majikan yang pernah saya ajar Alhamdulilah bulan berikutnya tidak akan hadir lagi ke kaunter..hahaha itu bermakna mereka telah pandai dan mungkin telah mahir mengunakan Portal assist!

3.Namun sejak musim pandemik Covid 19 ini, proses tunjuk ajar dalam Pengunaan Portal assist secara bersemuka untuk majikan yang ingin belajarnya secara bersemuka dilakukan secara penuh berhati-hati dan SOP yang ketat..mahu taknya..agak sukar nak jarakkan diri dari majikan dalam proses mengajar beb,takkan nak duduk jarak 1 meter ke 2 meter nak ajar depa macam mana? tapi kami tetap sedaya upaya mengambil langkah-langkah terbaik untuk mengelakkan dari penyebaran Covid 19 dari berlaku di kalangan petugas Kaunter!


Khamis, 6 Januari 2022

Santuni Waris OB ::Team Kaunter PERKESO Kota Bharu Meneruskan Tradisinya


1.Gais sebenarnya untuk menjadi orang baik-baik tidak memerlukan kilauan lensa kamera berpuluh-puluh didepan mata barulah baik hehe, apatah lagi dengan deretan catatan didada-dada akhbar pada saban minggu, memadailah dengan usaha kecil yang kita lakukan impaknya dapat dirasi dan menenangkan jiwa itu lah sebaik-baiknya :)

2.Setiap hari ketika menjalankan tugas hakiki dengan berhadapan dengan ratusan pelanggan pada setiap hari juga ia satu jihad yang sudah pasti menjadikan kita 'orang baik-baik' jika kita melayan pelanggan itu dengan sebaiknya lebih dari hakiki kita.
3.Apabila sebut pasal pelanggan teringat saya satu kejadian minggu lalu seorang pelanggan telah hadir ke kaunter kami dengan keadaan dalam kesusahan,beliau tinggal di sebuah kampung di Palekbang,kampung Sungai Pinang kalau tak silap saya. Semasa beliau hadir staff saya melayannya,dari perbualan bersama staff kaunter tadi rupa-rupanya beliau baru kematian suami,beliau pula tidak sihat kerana serangan strok dan mata yang kabur penglihatannya,mempunyai anak yang berstatus 'orang kelainan upaya'yang tidak mampu berjalan, dan itulah satu-satunya anak beliau. Untuk hadir ke kaunter kami beliau tiada kenderaan dan terpaksa menyewa kereta sewa katanya RM80 untuk hadir ke pejabat kami di Kota Bharu.

4.Sebelum arwah suaminya meninggal dunia,arwah suaminya sempat berpesan agar ke pejabat PERKESO Kota Bharu jika beliau meninggal dunia,maka seperti wasiat suaminya apabila suami meninggal beliau terus hadir ke pejabat PERKESO Kota Bharu dalam sedikit kesusahan untuk menunaikan wasiat suaminya agar hadir ke pejabat PERKESO KOta BHaru jika beliau meninggal dunia.Alhamdulilah staff kaunter melayan dengan sebaik-baiknya semakan kelayakan dibuat dan alhamdulilah caruman suaminya layak Pencen Penakat Syukur Alhamdulilah.Kami lengkapkan segera borang berkaitan dan membantu apa yang perlu.
5.Hari ni Khamis,sebaik habis waktu bekerja kami team Kaunter PERKESO KOta Bharu berkunjung ke rumahnya di Kampung Sungai Pinang, dimana rumah yang didiaminya adalah rumah abang beliau,beliau tiada rumah. Kami namakan lawatan ini sebagai Program Menyantuni Waris OB (Orang Berinsurans)Kaunter PERKESO Kota Bharu dengan berbekalkan kutipan derma Ikhlas kakitangan Kaunter PERKESO Kota Bharu itu sendiri, kami bawa sedikit bekalan makanan dan sumbangan wang saku hasil kutipan antara kami Inshallah rasanya cukup untuk buat makan2 dikala menunggu Pencen Penakat masuk. Alhamdulilah bayaran Pengurusan Jenazah juga telah pun di kreditkan ke akaun beliau syukur Alhamdulilah,terima aksih Unit faedah dan team Kewangan Perkeso KOta BHaru.Hehe dan akhirnya hari ini terukir juga sebuah senyuman bercampur terharu diraut wajahnya..Alhamdulilah kami akan teruskan Program sebegini sepertimana seperti tahun sebelumya.Ini CSR cara kami!